روايات

رواية مجنونه الليث الفصل العاشر 10 بقلم أسماء حبيب

رواية مجنونه الليث الفصل العاشر 10 بقلم أسماء حبيب

رواية مجنونه الليث الجزء العاشر

رواية مجنونه الليث البارت العاشر

رواية مجنونه الليث الحلقة العاشرة

نجمه….. علشااان خصري اسفه مش هعمل كدا تاني بس سيبه…
عاصي وكان ماسك والد نجمه وموقفه علي سور السلم العلوي….. انااااا زهقت منكم خلاااص.
نجمه….. طيب يرضيك يعني تموته دا خلاص احنا الي فضليل من شجره العيله.
يزن….. يااارب تنقرضواا يا شيخه دنتو جننتونا.
نجمه…. يا عم بدل ما تهدي النفوس… يا سي عاصي خلاص بقي قلبك ابيض نزله.
قاضي بخوف من فوق….. اسمع كلااام بنتي لمش اجوزهالك.. علسان خطري نزلي اعتبرني ابوك واحترم العظمتين الي كبروا بقييي.
عاصي…. هتزن كتير ولا هتعقل كدااا وتهدي.
قاضي…. يا سلام من عيوني ههدا وهعقل وكل الي نفسك فيه بس نزلني بقي ربنا يسترك اكتر ما انت متغطي كدااا.
عاصي نزله ونزلو علي السلم….
نجمه بتنهيده….. الحمد الله نزلوا بقولك يا يزن… انا اتمرمط هنا ما تقوله نروح حتا تنيااا انا زهقت.
يزن….. عارفا يا نجمه انتي حلال فيكي انك تكوني مكان الي كان هيحصل في ابوكي.
نجمه….. لا يا عم الضرب في الوش مفهوش معلش الطيب مع الراجل دا احسن.
يزن….. ايوه كدااا اعقلي وخليكي شاطره.
نجمه…. ورب الكعبه انا فشله وشيله سنتين جامعه وإلهي بقي تفهمووو علشان انا اتخنقت من كلمه شااطره دي ماشي.
يزن…. خلاص يا فاشله.
نجمه وضربته بالمخده…… طيب قوم من جمبي قوووم.. يااا عاصي الواد دا بتحمرش بيا.
يزن بصدمه….. اناااااا يا شيخه حرام عليكي.
عاصي….. يزن تقدر تمشي دلوقتي.
يزن قام وقف وبطلع لسانه لنجمه…. ههههه ماشي يا عاصي وماااشي وانتي لاء.
نجمه….. ماااشي ماشي ليك يوووم ليك يوم بقي والله لطلع عليك الي بتعمل فياااا واول ما يتم الي في بالي صدقني مش هكتفي بس بمسحك للبلاط.
يزن….. ابقي قبليني.
نجمه….. هنشووف وانا ادام حتيطك في دماغي مش هسيبك.
يزن وبشيل شنطه كتف….. ياااا مامي خفت انا اه الحقني يا عاصي اصلي هيغمن عليا ههههههه.
عاصي مسكه من هدومه….. نحترم نفسينااا ماشي.
نجمه…. اديلووو يا عاصي اديلووو.
عاصي…. اسكتي.
نجمه…. حاضر يا ابو العيال سكت اهو.
قاضي بصدمه…. انتي خلفتي من ورايه اخص كدا مش تعرفيهم علي جدو.
يزن بص لعاصي…. انا ماشي اصلا مين قالك اني عايز اقعد دول عيله مجانين.
عاصي…. امشي وانا لما اعوزك هجيبك.
يزن…. تمام محتاج مني حاجه.
عاصي…. لاء الطيار مستنيك بره انا كلمته بس الي قولتلك عليه تنفزه وفي اسرع وقت.
يزن….. عاصي انت مش محتاج حاجه انت ليه مصر تأذيه.
عاصي بأعلي صوت عنه خلي الكل حاي الخدم يتخضو…… يزاااان.
يزن بصدمه….. خ خلاص ماشي.
نجمه وبتبص لوالدها وبتهمس….. بقولك يا حج.
قاضي…. ايه؟!
نجمه…. احنا لازم نخلع من هنا الواد دا شكله خيطر علينا.
قاضي بهمس…. مش هنعرف المكان بره كله سلاح وناس بقي يااابوي ولا تقوليش هتقوم ثوره.
نجمه… مفيش امل يعني.
قاضي…. تؤ تؤ مفيش احنا نخده علي قد عقله لحد اما نطلع من هنا ونبلغ البوليس.
نجمه…. صح.
عاصي من وراهم….. واي رئيكم لو نعذبه.
نجمه بصت وبلعت رقها…. لاء مهماً يكن دا كان عشره برضو والعشره متهونش الي علي ولاد الحرام ولا اي يا بابا.
والد نجمه…. برافو يااا نجمه يا زين ما ربيت والله.
عاصي….. ياريت بقي تسمعو الكلام ونمشي فتره الخطوبه اللذيذه دي بسلام لقلبها عليكو قلبه سواد ماااشي يا خطبتي.
نجمه بابتسامه خوف…. اومال يا خطيبي.
عاصي وبص لوالد نجمه…. مااشي يا حمايه.
قاضي…. حبيب حماك والله.
عاصي….. خضررر جهزلي الحمام.
____ في بيت نسمه….
نسمه بجديه…. بس يا باشا دا خطر علي اخويه.
ليث…. مش احسن من التحقيق والدوامه الي هيرمي نفسه فيها.
نسمه….. طيب مش تروح انت لي بقي.
ليث…. لاسف موقوف عن العمل ودا الي معجز معايه الحركه ومش قدامي غير احمد.
احمد….. حاضر هحاول.
ليث… مفيش هحاول في هنفذ فاهم.
روح….. اي رئيك في الشاي يا ليث حضرته مع نسمه.
ليث…. حلو ادام من ايدك يا روح.
نسمه….. علي فكره انا الي عملاه هي بس قلبت السكر.
ليث…. طيب.
نسمه…. بس كدااااا.
ليث…. انتي عايزه حاجه تاني!
نسمه بتنهيده….. لاااء شكراً.
ليث…. انا جاي بكره هنا ياريت تكون جبت اي حاجه مفيده تدين الخديوي لان لو دا حصل هقدر اوصل ليه بسهوله.
احمد…. لمين بقي.
ليث…. مش بحب الاسأله الكتيره نفز بهدوء.
احمد….. تمام.
ليث…. يلا يا روح.
روح… طيب مش ممكن نستنه شويه.
ليث…. روح.
روح بزعل طفولي….. طيب خلاص يلا.
ليث قبل ما يمشي…. شكرا علي الشاي يا نسمه.
نسمه بفخر….. العفو دا اقل حاجه عندي.
ليث….. ههههه علي فكره مش تفتخري قوي كدا علشان الشاي كان تقيل وانا بحبه وسط.
نسمه… والله.
ليث مسك ايد روح…. يلا يا روح.
احمد….. ههههه يا لهوي علي الكسفه ياااه حد خدلي حقي منك.
مامه نسمه طلعت من الاوضه…. هاااا هتعمل الي قالك عليه.
احمد…. اكيد وربنا يستر بقي.
مامه نسمه وبتلف الطرحه وبتظبط نفسها….. يلا اجهز زمان ابوك جاي علشان نروح للحج شلبي.
احمد…. ماماااا برضوا.
نسمه….. بقولك اي اسمع الكلام لخلي ابوك يحرمك من الميراث وقد زعتر من بعتر قدامي علي الاوضه علشان اسرحلك تسريحه توم كروز..
احمد بغيظ….. وسعي كداااا لا توم ولا فلفل ابعدي عني.
نسمه….. انت الخسرانا.
بعد ساعه كان احمد جهز ودخل عليه ابوه.
احمد…. انا جاهز اهو.
والد احمد….. واخيراً يبني عشت وشفتك عريس.
احمد… بابا انا كنت عايز اقولك حاجه مهمه انا م…
والده قطع كلامه….. اشششش خليني املي عيوني منك.
نسمه دخلت…. يلا يا حج مش وقته لما نيجي هبروزهولك في الحيطه يلاااا علشان مش نتأخر.
احمد…. سوووسه يا نسمه.
نسمه بخبث…. حبيبي يلا هيي هييي هاااااه.
___ اما في بيت ملك….
ملك كانت بتجري في اوضتها…. الدبووس كان هنا اختفااا اكيد البيت دا ملبووس الدبوس كان هنا.
اخت ملك الصغيره قعده بملل….. ما انتي حطاه في كم الفستان بتاعك يا حببتي.
ملك…. هههه اه صح يا سندس.
سندس…. ياريت تبقي مفتحه اكتر من كدا علشااان هتجلطينا قريب.
ملك…. بت انا اختك الكبيره عيييب.
سندس…. يا ستي بقي اخلصي البسي زمانه جاي.
ملك بلهفه…. مش مصدقه انه وافق ظا انا كنت ممرمطاه من كام ساعه.
مامه ملك دخلت….. بت يا ملك خلصتي.
ملك… اه كدا خلصت.
مامه ملك….. بسرعه اصل ابوكي استقبلهم جوه.
ملك …. انا خيفه اوي.
سندس….. يا بت انشفي كدا ماكنش حته عريس.
ملك وبتضربها بالمخده….. متغلطيش في خطيبي.
سندس…. بتبعيني من اول كلمه.
ملك….. ومن اول حرف كمان.
مامه ملك…. طيب يلااا.
ملك طلعت وكانت اديها بتترعش وهي مسكه الصنيه…..
نسمه وحست بيها وبتلطف معاها…. عروستناااا جت عروستنااا جت تعالي جمبي انا معلش بقي يا جماعه دي هتبقي مرات اخويه، تعالي جمب عمتك الحربايه.
ملك….. هههه متقوليش علي نفسك كدا دا انتي طيبه.
احمد…. يااااه طيبه بشكل يااا عمم شلبي مقواكش مش تقلق بنتك في ايد امينه.
مامه ملك…. اومال اي دا نسمه وهي نسمه صحيح.
نسمه…… حببببببتي شكراً علي ثقتك الغاليا.
والد احمد….. ندخل في الجد بقي شوف يا شلبي يا اخوبااا انا جاي وطالب ايد بنتك ملك لبني احمد.
شلبي…. ودا يشرفني اني اناسبك يا عادل وهو انا هلاقي لبنتي احسن من احمد برضوا.
احمد….. علي فكره يا عمي في ك….
نسمه قاطعته بسرعه….. فيه كتير بس احمد الي فيهم برضواا.
مامه ملك…. اومال اي.
مامه نسمه….. دا تربيتي و لايام هتسبتلك يا ام ملك.
شلبي…. تعاله يا ابني علشان تقعد مع ملك.
احمد قام وملك مع والدها بكسوف وقعدو بعيد عنهم بس قدام انظرهم.
..
احمد بملل…. ازيك يا ستي.
ملك باستغراب….. ستي؟! لا ستك دي الله يرحمها انا ملك.
احمد….. لا احترمي نفسك انا جاي هناا وعلي اخري.
ملك…. علي فكره ل لو انت مغصوب علي الجوازه دي ف فا انا زيك برضوا اه.
احمد……. حلو اوي كدااا قوللهم انك مش موافقه ونخلص.
ملك بكسره نفس …. وانت مفكر دا سهل بالنسبالي.
احمد…. شوفي مش تزعلي بس انا بحب وحده تانيه فلو مش عرفنه نخلص من الجوازه دي هنتعب اوي مع بعض فهماني.
ملك…. انت بتحب وحده تانيه.
احمد…. اه وانت فهمتهم كظا بس همامصرين عليكي وانا مقدرتش تمنع اهلي، اظن انتي تقدري صح.
ملك بغيظ….. لاااء مش هقدر وعلي فكره اهلي موافقين البس بقي.
احمد بغيظ….. ايوه يعني اي.
ملك…. يعني الفاس وقعد في الراس زي ما بيقولوا ومفيش حل غير كدا.
احمد…. افهم من كلامك انك موافقه علي رئيهم.
ملك…. تؤ تؤ تؤ انا زي زيك بس انا عندي حل.
احمد بسرعه…. اي هو الحل دا بسرعه الحقيني بيه يا ستي.
ملك بغيظ….. برضو ستي ولاااه انت حلال فيك الجوازه دي اشرب الشربات.
_____ عند عاصي…
كان عاصي نايم في اوضته و نجمه و والدها قدام باب الاوضه….
نجمه بهمس….. مستعد يا بابا.
قاضي…. اه مستعد.
نجمه دخلت الاوضه وبتتسحب ووالدها وراها…
قاضي بهمس…. قلبي مش مطمن دا المره دي هيسلخنه مش هيقتلنا بس.
نجمه…. وحد الله بقي يا حج خليني اشوف شغلي وجمد قلبك.
نجمه براحه مدت اديها علشان ترفع القناع من علي وش عاصي وهناااا عاصي فتح عينه وبحركه دفاع سريعه منه خبط نجمه بس الخبطه جت فيها شديده….
نجمه صرخت بألم و تلون لبسها بلون الدم الاحمررر وبدئت تفقد الوعي بالتدريج .
قاضي مسك بنته…. نجمه ن نجمه بدفوو فووقي يا بت نجمااااا.
عاصي مسك موبيله بسرعه…..
يزن و بيرد ونعسان…. الـ…
عاصي بصراخ…. تكووون عندي فوووراً.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مجنونه الليث)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى