روايات

رواية ماسة الفصل التاسع 9 بقلم منال عباس

رواية ماسة الفصل التاسع 9 بقلم منال عباس

رواية ماسة الجزء التاسع

رواية ماسة البارت التاسع

رواية ماسة الحلقة التاسعة

رفعت صبا رأسها وجسدها يرتجف لتنظر إلى منقذها …
صبا : انت ؟!!!
عمر : مين دا يا صبا …وكان عايز منك ايه ؟
صبا باستغراب: هو انت تعرفنى !!!
عمر : مش دا المهم دلوقتى ….تعالى اركبي العربيه اوصلك ..وعرفينى بالمرة مين دا
صبا بشك : قول بقي انتم متفقين مع بعض …صح كدا …
عمر : انتى مجنونه يا بنتى …انا اعرف الاشكال دى منين …اولا انا مش من هنا وأخرج الكارت الخاص به …دا اسمى ودا شغلى وكنت هنا علشان فى مشكله فى الشركه …
صبا : طب عرفت اسمى منين ؟
عمر : دخلت السنتر وسألت عنك وعن اسمك …
يلا الوقت اتأخر …قولى انتى ساكنه فين …
صبا : انا ساكنه هنا فى نفس البلد …بس بعيد شويه
مفيش لزوم من تعبك ..انا هاخد تاكسي ..ولم تكمل صبا حديثها …حتى قام ابراهيم مرة أخرى
وهو يحمل س*ك*ي*ن فى يده
ابراهيم : تعالى احسنلك بالزوق وامسكها من يدها
عمر : انت شكلك ما اتعلمتش الادب ..
ابراهيم : خليك فى حالك يا جدع انت ..دى خطيبتى والا إقرا الفاتحه على روحك
صبا : انت كداب ..انا مش خطيبة حد
ابراهيم بضحكه شريرة : لا ما انا خلاص دفعت لمرات عمك …ومن بكرة هنكتب الكتاب
صبا : مستحيل انت كداب …بقلم منال عباس
ابراهيم : طب اسمعى يا حلوة ..وشغل تسجيل على الفون ..بصوت سميحه
سميحه : بقولك ايه البت خرجت دلوقتى انا كدا عملت اللى عليا .شوف انت بقي دورك … تنفذ بقيه الخطه .المهم انتظر لما تخلص درسها يكون الليل ليل ..وتقدر تعمل كل حاجه
ابراهيم : هه سمعتى يا حلوة ..
صبا : انا ماليش دعوة بحد ….وابعد عنى ..
ابراهيم : كدا مش هتيجى بالزوق.
عمر : هو انت ما بتفهمش ..قالت مش هتيجى وبحركه دائريه لف يد ابراهيم …وضربه بقوة حتى وقعت ال*س*ك*ي*ن… من يده
ثم لكمه فى وجهه بقوة ..وجذب صبا بسرعه من يدها وادخلها سيارته وقاد بسرعه
صبا وهى تبكى : انا مش عارفه ذنبي ايه فى الدنيا
كان عمر يستمع لها ويشعر بالحزن من أجلها …
عمر : فين باباكى ومامتك يا صبا
صبا : الاتنين م*ات*وا لو كانوا عايشين ماكنش دا بقي حالى ….
عمر : طب عمك موجود ؟! نروح ليه ونتكلم معاه على أفعال زوجته …
صبا : عمى زيه زى مرات عمى …اخدوا ورثنا انا واختى …وبيرموا لينا الفتافيت …يا ريتنا ما رجعنا هنا …
عمر : رجعتوا منين ؟
صبا : من كندا ….وبدأت تقص له حكايتها منذ أن كانت طفله الى الآن ….
عمر : كدا …انا مش هكون مطمن انى ارجعك ليهم
الناس دى مش أمينه عليكم …كلمى اختك ..تيجى هيا كمان …وتعالى انا هتصرف …لازم تبعدوا عن هنا …
صبا : اختى …مش هنا ..اختى سافرت علشان بتشتغل ..ولم تقص اى تفاصيل .حفاظا على أسرار اختها …
عمر : يبقي خلاص ..تعالى معايا ..واطمنى …انتى هتكونى زى اختى بالظبط …وهعرفك على كامى اختى ….
صبا : بس ما ينفعش …كدا الناس هتقول عليا ايه
وعمى لو عرف هي*قت*لنى
عمر : المهم مصلحتك …الناس دى مؤذيه وباين عليهم الشر …بقلم منال عباس
صبا : بجد انا مش عارفه اعمل ايه ..وصلنى ليهم وانا ونصيبي …
عمر : لا يا صبا ..واعتبرينى انا نصيبك …
صبا : بس ….
عمر : خلاص …انا خرجت من البلد ..واطمنى هتكونى وسط أهلى ….
عند ماسه فى صاله الاجتماعات
بدأ ساجد يشرح وجهه نظر ماسه فى تقليل السعر
كما وضحت ماسه بتقليل الكميه فى العلبه …
مستر جاك :
Wow..whose idea is this.?! Indeed, this idea will be useful in the Middle East and all third world countries… and that our work depends on the class of the rich
واووو ..فكرة مين دى .؟! فعلا الفكرة دى هتنفع فى الشرق الاوسط وجميع دول العالم الثالث …ولن يتوقف عملنا على طبقه الاغنياء …
ساجد : This is an idea.. a diamond.. my private secretary
دى فكرة ..ماسه ..سكرتيرتي الخاصه
جاك : Congratulations on your good choice
اهنئك لحسن اختيارك
تحدثت ماسه بالانجليزيه فكانت افضل فى الاكسنت من ساجد و زايد لتشكره
جاك : You are amazing… are you American??
انتى رائعه …هل انتى أمريكيه ؟؟
ماسه : No…I am Canadian and originally Egyptian
لا …انا كنديه وفى الاصل مصريه
جاك : Canadian!! So you know Dr. Mohamed Ezz El-Din…he was a famous pharmacist in Canada…and he has the same thought that you talked about…and he is considered a pharmacologist because he prepared some medicine with his own ingredients
كنديه !! اذن تعلمين دكتور محمد عز الدين …كان صيدلى مشهور فى كندا …وله نفس الفكر الذى تتحديثن به …ويعتبر من علماء الصيدله لتحضيره بعض الدواء بمكوناته الخاصه ..بقلم منال عباس
ماسه وعيونها تلمع بالدموع :
Yes, I know him well…he is my father
نعم اعرفه حق المعرفه …انه والدى
كان ساجد والجميع يستمعون إلى تلك الفتاة الصغيرة بانبهار
جاك :
am really sorry for what happened to your parents…because of the drug mafia…your father had a secret formula for a final cure for cancer…do you have any information about that?
انا آسف حقا ..لما حدث لوالديك …بسبب مافيا الدواء ..فوالدك كان لديه سر تركيبه علاج نهائي لمرض السرطان …هل لديك اى معلومات عن ذلك
لم تتحمل ماسه الحديث أكثر من ذلك لتذكرها ذاك اليوم …ودموعها انهارت على خديها
ساجد وهو ينظر إلي زايد : كمل انت الاجتماع …وابقي عرفنى وصلتوا لايه
وأخذ ماسه من يدها ودخل بها الاساسنير …
ساجد : آسف يا ماسه …ما كنتش اعرف اى حاجه عن اللى اتقال..مش عايزك تزعلى ..ليجدها فجأة ترمى نفسها فى حضنه وتبكى بشده …
احتضنها ساجد هو الآخر …
ماسه : انا مش عارفه ليه بيحصل لينا كدا ….
ساجد : أهدى يا ماسه ..انا جنبك ..وعمرى ما هسيبك ولا اتخلى عنك …
ثم وضع قبله فوق جبينها ..وبصوت هامس بجانب أذنها …بحبك يا صغيرتي …
ماسه بنظرات كلها حب : انا ليضع يده على فمها ..
ساجد : ما تقوليش حاجه يا ماسه …واتركى الايام هى اللى تحدد كل حاجه ..وأخذها وخرج
عند أحمد
بروك : ? What are you doing, honey
ماذا تفعل يا حبيبي
احمد : He searched for a chemical formula… If I can reach the last compound… we will transfer a very large transfer
أنه بحث عن تركيبه كيميائية…لو قدرت اوصل لآخر مركب ..هنتنقل نقله كبيرة أووى
بروك :
Wow, where did you get that idea?
واوو من اين اتيت لك تلك الفكرة
بدأ يقص لها احمد دون أن يعلم نيتها نحوه
بأن عمه كان صيدلى كيميائي …وقد توصل إلى تركيبه كيميائية…وبعد وفاته وجد فى حقيبه ابنته فلاشه بها ..كل المكونات ماعدا اخر مكون …
وان اخر مكون … وضع تسجيل صوتى لابنته ماسه
محمد : ابنتى الغاليه …حين تستمتعين إلى ذلك سأكون انا رحلت عن دنياكم …هذه هى التركيه التى طالما حاولت المافيا …الوصول إليها …خوفا أن يصل هذا لأحد غيرك …تذكرى دائما حديثنا ..وستعلمين ما العنصر الباقى ..وداعا حبيبتي …
بروك : Do you know what this compound is ؟
وهل علمت منها ما هو هذا المركب
وضح لها احمد : أنه وجد الفلاشه بالصدفه .قبل سفره …ولم يجد وقت ليتحدث معها ….
عند سعيد
ذهب ابراهيم إليهم
ابراهيم : تعالى يا حاج سعيد …
سعيد : مالك يا ابنى ومين عمل فيك كدا ..
ابراهيم : شوف بنت اخوك قليله الربايه..
سعيد : عيب كدا يا ابراهيم بنات اخويا متربيه احسن تربيه …
ابراهيم : بإمارة ايه …أن الكبيره هربت
والصغيرة ..حصلتها …
سعيد : انت بتقول ايه ..
سميحه : ظنا منها ..أن هذه خطه من ابراهيم
بدأت تمثل الاستغراب هى الأخرى
سميحه : انت بتقول ايه بس
ابراهيم : انا شوفتها بعنيا دول وهى بتهرب مع عشيقها …ولما حاولت امنعها ..اتكاتلوا عليا هما الاتنين وهربوا …
سعيد : يا دى المصيبه اللى حطت على راسي
ونظر إلى سميحه : مش قولت ليكى خلى حد من الخدم يروح ..اهى البت التانيه راحت
وحطت راسنا فى الوحل …
ابراهيم : انا ماشي ..بس اللى حصل ليا النهارده بسبب صبا ..مش هيعدى على خير
خرجت وراءه سميحه …
سميحه : برافو عليك ..انا صدقت بجد
ابراهيم : بقولك ايه ..انا دماغى مش ناقصه ..البت هربت بجد وتركها وغادر
سميحه : فاكر انى هصدقك …ما احنا طابخنها سوا
وهاخد حلاوتى غصب عنك …..
عند شاكر
يصل عمر الى فيلا جده شاكر
عمر : اتفضلى يا صبا ….هنا جدو شاكر ..ومن الصبح ..هنروح عند أعلى اعرفكم بيهم …
كان شاكر يجلس فى الهول
دخل عمر ومعه صبا
شاكر : حمدالله على سلامتك يا حبيبي ثم نظر إلى صبا وأشار له ..مين دى

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ماسة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى