روايات

رواية لقد وقعت في حب منتقبه الفصل السادس 6 بقلم بسملة أحمد

رواية لقد وقعت في حب منتقبه الفصل السادس 6 بقلم بسملة أحمد

رواية لقد وقعت في حب منتقبه الجزء السادس

رواية لقد وقعت في حب منتقبه البارت السادس

رواية لقد وقعت في حب منتقبه
رواية لقد وقعت في حب منتقبه

رواية لقد وقعت في حب منتقبه الحلقة السادسة

وقفنا المره الي فاتت علي ان ملاك وسليم كانو في المكتب وفجأه تدخل فتاه لا ترت*دي ش*ئ س*وي قط*عه قم*اش تكاد تصل الي ركبتيها وتذهب الي سليم وتحتضنه وتقول: سليم حبيبي وحشتني جدا جدا

سليم ببرود: عايزه ايه

البنت: في ايه يا حبيبي انا مش عاوزه حاجه انا جيت علشان اشوفك

سليم: وانا مش عايز اشوفك يلا مع السلامه

البنت وهي تبكي: خلاص يا سليم ماشي بس انا مش همشي غير لما اكلمك

سليم: بطلي عياط انا مش هشوف حد

وكل هذا يحدث تحت انظار ملاك المنصبه عليهم وبتبص للبنت بغيره

البنت: وانا مش همشي غير لما اشوفك

سليم بعصبيه: اطلعي برا مش عايز اشوفك

ملاك اتفزعت لما شافت سليم متعصب: اهدي يا مستر سليم

سليم بص لملاك لقاها في عنيها نظرت خوف فحاول يهدي نفسه عشان مش يخوفها:اطلعي بره يا سوزان او اقولك يا سوزي هانم

سوزي:في ايه يا سليم انا عملت ايه

سليم ببرود:ان مطلعتيش بره هجبلك امن الشركه واظن ان شكلك هيبقي وحش اووي وانتي بتتطردي من الشركه ويتقال ان سوزان الاسيوطي انطردت من الشركه

سوزان مشيت وطلعت بره الشركه متعصبه

وملاك فضلت تهدي في سليم

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

في مكان اول مره نروحه هنلاقي في بنت راحه جايه

البنت: انا يطردني من الشركه انا طب والله لاوريه

الاب: ما انتي الي غبيه قعدت اقولك خليه يقع في

حبك وانتي ولا هنا اهو طردك برا الشركه

البنت: مبقاش سوزان الاسيوطي ان ما دفعته تمن الي عمله غالي

الاب: خلي بالك سليم المنشاوي مش سهل

سوزان ببعض الخوف ولكن اخفته: ان كان هو سليم المنشاوى فأنا سوزان الاسيوطي

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

في مكان اول مره نروحه يجلس امام شاشه العرض الموجود عليها صورها: راجعلك يا ملاك….. راجعلك يا حبيبتي

المجهول 2: انت لسه منستهاش

المجهول 1:لا وعمري مهنساها ملاك ملكي انا وانا الي بحبها

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

حمزه ويوسف في الجامعه وهما خارجين بيتكلموا مع بعض

حمزه:المدرس الي جوا ده بارد برود فظيع

يوسف:انت هتقولي ده انا هاين عليا أروح اضربه

حمزه وهو بيقلد البنات:شوفتو يا جو وهو عديم الاحساس ضربني

يوسف وهو بيكتم ضحكته:ايوة يا حبيبتي شوفته بس هنعمل ايه دكتور الماده ممكن نشيل

وفجأه

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~٠~~~~~~~~~~

سليم راح الفيله بتاعته ودخل الاوضه بتاعته وفتح باب 🚪في الاوضة ودخل وبدأ يلعب ملاكمه ويضرب الكيس ويفرغ كل الغضب الذي به في هذا الكيس(الكيس لو فيه مكانه شخص كان هيتخرشم من كتر الض*رب)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

وفجأه يتخبط حمزه في بنت وهو مش واخد باله

فبيقولها:انا اسف مأخدتش بالي

البنت:لا عادي ولا حاجه وفجأه تقول استاذ حمزه هو

انته

حمزه بيبص لقاها روان:انسه روان ايوه انا بس انتي ايه الي جابك هنا

روان:اختك الي بعتاني عايزه تعمل ندوه دينيه علشان تنصح الناس

حمزه:تمام

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

وفي صباح اليوم التالي تستيقظ بطلتنا علي اشعه الشمس التي تداعب وجهها فتفتح قهوتيها وهي تنظر الي الساعة

ملاك:يالهوى الساعه تسعه ونص المحاضره الساعه عشره

وتنط من علي السرير تقوم تتكعبل في السجاده تقع علي ضهرها

ملاك:اه يا ضهري منك لله يا دكتور ده بيطلعلي في الحلم

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

اما بطلنا فيستيقظ والشمس تداعب خضراويتيه

ويقوم بروتينه اليومي ويذهب الي الشركه.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

كانت تقف في الشارع تنتظر التاكسي حتي تركب به

ففجأه تيجي عربيه وتخبطها

ملاك: ايه يا عم انت مش بتشوف ولا ايه مش شايف ان فيه واحده واقفه

الشاب: معلش اسف مأخدتش بالي

ملاك: واللهي انت مش اخدت بالك طب افرض انك موتني مش عارف تسوق عربيه بتسوقها ليه

ايه الاشكال دي علي الصبح يا ربي

الشاب: خلاص علي ما أظن اني اعتزرت منك

ملاك: واللهي ان ما سكت لاجي اضربك

الشاب : طب باس يا اوزعه باس قال تضربني قال

ملاك: تمام البادي اظلم ونطت عليه وقعدت تض”رب فيه وتعضه

الشاب: خلاص يا عضضاضه

الناس اشتالو ملاك من عليه بالعافية بس طبعا كان متخرشم

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

سليم وصل الشركه وكان بيفكر في ملاك ومش عارف يشتغل لحد مادخل عليه مازن وقال انه وراهم

اجتماع ضروري فضغط علي انفه علشان يستعيد تركيزه وانصب علي العمل واخذ يبعد تفكيره عنها

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

اما عند ملاك دخلت الجامعه وراحت عند روان

ملاك:ازيك يا ابو العيال

روان:ايه يا ام العيال كل ده تأخير

ملاك:معلش يا ابو العيال اصل في بغل كان هيدوسني

روان بخوف :وانتي حصلك حاجه

ملاك:لا يا ابو العيال متقلقش ودخلو المحاضره وملاك حكت لروان

وبعد شويه دخل الدكتور وعرفهم علي نفسه:انا الدكتور الجديد بتاع ماده الليسونس مستر رعد المناوي وبدأ شرح

ملاك اول ما شافت الدكتور:يا لهوي روان الحقيني

روان: مالك في ايه

ملاك: الدكتور

روان: ماله

ملاك: ده اللي انا ضربته

روان: ايه

ملاك: انا خلاص ضمنت الدرجه سقوط مع مرتبة الشرف

رعد: البنتين الي بيتكلمو ورا

ملاك وروان: نعم يا دكتور

رعد: كنتو بتقولو ايه اصل انا عايز اسمع

ملاك بغباء: معلش يا دكتور حاجات خاصه مش ليك فيها

الطلاب كلهم قعدو يضحكو

رعد بغضب: لا واللهي طب تعالي لي

ملاك: راحت عنده: نعم يا دكتور

رعد: هو انتي…… جيتيلي برجليكي

ملاك: امال كنت فاكرني هاجي زحف علي ايدي ولا ايه

جميع الطلاب ضحكوا

رعد: اطلعي برااااا

ملاك: يعني طالعه من الجنة

رعد كان متعصب جدا: المحاضره النهارده ملغيه

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

مازن: سليم الحق المناقصة الي كنا داخلين فيها خسرناها

سليم ببرود يحسد عليه: ازاي؟ ومين الي كسب المناقصة

مازن: الي كسب المناقصة………..

يا تري مين اللي كسب المناقصه؟

ويا تري ازاي سليم هيحب ملاك؟

رعد وملاك ايه الي هيحصلهم؟ ويا تري هيبقو صحاب ولا حاجه تانيه؟

ايه الي هيحصل لسليم وملاك؟

وسوزان هتعمل ايه؟

مين البنت الي كانت مع سليم علي التله؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لقد وقعت في حب منتقبه) ‏

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى