روايات

رواية لعبة العشق الفصل الثامن 8 بقلم دودي

رواية لعبة العشق الفصل الثامن 8 بقلم دودي

رواية لعبة العشق الجزء الثامن

رواية لعبة العشق البارت الثامن

رواية لعبة العشق
رواية لعبة العشق

رواية لعبة العشق الحلقة الثامنة

سالى بد..لع جلست بجانبه وهى تضع يدها على وجهه : عامل إيه دلوقتي يا مزّوني؟
رانيا بغ..يظ وهي تزيل يدها من عليه: كويس يا حبيبتي متقلقيش زى القرد بسبع أرواح
كان مازن يرى بشكل مشوّش جدااا وسرعان ما وقعت عينه عليها وهى تنظر له ولسالي نظرات نا..رية ولكن كل ما كان يهمّه هو أنه يراها أمامه بعد طول غياب يشتاق لملامحها حد الم..وت
مَد يده يل..مس يدها فحاولت إبعادها ولكن فشلت تزامناً مع رد سالي بإستغراب: وحضرتِك مين يا انتِ؟؟؟!!!
كادت رانيا أن ترد ولكن سبقها مازن: دي سالي بنت عمي ودي رانيا مراتي وحبيبتي وكل حاجة في دنيتي
غمرت رانيا بكلماته سعادة غريبة عكس ملامحها الجامدة الغا..ضبة
اضافت وهى تنزع يدها منه بعن..ف: كُنت

 

 

مازن بدم..وع: أرجوكي اسمعيني يا رانيا أرجوكي
رانيا بص..راخ متناسية وجود الجميع: اسمع ايهههههه ها اسمع انك خا..ين وغش..اش وحي..وان معندكش مشاعر ولا ضمير ولا قلب، كس..رتني ودوست على مشاعري وقلبي وكرامتي عشان تنبسط وسط اصحابك، وكل ده ليههههه ها عشان أنا دوغرى ومليش في الشمال بتاعكم، انتَ انسان معدوم الضمير وأنا مستحيل اسامحك مستحيلللل
مازن بب..كاء: عارف والله عارف إني سا..فل وحي..وان واستاهل كل كلامك واكتر بس اديني فرصة واحدة بس أرجوكي أكلمك
قاطع ردّها والد مازن وهو يتحدث: رانيا يا بنتي بعد اذنِك عاوزِك في كلمتين
سالى بد..لع جلست بجانب مازن: متزعّلش نفسك يا بيبي مفيش حد يستاهل
رانيا بصوت عالي: بعد اذنِك يا حبيبتي الدكتور قال ممنوع الزيارة يلا روّحي وابقي تعالي بعدين
سلوى بتفهّم: يلا يا جماعة نسيبه يرتاح شوية ونرجعله بعدين
وخرجوا جميعاً تحت نظرات مازن المتر..جّية البا..كية لرانيا وهى تخرج مع أبيه

 

 

محمد: بصي يا بنتي أنا عاوز أقولك حاجة… إنتِ غيّرتي مازن إبني كتير، بقيت بشوفه بيمسك المصحف وبقى بيشتغل معايا ومبقاش يسهر برة، إنتِ قدرتي تعملي اللي أنا وأمه معرفناش نعمله سنين، ده قطع علاقته بكل البنات اللي يعرفها
رانيا بمقاطعة: لا هو من ناحية إنه قطع علاقته بيهم فده واااضح!!
محمد محاولاً كتم ضحكه علي غيرتها الواضحة: يا حبيبتي دي بنت عمه وهو مش مدّيلها وش هي اللي مد..لوقة عليه
رانيا بغي..رة: ياعمي إنت مكنتش شايف بتدّ..لع ازاي وبتتم..رقع!!! دي ولا كإنها sorry يعني جاية من كب..اريه
ضحك محمد فغض..بت رانيا ليقول محاولاً كتم ضحكه
محمد:. أنا آسف، رانيا يا بنتي أنا أول مرة فحياتي أشوف مازن بيصلّي ويقرأ قرآن ويقرّب من ربنا ومن دينه، حقيقي شكراً ليكي يا بنتي واتمنّى تدّيله فرصة تانية
رانيا بح..زن: يا عمي ده كس..ر قلبي وثقتي، أنا أه للأسف غصب عني لسه قلبي كمان بيحبه بس غصب عني والله صعب صعب أوي مش قادرة أسامحه
إبتسم محمد ليقول

 

 

محمد: هسيبك تفكّري يلا نطلعلهم
إبتسمت وقد اومأت له وصعدوا لهم فعلاً
تنهّدت بضي..ق وهي تجلس تفكّر أمام غرفته بينما إبتسمت بخفّة حينما تذكرت ملامحه ولهفته عليها ونظراته لها، حسناً لم تتغير ملامحه كثيراً عن قبل، نَمَت له لحية خفيفة جميلة وظهرت علامة بمنتصف جبينه بسبب الصلاة صار أجمل من قبل
إبتسمت قليلاً لكنها عبست مجدداً عندما نظرت للمدعوّة “سالي” وما أدراك عزيزي القارئ بسالي (شعر أشقر يصل لمنتصف ظهرها
بيضاء بياضاً ناصعاً عينان خضراوتان واسعتان جميلتان
يزينهما الكحل الأسود) عودها عود فرنسي
جزّت علي أسنانها بغي..ظ لتقول في نفسها
رانيا: دي مفيهاش حاجة اتنمّر عليها.. عاااا مزززهههه😭
ناظرتها بغي..ظ ولم تتحدث
سهير: يلا يا جماعة نمشي، بس يا رانيا خليكي انتِ معاه لإنه أكيد هيحتاجك لحد ما يخرج
رانيا: بس يا مام..

 

 

سهير بمقاطعة: مفيش بس، خليكي مع جوزك
تنهّدت بضي..ق وتوجّهت لغرفته وكان مستيقظاً
ناظرته نظرة خاطفة ولم تتحدث
كسرت الهدوء أخيراً لتقول
رانيا بض..يق: هتط..فح إيه؟؟
مازن:نعم؟؟!!!!
رانيا بب..رود: قلت حضرتَك يا أستاذ مازن هتط..فح إيه؟؟
مازن: وإيه لزمتها أستاذ بعد هتط..فح دي
رانيا بب..رود وإبتسامة صفراء: حضرتَك عاوز تاكل إيه حلو كده؟؟
مازن بإبتسامة: ايوة بس ميرسي أنا مش جعان يا حياتي
رانيا بض..يق: الدكتور قال لازم تاكل عشان تخرج من هنا بسرعة
مازن بح..زن: رانيا أرجوكي سامحيني أنا….
رانيا بمقاطعة: أنا مش عاوزة أسمع حاجة يا أستاذ مازن بعد إذنك، لما حضرتَك تبقى تخِف نبقى نشوف لو ينفع نتكلم
مازن: بجد يا رانيا!!

 

 

رانيا: أنا قولت نشوف، وبعدين إزاي حضرتك تردّني من غير موافقتي!!
مازن بحب: عشان حبيبتي
رانيا بضي..ق: وأنا بكر..هك يا أخي إيييه إنت! مبتفهمش!!
لم يرد مازن ونزلت دموعه قليلاً ليقول بهدوء ونبرة حز..ينة
مازن: أخرجي يا رانيا، وبعد إذنك هستلِف مصحفك أنا عارف إنِك مبتخرجيش من غيره
رانيا: إتفضّل
قالتها وأعطته إياه وخرجت
بدأ بالقراءة ودم..وعه تنزل تلقائياً
وقف عند الآية
“إن مع العسر يسرا”
ازدادت دم..وعه
مازن: اللهم أعِد قلبها لي يا رب، يارب ساعدني واغفرلي يارب

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لعبة العشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!