روايات

رواية لم تكن هي الفصل الثاني 2 بقلم ياسمين الكيلاني

رواية لم تكن هي الفصل الثاني 2 بقلم ياسمين الكيلاني

رواية لم تكن هي البارت الثاني

رواية لم تكن هي الجزء الثاني

رواية لم تكن هي
رواية لم تكن هي

رواية لم تكن هي الحلقة الثانية

” عدي خمس سنين كانت حاله من البؤس والحزن الشديد اللي عاش في قلبه ود.فن نفسه معاه… ”
” كانت الحياة اصعب من أنه حتي يتكلم ويقول اللي جواه! مكنش عارف يقول اي من كسـ.رته وحُزنه علي فراق حبيبته قصاد عينه وهو عاجز عن اللي قتـ.لها!.. ”
“ضحـ.ت ب نفسها عشانهُ وسابته وحيد وسط اهله وصحابه ولكن …”
” في مكان تانى لبيت بسيط جداً عدد افراده اب و بنت بلغت من العمر ٢٥ عام…
كانت قعده علي فراش التعب جمب والدها المريض وبتحاول تداويه ومش عارفه!
: وبعدين يا سي بابا انت برضو مش عايز تاخد الدواء! ولا عشان انا انشغلت شويه عنك تعمل كده! هات الدواء…
_خلاص يا اسيل انا هخده روحي انتي….
_لا انت بتضحـ.ك عليا فين علبة الدواء يا منصور عشان بنتك متزعلش منك ويا كده يا هقعد جمبك طول اليوم مش هنزل….
” ضحك بخفة من نهدتها لي واتكلم بحب
: هناك يا اسيل هاتي العلبه….

 

“جابت الدواء ببتسامة جميله وقعدت جمبه وناولتله المياه بس ابتسامتها اختفت تدريجياً لما لقت علبة الدواء فاضيه!
_اي دا يا بابا انت دواك فاضي من امتي؟!
_فاضي؟ ازاي وريني كده…
_انت هتضحـ.ك عليا يا منصور اديني كشفتك اهو يعني بقالك يومين خا.يف تقولي علي الدواء لحسن اجيبه مش كده…
_يا بنتي انتِ حِملك تقل وبتدفعي ايجار الشقة وفلوس الدواء والدكاترة اللي مش عارفين اخرهم لحد فين!!
” دا غير السقف اللي هيقع علينا وفلوسك أنتِ! بصي علي نفسك كده؟ انتِ حتي معندكيش لبس جديد بقالك فترة مغيرتيش الأسود اللي عليكي يا بنتي من يوم و.فاة امك…
” حاولت تبتسم بهدوء رغم الحزن اللي جواها لكنها رجعت تضحك تاني وخدت الموضوع بهزار
: شوفت اديك قعدت تتكلم ونستني اروح اجيب الدواء يلا سلام يا حاجوج…
_سلام يا آخرة صبري ربنا يراضيكي يا بنتي ويرزقك ب ابن الحلال اللي يريحك من كل اللي انتِ فيه …
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_وبعدين يا ادهم هتفضل علي الحال دا لحد امتي؟
_………….

 

_يا بني افهم اللي أنت فيه دا مش هيرجع اللي راح يعني شكلك ودقنك دي ولا لبسك هيرجع حاجه!!
” حاول تنساها يا صحبي اديك شايف حالك وقفت شغل و سبت حالك كله حتي الكلام مش راضي تريح حد فينا، انت مش فاهم احنا قد اي قلقانين عليك وامك الست الغلبانه نسيت انها مريضه!
” نسيت انها محتاجالك اكتر من نفسك وشركت الادوية اللي بسبب اهمالك وقفه اكتر من خمس سنين!!
” فيه ناس محتاج للعلاج دا ويا عالم كام واحد بيموت فيه اليوم عشان الجرعه دي ومنهم والدتك وناس كتير ولا خلاص عشان رنا ميهمكش حد …؟!
_…………
_برضو مش هتتكلم!! طب مش مشكله تعالي نخرج نفك شويه….؟
_………..
_خلاص تعالي معايا هشتري حاجات من السوبر ماركت ونعدي علي والدتك اللي مشوفتهاش من يوم الحدثه….
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
” في الصيدلية…. ”
_يعني ازاي مش موجود يا دكتور دي سابع صيدلية اروحها وملقيش الدواء….!!

 

_الدواء نادر جداً يا انسه والسوق واقف يعتبر منه بقاله فترة كبيرة منزلش…
_ايوه بس انا والدي مش هيستحمل بابا تعبان جداً اعمل اي؟….
_للأسف مفيش حل تاني غير انكم تستنوا الشركة اللي بتصدرة يعتبر قفله بقالها فترة كبيره والدواء خلص من الصيدليات… استأذنك اشوف الاستاذ….
” كانت وقفه محتارة في الكلام اللي قاله ميطمنش ودي كانت اخر علبة دواء عندها! لكنها فكرت بسرعة وكلمت امل صحبتها عشان تشوف حل للموضوع دا…. ”
: ايوه يا امل انا….
_استني يا اسيل اخد نفس للمصـ.يبه الجديدة مهو انتِ مش بتعبري اهلي غير ف المصايب….
_خلاص انا غلطانه سلام…
_يا ستي استني انا بهزر خمس دقايق وابقي عندك انتِ فين؟…
_ف الصيدلية اللي علي الشارع وهاتي معاكي فلوس احتياطي عشان يمكن الحوار يطول ونلف…
_عيوني دقايق وابقي عندك…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
” في السوبر ماركت… ”
_هه قولي بقا هتاكل اي انهارده…؟
_…………
_مفيش مشكله هختارلك علي ذوقي وطنط بقا عليها العين تعملنا مولوخيه ب الارانب جنان….
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

_اي يا بنتي قلقتيني عمو كويس؟
_لازم ادور علي الدواء دا ف أسرع وقت بس قبليها محتاجه اجيب اكل وحاجات عشان باب يتغذي….
_خلاص سيبي عليا الحوار دا هروح انا اجيب الحاجات من السوبر ماركت وانتِ شوفي كده ف الصيدليات وبعدين ارجعي هستناكي هنا….
_ماشي يا امل يلا روحي عقبال ما اشوف حل للحوار دا….
_متقلقيش خير يا سولا مش انتِ دايما بتقولي الخير جي جي اتشجعي كده…
_حاضر تسلميلي يا امل والله مش عارفه انا من غيـ….
_لا انتِ غاوية عطله وتهز.يق بس بعدين نتحا.سب علي الكلام دا يلا سلام….
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_بقالنا عشر دقايق بنلف ومش فاهم ليه الكارت معلق كده….
” فتكلمت بصبر وطولة بال
: لو سمحت حضرتك معطل الكاشير ومعطلنا معاك ممكن تحاسب عشان ننجز….
” التفت للي بتتكلم وبصلها بغيـ.ظ
: والله مش ذنبي الكارت معلق ولازم احاسب ولا حضرتك تحسبي افضل يعني لو مستعجله…
“اتكلمت بنفاذ صبر
: والله لو حضرتك قابل إن واحده تدفعلك يبقي مفيش مشكله حسابك كام….؟

 

” اتحر.قة د.مه من طريقتها ولف تانى بعدم اهتمام لكنها مسكتتش ووقفت قصاده عشان تعدي وتمشي
_انتِ باين عليكي عايزة تتهز.قي عشان قلت الذ.وق كترت…
” لفت وشها واتكلمت بستفـ.زاز
: مهو لو عندك منها مكنش دا كله حصل يا حضرت….
” جي يرد عليها حاسبت بسرعة ومشيت من قصاده ذي الهواء فتكلم بغيـ.ظ شديد
: بني ادمه غر.يبه ومجنو.نه…. يلا يا ادهم عشان ندخل المحل التاني نجيب حبت حاجات كده ل والدتك وبالمره تجبلك قميص جديد بدل الاسود دا…
” اما هي ف اتكلمت بستهـ.زاء وهي ماشيه والبر.كان طالع من عينيها
: بني ادم رخـ.م و مهز.ق مش فاهمه الأشكال دي تدخل اماكن ذي دي ازاي و….
” سكتت بسرعة من مكالمة صحبتها لما افتكرت هي هنا ليه!
_ايوه يا اسيل انتِ فين؟
_……………
_بتعملي اي عندك!!
_…………….
_طب خلاص انا جايه جايه سلام…
” جريت بسرعة علي صاحبتها عشان تطمن انها بخير
: اي حصل مالك؟
_كنت بدور ف الصيدليات علي دواء وبعد ما كنت خلاص لقيته ملقتش فكه معايا فضطـ.ريت ادخل محل الملابس دا عشان افك ومن دوشتي نسيت كود الكارت اعمل اي!

 

_خلاص اي المشكله انا هدفعلك الفلوس بس يلا نلحق نجيبه….
_طب ثواني اجيب الكارت….
” راحت بسرعة للكاشير وخدت الكارت منه وطلعت هي وصحبتها علي طول ف نفس اللحظه اللي دخل فيها زياد وادهم المحل يشتروا شويه حاجات… ”
_اتفضل الفلوس اهي فين الدواء….
_للأسف فيه شاب جي خده وكانت اخر علبه موجوده هنا…!
_اي انت بتهزر!! ازاي دا يحصل انا حتي متاخرتش…؟
_اسفين بس كان محتاجه ضروري واحنا كدكاترة مينفعش نشوف مريض محتاجه جرعه ذي دي ومندلهوش…
” اتكلمت بغضـ.ب وغيـ.ظ
: دكاترة!! دكاترة اي….انتوا لو فعلاً دكاترة تفهموا إن فيه ناس ممكن تمو.ت بسبب قلة الجرعات دي وانها لازم تكون موجود ف السوق وفي اي وقت…
” لكن انتوا مبيهمكمش ولا ارواح بتمو.ت ولا خسائر بضيع كل يوم….
_اهدي يا اسيل مش كده هو برضو مش ذنبه دي شركات يا حبيبتي… معلش هي بس اعصبها تعبانه عشان باباها تعبان شويه عن اذنك….

 

” خدت صحبتها وخرجت من الصيدلية وهي حزينه جدا انها مش عارفه تعمل اي حاجه عشان تساعد والدها…
_اسيل هتفرج سبيها علي الله واكيد ف حل…
_مش عارفه اعمل اي تاني يا امل حاسه إني تايهه وخا.يفه بابا يروح مني ذي ماما ما راحت! هعمل اي من غيره؟ هتصرف ازاي بعد كده!…
_اهدي يا حبيبتي وان شاءلله ليها حل هندور تاني ونلف تاني وتالت انا معاكي متقلقيش….يلا بقا عشان نروح لان باباكي اكيد قلقان عليكي…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_ هه اي رايك ف دا؟
_…………..
_طب دا؟!
_…………..
_طب داااااااا!!
_…………..
_مفيش فايدة انت هتيجي بقلة الذ.وق فعلاً ذي ما المجنونه التانيه قالت….
” كان علي وشك أنه يلبسله القميص ويقلع السلسلة اللي ف رقبته لكنه مسك ايده جامد وهو باصصله برفض تام أنه ميعملش كده… “

 

” استغرب زياد طريقته لكنه رجع ايده تاني ل وراء وفهم انها سلسلة رنا الله يرحمها وانه مش حابب يقلع الاسود مهما حصل…
_خلاص يا صحبي فهمت يلا بينا عشان منتأخرش….
” طلعوا من المول بهدوء وزياد بيحط الحاجة ف العربيه عشان يمشوا في نفس الوقت اللي اسيل افتكرت فيه رقم الكارت ورجعت تاني عشان تفك الفلوس اللي معاها عشان تحاسب امل علي الفلوس دفعتها. ”
_اسيل انتِ اتجننتي انا…..
_خلاص والله افتكرت خليك بس هما ثواني ورجعه…
” جريت بسرعة وفستانها شبك ف العربيه؛ حاولت كتير تفكه لكنها معرفتش ف شافها زياد من المرايا ونزل تاني يشوف اي الحكاية…
” لقاها قعده بتحاول تفك العقدة فساعدها من غير حتي ما يبصلها ودخل العربيه بهدوء وادهم ساند راسه علي الكرسي بتعب ومغمض عينه بشرود ف حبيبته اللي راحت… ”
” بصت اسيل علي امل لقتها بتشاورلها تنجز فتكلمت اسيل بغيـ.ظ وصوت عالي شويه
: خلاص خمس دقايق وجايه استني….
” فتح عينه فجأة من الصوت اللي سمعه مش غريب عليه نهائي وطلع من العربيه تحت استغراب زياد؛ فبص يمين وشمال عشان يشوف مين صاحب الصوت فتكلم زياد بتساؤل
: اي يا بني مالك ف حاجه وقعت منك ولا اي؟!

 

” قعد يدور ويبص يمين وشمال فظن انه بيتخيل مش اكتر ورجع تاني ركب العربيه وساق زياد علي طول…
” طلعت هي من المول وهي ماسكه الفلوس ف ايديها وبصت علي العربيه و هي ماشيه من بعيد ابتسمت برضاء وحمد لربنا ذي ما علمها والدها دايما ب الرضا عشان كل ما بنرضي ربنا بيراضينا… ”
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لم تكن هي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!