روايات

رواية لحظة موت الفصل السابع 7 بقلم أسماء صلاح

رواية لحظة موت الفصل السابع 7 بقلم أسماء صلاح

رواية لحظة موت الجزء السابع

رواية لحظة موت البارت السابع

رواية لحظة موت الحلقة السابعة

توقفنا لما فلان وهو في غرفة نهر قال : معلشي بقي ياحلوه وطلع السرجة ورايح جانبها
أمام الغرفة :
زين قال لنفسه بإبتسامة : وأخيرا هقعد معاكي ياحبيتي شويه وفتح الباب بدهشة انت بتعمل ايه ودخل
ونظر له فلان ووقعت الحنقة من ايده وقال بإرتباك : انا
زين قال باستغراب : انت ايه
فلان قال بإرتباك : الدكتور بعتني علشان أعطى الدواء للحالة
زين قال : طيب وقفل الباب وراح قعد بجانب نهر وبينظر لها
وببنظر فلان بإرتباك على الحنقة وقال لنفسه بقلق : راحت فين بس
ونظر له زين وقال : فيه ايه
ونظر له فلان وقال بإرتباك : ها مافيش يافندم
زين قال : طيب انت عطيتها الدواء
فلان قال بقلق : ها اه
زين قال : طيب هي كويسة صح
فلان قال بإرتباك : ها اه اه كويسة عن اذنك
زين قال : اتفضل
وخرج فلان من الغرفة وقال لنفسه بعصبية : وده وقته ايه اللى جابك دلوقتي بس كنت خلاص هتقلها انت طلعتلي منين بس والحنقة كمان وقعدت ومش عارف راحت فين لازم استنها لما يطلع وأدخل انا واكمل شغلي ووقف بينظر على الغرفة
في غرفة نهر :
ومسك زين ايد نهر وقال بإبتسامة : وحشتني اوي ياحبيتي امتا بقي ترجعلي تاني تعرفي ان الحياة من غيرك ملهاش طعم لو كنت عارف ان كل ده هيحصل ماكنتش ابدا خرجتك علشان نفطر بره وبعدين يانهر ارجعلي بقي انا مش قادر أعيش من غيرك
في الكافترية :
علي الترابيزة رضوان بيه :
ماجد قال لنفسه بقلق : ياتري الرجل موت نهر ولا لسه ربنا يستر وميكشفش انا مش عارف ماما ايه اللي خلها تخاطر كده وتموتها في المستشفى
ونظر له عامر وقال : انا هقوم اشوف نهر واجي وقام
ماجد قال بقلق : لا يا عمي
جده قال باستغراب : ليه يا ماجد
ماجد قال بقلق : ها أصل هي نايمة والاحسن نسيبها ترتاح وبعدين الدكتور قال إنها محتاجة لراحة
جده قال : ماجد معه حق يا عامر خليها ترتاح
عامر قال : طيب وقعد
ماجد قال لنفسه بقلق : الحمد لله وبينظر لقي حسن جيه اهو حسن جيه حسن
وبينظر حسن لقهم في الكافترية فاراح لهم وقال : اتفضل يافندم
ماجد قال : شكرا واخذ البيتزا وحطها علي الترابيزة يلا يا عمي يلا يا جدي اتفضلوا
جده قال : طيب وانت يا حسن مش هتاكل انت كمان ماكلتش من الصبح
ماجد قال : ما انا عملت حسابه ياجدي
رضوان بيه قال : طيب
حسن السواق قال : عن اذنك
رضوان بيه قال : ايه على فين
حسن السواق قال : هقعد على الترابيزة اللي جانبكم هنا يافندم
رضوان بيه قال : طيب
ماجد قال : يلا يا جدي
جده قال : طيب وبياكل
عامر قال : انا بقلي كتير ماكلتش البيتزا آخر مرة اكلتها كانت مع نهر هي بتحبها اوي
والده قال : إن شاء الله لما تقوم بالسلامة ابقي خدها على أحسن محل في البلد واعزمها عليها
عامر قال : ان شاء الله وبياكل
ماجد قال لنفسه بإبتسامة : للأسف ياعمي مش هتعرف تعزمها علشان هي تكون في الآخرة بس يارب يكون الراجل خلص شغله علشان مش هقدر اعطلهم أكتر من كده
في غرفة نهر :
وبينظر زين لنهر وقال : تعرفي يا حبيبتي انا بتمناها الأيام اللي كنا فيها مع بعض ترجع تاني ويكون ده كله كابوس واصحها منه بقي علشان انا مش عارف أعيش من غيرك برغم لما شوفتك اول مرة في المطعم ماكنتش طايقك بس ساعتها كنت بتمانها اشوفك تاني مش علشان حبيتك لا ياحبيتي علشان أعلمك درس على اللي عملتيه معايا بس اللي حصل وقتها كان ماكنتش كده خلاص
فلاش باك :
أمام الكلية :
سارة قالت : ماتجوا نقعد شويه في اي مطعم
نهر قالت : لا يا سارة خليها مرة تانية علشان مقلتش لماما ان اتاخر وممكن تقلق
شهد قالت : نهر معها حق يا سارة وبعدين النهادرة يوم كله محاضرات ومش قادرة من التعب وعاوزة اروح انام
سارة قالت : طيب يلا سلام يانهر
نهر قالت : سلام ومشت
أحمد قال : بقولكم ايه تعالوا نخرج شويه بدل الجوا اللي احنا فيه ده
سمير قال : معاك حق انا زهقت من المذاكرة والجامعة ده بس بقولك ايه انت اللي هتعزمنها علشان انا مفلس
أحمد قال : طيب ماشي ايه رأيك يازين
زين قال : لا يا أحمد ماليش مزاج النهادرة خليها يوم تاني
سمير قال : ليه يازين احنا هنتبسط أحمد هيعزمنها على حواوشي علشان انا بقالي كتير ماكلتهوش وبعدين هو اللي هيدفع
أحمد قال : اهوه قالك المفجوع قولت ايه بقي
زين قال بإبتسامة: معلشي يا جماعة روحوا انتم وانا هروح علشان خالتي زمانها مستنيني سلام
أحمد قال : سلام
ومشي زين
سمير قال : بس الحواوشى
أحمد قال بإبتسامة: اعتبر نفسك اكلتها يلا
سمير قال : إزاي بس ماهي معدتي فاضية لسه اهي
أحمد قال : تخيل ياسمير
سمير قال : اه ااااه أتخيل
ومشن نهر وبتعدي الطريق
وخبط فلان زين ووقعه الشنطة علي الأرض وقال : معلشي انا اسف
زين وقال : ولا يهمك
ونزل زين أخذ شنطته من علي الأرض وقام وبينظر علي يمينه لقي عربية جاية ونظر أمامه لقي واحدة بتعدي الطريق وهي مش واخد بالها من العربية وبينظر لها وللعرببة ورايح مسرعا ناحيتها وقال وبصوت مرتفع : حاسبيي وشالها ووقعدوا على الأرض
ومشت العربية
نهر قالت بوجع : اه واغمها عليها
زين قال بوجع : اهاااا مش تخلي بالك ونظر لها ايه ده هو انتي
واتلمت الناس حوليهم
واحد من اللي واقفين قال : انت كويس يابني
زين قال : اه ااااه كويس انتي فوقكي حد يجيب مياه
واحد من اللي واقفين قال : امسك يا بني
وأخذ زين منه ازازة المياة وفتحها وحط المياة على ايده ورشها على وشه نهر وقال بقلق : فوقكي
واحد من اللي واقفين قال بغضب : انا مش عارف الناس ايه اللي جرارها لدرجتي حياة الناس بقيت مالهاش قيمة
وحط زين مياة على ايده مرة أخرى ورشها على وشه نهر وقال بقلق : فوقكي بقي وشالها حد يوقف تاكسي لازم ناخدها علي المستشفى
فلان من اللي واقفين قال : انا معايا عربية تعال اوصلك
زين قال بقلق : طيب
وراح فلان وفتح باب عربيته
وحط زين نهر في العربية وركب جانبها وقال بقلق : فوقكي
وراح فلان وركب عربيته
وراح فلان آخر لزين وقال : استنها امسك حاجاتك وحاجاتها
زين قال بقلق : شكرا وأخذهم
وتحرك فلان على المستشفى
وبينظر زين لنهر وقال بقلق : فوقكي بقي
فلان قال : متقلقش ان شاء الله هتبقي كويسة وصلنها ووقف العربية ونزل وفتح زين باب العربية ونزل ومسك نهر وبيطلعها من العربية
وأخذ فلان حاجاتهم وقفل باب العربية وقال : علي مهلك
زين قال بقلق: طيب وطلعها وشالها ودخل المستشفى ووراها فلان صاحب العربية دكتور
ونظر الدكتور فاراح لهم وقال : ايه اللي حصلها
زين قال بقلق : فيه عربية كانت هتخبطها وانا لحقتها بس مش بتفوق يادكتور
الدكتور قال : طيب سرير بسرعة
الممرضة قالت : حاضر يادكتور وراحت وأخذت سرير وجات السرير يادكتور
الدكتور قال : حطها هنا
زين قال بقلق : حاضر وحط نهر على السرير
ومشي الدكتور ووراها الممرضة و زين وفلان صاحب العربية وقال : لوسمحت خليكم هنا
زين قال : حاضر ووقف
ودخلت الممرضة بنهر الغرفة ووراها الدكتور
صاحب العربية وقال : اتفضل دي حاجاتك
زين قال : شكرا واخذها
صاحب العربية قال : العفو ودي حاجاتها
زين قال : طيب واخذها وبينظر لقي الدكتور خرج من الغرفة فاراح له فاقت يادكتور
الدكتور قال : هتفوق بعد شويه هي كويسة متقلقش بس من الخضة حصلتها صدمة وفاقدة الوعي وذراعها انجزع وربطنها
زين قال : ممكن اشوفها يادكتور
الدكتور قال : ايوه بس هي لازم ترتاح
زين قال : حاضر شكرا يادكتور
الدكتور قال : العفو بعد اذنكم ومشي
صاحب العربية قال : طيب استاذن انا
زين قال : اتفضل واسف لو كنت عطلت حضرتك
صاحب العربية قال : لا مافيش حاجة ومشي
ودخل زين الغرفة وبينظر لنهر لقها لسه مفقتش وقعد جانبها وحط حاجاتها بجانب السرير وقال لنفسه : الحمد لله انها جات سليمة ورن تليفونه وطلعه من جيبه خالتي وخرج من الغرفة وفتح الخط الووه
خالته قالت : الووه ايوه يا زين
زين قال : ايوه يا خالتي
خالته قالت : انت ايه اللي اخرك كده مش قولت هتجي على الغداء
زين قال : انا كنت جاي بس
خالته قالت : بس ايه ياحبيبي انت كويس
زين قال : ايوه كويس متقلقش
خالته قالت : امال مجتش ليه
وحكلها زين على اللي حصل وقال : وانا في المستشفى
خالته قالت : انت كويس
زين قال : ايوه يا خالتي كويس والله
خالته قالت : طيب وهي عاملة ايه
زين قال : الدكتور طمني وقالي انها كويسة وهتفوق بعد شويه
خالته قالت : طيب الحمد لله أهلها عرفوا بالحصل
زين قال : لا يا خالتي
خالته قالت : والرجل اللي خبطها ده كان مسطول ولا ايه
زين قال : باين كده ياخالتي المهم انا مش هتاخر
خالته قالت : طيب خلي بالك من نفسك
زين قال : حاضر سلام
خالته قالت : مع السلامة
وقفل زين الخط ودخل الغرفة وراح وقعد جانبها وبينظر في التليفون
وفاقت نهر وبتنظر جانبها وقالت بوجع : ايه ده انت
ونظر لها زين وقال : حمد لله على السلامة
نهر قالت بوجع : اه ااااه انا فين
زين قال : في المستشفى
نهر قالت بوجع : في المستشفى
زين قال : ايوه
وتذكرت نهر اللي حصلها وقالت بوجع : انت اللي وقعدتني
زين قال باستغراب : وقعدتك
نهر قالت بوجع وبعصبية : ايوه انا مش عارفة انت فاكر نفسك ايه علشان تعمل معايا كده انت ولا حاجة على فكرة انت وقعدتني في المطعم ومشيت ولا اكنك عاملت حاجة ومرضتش اتكلم علشان احنا كنا في مكان عام وإلا كنت عرفتك قيمتك كويس بس اللي عملته النهادرة لازم تتعاقب عليه إظهار أهلك ماكنش عندهم وقت علشان يعلموك ازاي تتعامل مع الناس انت
زين وقال بغضب وبصوت مرتفع : بس
ونظرة له نهر بدون تعليق
زين قال بعصبية : تعرفي لو ماكنتيش بنت كنت حسابتك على كل كلمة قولتيها كويس اوي وعرفتك قيمتك كويس اوي بس أخلاقي متسمحليش اني اعمل كده مع بنت علشان أهلي علموني ازاي احترام النساء وعلي فكرة انا عارف قيمة نفسي مش مستني واحدة زيك تجي تعرفهالي بس انا اللي غلطان علشان عملت كده مع واحدة زيك مغرورة وشايفها حالها واخذ شنطته وخرج من الغرفة
ونظرت له نهر هو خارج وقالت لنفسها بغضب : انا مغرورة يا انت اللي متكبر وقليل الذوق
وجاءت الممرضة ونظرة لها وقالت : حمد لله على السلامة
نهر قالت بوجع : الله يسلمك
الممرضة قالت : امال فين الأستاذ اللي كان هنا
نهر قالت بغضب : مشي
الممرضة قالت : علي فكرة باين عليه انسان محترم انقذك من العربية اللي كانت هتخبطك وجابك على هنا ومسبكيش لحظة غير لما فوفتي محدتش بيعمل كده الأيام دي
نهر قالت بصدمة : ايه
الممرضة قالت : عن اذنك وخرجت من الغرفة
نهر قالت لنفسها بحزن : ايه اللي عملته ده انا غلطت فيه جامد وهو كان بينقذني من العربية اللي كانت هتخبطني وانا شتمتوا وهزقته معقول اللي انا عملته ده لازم اعتذر منه على اللي عملته
في المستشفى :
في غرفة نهر :
ونظر لها زين وقال بإبتسامة : وراحت يومها وانا مش طايق حد بسبب اللي انتي عملتيه معايا كنت عاوز اقتلك ساعتها وماكنتش اعرف ان هيجي عليا يوم واحبك اوي كده يانهر وتبقي كل حياتي
بجانب الغرفة :
فلان قال لنفسه بعصبية : هو بيعمل أيه ده كله عندها انا مش عارف ده كمان طلعلي مين كان زماني خلصت ولو حد شاف الحنقة من الدكاترة أو الممرضين هيعرف هي بتاعت ايه وساعتها هيبلغوا الشرطة والحكاية هتكبر ومش هقدر اقتلها والرجل اللي اتصل بي مش هيدني أي حاجة وتروح عليها الفلوس لازم اعمل حاجة علشان أدخل الغرفة تاني بس ازاي وأنا لو دخلت دلوقتي هيشك فيه علشان انا من شويه كنت عندها وطيب وبعدين وبيفكر
في الكافترية :
ماجد قال لنفسه بإبتسامة : زمان الراجل خلص شغله وموت نهر بس موتها بأيه يارب ما يكون بالمسدس علشان جدي وعمي مش هيسكتوا لغاية مايلجوا اللي قتلها وساعتها هيكتشفوا اللي انا والداتي اللي عملنها كده وهنروح في ستين داهية انا مش عارف ماما مقلتيش ليه هي ناويه تعمل ايه
عامر قال : الحمد لله هروح اشوف نهر وقام
والده قال : طيب خدني معاك
عامر قال : تعال يا بابا ومسكها ايد ماجد
وسرح ماجد بدون تعليق
عامر قال : ماجد
ونظر له ماجد وقال : ايوه يا عمي
عمه عامر قال : ايه مالك
ماجد قال : مافيش ياعمي انتم مش هتكملوا اكلكم
عامر قال : انا شبعت وبابا كمان احنا هنروح نشوف نهر خلص وحلصنها
ماجد قال : انا جاي معاكم
جده قال : انت مش هتكمل اكلك
ماجد قال : لا يا جدي انا شبعت يلا ومسك ايده ومشوا ووراهم حسن ورايحين على غرفة نهر
في غرفة نهر :
ورن تليفون زين وطلعه من جيبه وقال : دي خالتي وقام وباس نهر على رأسها معلشي ياحبيتي لازم اروح ومشي ووقف وبينظر لقي نهر مسكها ايده وهي نايمة ونظر لها بإبتسامة انا كمان مش عاوز اسيبك بس لازم ارد على خالتي علشان متقلقش وتجي المستشفى وشال ايدها براحة وحطها جانبها وبسها على رأسها متقلقيش انا جانبك وخرج من الغرفة
وبينظر فلان على الغرفة لقها زين خرج وقال لنفسه بعصبية : أخيرا خرجت استنها لغاية ما يمشي ليرجع تاني اهوه مشي وراح مسرعا علي غرفة نهر ودخل براحة وقفل الباب وراها وبيدور على الحقنه راحت فين دي بس
بجانب غرفة نهر :
وبينظر ماجد حوليه وقال لنفسه : باين الراجل قتل نهر ومشي الحمد لله انه خلص ومافيش حد شافه نهر المرة اللي فاتت قدرتي تفلتي بس مش كل مرة هتقدري تفلتي يانهر وفي الأخر موتي
عامر قال : تلقيه نهر صحت دلوقتي
والده قال : ايوه
ماجد قال لنفسه : لا ياعمي هي نيمها نوم مش هتقدر تصحها منه تاني ابدا
في غرفة نهر :
وبيدور فلان على الحنقة ونظر تحت السرير وقال : اهي ونزل واخذها وقام ونظر لنهر بإبتسامة سلام ياحلوة ورايح لها
أمام الغرفة :
وفتح عامر باب الغرفة وقال باستغراب : ايه ده
ونظر له فلان بإرتباك وحط الحنقة في جيبه
ودخل عامر ووراها رضوان بيه وماجد وحسن السواق وقال : دي لسه نايمة يا بابا
فلان قال لنفسه بقلق : ماجد بيه ولف وشه
ونظر ماجد لرجل وقال لنفسه بقلق : ايه ده يا لسه هنا
رضوان بيه قال : هي هتصحها امتا
فلان بقلق وبدون تعليق
عامر قال : انت بابا بيكلمك
فلان قال بقلق : اسف يافندم مختش بالي هي شويه وهتفوق عن اذنكم ومشي مسرعا
وبينظر له ماجد وهو ماشي وقال لنفسه بقلق : الحمد لله انه مشي قبل ما جدي وعمي يشكوا فيه
في الطرقة :
فلان قال لنفسه بعصبية : يارب يا يكون ماجد بيه شافني ووقف بجانب الغرفة وبينظر علي الغرفة بيتهلي ماجد بيه مشفنيش علشان لو كان شافني كان جيه ورايها وسالني انا بعمل ايه هنا وبعدين بقي كل شويه حد يدخل انا كنت خلاص هموتها ايه الحظ النحس ده دي اول مرة تحصل معايا ومقدرش اموت حد من أول مرة
في الطرقة :
وبيتصل زين بخالته وقال : الووه
خالته قالت : الووه ايوه يا زين
زين قال : ايوه يا خالتي انا اتصلت بقى كذا مرة
خالته قالت : وانا كمان كنت بتصل بك ازي نهر
زين قال : الحمد لله الدكتور طمني وقالي حالتها مستقرة
خالته قالت : طيب الحمد لله وفاقت من الغيبوبة
زين قال : لا لسه
خالته قالت : إن شاء الله هتقوم بسلامة
زين قال : يارب ياخالتي
خالته قالت : انت كويس
زين قال : الحمد لله ياخالتي انتي عاملة ايه
خالته قالت : كويسة الحمد لله خلي بالك من نفسك وكول كويس يازين
زين قال : حاضر ياخالتي وانتي ماتنسيش تاخدي الدواء
خالته قالت : متقلقش سلام ياحبيبي
زين قال : مع السلامة وقفل الخط وراح علي غرفة نهر وبينظر في الغرفة لقي رضوان بيه وعامر بيه وماجد في الغرفة ونظر لنهر بإبتسامة
وبينظر فلان لقي زين وقال لنفسه بعصبية : وده جيه كمان وبعدين بقي مش عاوزين يسبوها خمس دقائق على بعض ايه ده ياجاي على هنا وراح مسرعا واستخبها
وراح زين وقعد بجانب الغرفة وقال لنفسه بإبتسامة : الحمد لله يارب انها بقت كويسة
وبينظر له فلان وقال لنفسه باستغراب : هو قعد هنا ليه مدخلش ليه الغرفة وانت مالك خليك في اللي انت جاي تعمله مايقعد زي ما يقعد المهم انك تخلص شغلك وتمشي من هنا قبل ما حد يشك فيك بس ازاي ورضوان بيه وعامر بيه وماجد بيه جوه في الغرفة وبيفكر
في غرفة نهر :
وبينظر عامر لنهر وقال : هي نهر لسه مفقتش ليه يابابا معقول كل ده نايمة
والده قال : متقلقش ياعامر دلوقتي تصحها وبعدين الدكتور قال إنها لازم ترتاح
عامر قال : طيب
ماجد قال لنفسه بإبتسامة : إظهار الراجل عمل شغله علشان كده نهر مفقتش لغاية دلوقتي يعني نهر دلوقتي ميته وأخيرا قدرت أتخلص منك يانهر وتبقي كل حاجة لي بس قتلها بأيه ومافيش أي جرح في جسمها بس يمكن ماقتلهاش برصاص امال قتلها بأيه مش مهم هو قتلها بأيه المهم عندي انها ماتت وخلاص
وفاقت نهر وبتنظر لقتهم وقالت : بابا
عامر قال : ايوه ياحبيتي انا هنا جانبك
ونظر لها ماجد وقال لنفسه بصدمة : ايه ده يا فاقت ازاي هي مش ميتة يبقي الراجل معرفش يقتلها بس ليه مقتلهاش الغبي ده ما احنا ماكنش هنا
وخبط الباب :
رضوان بيه قال : أدخل
ودخل الدكتور قال : عاملة ايه دلوقتي
نهر قالت : الحمد لله يادكتور
الدكتور قال : طيب اتفضلوا لوسمحتم بره شويه
عامر قال : حاضر يادكتور وقام يلا يابابا
والده قال : يلا وخرج من الغرفة ووراها عامر وماجد وحسن السواق
وبينظر ماجد بالصدفة علي يمينه لقي الراجل مستخبي وقال لنفسه بغضب : مقتلتهاش ليه يا غبي كل اللي انا عملته راح على الفاضي بسبب الغبي ده
وبينظر عامر لقي الدكتور خرج من الغرفة فاراح له وقال : نهر عاملة ايه دلوقتي يادكتور
الدكتور قال : متقلقش هي كويس
عامر قال : طيب الحمد لله
رضوان بيه قال : يعني ممكن ناخدها علي البيت
الدكتور قال : هي محتاجة لراحة وافضل انها تبقي في المستشفى يومين كمان
عامر قال : هي هتبقي مرتاحة في البيت والدكتور هيجي يشوفها
الدكتور قال : اذا كان كده انا هكتبها على خروج
رضوان بيه قال : شكرا يادكتور
الدكتور قال : العفو ومشي
ودخل عامر على الغرفة ووراها رضوان بيه وماجد وحسن السواق
وبينظر زين لقي الدكتور فاراح له وقال : دكتور نهر عاملة ايه دلوقتي
الدكتور قال : هي بقت كويسة وانا كتبتها على خروج
زين قال بإبتسامة : شكرا يادكتور
الدكتور قال : العفو ومشي
زين قال بإبتسامة : الحمد لله وراح وقعد
في فيلا المنشاوي :
في الانتريه :
زهرة قالت لنفسها بإبتسامة : تلقي الراجل عمل شغله وموت نهر وعامر ورضوان المنشاوي بيبكوا على فراقها ومن زعلهم عليها هيحصلوها هما كمان ويبقي الكل انا خلصت منهم كلهم وبقت كل حاجة لابني وبس يعيني يانهر عرفتي تفلتي المرة اللي فاتت بس للاسف المرة دى معرفتيش تفلتي مني
جمال قال : زهرة
زهرة بدون تعليق
جمال قال باستغراب: زهرة
ونظرة له زهرة وقالت : ايوه يا جمال
جمال قال : ايه مالك النهادرة بتسرحي كتير ليه
زهرة قالت : لا مافيش ياجمال
جمال قال : إزاي بقي فيه حاجة شغلكي قوللي يازهرة يمكن اقدر اساعدك
زهرة قالت : مافيش يا جمال
جمال قال : مافيش ازاي هو انا مش عارفك من الصبح وانتي سرحانه قوللي في ايه
زهرة قالت : مافيش كنت بفكر فى اللي بيحصل لينا بس
جمال قال : اهااا ماهو الحمد لله على اللي حصل وعدها على خير ونهر وماما بقوا كويسين وكمان عامر فاق من الغيبوبة والحمد لله
زهرة قالت : ايوه المهم انت كنت عاوز في ايه
جمال قال : مافيش بس انتي ماكلتش حاجة من الصبح أخلي سعدية تحضرلك الأكل
زهرة قالت : لا انا مش جعانة دلوقتي شويه كده وهبقي أكل
جمال قال : طيب انا هروح اقرأ شويه
زهرة قالت : طيب
وراح جمال علي غرفة المكتب
زهرة قالت لنفسها بإبتسامة : أما اتصل بماجد اعرف يمكن رضوان المنشاوي مات هو كمان ويبقي خلصت جمال يمكن يسمعني وانا بكلمه احسن حاجة اطلع الجنينه وقامت وراحت على الجنينه وبتتصل بيه
في المستشفى :
في غرفة نهر :
ورن تليفون ماجد وطلع من جيبه وقال : انا شويه وجاي ياجدي
جده قال : طيب
وخرج ماجد من الغرفة وفتح الخط وقال : الووه
والداته قالت : الووه ايوه يا ماجد ايه الاخبار جدك عامل ايه دلوقتي بعد ما عرف بموت نهر
ماجد قال : نهر مامتتش ياماما
والداته قالت : انت بتقول ايه
ماجد قال : زي مابقولك كده ياماما نهر لسه عيشها
والداته قالت : ازاي ده
وحكلها ماجد علي اللي حصل وقال : باين معرفش يقتلها
والداته قالت : ازاي يعني انت مش بتقول انها كانت نايمة
ماجد قال : ايوه
والداته قالت : طيب هتقومه يعني وهي نايمة
ماجد قال : انا معرفش وعلى فكرة هو واقف ومستخبي وراء الجدار
والداته قالت : طيب حاول تبعد جدك وعمك تاني علشان الغبي ده يقتلها ويخلصنها
ماجد قال : مش هينفع ياماما
والداته قالت : ليه
ماجد قال : علشان الدكتور كتبلها على خروج
والداته قالت : ايه كتبلها على خروج
ماجد قال : ايوه وبعدين لو حتى الدكتور ماكنش كتبلها على خروج انا هبعد جدي وعمي ازاي تاني يا انا إقناعتهم بالعافية معدش ينفع ياماما
والداته قالت : طيب والعمل
ماجد قال : الخطة كده مش هتنفع ياماما كلميه وخليه يمشي وانا لما اجي نبقي نفكر هنعمل ايه
والداته قالت : ازاي ياماجد بعد كل ده
ماجد قال : ما احنا مش هينفع ياماما نحاول تاني علشان جدي وحتى لو اقنعت جدي عمي مش هيرضها يسبها
والداته قالت : طيب هكلم الغبي ده
ماجد قال : ماشي سلام
والداته قالت : مع السلامة وقفلت الخط وبغضب غبي وراحت علي غرفة ماجد وبتنظر لقيت سعدية قعدة أمام الغرفة سعدية
ووقفت سعدية وقالت : ايوه ياهانم
زهرة قالت بغضب : روحي انتي على المطبخ علشان ماما نايمة ومش هتصحها دلوقتي
سعدية قالت : حاضر ونزلت
وراحت علي غرفة ماجد ودخلت وقفلت الباب وراها وراحت وفتحت الدولاب وأخذت التليفون والمنديل وقعدة على الكرسي وبتتصل بي وحط المنديل على التليفون وقالت : الووه
فلان قال بصوت منخفض: الووه ايوه يا فندم
زهرة قالت : انت مقلتهاش ليه
فلان قال : وانت عرفت منين انها لسه مامتتش
زهرة قالت : انت فاكر ايه اللي انا نايم على وداني قولي مقتلتهاش ليه زي ما اتفقنها
فلان قال : والله يابيه انا حاولت
زهرة قالت : حاولت ومقلتش ليه انك مش قدها
فلان قال : ماتقولش كده يابيه انا قده وحضرتك عارف كده كويس علشان كده اتصلت بي
زهرة قالت : ما انت قدها مقلتهاش ليه
فلان قال : ما انا كنت خلاص هقتلها بس
زهرة قالت : بس ايه
فلان قال : يقوم جاي حد وينقذها على آخر لحظة انا مش عارف ايه الحظ اللي هي فيه ده
زهرة قالت : حظ ايه اللي انت بتكلم عنه هو انا بعتك تقتل ولا تشوف حظها انا كنت فاكرك زي ما قالوا عليك بس خلاص
فلان قال : خلص ايه يابيه
زهرة قالت : انا مش عاوزك تقتلها
فلان قال : ليه يا بيه ما انا هقتلها
زهرة قالت : لا خلاص انا غيرت رأيي
فلان قال : بس يابيه
زهرة قالت : مابسش اللي انا قولته يتنفذ
فلان قال : حاضر يابيه أمرك
زهرة قالت : وبخصوص الفلوس انا لغيت العملية يعني اتفقنها ملغي بس انا هحولك نص المبلغ علشان انت تعبت برده وأظن انه كفاية على اللي انت عملته مش كده ولا ايه
فلان قال : كده يابيه
زهرة قالت : وامشي من عندك دلوقتي مفهوم
فلان قال : حاضر يابيه سلام
زهرة قالت : سلام وقفلت الخط وحولت الفلوس وبغضب لما اشوف يانهر هتفضلي لغاية امتا تفلتي مني وراحت وفتحت الدولاب وحطت المنديل والتليفون وقفلته وخرجت من الغرفة ونزلت سعدية سعدية انتي يازفته
وجاءت سعدية وقالت : ايوه ياهانم
زهرة قالت بغضب : ايه ساعة أنادي عليكي
سعدية قالت : آسفة ياهانم
زهرة قالت : روحي اعمللي قهوة
سعدية قالت : حاضر ودخلت علي المطبخ زفتة زفتة اعمل ليها قهوة
عبده قال : حاضر ايه مالك
سعدية قالت : مافيش بس انا مش عارفة زهرة هانم بتشتمني ليه عبده قال : ما انتي عارفها هي كده
سعدية قالت : ايوه بس انا معملتش حاجة علشان تشتمني
عبده قال : معلشي ما تزعليش
سعدية قالت : بس رضوان بيه وكريمة هانم وجمال بيه وعامر بيه والهام هانم الله يرحمها وماجد بيه ونهر هانم عمرهم ما شتيمو حد مننا
عبده قال : ايوه بس هي طبيعتها كده هنعمل ايه يعني احنا لازم نستحمل وخلاص وفرغ القهوة امسكي روحي وديها قبل ما تبرد علشان متزعلكيش تاني
سعدية قالت : طيب وأخذتها وخرجت من المطبخ وراح علي الانتريه اتفضلي ياهانم وحطت القهوة تامري بحاجة تانية
زهرة قالت بغضب : لا روحي انتي
سعدية قالت : طيب ومشت
في المستشفى :
بجانب غرفة نهر :
ونظر فلان على غرفة نهر وقال : انا مش عارف ايه الحظ ده وبعت رسالة على تليفونه وبينظر اهي اتحولت الفلوس على حسابي ومشي وراح علي غرفة الممرضين وبينظر حوليه ملقش حد دخل الغرفة وقفل الباب وراها وقلع لبس الممرضين وفتح الباب وبيتنظر ملقش حد فخرج من الغرفة وقفل الباب مشي وخرج من المستشفى وركب عربيته وتحرك
في غرفة نهر :
وبينظر ماجد لنهر وقال لنفسه بضيق :بعد ما قولت خلاص موتي وخلصت منك بس للاسف عرفتي تفلتي مني المرة دي كمان كل ده علشان الغبي معرفش يموتك
عامر قال : يلا ياحبيتي علشان نروح ومسك ايدها علي مهلك
نهر قالت : حاضر وقامت من علي السرير فاداخت وهتقع
والدها قال بقلق : ايه مالك
نهر قالت : مش عارفة داخت شويه
رضوان بيه قال : علشان بس كنتي نايمة
عامر قال : علي مهلك
نهر قالت : طيب ومشيها
وخرج عامر ومسك نهر من الغرفة ووراهم رضوان بيه وماجد وحسن السواق وقال : حسن
حسن السواق قال : ايوه يافندم
عامر قال : اسبقنا انت على العربية
حسن السواق قال : حاضر ومشي
عامر قال : علي مهلك ياحبيتي
نهر قالت بوجع : متخافش يابابا انا كويسه
عامر قال : طيب
وبينظر زين لنهر هي ماشيها بإبتسامة ومشي وراهم براحة
وطلع رضوان بيه المحفظة من جيبه وقال : ماجد
ماجد قال : ايوه يا جدي
جده قال : امسك الفيزا اهي ادفع حساب المستشفى
ماجد قال : طيب ياجدي واخذها ومشي
وخرج عامر ونهر ورضوان بيه من المستشفى ووراهم زين
ونظر لهم حسن السواق وراح وفتح باب العربية اللي وراها وقال : حمد لله على السلامة يا فندم
نهر قالت : الله يسلمك وركبت العربية ووراها عامر ووراها رضوان بيه
وبينظر زين لنهر بإبتسامة
وبينظر حسن لقي ماجد بيه جاي ففتح باب العربية وقال : اتفضل يافندم
ماجد قال : شكرا وركب
وراح حسن السواق وركب العربية وتحرك على الفيلا
ونظر زين لقي تاكسي جاي وقال : تاكسي
ووقف سواق التاكسي
وركب زين وقال : اطلع يا اسطي بسرعة وراها العربية دي
السواق قال : حاضر وتحرك
في عربية رضوان بيه :
ماجد قال : اتفضل ياجدي الفيزا
وأخذ جده منه الفيزا وقال : دفعت حساب المستشفى
ماجد قال : ايوه
جده قال : طيب
عامر قال : انتي كويسة يانهر ولا لسه حاسة بدوخة
نهر قالت : لا يا بابا انا بقيت كويسة متقلقش انت اللي كويس
عامر قال : ايوه الحمد لله
نهر قالت : كان لازم ترتاح يابابا انت لسه قايم من غيبوبة ومحتاج للراحة
رضوان بيه قال : انا قولته يانهر بس هو عنيد ومسمعش الكلام
عامر قال : ارتاح ازاي يابابا وبنتي حبيبتي في المستشفى بين الحياة والموت
نهر قالت : ربنا يخليك لي يا بابا
والدها قال : ويخليكي لي يا حبيبتي
ماجد قال : وصلنها
في التاكسي :
زين قال : هنا يا اسطي
السواق قال : حاضر ووقف العربية
ودفع زين الحساب ونزل من العربية ووقف بجانب السور
وسمع محروس البواب صوت العربية وقال : حاضر وراح وفتح باب العربية
ودخل حسن السواق بالعربية ووقفها ونزل مسرعا وفتح باب العربية وقال : اتفضلي يافندم
ونزلت نهر من العربية وقالت : شكرا
ونزل عامر ورضوان بيه وماجد وراها
وبينظر لها زين من بره وقال : ياحبيتي يانهر
ومسك عامر ايدها وقال : يلا يانهر
نهر قالت : حاضر يابابا ومشت مع عامر ووراها رضوان بيه وماجد
عامر قال : علي مهلك
نهر قالت : حاضر
وشن ماجد الجرس
وراحت سعدية وفتح الباب وقالت : حمد لله على السلامة يا نهر هانم
نهر قالت : الله يسلمك ودخلت ووراها عامر ورضوان بيه وماجد
ونظر لها زهرة وراح لها وقالت بإبتسامة خفيفة : حمد لله على السلامة يا نهر
نهر قالت : الله يسلمك ياطنط
عامر قال : اقعدي يانهر ارتاحي
نهر قالت : حاضر يابابا وقعدة
زهرة قالت : حمد لله على السلامة يا عامر
عامر قال : الله يسلمك يا زهرة
زهرة قالت : سعدية
سعدية قالت : ايوه ياهانم
زهرة قالت : قولي لجمال بيه ان نهر وبابا جوم
سعدية قالت : حاضر وراحت علي غرفة المكتب وخبطت علي الباب
ونظر لها جمال وقال : فيه حاجة يا سعدية
سعدية قالت : ايوه يافندم نهر هانم وعامر بيه ورضوان بيه وماجد بيه وصلوا
جمال قال : وصلوا فين
سعدية قالت : بره يافندم
جمال قال بإبتسامة : انتي بتتكلمي بجد
سعدية قالت : ايوه يافندم
وخرج جمال مسرعا من المكتب ووراها سعدية وبينظر لقهم في الانتريه فاراح لهم وقال بإبتسامة : عامر حمد لله على السلامة وحضنه
عامر قال : الله يسلمك يا جمال
جمال قال : انت وحشني اوي
عامر قال : وانت كمان
ونظر جمال لنهر وقال : حمد لله على السلامة يا نهر
نهر قالت : الله يسلمك يا عمي
جمال قال : كده تقلقينها عليكي
نهر قالت : انا آسفة اني خليتكم تقلقوا عليها
رضوان بيه قال : لا ياحبيتي متتاسفيش هو يعني انتي كان لك ذنب في اللي حصل
عامر قال : بابا معه حق يا نهر انتي ماشوفتش المياة على السلم علشان كده وقعدتي
جمال قال باستغراب : مياة ايه
والده قال : أصل كان فيه مياة على السلم علشان كده نهر وقعت جمال قال : إزاي ده طيب ما انا كنت نازل الصبح وماكنش فيه مياة ولا حاجة على السلم
زهرة قالت : وانا كمان ماشوفتش مياه ولا حاجة
جمال قال : وانت يا عامر برده نزلت من علي السلم موقعتش ليه عامر قال : علشان انا شوفتها وانا خارج من غرفتي
جمال قال : انت متأكد ياعامر
عامر قال : ايوه يا جمال وتعال هتلقها على السلم
جمال قال : طيب
رضوان بيه قال : خليكي انتي يانهر
نهر قالت : طيب ياجدي
ومشي عامر ووراها جمال ورضوان وزهرة وماجد وطلعوا علي السلم ونظر على الأرض وقال باستغراب : ايه ده
جمال قال : فين ياعامر المياه
عامر قال : كانت هنا يا جمال
زهرة قالت : لو كانت هنا هتروح فين يعني انا وجمال طالعين نازلين على السلم مشوفناش أي مياة وبعدين شكل الأرضية نشفها
ونزل جمال ولمسة الأرض وقال : ايوه فعلا الارضية نشفها تليقك ماكنتش مركز ياعامر علشان انت لسه قايم من الغيبوبة طويلة
عامر قال : طيب انا مش مركز طيب نهر كمان ماكنتش مركزة ماهي كمان شافت المياة علشان كده وقعت
والده قال : عامر معه حق
جمال قال : طيب يابابا امال هي فين المياة
والده قال : تلقي حد مسحها
جمال قال : هيكون مين اللى مسحها يعني
والده قال : تلقي حد من الشغالين تعالوا ونزل ووراها عامر وجمال
ونزل ماجد وقال بصوت منخفض بقلق : مش قوتلك ياماما ان جدي مش هيسكت
ونزلت والداته قالت بصوت منخفض : مش هيوصل لحاجة تعال
ماجد قال : طيب ونزل ووراها
نهر قالت : ايه ياجدي لقيتم المياة
رضوان بيه قال : لا يا نهر ماكنش فيه أي مياه على السلم
جمال قال : نهر انتي متأكدة ان كان فيه مياه على السلم
نهر قالت : ايوه يا عمي
عامر قال : شوفت ياجمال أن كان فيه مياه
جمال قال بدهشة : امال راحت فين
والده قال : هنعرف دلوقتي يا سعدية ياعبده
وجاءوا عبده وسعدية وقالوا : ايوه يافندم
رضوان بيه قال : كان فيه مياة على السلم وقدام غرفة عامر انتم مسحتوها
سعدية قالت : لا يا فندم انا مامسحتش أي مياة
رضوان بيه قال : وانت ياعبده
عبده قال : وانا يافندم برده مامسحتش أي مياة
عامر قال : طيب مشوفتش مياه على السلم
سعدية وعبده قالوا : لا يا فندم
عامر قال : اللي شافها فيكم أو مسحها يقول ميخافش احنا مش هنعملوا حاجة
سعدية قالت : والله يافندم انا مشوفتش أي مياه ولا مسحتها
عبده قال : ولا انا يافندم
رضوان بيه قال : طيب روحوا انتم
سعدية قالت : حاضر ومشت ووراها عبده
جمال قال : اشمعنا انت ونهر اللي شوفتها يا عامر
عامر قال باستغراب : مش عارف بس اللي انا متأكد منه ان كان فيه مياه
نهر قالت : فعلا ياعمي انا شوفت المياه وحاولت امسك في السلم بس لقيت السلم عليه مياه
زهرة قالت : بس لو ده صحيح كنا انا وجمال وبابا وقعنها برده
ماجد قال : ماما معها حق
رضوان بيه قال : خلاص سيبكم من الموضوع ده المهم ان نهر قامت بسلامة
عامر قال : معاك حق يا بابا امال ماما فين
جمال قال : نايمة
رضوان بيه قال : أكلت وأخذت الدواء قبل ما تنام
جمال قال : ايوه طبعا خلتها تخلص الأكل كله
والده قال : طيب كويس
جمال قال : بس انتم خرجتم نهر من المستشفى ليه وهي لسه تعبانه
والده قال : الدكتور قال إنها بقت كويسة بس محتاجة للراحة فقولنها انها ترتاح هنا احسن واحنا جانبها وهناخد بالنها منها
زهرة قالت : طبعا يابابا وانا بنفسي مش اخليها محتاجة حاجة وأي حاجة عاوزها قوللي بس هو احنا عندها أغلى منك
نهر قالت بإبتسامة : شكرا ياطنط
زهرة قالت بإبتسامة خفيفة : متشكرنيش ياحبيتي يا انتي زي ماجد
عامر قال : يلا يا نهر علشان ترتاحي ومسك ايدها
نهر قالت : طيب عن اذنكم
رضوان بيه قال : اتفضلي يا حبيبتى
وطلع نهر وعامر على غرفتها
ماجد قال : عاوز حاجة ياجدي
جده قال : لا يا ماجد
ماجد قال : طيب عن اذنكم
جده قال : اتفضل
وطلع ماجد علي غرفته
رضوان بيه قال : سعدية سعدية
وجاءت سعدية وقالت : ايوه يا فندم
رضوان بيه قال : حضري الأكل وطلع علي غرفة نهر
سعدية قالت : حاضر يافندم ومشيها
جمال قال : اسنتي يا سعدية
ووقفت سعدية وقالت : حاضر يافندم
جمال قال : حضري الأكل لبابا وعامر وماجد كمان
سعدية قالت : حاضر
رضوان بيه قال : لا سعدية انا أكلت ياجمال وعامر وماجد كمان اكلوا
جمال قال : طيب ياسعديه روحي انتي
سعدية قالت : حاضر ومشت
جمال قال : أكلت ايه يابابا انا عارف إنك مش بتحب أكل المستشفيات
والده قال : أكلت بيتزا انا وعامر وماجد
جمال قال بدهشة : بيتزا
والده قال : ايوه ماجد بعت حسن السواق يجبها لينا ومسابنش غير لما اكلنها وحسن السواق كمان أكل
جمال قال بدهشة : ماجد عمل كده
والده قال : ايوه
جمال قال : وحضرتك وعامر وافقتم ازاي وانتم في الحالة دي يا مستحيل حد يقنعكم
والده قال : لا ما احنا ماكلنش غير لما نهر فاقت والدكتور طمنها عليها
جمال قال : اه ااااه
والده قال : ومش كده وبس ياجمال يا ماجد قعد يقنع في عامر انه يشرب العصير بعد ما تبرع لنهر بالدم
جمال قال : هو عامر اتبرع لنهر بالدم
والده قال : ايوه علشان كانت محتاجة لدم
جمال قال : اه ااااه وعامر شرب العصير فعلا من ماجد وهو في الحالة دي
والده قال : ايوه فضل يقنعه لما شربوا
جمال قال : هو ده ابني الغالي
والده قال : ما هو مش ابنك لواحدك ماهو حفيدي انا كمان ولا ايه يازهرة
زهرة قالت بإبتسامة: طبعا يابابا
والده قال : تعرف يا جمال انا كنت خايف اوي على عامر لما عرف ان الهام ماتت
جمال قال بدهشة : هو عرف يابابا
والده قال : ايوه
زهرة قالت : عرف منين يابابا
رضوان بيه قال : انا قولته
جمال قال : ليه يا بابا
والده قال : أصل قعد يسأل عليها فضطريت اني أقوله
جمال قال بحزن : اكيد كانت حالته صعبة يابابا مش كده
والده قال : صعبة اوي ياجمال وانا وماجد فضلنها نهدي فيه لما هدها
جمال قال : طيب الحمد لله انه هدها
والده قال : ايوه طيب انا هطلع اغير هدومي
جمال قال : طيب يابابا
وطلع رضوان بيه علي غرفته
زهرة قالت لنفسها بإبتسامة ماكرة : كويس يارضوان بيه أنك مبسوط من ماجد اوي كده والله برافو عليك ياماجد انك عملت كده وعرفت تخلي جدك مبسوط منك كده
جمال قال : انا هروح أكمل قراءة
زهرة قالت : ها طيب ياجمال
وراح جمال علي غرفة المكتب
وطلعت زهرة على غرفة ماجد وخبطت علي الباب ودخلت ونظرة ملقتش حد وقالت : ماجد وقفلت الباب ماجد
وسمعها ماجد وهو في الحمام وقال : ايوه يا ماما انا في الحمام زهرة قالت : طيب وقعدة على السرير
في غرفة رضوان بيه :
ونظر رضوان بيه لكريمة وقال لنفسه بإبتسامة : الحمد لله انك بخير وراح وفتحها الدولاب وبراحة وبياخذ هدومه
وفاقت كريمة وبتنظر لقت رضوان وقالت : ايه ده انت جيت امتا
ونظر لها رضوان بيه وقال : من شويه
وقعدة كريمة على السرير وقالت : ونهر وعامر عاملين ايه
رضوان بيه قال : الحمد لله كويسين وهما جوم معايا
كريمة قالت : جوم معاك
رضوان بيه قال : ايوه وأخذ هدومه وقفل الدولاب
كريمة قالت : امال هما فين
رضوان بيه قال : عامر مع نهر في غرفتها
كريمة قالت : طيب وهتقوم
رضوان بيه قال : ايه على فين
كريمة قالت : هروح اشوفهم
رضوان بيه قال : بس انتي لازم ترتاحي
كريمة قالت : لا بقيت كويسة
رضوان بيه قال : طيب اسنتي وحط الهدوم على السرير وراح لها تعالى ومسك ايدها علي مهلك
كريمة قالت : طيب ونزلت من علي السرير
وخرج رضوان بيه ووراها كريمة ورحوا علي غرفة نهر وخبط علي البا
عامر قال : أدخل
ودخل رضوان ووراها كريمة وقال : اهما ياستي
ونظر لها عامر وقال : ماما وراح وحضنها
والداته قالت : حمد لله على السلامة يا حبيبى وبتبكي
عامر قال : الله يسلمك ياحبيتي ايه اللي قومك من السرير وانتي تعبانه كنت قوللي وانا اجيلك
والداته قالت : لا انا كويسة ياحبيبي وبتبكي
عامر قال : خلاص بقي ماتبكيش انتي عارفة اني مقدرش اشوفك دموعك
وبتبكي نهر
وبتبكي والداته قالت : دي دموع الفرحة ياعامر
عامر قال : حتى لو دموع الفرحة مش عاوزة اشوفهم ومسحلها دموعها فين الابتسامة بتاعتك اللي بتنورلي حياتي
وابتسمت والداته
عامر قال بإبتسامة : ايوه هي دي
ونظر كريمة لنهر وقالت : نهر انتي بتعطي ليه
نهر قالت : لا ياتيته مافيش ومسحت دموعها وهتقوم
كريمة قالت : خليك ياحبيتي مستريحة وراحت لها وقعدة جانبها واخذتها في حضنها انتي كويسة
نهر قالت : ايوه ياتيته انا كويسة متقلقيش
كريمة قالت : يارب دايما ياحبيتي تبقى كويسة كده على طول
نهر قالت : ربنا يخليكي لي ياتيته
كريمة قالت : ويخليكي لي يا عيون تيته
رضوان بيه قال : طيب يلا علشان هي لازم ترتاح دي تعليمات الدكتور وانتي كمان يا كريمة لازم ترتاحي
نهر قالت : جده معه حق ياتيته لازم تخلي بالك من صحتك علشان خاطري
كريمة قالت : طيب لوعوزتي حاجة قوللي ماشي
نهر قالت : ماشي تصبحي علي خير
كريمة وقالت : وانتي من اهله ياحبيتي هتقوم
عامر قال : تعال يا ماما ومسك ايدها
وقومت والداته قالت : انت كمان لازم ترتاح ياعامر
عامر قال : انا هقعد مع نهر شويه وبعدين هروح ارتاح
والداته قالت : طيب
والده قال : هات انا هاخدها على الغرفة
عامر قال : طيب يابابا تصبحي علي خير ياماما
والداته قالت : وانت من اهله ياعامر
عامر قال : تصبح علي خير يا بابا
والده قال : وانت من اهله ومسك ايد كريمة
رضوان وقال : علي مهلك
كريمة قالت : طيب
نهر قالت : تصبح علي خير يا جده
رضوان بيه قال : وانتي من اهله ياحبيتي وخرجوا من الغرفة
عامر قال : انا هروح اخد حمام واجيلك تاني
نهر قالت : طيب يابابا
والدها قال : مش عاوزة حاجة
نهر قالت : لا يا بابا شكرا
والدها قال : طيب ارتاحي ماشي
نهر قالت : حاضر
وخرج عامر من الغرفة
في غرفة ماجد :
وبتنظرة زهرة لقيت ماجد خرج من الحمام وبينشف شعره فاراحت له وحضنته وقالت بإبتسامة : برافو عليك ياماجد هو ده ابني الغالي
ماجد قال باستغراب : فيه ايه ماما
والداته قالت : انت بلي عملته النهادرة جدك اكيد هيثق فيك اكتر من الاول ياهو تحت كان مبسوط منك على الآخر بسبب اللي عملته
وبينشف ماجد شعره وقال بدهشة : مبسوط مني
والداته قالت : ايوه
وراح ماجد ووقف أمام المرايا وحط الفوطة على الكرسي وقال : ليه يا ماما وبيمشط شعره
والداته قالت : علشان اللي عملته مع عمك في المستشفى
ماجد قال : عملت ايه انا مش فاهم
وحكلته والداته على اللي قوله رضوان بيه وقالت بإبتسامة : انا مبسوطة منك اوي علشان عرفت ازاي تستغل الموقف وتخلي جدك مبسوط منك بالشكل ده كده بقي معاش عنه شك في الكلام اللي انت قولته
ونظر له ماجد وقال : بس ياماما انا معملتش كده علشان جدي يبقي مبسوط مني
والداته قالت باستغراب : تقصد ايه
ماجد قال : أقصد اني كنت فعلا خايف على جدي وعمي ليحصلهم حاجة علشان كده عملت اللي عملته ده مقدرش اشوف جدي وعمي في الحالة دي واقف اتفرج كده معملش حاجة انا بحبهم ياماما
والداته قالت بدهشة : بس ياماجد انت نسيت اللي عمله فيك ده فضل نهر عليك وخلها هي اللي تمسك الشركات مكانك وانت حفيده الكبير وده حقك
ماجد قال : لا يا ماما منستش ولا عمري هنسها اللي عمله وحقي هاخدوا مهما يكلفني ده ياماما بس انا مش عاوز أذى جدي ياماما ده مهما كان جدي برده
والداته قالت : اي كان السبب وراها اللي عملته ده فهو جيه في مصلحتنها برده علشان جدك دلوقتي مبسوط منك اوي وهيثق فيك اكتر من الاول
ماجد قال بغضب : طيب ونهر ياماما هنعمل معها ايه
والداته قالت بغضب : متقلقش يا حبيبي انا هتصرف معها اما اخلتها تدفع ثمن رجعتها دي غالي اوي
ماجد قال : هتعملي ايه ياماما
والداته قالت : بعدين هقولك
ماجد قال : بس كوني حذرها ياماما
والداته قالت : متقلقش يا حبيبي أخلي سعدية تحضرلك الأكل
ماجد قال : لا يا ماما انا تعبان اوي وهنام
والداته قالت : طيب ياحبيبي تصبح علي خير
ماجد قال : وانتي من اهله ياماما
وخرجت والداته من الغرفة وراحت علي غرفته
في غرفة عامر :
وراح عامر وفتح الدولاب وأخذ هدوم وقفله وبينظر لقي صورة الهام فاراح واخذها وقعد علي السرير وبينظر لها وقال بحزن : ياحبيتي يا الهام وبيبكي نهر بنتها رجعت يا الهام وهي الحمد لله دلوقتي كويسة انتي وحشني اوي ونفسى اسمع صوتك انا مش قادر أصدق اني خلاص معتش هشوفك تاني ياحبيتي وبيكي الهام
وخرجت سعدية من المطبخ ومعها الأكل وراحت علي غرفة نهر وخبطت علي الباب ودخلت وبتنظر مقلتش حد وحطت الأكل علي الترابيزة وقالت : نهر هانم وبتنظر في البلكونه
وخرجت نهر من الحمام وبتنظر لقيت سعدية وقالت : ايوه يا سعدية فيه حاجة
ونظرة لها سعدية وقالت : الأكل يافندم
نهر قالت : طيب ياسعديه وقعدة على السرير
سعدية قالت : حضرتك تامري بحاجة تانية
نهر قالت : لا شكرا اتفضلي انتي
سعدية قالت : حاضر وخرجت من الغرفة
نهر قالت لنفسها : بابا ماكلش حاجة من الصبح اروح أجيبه يأكل معايا وقامت من علي السرير وخرجت وراحت علي غرفة عامر وخبطت علي الباب
ومسح عامر دموعه وحط الصورة الهام جانبه وقال : أدخل
ودخلت نهر
ونظر لها عامر وقال : ايه يا نهر اللي قومك من السرير
نهر قالت : انا كويسة يابابا وقعدة جانبه
والدها قال : كنتي قوللي وانا اجي لعندك ياحبيتي
نهر قالت : متقلقش يابابا انا بقيت كويسة
والدها قال : بس يانهر لازم ترتاحي
نهر قالت : طيب هترتاح بس تعال كول معايا انت ماكلتش حاجة من الصبح
والدها قال : لا يا نهر انا أكلت
نهر قالت : أكلت ايه يابابا انت معايا في المستشفى طول اليوم
والدها قال : أكلت بيتزا ماجد جبها لينا انا وجدك واكلنا
نهر قالت : بيتزا
والدها قال : ايوه
نهر قالت بإبتسامة : كده يا بابا تأكل بيتزا من غيري ماشي
والدها قال : خفي انتي بس وانا اعزمك على احلي بيتزا
نهر قالت : ربنا يخليك لي يا بابا
والدها قال : ويخليكي لي يا حبيبتي
ونظرة نهر لصورة الهام وقالت بحزن : ياريت ماما كانت معانا دلوقتي
ونظر عامر لصورة الهام وقال بحزن : الله يرحمها
نهر قالت : انت عرفت يابابا
والدها قال بحزن : ايوه
نهر قالت : مين اللي قالك يابابا
والدها قال : جدك قالي لما انتي كنتي في غرفة العمليات
نهر قالت : اه ااااه وبتنظر لصورة الهام
وبينظر عامر لصورة الهام وقال بحزن : ياريتها كانت معانا دلوقتي كانت هتبقي فرحانه اوي انك لسه عايشها ونزلت الدموع من عنيه
وحطت نهر ايدها علي كتف عامر وقالت بحزن : الله يرحمها يا بابا وبتبكي
وبيكي عامر وقال : انا مش متخيل اني معتش هشوفها تاني يانهر
وبتبكي نهر وقالت : أقرلها الفاتحة يابابا
وقروا عامر ونهر الفاتحة
وحطت نهر ايدها علي كتفه وقالت بحزن : هي تليقها شايفنها وحاسة بينها يابابا واكيد زعلانه مننا علشان احنا زعلاين كده وانت يابابا متحبش تكون ماما زعلانه صح
وبيكي عامر قال : ايوه بس الفراق صعب اوي يانهر

وبتبكي نهر وقالت : انا عارفة يابابا بس علشان خاطري يا بابا انا مقدرش اشوفك كده
عامر قال : خلاص ياحبيتي ومسح دموعه
نهر قالت : وانا جانبك ومش هسيبك
ومسح لها عامر دموعها وقال : ربنا يخليكي لي ياحبيتي
نهر قالت : ويخليك لي يا بابا
عامر قال : طيب يلا علشان تاكلي وتاخدي الدواء
نهر قالت : طيب وقامت
وقام عامر ومسك ايدها وقال : علي مهلك
نهر قالت : حاضر وخرجوا من الغرفة
في غرفة المكتب :
جمال قال لنفسه : كفاية كده قراءة وراح وحط الكتاب في المكتب وخرج من الغرفة وطلع وبينظر لقي نهر وعامر ايه ده انتم لسه منمتوش
ونظر له عامر وقال : لا لسه إنما انت لسه منمتش ليه
جمال قال : مافيش كنت بقرا شويه
عامر قال بإبتسامة : اه ااااه انت لسه بتقرا ياجمال
جمال قال : ايوه طبعا ما انت عارف اني بحب القراءة
عامر قال : ايوه
جمال قال : يلا خف بسرعة علشان وحشني القراءة والمناقشة معاك
نهر قالت : ايه ده انت كمان بتحب القراءة
والدها قال باستغراب : ايوه يا نهر ما انتي عارفة اني بحبها
نهر قالت بدهشة : انا عارفة
والدها قال : ايوه مالك يانهر انتي كويسة ولا اتصل بالدكتور
جمال قال : مافيش داعي ياعامر للدكتور أصل نهر فاقدة الذاكرة بسبب الحادثة اللي عملتها
عامر قال بدهشة : ايه فاقدة الذاكرة
جمال قال : ايوه بس متقلقش هي هتبقي كويسة ومع الوقت الذاكرة هترجعها
عامر قال بقلق : ياحبيتي يانهر
نهر قالت : متقلقش يابابا انا كويسة
جمال قال : ايوه يا عامر الدكتور طمن بابا متقلقش
عامر قال : طيب الدكتور مقلش لبابا هترجعها الذاكرة امتا
جمال قال : لا بس ان شاء الله هترجعها
ونظر عامر لنهر وقال بحزن : أن شاء الله
جمال قال : أخدتي الدواء يانهر
نهر قالت : لسه ياعمي
جمال قال : ليه يا نهر
عامر قال : بعد ما تأكل هاتخده
جمال قال : طيب هروح اشوف ماجد
عامر قال : طيب
وراح جمال علي غرفة ماجد وخبط علي الباب ودخل وبينظر لقي ماجد نايم وقال لنفسه بإبتسامة : انت نمت وراح له وغطها تصبح علي خير وخرج من الغرفة وراح علي غرفته ودخل وقال : انت لسه منمتيش يازهرة
زهرة قالت : مش جيلي نوم
جمال قال : ليه حاسة بحاجة وقعد علي السرير
زهرة قالت : لا انا كويسة متقلقش انا شوية كده وهنام
جمال قال : طيب انا روحت اشوف ماجد لقيته في سابع نومة
زهرة قالت : ماهو تعب اوي طول النهار إنما انت روحتله ليه فيه حاجة ولا ايه
جمال قال : لا مافيش كنت عاوز اقعد معه شويه
زهرة قالت : طيب
جمال قال : تصبحي علي خير
زهرة قالت : وانت من اهله
وطفي جمال النور ونام
في غرفة نهر :
عامر قال : علي مهلك
نهر قالت : حاضر يابابا وقعدة على السرير
وراح عامر وأخذ صنية الأكل وقال : الأكل ده كله لازم تاكليه وراح لها وقعد وحط الصنية على السرير
نهر قالت : بس ده كتير يابابا
والدها قال : ولا كتير ولا حاجة لازم تخلصيه كله
نهر قالت باستغراب : كله
والدها قال : ايوه ومسك المعلقة يلا
نهر قالت : ايه ده يابابا انت هتاكلني
والدها قال : ايوه زي زمان
نهر قالت : بس انا كبرت دلوقتي يابابا
والدها قال : وأي يعني يلا
نهر قالت : طيب واكلت
والدها قال بإبتسامة : وبعدين انتي مهما كبرتي هتفضلي صغيرة بالنسبة لي يلا
نهر قالت بإبتسامة : طيب وبتاكل
في غرفة رضوان بيه :
وخرج رضوان بيه من الحمام وبينظر لقي كريمة صاحي وقال : انتي لسه صاحيه ياكربمة نامي انتي لازم ترتاحي
كريمة قالت : مش جيلي نوم يارضوان انا فرحانه اوي ان عامر قام من الغيبوبة ونهر بقت كويسة
رضوان بيه قال : الحمد لله ياكربمة
كريمة قالت : هو عامر عرف ان الهام ماتت
رضوان بيه قال : ايوه
كريمة قالت : وعرف منين
رضوان بيه قال : انا اللي قولته ياكربمة
كريمة قالت باستغراب : ليه يا رضوان
وحكلها رضوان على اللي حصل وقال : هو كان كده كده هيعرف ياكربمة
كريمة قالت : ياحبيبي يا ابني
رضوان بيه قال : والحمد لله هو بقي كويس
كريمة قالت : من بره بس يارضوان بس من جوه لا
رضوان بيه قال : انا عارف يا كريمة بس مع الوقت هيتحسن ونهر جانبه واحنا كمان
كريمة قالت : يارب يارضوان
رضوان بيه قال : ان شاء الله انا هروح اطمن عليهم
كريمة قالت : طيب وخرج من الغرفة وراح علي غرفة نهر وخبط علي الباب
عامر قال : أدخل
ودخل رضوان بيه ولقي عامر بياكل نهر وقال بإبتسامة : ايوه كده لازم تتغذى
عامر قال : قولها يا بابا أصل دماغها نشفها
وضحك والده وقعد علي السرير وقال : هي هتجيبوا من بره ماهي طالعلك
عامر قال : يعني انا دماغي نشفها
والده قال : ايوه وأكثر منها كمان
عامر قال : بقي كده يابابا
والده قال : مش دي الحقيقة على فكرة يانهر كان عنيد وشقي جدا وهو صغير وياما عمل مشاكل بسبب شقاوته دي
نهر قالت باستغراب : إزاي ياجدي
رضوان بيه قال : انا هقولك كان
وقطع عامر كلامه وقال : بابا نهر تعبانه
والده قال : ايوه صح خلاص يانهر هبقي احكليك بعدين
نهر قالت : لا يا جدي انا عاوزة اعرف دلوقتي
رضوان بيه قال : بعدين هقولك
نهر قالت : بس
رضوان بيه قال : خلاص بقي بعدين متبقيش رأسك نشفها زي ابوكي
وضحكت نهر ونظرت لوالدها : طيب
عامر قال : يلا يا نهر كولي
نهر قالت : لا يا بابا انا شبعت
والدها قال : انتي لسه اكلتي حاجة
نهر قالت : يا انا أكلت كتير
والدها قال : معلقة واحدة علشان خاطري
نهر قالت : بس
والدها قال : علشان خاطري
نهر قالت : طيب واحدة بس
والدها قال : طيب يلا
نهر قالت : حاضر واكلت كفاية بقي
رضوان بيه قال : خلاص يا عامر بدل شبعت متصرش عليه
عامر قال : طيب وراح وحط الصنية على الترابيزة
نهر قالت بإبتسامة : ياعيش جدي ياعيش وقحت
رضوان بيه قال بقلق : نهر
وبتقح نهر وقالت : انا كويسة
وأخذ عامر كوباية المياة من علي الصنية وراح لها وقال بقلق : اشربي ياحبيتي وشربها انتي كويسة
نهر قالت : اه ااااه يابابا
رضوان بيه قال : براحة يانهر انتي لسه تعبانه
ونظرة له نهر قالت بإبتسامة : متقلقش ياجدي انا كويسة
عامر قال : طيب وأخذ الدواء يلا علشان تاخدي الدواء
نهر قالت : حاضر
عامر قال : اتفضلي
نهر قالت : شكرا وأخذته
رضوان بيه قال : بالشفا ياحبيتي ارتاحي
نهر قالت : طيب ياجدي
رضوان بيه قال : مش عاوزة حاجة
نهر قالت : لا يا جدي شكرا
رضوان بيه قال : طيب تصبحوا علي خير
نهر وعامر وقالوا : وانت من اهله
وخرج رضوان بيه من الغرفة
عامر قال : يلا ياحبيتي نامي وانا جانبك هنا على الكرسي
نهر قالت : لا يا بابا انت كمان تعبان ولازم تروح ترتاحي
والدها قال : لا يا نهر انا كويس
نهر قالت : لو عاوزني انام مرتاحة لازم انت كمان تروح ترتاح
والدها قال : بس يانهر
نهر قالت : علشان خاطري يا بابا
والدها قال : طيب يانهر تصبحي علي خير
نهر قالت : وانت من اهله يا بابا
وطفي عامر النور وخرج من الغرفة
في غرفة رضوان بيه :
كريمة قالت : نهر عاملة ايه يارضوان
رضوان بيه قال : الحمد لله كويسة عامر أكلها وأخذت الدواء وهتنام
كريمة قالت : طيب الحمد لله وعامر أكل
رضوان بيه قال : ايوه احنا اكلنها في المستشفى
كريمة قالت : أكلتم
رضوان بيه قال : ايوه وطلع علي السرير
كريمة قالت : واكلتم ايه يا انت مش بتحب أكل المستشفيات
رضوان بيه قال : ما احنا ما اكلنش أكل من بتاع المستشفى
كريمة قالت : امال أكلتم ايه
وحكلها رضوان بيه علي اللي حصل وقال : وانا من ساعتها شبعان
كريمة قالت : طيب كويس أن ماجد عرف يقنعكم انكم تأكلوا والا كنت فضلتم من غير أكل لغاية دلوقتي
رضوان بيه قال : وهو كان حد ليه نفس يا كريمة للأكل ونهر كانت في الحالة دي
كريمة قالت : الحمد لله انها قامت بالسلامة
رضوان بيه قال : ايوه الحمد لله يلا بقي انتي تعبانه و لازم ترتاحي
كريمة قالت : طيب تصبح علي خير
رضوان بيه قال : وانتي من اهله وطفي النور ونام
في غرفة عامر :
خرج عامر من الحمام ونشف شعره وراح أمام المرايا ومشط شعره وبينظر على صورة الهام فاراح واخذها وقعد علي السرير وبينظر لها وقال بحزن : الحياة من غيرك صعبة اوي يا الهام وحشتني اوي ياحبيتي بتمنها لو كنتي معايا دلوقتي وبيبكي
الهام قالت : ما انا معاك ياعامر
ونظر عامر وقال : الهام
الهام قالت : ايوه بس متكلمش معايا
عامر قال : ليه
الهام قالت : علشان انا مضايقة منك ايه اللي انت عملته ده
عامر قال : عملت ايه يا الهام
الهام قالت : كمان مش عارف أنت دايما كده تعمل الحاجة واجي أسألك تقولي انا عملت ايه مش كده
عامر قال : تعرفي انك انتي وحشتني اوي
الهام قالت : متغيرش الموضوع يا عامر انا بجد زعلانه منك
عامر قال : ليه بس ياحبيتي
الهام قالت : حبيتك
عامر قال : ايوه
الهام قالت : انا لو كنت حبيبتك ماكنتش عملت كده
عامر قال : طيب بس قوللي انا عملت ايه علشان تضايقي مني كده
الهام قالت : ليه خليت نهر تبكي
عامر قال : اه ااااه معاكي حق انك تتضايقي مني بس والله غصبن عني انا من ساعة ماعرفت اني خلاص معتش هشوفك
تاني وانا مش قادر يا الهام
الهام قالت : ما انا قدامك اهوه يا عامر وبعدين انا جانبك بس برده انا زعلانه منك
عامر قال : خلاص ياحبيتي انا اسف واوعدك اني مش هخلي نهر تبكي تاني خلاص
الهام قالت : ماشي وانت كمان
عامر قال : انا كمان ايه
الهام قالت : معتش عاوزة اشوفك بتبكي وحزين وكده
عامر قال : معتش هبقي بس افضلي جانبي
الهام قالت : انا جانبك يا عامر خلي بالك من نهر ماشي
عامر قال : انتي هتوصني على بنتي دي حته مني يا الهام
الهام قالت : ايوه هوصيك علشان متخلهاش تبكي تاني
عامر قال : خلاص يا الهام مش انا وعدتك
الهام قالت : طيب انت تعبان يلا نام
عامر قال : لا خليني قاعد معاكي شويه
الهام قالت : لا انت تعبان ولازم ترتاح
عامر قال : طيب
الهام قالت : تصبح علي خير
عامر قال بإبتسامة : وانتي من اهله ونام
أمام الفيلا :
وبينظر زين على الفيلا وقال لنفسه : باين عليهم ناموا علشان النور الفيلا اطفها لازم اشوف نهر قبل ما اروحها وبينظر من علي السور لقي البواب مش قاعد فنط من علي السور وبينظر حوليه ملقش حد ومشي براحة ودخل الفيلا وطلع تليفونه من جيبه وشغل كاشف التليفون وبينظر حوليه ملقش حد وطلع علي الغرف اكيد نهر نايمة في غرفة رضوان بيه مع الست الكبيرة وراح براحة على غرفة رضوان بيه وبينظر حوليه ملقش حد وفتح الغرفة براحة ودخل وبينظر علي السرير ايه ده يا نهر مش هنا وطفي النور التليفون وخرج براحة من الغرفة وقفل الباب امال نهر هتكون نايمة فين تليقها في غرفتها ورايح علي غرفتها وسرج كاشف التليفون
في غرفة جمال :
وقعدة زهرة على السرير وقالت لنفسها بغضب : لازم اعمل حاجة علشان اخلص من نهر بأي طريقة بس ازاي وبتفكر
في الطرقة :
رايح زين على غرفة نهر وبينظر حوليه فتعنكل في السجادة ووقع التليفون من ايده ووقع على الأرض وقال : اه ااااه
في غرفة جمال :
وسمعت زهرة الصوت وقالت لنفسها باستغراب : ايه الصوت ده وسرجت النور وقامت من علي السرير
في الطرقة :
وقام زين من علي الأرض مسك ذراعه وقال لنفسه بوجع : اه ااااه وبينظر لقي نور غرفة سارج باين حد صحها فين التليفون وبينظر لقها اهوه وراح مسرعا واخذوا من أمام غرفة جمال ودخل براحة على غرفة نهر وقفله براحة ووقف وراها ومسك ذراعه
وخرجت زهرة من الغرفة وسرجت النور وبتنظر ملقتش حد وقالت لنفسها باستغراب : مافيش حاجة امال ايه الصوت اللي سمعته ده وبينظر تحت ملقتش حد وراحت وطفت النور ودخلت غرفتها وقفلت الباب
وصحها جمال وبينظر لقي زهرة وقال بنعاس : انتي لسه منمتيش زهرة قالت : لا لسه
جمال قال : انتي كنتي بره بتعملي ايه دلوقتي
زهرة قالت : مافيش يا جمال بس سمعت صوت بره
جمال قال : صوت
زهرة قالت : ايوه
جمال قال : صوت ايه دلوقتي يازهرة
زهرة قالت : مش عارفة زي ما يكون حد وقع
جمال قال : ولقيتي حد
زهرة قالت : لا يا جمال
جمال قال : تلقيكي بيتهيلك يازهرة
زهرة قالت : لا يا جمال مش بيتهيلي انا متأكدة اني سمعت صوت بره
جمال قال : تلقي حد صحها علشان يشرب
زهرة قالت : يمكن برده
جمال قال : تعالي يا زهرة نامي السهر مش كويس على صحيتك
زهرة قالت : طيب وراح وقعدة على السرير
جمال قال : تصبحي علي خير
زهرة قالت : وانت من اهله وطفت النور
في غرفة نهر :
وفتح زين الباب براحة وبيتنظر ملقش حد قال لنفسه بارتياح : الحمد لله مافيش حد ودخل وقفل الباب براحة وسرج كاشف التليفون وبينظر لنهر الحمد لله ياحبيتي انك بخير وراح جانبها تصبحي علي خير ياحبيتي وباس رأسها وغطها وراح وفتح الباب براحة ونظر لها بإبتسامة وخرج من الغرفة وقفل الباب وراها براحة وسرج كاشف التليفون وبينظر حوليه ملقش حد ونزل براحة راح على الجنينه وبينظر مقلش حد فطفي كاشف التليفون ونط من علي السور وبوجع اه ااااه ومسك ذراعه ومشي وبينظر لقي تاكسي جاي وقال : تاكسي
ووقف سواق التاكسي
وركب زين العربية وقال : اطلع يا اسطي
السواق قال : حاضر وتحرك
في بيت زين :
في شقة محمود :
وخرج محمود من غرفته ورايح علي الحمام وبينظر على يمينه لقي نور غرفة ابنه سارج فاراح وخبط علي الباب
أدهم قال : أدخل
ودخل محمود وبينظر لقي ابنه صاحي وقال : ايه اللي مصحيك لغاية دلوقتي
أدهم قال : مافيش يا بابا أصل عندي امتحان بكرة في الكلية فقولت أذكر شويه
والده قال : اهوه انت كده بتذاكر لما تزنق ماهي قدامك السنه كلها
أدهم قال : وأذكر ليه من أول السنه هو انا في كلية علمية يا انا في كلية حقوق وبعدين انا في الجامعة يابابا مش في الثانوي
والده قال : وأي يعني في الجامعة على فكرة الجامعة أصعب من الثانوي ولازم تذاكر فيها كويس علشان تنجح
أدهم قال : ما انا بذاكر اهوه ومتقلقش يابابا ان شاء الله هنجح
وهتخرج وفتح مكتب محاماة كبير وهبقي مشهور
والده قال : يارب ياسيدي هو انا أكره ان اشوف ابني نجاح وبيدافع عن الناس المظلومة ويجبلهم حقهم
أدهم قال : بس علشان يحصل كده وأقدر ادافع عن الناس المظلومة لازم انت تساعدني
والده قال باستغراب : إزاي يعني
أدهم قال : انك تفتحلي المكتب
والده قال : اه ااااه بقولك ايه
أدهم قال : ايوه يا بابا
والده قال : ذاكر احسن وبطل أحلام اليقظة دي
أدهم قال : يعني ايه يابابا
والده قال : يعني لما تتخرج ان شاء الله نبقي نتكلم
أدهم قال : طيب
والده قال : تصبح علي خير
أدهم قال : وانت من اهله
خرج والده من الغرفة وراح علي الحمام
أمام البيت :
زين قال : هنا يا اسطي
السواق قال : حاضر ووقف العربية
ودفع زين الحساب ونزل من العربية وطلع علي شقته ومسك ذراعه وقال لنفسه بوجع : اه ااااه وبيفتح الباب
في شقة محمود :
وخرج محمود من الحمام وسمع الصوت وقال لنفسه باستغراب : ايه الصوت ده يا زي ما يكون صوت باب بينفتح بس هيكون مين اللى جاي دلوقتي ليكون حرامي لا اتاكدت الأول وبعدين اتصرف علشان ميحصلش زي المرة اللي فاتت وراح براحة وفتح الباب شويه وبينظر ايه ده يا زين وفتحه زين
ونظر له زين وقال : ازيك يا عمي
محمود قال : الحمد لله ازيك انت
زين قال : الحمد لله كويس
محمود قال : وازي مدام نهر
زين قال : كويسة الحمد لله
محمود قال : طيب الحمد لله
زين قال : انا اسف لوكنت ازعاجك حضرتك
محمود قال : لا مافيش ازعاج ولا حاجة انا كنت صاحي فاسمعت الصوت قولت اطمن يا انا قولت انك روحت عن خالتك علشان معتش بشوفك انت وزوجتك
زين قال : لا يا عمي انا لسه هنا بس حضرتك عارف المشاغل
محمود قال : ايوه ربنا يواقفك
زين قال : ربنا يخليك ياعمي
وبينظر محمود بالصدمة على ايده زين وقال : ايه مالها ايدك
زين قال : لا مافيش أصل وقعدت عليها وباين انجزعت
محمود قال : مش تخلي بالك يا زين
زين قال : اهوه اللي حصل ياعمي
محمود قال : طيب انت لازم تربطها
زين قال : ما انا أدخل دلوقتي اربطها
محمود قال : لا تعال وانا هربطهلك
زين قال : لا يا عمي مافيش داعي
محمود قال : إزي ده يا انت زي ابني تعال اتفضل
زين قال : بس ياعمي
محمود قال : مابسش تعال ومسك ايده اتفضل
زين قال : شكرا ودخل
ودخل محمود ووراها وقفل الباب وسرج النور وقال : اتفضل
زين قال : شكرا وقعد
محمود قال : لحظة واحدة هجيب الروبط
زين قال : طيب
ودخل محمود غرفته وسرج النور وراح وفتح الدرج وقال لنفسه : فين الروبط كان هنا
وخرج أدهم من غرفته وبينظر لقي زين وراح له وقال بإبتسامة : ازيك يا استاذ زين
زين قال : الحمد لله انت عامل ايه
أدهم قال : الحمد لله كويس وقعد
زين قال : انت أدهم صح
أدهم قال : ايوه إنما انت دخلت هنا ازاي
زين قال : والدك هو اللي دخلني
أدهم قال : اه ااااه انا متاسف على اللي حصل مني المرة اللي فاتت
زين قال : لا محصلش حاجة وبعدين اللي حصل كان سوء تفاهم مش اكتر
أدهم قال : فعلا
في غرفة محمود :
وراح محمود وفتح الدولاب وبيدور على الروبط وقال لنفسه : بس راح فين ده انا كنت شايفوا من يومين
وصحت نوال وبتنظر لقت محمود وقالت بنعاس : هو النهار طلع
ونظر لها محمود وقال : لا لسه
نوال قالت : امال بتعمل ايه عندك كده
محمود قال : بدور على الروبط اللي بنربط بي ايدنها لما تكون مجزوعة
نوال قالت : ليه انت ايدك انجزعت
محمود قال : لا بس هو فين
نوال قالت : استنها لما اجبهولك
محمود قال : طيب
وقامت نوال من علي السرير وفتحت الضلفة التانية واخذته وقالت : اه ااااه
محمود قال : هاتي واخذه
نوال قالت : مش تقولي هتعمل بي ايه
محمود قال : هربط ايد زين بي
نوال قالت : زين مين جارنها
محمود قال : ايوه
نوال قالت باستغراب : وايه اللي هيجيب زين هنا دلوقتي
محمود قال : ماهو قاعد بره اهوه وخرج من الغرفة
نوال قالت لنفسها باستغراب : قاعد بره وخرجت ووراها ونظرة لقته ده هنا صحيح
وراح محمود وقعد بجانب زين وقال : هات يازين ايدك
زين قال : حاضر ومد ايده
نوال قالت : سلامتك يازين
زين قال : الله يسلامك ياطنط انا اسف علشان ازعاتجكم
وبيرط محمود ايد زين وقال : متقولش كده ده بيتك وتجي في أي وقت وانت يا استاذ سايب المذاكرة ليه مش عليك امتحان بكرة
أدهم قال : كنت رايح اشرب فلقيت الأستاذ زين قاعد فاقعدت معها شويه
زين قال : قولي يازين بس
نوال قالت : مصحش يازين لازم يقولك يا استاذ زين انت أكبر منه
زين قال : لا ياطنط ده زي اخويا ولا ايه يا أدهم مش عاوزنها نبقي أصحاب
أدهم قال : لا طبعا ازاي يا ده يشرفني يا
زين قال : يا ايه
أدهم قال : يازين
زين قال : ايوه كده إنما قولي انت في كليه ايه
أدهم قال : في حقوق وعندي بكرة امتحان ادعلي
زين قال : بالتوفيق ان شاء الله وفي سنه كام
أدهم قال : في تالثة
نوال قالت : وازي مدام نهر
زين قال : الحمد لله كويسة
نوال قالت : امال هي فين محدش بيشوفها ليه
زين قال : أصلها مسافرة عند قريبها
نوال قالت : اهاااا ترجع بالسلامة ان شاء الله
محمود قال : انا خلصت بعد يومين ان شاء الله هتخف لما مخفتش ابقي روح اكشف عليها متهملش
زين قال : حاضر وقام تصبحوا علي خير
محمود قال : وانت من اهله وفتح الباب لو احتاجت حاجة ابقي خبط علينا
زين قال : حاضر وخرج وراح وفتح شقته ودخل وقفل الباب
وقفل محمود الباب قال : ربنا يشفه
نوال قالت : يارب إنما أيده انجزعت من ايه
محمود قال : وقع عليها
نوال قالت : طيب
أدهم قال : بس باين عليه طيب
والده قال : ما هو زي أبوه في طيبته وأخلاقه صحيح اللي خلف مامتش
أدهم قال : طيب انا هروح اشرب ومشي
نوال قالت : فعلا والده كان رجل محترم ونعمة الجار
محمود قال : الله يرحمه
وخرج أدهم من الغرفة وقال : تصبحوا علي خير
نوال ومحمود قالوا : وانت من اهله
نوال قالت : كفاية مذاكرة يا أدهم ونام شويه
أدهم قال : طيب يا ماما شويه كده وهنام
نوال قالت : طيب
ودخل أدهم على غرفته
ودخل محمود ووراها نوال على الغرفة وقعدوا علي السرير وقال بحزن : الله يرحمك يا فوزي
نوال قالت : الله يرحمه
محمود قال بحزن : تعرفي يا نوال كان فوزي ده كان ونعمة الصديق كان بيحب يساعد الناس اللي يعرفهم واللي ميعرفهمش من غير ما يكون ليه مصلحة انا عمري ماشوفت حد زيه وسمع صوت تشخير ونظر لنوال انتي بداتي وطفي النور ونام
في شقة زين :
وراح زين على المطبخ وفتح الثلاجة وأخذ ازازة وشرب وحطها وقفل الثلاجة وخرج من المطبخ وراح علي غرفته وقع على السرير وقلع الكوتشي وبينظر على صورته هو نهر واخذها وبينظر لنهر بإبتسامة وغمض عيونه ونام
في الصباح :
في فيلا المنشاوي :
في غرفة نهر :
صحت نهر من النوم وقامت من علي السرير وراحت وفتحت الدولاب وأخذت هدوم وقفلته ودخلت الحمام وطلعت وبتنشف وشها وخرجت من الغرفة وبتنظر لقيت رضوان بيه وقالت : صباح الخير يا جدي
ونظر لها رضوان بيه وقال : صباح الخير يا نهر ايه اللي قومك من السرير وانتي تعبانه يانهر
نهر قالت : انا كويسة ياجدي متقلقش تيته لسه نايمة
رضوان بيه قال : ايوه
نهر قالت : طيب ونزلها
ونزل رضوان بيه ووراها قال : علي مهلك يانهر لتقعي
نهر قالت : حاضر ياجدي ونزلت
رضوان بيه قال : تعال يا نهر نقعد اعقبال ما يصحوا
نهر قالت : طيب ياجدي وراحت علي الجنينه ووراها رضوان بيه وبتنظر حوليها الجنينه حلو اوي ياجدي وبتنظر على الوورد الله ايه الوورد الجميلة دي وراحت لها ووراها رضوان بيه
رضوان بيه قال : عجبوكي
نهر قالت : حلوين اوي ياجدي
رضوان بيه قال : علي فكرة انا اللي زراعهم
نهر قالت : انت بتتكلم جد ياجدي
رضوان بيه قال : ايوه ومش دول بس كل الورود اللي انتي شايفهم دول انا اللي زرعهم
نهر قالت : هو انت بتعرف تزرع ياجدي
رضوان بيه قال : ايوه يانهر ما انا ابويا وجدي كانوا فلاحين علشان كده انا اللي بهتم بالجنينه
نهر قالت : بس ده تعب عليك ياجدي
رضوان بيه قال : تعرفي انا مش بحس بأي تعب طول ما انا في الأرض وبزرع
نهر قالت : تعرف ياجدي انا بحب الخضرة اوي
رضوان بيه قال : انا عارف ياحبيتي ما انتي طلعلي انا هروح أجيب مياه علشان نروي الورود
نهر قالت : طيب ياجدي
ومشي رضوان بيه
وبتشم نهر الورود وبتنظر لقيت رضوان بيه جيه وقالت : هات ياجدي وانا اساعدك
رضوان بيه قال : لا ياحبيتي انتي لسه تعبانه
نهر قالت : لا يا جدي انا بقت كويسة علشان خاطري يا جدي
رضوان بيه قال : طيب امسكي
نهر قالت : شكرا وأخذت المياة
رضوان بيه قال : انا هروح أجيب مياه اروى انتي اللي هناك يانهر وشاور لها
نهر قالت : حاضر ياجدي وراحت عند الورود التانية وبتروي
وراح رضوان بيه وأخذت المياة وجيه وقال : ايه خلصت يانهر
نهر قالت : لسه ياجدي
رضوان بيه قال : طيب وبيروي
جوه الفيلا :
وخرج جمال من غرفته وبينظر لقي والداته وقال : صباح الخير يا ماما
والداته قالت : صباح الخير يا جمال
جمال قال : عاملة ايه دلوقتي
والداته قالت : الحمد لله كويسة
جمال قال : طيب الحمد لله هو بابا لسه نايم
والداته قالت : لا هو مش في الغرفة
جمال قال : تلقيه في غرفة المكتب ياماما
والداته قالت : طيب انا هروح اشوف نهر
جمال قال : طيب ياماما ونزل
وراحت كريمة على غرفة نهر وخبطت علي الباب ودخلت وبتنظر مقلتش نهر وقالت لنفسها باستغراب : امال نهر راحت فين تلقيها في الحمام وراحت وخبطت علي الحمام نهر وخبطت نهر هي مش بترد ليه وفتحت الحمام دي مش في الحمام هتكون راحت فين وخرجت من الغرفة ونزلت ياجمال جمال
وخرج جمال مسرعا من غرفة المكتب وقال : ايوه يا ماما
والداته قالت بقلق : نهر ياجمال
جمال قال بقلق : مالها نهر ياماما
والداته قالت : مش في غرفتها
جمال قال : طيب اهدي يا ماما ومسكها ايدها تعالى اقعدي
وقعدة والداته وقالت : انا مش عارفة راحت فين على الصبح كده
جمال قال :متقلقيش ياماما هتلقها هنا ولا هنا سعدية يا سعدية
وجاءت سعدية وقالت : صباح الخير يا فندم
جمال قال : صباح الخير ماشوفتش نهر
سعدية قالت : لا يا فندم
جمال قال : طيب روحي انتي
سعدية قالت : حاضر ومشت
كريمة قالت بقلق : هتكون راحت فين ياجمال
جمال قال : مش عارف ياماما تلقيها مع بابا
والداته قالت : ليه وهو رضوان مش في غرفة المكتب
جمال قال : لا يا ماما
والداته قالت : امال هيكون روحوا فين على الصبح كده وقامت وازاي ياخد نهر معه وهو عارف انها لسه تعبانه وبتنظر بالصدفة على يمينها لقت نهر في الجنينه ومشت
جمال قال : علي فين يا ماما وراح ووراها
وشافت كريمة رضوان بيروي الورد ووقفت وبتنظر لهم بإبتسامة بدون تعليق
جمال قال : فيه ايه ياماما
والداته قالت : بص
ونظر جمال لقي والده ونهر بيروا الورد وقال بإبتسامة : هي بتروي الورد مع بابا ومبسوطة
والداته قالت بإبتسامة : يارب تفضل مبسوطة كده دايما
جمال قال : يارب
والداته قالت : انا هروح احضر الفطار
جمال قال : بس انتي لسه تعبانه ياماما
والداته قالت : لا انا بقت كويسة
جمال قال : طيب انا هساعدك
والداته قالت باستغراب : هتساعدني
جمال قال : ايوه
والداته قالت : بس انت مش بتعرف تطبخ
جمال قال : مش مشكلة ما انتي هتقولي اعمل ايه وهتنبهري مني ياماما هتلقي مساعد ممتاز
والداته قالت : طيب تعال وراحت علي المطبخ ووراها جمال
جمال قال : سعدية عبده اطلعوا بره
سعدية قالت : ليه يا فندم احنا عملنها حاجة غلط
جمال قال : لا بس انا وماما اللي هنحضر الفطار النهادرة
سعدية قالت : بس يافندم
جمال قال : مابسش اتفضلوا
عبده قال : حاضر وخرج من المطبخ ووراها سعدية
وراح جمال وأخذ المريلة وقال : اتفضلي يا ماما
والداته قالت : شكرا وأخذت المريلة ولبستها
ولبس جمال المريلة وقال بإبتسامة : مساعد حضرتك جاهز يافندم والداته قالت بإبتسامة : طيب يلا نبدأ بسم الله
في بيت زين :
في شقة محمود :
في غرفة النوم :
صحت محمود من النوم وبينظر جانبه لقي نوال نايمة خرج من الغرفة وراح ودخل الحمام وطلع وراح ودخل علي غرفته وفتح الدولاب وأخذ جلبية وقفله ولبسها وراح لنوال وقال : نوال يا نوال
وفاقت نوال وقالت بنعاس : ايوه يا محمود
محمود قال : اصحي النهار طلع
ونظرة له نوال وقالت : صباح الخير
محمود قال : صباح الخير انا هروح أجيب الفطار
نوال قالت : طيب وقعدة على السرير
وخرج محمود من الغرفة
وقامت نوال من علي السرير وبتتاوب وخرجت من الغرفة وراحت ودخلت الحمام وطلعت وراحت علي غرفة فريدة ودخلت وقالت : فريدة اصحي وراحت وفتحت الشباك فريدة وراحت لها وقعدة جانبها فريدة اصحي
وفاقت فريدة وبتنظر لقيت والداتها وقالت بنعاس : فيه ايه ياماما بتصحني ليه
والداتها قالت : مش وراكي كلية اصحي النهار طلع
فريدة قالت : طيب ماما شويه كده وهصحها
والداتها قالت : مافيش شويه كده اصحي دلوقتي
فريدة قالت : طيب روحي انتي ياماما وانا جاية وراكي
والداتها قالت : طيب بسرعة يلا
فريدة قالت : حاضر ياماما
وخرجت والداتها من الغرفة وحطت فريدة المخدة على وشها
وراحت نوال علي غرفة أدهم وخبطت علي الباب ودخلت وقالت : أدهم وراحت وفتحت البلكونه أدهم اصحها وراحت له أدهم اصحها وبتنظر ايه ده انت نمت وانت بتذاكر وأخذت الكتاب وحطته على المكتب أدهم اصحها يا أدهم
وصحها أدهم ونظر لها وقال بنعاس : صباح الخير يا ماما
والداته قالت : صباح الخير يلا قومي
أدهم قال بنعاس : حاضر وقعدة على السرير
والداته قالت : انا هروح احضر الفطار
أدهم قال : طيب
والداته قالت : ماتنمش تاني
أدهم قال : حاضر
وخرجت والداته من الغرفة وراحت علي المطبخ وخرج أدهم ووراها وراح علي الحمام
في فيلا المنشاوي :
خرجت زهرة من الغرفة ونزلت لقيت سعدية وعبده واقفين وقالت باستغراب : انتم واقفين كده ليه
سعدية وعبده قالوا : صباح الخير يا فندم
زهرة قالت : صباح الخير ايه اللي موقفكم كده
سعدية قالت : أصل يافندم كريمة هانم وجمال بيه فى المطبخ
زهرة قالت باستغراب : جمال وماما في المطبخ
سعدية قالت : ايوه يافندم
زهرة قالت : طيب وراحت علي المطبخ وبتنظر لقيت جمال لبس المريلة
ونظر لها جمال وقال : زهرة صباح الخير
زهرة قالت : صباح الخير
جمال قال : كويس أنك صحيتي
زهرة قالت : صباح الخير يا ماما
كريمة قالت : صباح الخير يا زهرة
زهرة قالت : انت بتعمل ايه ياجمال
جمال قال : بعمل الفطار مع ماما هتدوقي أحلى فطار النهادرة
زهرة قالت بإبتسامة : هو انت بتعرف تطبخ
جمال قال : لا بس بساعد ماما وعلى فكرة انا مساعد ممتاز مش كده ياماما
والداته قالت : ايوه طبعا
زهرة قالت : ليه يا ماما تتعبي نفسك امال الخدم دول بيعملوا ايه هنا وانت ياجمال مش عارف اني ماما تعبانه ولازم ترتاح
جمال قال : انا حاولت اقنعها يازهرة بس هي كانت مصرة فقولت اساعدها
كريمة قالت : متقلقيش يا زهرة انا بقيت كويسة
زهرة قالت : طيب هو ماجد صحي
جمال قال : بيهيلي لا علشان ماشوفتهوش
زهرة قالت : طيب انا هطلع اصحيه
جمال قال : طيب
وخرجت زهرة من المطبخ وبتنظر بالصدفة على شمالها لقيت نهر في الجنينه وقالت لنفسها باستغراب : نهر بتعمل ايه في الجنينه ورايحة لها وبتنظر لقيت رضوان بيه فوقفت وبغضب ايوه هي مع رضوان بيه ياتري هما بيتكلموا في ايه مش عارفه اسمع الخدم واقفين لازم اعرف هما بيتكلموا في ايه بس ازاي وبتفكر ايوه اصحي ماجد علشان ينزل يقعد معاهم واعرف هما بيتكلموا في ايه وطلعت مسرعا علي غرفة ماجد وخبطت علي الباب ودخلت ماجد ماجد اصحها وراحت وقعدة بجانبه على السرير ماجد اصحها ياماجد
وفاق ماجد وقال بنعاس : صباح الخير يا ماما
والداته قالت : صباح الخير يلا قوم اغسل وشك بسرعة ونزل
ماجد وقال بنعاس : ليه فيه ايه وقعد علي السرير
والداته قالت : نهر قعدة مع جدك في الجنينه وانا عاوزة اعرف هما بيقولوا ايه
ماجد قال : طيب ياماما روحي انتي وانا جاي وراكي
والداته قالت : طيب وقام بسرعة ماشي
ماجد قال : حاضر ونام
والداته قالت : ماجد ونظرة وراها لقيته نام تاني وراحت له ومسكت ايده ماجد يلا بقي
ونظر لها ماجد وقال : طيب وقام من علي السرير
والداته قالت : انا هسبقك تحت
ماجد قال : طيب
والداته قالت : متتاخرش
ماجد قال : حاضر ودخل علي الحمام
وخرجت والداته من الغرفة ونزلت وراحت وقعدة في الانتريه
في الجنينه :
وراحت نهر لرضوان بيه وقالت : انا خلصت ياجدي
رضوان بيه قال : طيب ياحبيتي هاتي عندك
نهر قالت : اتفضل ياجدي
وأخذ رضوان بيه منها المياة وقال : انا هروح اوديهم وانتي روحي اقعدي
نهر قالت : طيب ياجدي وراحت وقعدة
جوه الفيلا :
وخرج ماجد من غرفته ونزل وبينظر لقي سعدية وعبده واقفين وقال باستغراب : انتم واقفين كده ليه
والداته قالت : جمال وماما جوه بيحضروا الفطار
ونظر له ماجد وقال باستغراب : بابا في المطبخ
والداته قالت : ايوه
ماجد قال بدهشة: بس ياماما بابا مش بيعرف يطبخ
والداته قالت : ماهو بيساعد ماما روح انت بقي
ماجد قال : طيب وراح علي الجنينه وبينظر لقي نهر لواحدها صباح الخير يا نهر
ونظرة له نهر وقالت : ماجد صباح الخير
وقعد ماجد قال لنفسه باستغراب : ماما قالتلي ان نهر وجدي قعدين في الجنينه بس نهر قاعدة لواحدها
ونظر له نهر وقالت : مالك يا ماجد
ونظر لها ماجد وقال : ها لا مافيش إنما ايه اللي نزلك الجنينه انتي لسه تعبانه ولازم ترتاحي
نهر قالت : لا انا بقيت كويسة الحمد لله وبعدين جدي معايا متقلقش
ماجد قال لنفسه بغضب : ومين اللي قالك اني انا قلقنا عليكي يا انا عاوز أتخلص منك النهادرة قبل بكرة
نهر قالت : ماجد
وسرح ماجد بتفكيره بدون تعليق
نهر قالت باستغراب: ماجد ونظر
ونظر لها ماجد وقال : ايوه يا نهر
نهر قالت : انت كويس
ماجد قال : ايوه امال فين جدي
وبتنظر نهر لقي رضوان بيه جاي وقالت : اهوه جدي جيه اهوه
ونظر له ماجد وقال : صباح الخير يا جدي
جده قال : صباح الخير يا ماجد وقعد
ماجد قال : كده ياجدي تخلي نهر تنزل الجنينه وهي تعبانه
جده قال : يا هي صحت من بدري فقوتلها نجي نقعد هنا شويه اعقبال ما انتم تصحوا علشان نفطر مع بعض وهي الحمد لله كويسة
ماجد قال : طيب
جده قال : انتم كلكم صحيتم جوه
ماجد قال : ايوه يا جدي وبابا وتيته في المطبخ بيحضروا الفطار
جده قال باستغراب : ايه جمال في المطبخ
ماجد قال : ايوه بيحضر الفطار مع تيته
جده قال بدهشة : معقول ده
نهر قالت : ودي فيها ايه ياجدي
رضوان بيه قال : أصل جمال مش بيعرف يطبخ ومعظم وقته بيقضه في القراءة علشان بيحب القراءة
نهر قالت : ايوه انا عارفه
رضوان بيه قال : عرفتي منين إظهار بقيتي تتذاكري حاجات
نهر قالت : لا يا جدي متذاكرتش حاجة
رضوان بيه قال باستغراب : امال عرفتي منين
وحكلته نهر على اللي حصل وقالت : فعرفت ان عمي وبابا بيحبوا القراءة
رضوان بيه قال : اه ااااه طيب تعالوا لما نشوف الدكتور جمال بيعمل ايه في المطبخ وقام
وقامت نهر وقالت : هو عمي ياجدي دكتور
رضوان بيه قال : ايوه دكتور صيدلي وبيدرس في الجامعة
نهر قالت : اه ااااه
رضوان بيه قال : تعالوا ومشي ووراها نهر وماجد ورايحين على المطبخ
وبتنظر زهرة لقيت رضوان بيه وماجد ونهر فاراحت لهم وقالت بإبتسامة : صباح الخير يا بابا
رضوان بيه قال : صباح الخير يا زهرة عن اذنك لما اشوف جمال بيعمل ايه في المطبخ
زهرة قالت : اتفضل يا بابا
ومشي رضوان بيه ووراها نهر وماجد
ومسكت زهرة ايده ماجد وهو ماشي وقالت : تعال
ماجد وقال : طيب
ومشت زهرة ووراها ماجد ودخلوا غرفة المكتب وقفلت الباب وقالت : جدك ونهر كانوا بيتكلموا في ايه
ماجد قال : مافيش يا ماما كلام عادي
زهرة قالت : ايوه يعني كلام ايه
وحكلها ماجد علي اللي حصل وقال : بس ياماما
زهرة قالت : متكلموش في حاجة تانية
ماجد قال : لا يا ماما ده بس اللي احنا تكلمنها فيه
زهرة قالت : طيب
في المطبخ :
وبينظر رضوان بيه لقي جمال لبس المريلة وقال بإبتسامة : ايه ده يا جمال
ونظر له جمال قال : بابا صباح الخير
والده قال : صباح الخير
نهر قالت : صباح الخير يا عمي
جمال قال : صباح الخير يا نهر
نهر قالت : صباح الخير ياتيته
كريمة قالت : صباح الخير يا حبيتي عاملة ايه دلوقتي
نهر قالت : الحمد لله ياتيته كويسة ليه يا ياتيته دخلتي المطبخ وانتي لسه تعبانه
رضوان بيه قال : نهر معها حق يا كريمة كنتي سيبي عبده هو اللي يحضر الفطار
كريمة قالت : انا الحمد لله بقيت كويسة وبعدين جمال بيساعدني
رضوان بيه قال : بيساعدك ازاي وهو أساساً مش بيعرف يعمل كوباية شاي حتى
جمال قال : ايه يا بابا يا انا مساعد مافيش مني ولا ايه ياماما
والداته قالت : فعلا مافيش منه كان هيحرق البيض وساب اللبن لما كان هيفور
وضحك رضوان بيه ونهر
جمال قال : بس متحرقش ياماما واللبن لحقنها وانا طفيت البوتجاز بسرعة
والداته قالت : ايوه فعلا
والده قال بإبتسامة : انت كده بتساعدها ولا بتعطلها بدل انت مش بتعرف حاجة فى المطبخ ايه اللي دخلك المطبخ
جمال قال : علشان ماما كانت مصيرة انها تحضر الفطار فقولت ابقي جانبها علشان هي لسه تعبانه وكمان بالمرة اشوفها هي بتحضر الفطار ازاي ولو احتاجت حاجة اجبلها
والده قال : اه ااااه
والداته قالت : ربنا يخليك لي يا جمال
جمال قال : ويخليك لي يا ست الكل
نهر قالت : طيب مش عاوزني اساعدك في حاجة ياتيته
كريمة قالت : لا ياحبيتي احنا خلاص خلصنها
نهر قالت : طيب
جمال قال : بس ايه رأيك فيه يابابا وانا لبس المريلة
والده قال : شكلك حلو
جمال قال : وانتي يا نهر ايه رأيك
نهر قالت : تحفة ياعمي
كريمة قالت : طيب يلا هروح اقعدوا واحنا جايين وراكي
رضوان بيه قال : طيب يلا يا نهر
نهر قالت : يلا يا جدي وخرجت ووراها رضوان بيه ورحوا وقعدوا في الانتريه امال بابا فين مش شايفها يعني
رضوان بيه قال : تلقيه لسه نايم
نهر قالت : طيب انا هطلع اصحيه
رضوان بيه قال : طيب خلي بالك وانتي طلعها
نهر قالت : حاضر وطلعت وراحت علي غرفة عامر وخبطت علي الباب ودخلت وبتنظر لقيت عامر نايم وراحت وفتحت البلكونه وراحت له بابا ونظرة لقيته ماسك صورة ومدت ايدها براحة واخذتها منه ونظرة فيها لقيتها صورة والداتها ياحبيبي يابابا بابا اصحها بابا
وفاق عامر وقال بنعاس : فيه ايه يا الهام بتصحني ليه
نهر قالت بحزن : الهام
وبينظر عامر لقي نهر وقال : نهر وقام
نهر قالت بإبتسامة : صباح الخير يا بابا
والدها قال : صباح الخير يا حبيتي
نهر قالت : يلا قوم علشان تفطر تيته وعمي هما اللي حضروا الفطار
والدها قال : طيب ياحبيتي روحي انتي وانا جاي وراكي
نهر قالت : طيب بس ماتنمش تاني
والدها قال : لا مش هنام
وقامت نهر و قالت : طيب متتاخرش يابابا
والدها قال : حاضر
وخرجت نهر من الغرفة وقالت لنفسها بحزن : انا مش عارفة اعمل ايه علشان بابا يخرج من الحزن اللي هو فيه ده ونزلت وراحت وقعدة في الانتريه
رضوان بيه قال : نهر عامر صحي
وسرحانه نهر بتفكيرها بدون تعليق
رضوان بيه قال باستغراب : نهر نهر
ونظرة له نهر وقالت : ايوه يا جدي
رضوان بيه قال : ايه مالك
نهر قالت : لا يا جدي مافيش
رضوان بيه قال : عامر صحيه
نهر قالت : ايوه ونازل ورايها
رضوان بيه قال : طيب
وجاءت زهرة ووراها ماجد وقعدوا وقالت : هو ماما وجمال لسه في المطبخ
رضوان بيه قال : ايوه يا زهرة
زهرة قالت : طيب عاملة ايه دلوقتي يانهر
وسرحت نهر بتفكيرها بدون تعليق
زهرة قالت باستغراب : نهر
نهر بدون تعليق
رضوان بيه قال : نهر
ونظرة له نهر وقالت : ايوه يا جدي
رضوان بيه قال : زهرة بتكلمك
نهر قالت : معلشي يا طنط انا آسفة مخدتش بالي
زهرة قالت : لا ولا يمهك انتي كويسة
نهر قالت : اه ااااه الحمد لله
زهرة قالت بدهشة : طيب
وبينظر رضوان بيه لنهر وقال لنفسه بدهشة : مالها نهر كانت كويسة لما كانت طلعها لعامر بس لما نزلت قعدة سرحانه ياتري ايه اللي حصل فوق
في المطبخ :
كريمة قالت : كده خلاص يا سعدية سعدية
وجاءت سعدية ووراها عبده وقالت : ايوه يافندم
كريمة قالت : خدي الأكل وحطتيه على السفرة
سعدية قالت : حاضر وأخذت الأكل وخرجت
وقعلت كريمة المريلة وقالت : يلا يا جمال
جمال قال : يلا وقلع المريلة حاتي ياماما المريلة
كريمة قالت : امسك
وأخذ جمال منها المريلة وراح وحطها مكانها وجاءت سعدية وأخذت باقي الأكل وخرجت من المطبخ وخرجت كريمة ووراها جمال وبتنظر لقيتهم في الانتريه وراحت لهم وقالت : هو عامر لسه نايم
نهر قالت : لا ياتيته انا صحيته
كريمة قالت : طيب
وبتنظر نهر لقيت عامر جيه وقالت : اهوه بابا جيه اهوه ياتيته
وجاء عامر وقال : صباح الخير
الكل قالوا : صباح الخير
وجاءت سعدية وقالت : اتفضلوا الفطار جاهز
كريمة قالت : طيب ياسعديه روحي انتي
سعدية قالت : حاضر ومشت
كريمة قالت : يلا تعالى يانهر ومسكت ايدها انتي هتقعي جانبي ماجد قال : بس ياتيته انا اللي بقعد جانبك
جدته قالت : معلشي يا ماجد نهر هتقعد جانبي علشان عاوزها تأكل كويس
ماجد قال بضيق : طيب ياتيته
كريمة قالت : يلا ومشت ومسكها نهر ووراها رضوان بيه وجمال وعامر ورحوا علي السفرة
ونظرة زهرة لماجد وقالت بإبتسامة : معلشي يا حبيبي تعال اقعد جانبي
ماجد قال بغضب : طيب
ومشت زهرة ووراها ماجد ورحوا علي السفرة وقعدوا
كريمة قالت : انا عاوزكي تفطري كويسة
نهر قالت : حاضر يا تيته وبتاكل
وبينظر لها ماجد بغضب
أمام بيت زين :
وصل محمود علي البيت وطلع علي شقته وخبط علي الباب
وراحت نوال وفتح الباب وقالت : ايه اللي اخرك كده
محمود قال : كان فيه زحمة ودخل
نوال قالت : طيب وقفلت الباب
محمود قال : امسكي أدهم وفريدة صحوا
نوال قالت : ايوه أدهم صحها وهو في الغرفة بس فريدة انا صحتها بس إظهار نامت تاني
محمود قال : طيب هي وراها كلية النهادرة
نوال قالت : ايوه
محمود قال : طيب انا هروح اصحيها
نوال قالت : طيب وراحت علي المطبخ
وراح محمود على غرفة فريدة وخبط علي الباب ودخل وقال : فريدة اصحي فريدة
وفاقت فريدة وبتنظر لقيت والدها وقال : صباح الخير يا بابا
والدها قال : صباح الخير يلا قومي علشان تفطري
فريدة قالت : طيب اتفضل حضرتك وانا جاي وراك
والدها قال : لا انا مش هامشي من هنا غير لما تقومي يلا انا جيبلك الطمعية ساخنه زي ما انتي بتحبيها
فريدة قالت : طيب وقامت من علي السرير
والدها قال : ايوه كده وخرج من الغرفة ووراها فريدة يلا روحي اغسلي وشك
فريدة قالت بنعس : طيب وراحت علي الحمام
وخرجت نوال من المطبخ ومعها الأكل وراحت علي السفرة وحطتهم وقالت : فريدة صحت
محمود قال : ايوه بتغسل وشها وقعد
نوال قالت : طيب وراحت علي المطبخ
محمود قال : يلا أدهم
أدهم وهو في غرفته قال : طيب يابابا جاي اهوه وأخذ شنطته والكتاب وخرج من الغرفة صباح الخير يا بابا
والده قال : صباح الخير
وجاءت نوال ومعها صنية الشاي وحطتها وقعدة وقالت : يلا يا فريدة
وخرجت فريدة من الحمام وقالت : حاضر ياماما وراحت وقعدة
نوال قالت : بقولك ايه يامحمود
محمود قال : ايوه يا نوال
نوال قالت : متروح تجيب زين يفطر معانا نهر مراته مش موجودة وتليقه مش هيعرف يحضر الفطار
محمود قال : معاكي حق بس تلقيه نزل
نوال قالت : اهو برده شوفه لو لقيته هاته يفطر معانا
محمود قال : طيب وقام
نوال قالت : واحنا مش هنفطر غير لما تجي
محمود قال : طيب وخرج من الشقة وراح علي شقة زين وخبط علي الباب
وصحها زين فجأة من النوم وقال : نهر وبينظر حوليه لقي صورة نهر جانبه واخذها ونظرة لها وسمع خبط علي الباب وقام من علي السرير وخرج من الغرفة وراح وفتح الباب وبينظر عم محمود
محمود قال : صباح الخير يا زين
زين قال : صباح الخير
محمود قال : انت فطرت
زين قال : لا ياعمي انا لسه صاحي من النوم
محمود قال : طيب كويس اغسل وشك يلا وتعال افطر معانا
زين قال : لا يا عمي شكرا
محمود قال : شوف ما انا مش هفطر غير لما تجي تفطر معانا يلا بقي
زين قال : بس ياعمي
محمود قال : مابسش انت عاوز تزعلني منك ولا ايه
زين قال : لا طبعا
محمود قال : طيب يلا بقي يا انا جايب طعميه ساخنة يلا
زين قال : طيب اتفضل حضرتك وانا جاي وراكي
محمود قال : لا انا هستنك هنا
زين قال : طيب اتفضل ماينفعش تقف على السلم كده
محمود قال : طيب ودخل
وقفل زين الباب وقال : ثانية واحدة اغسل وشي واجي
محمود قال : طيب وقعد علي الكرسي
وراح زين على الحمام
في شقة محمود :
في السفرة :
أدهم قال : باين بابا ملقش زين نفطر بقي
والداته قالت : لا استنم لما ابوك يجي
فريدة قالت : بس ياماما الطعمية هتبرد وانا بحب أكلها سوخنها
والداته قالت : لا مافيش هو زمانه جاي وبعدين لو بردت هسخنهلك
فريدة قالت : طيب
أدهم قال : طيب ما نأكل الأول اعقبال ما بابا يجي هو وزين
والداته قالت : مش حلوة لما أبوك وزين يجوا ويلقونها بنفطر لازم نستنهم
أدهم قال : طيب
في شقة زين :
خرج زين من الحمام وبينشف وشه وحط الفوطة على الكرسي وقال : اتفضل ياعمي وأخذ المفتاح
محمود قال : طيب وخرج من الشقة
وخرج زين ووراها وقفل الباب
ودخل محمود شقته وقال : اتفضل
زين قال : شكرا ودخل
وقفل محمود الباب وقال : اتفضل ومشي
ومشي زين وقال : صباح الخير
نوال وأدهم وفريدة قالوا : صباح الخير
نوال قالت : اتفضل يا زين
زين قال : شكرا وقعد
وقعد محمود قال : يلا بسم الله وبياكل
وفرغت نوال الشاي وقالت : اتفضل يا محمود الشاي
محمود قال : شكرا واخذوا
نوال قالت : كام معلقة سكر يازين
زين قال : معلقة ونص ياطنط
نوال قالت : طيب وحطت معلقة ونص وقلبته اتفضل
زين قال : شكرا واخذه
نوال قالت : امسك يا أدهم الشاي
أدهم قال : حاضر ياماما واخذه
وحطت نوال الشاي أمام فريدة وقالت : شايك اهوه
فريدة قالت : طيب ياماما
في فيلا المنشاوي :
في السفرة :
جمال قال : ايه رأيك في الفطار يا بابا
والده قال : حلو وبياكل
جمال قال : شوفت بك اني مساعد ممتاز
والده قال : باماره اللبن اللي كان هيفور والبيض اللي كنت هتحرقه
كريمة قالت : برغم كده يارضوان هو ساعدني وعمل معايا الفطار
جمال قال : ربنا يخليكي لي يا ست الكل
والداته قالت : ويخليك لي
عامر قال : ايه ده يا جمال هو انت اللي عامل الفطار ده
جمال قال : ايوه انا وماما ايه رأيك
عامر قال : حلو بس انا مش مصدقك انك دخلت المطبخ يا انت مش بتعرف تسلق بيضة
جمال قال : اهوه بتعلم ياعامر

عامر قال : يعني ناويت تسيب مجال الطب وتتجه للطبخ ولا ايه
جمال قال : لا طبعا ما انت عارف اني بحب شغلي ومش ممكن اسيبه ابدا بس قولت أساعد ماما شويه
عامر قال : طيب
رضوان بيه قال : بمناسبة الشغل ماجد
ماجد قال : ايوه يا جدي
جده قال : أخبار الشركة ايه
ماجد قال : كله تمام ياجدي
جده قال : يعني الشغل ماشي كويس
ماجد قال : ايوه يا جدي متقلقش
جده قال : طيب
زهرة قالت : ماهو ماجد طلعلك يابابا وبيعرف ازاي يمشي الشركة زي حضرتك
رضوان بيه قال : ماهو حفيدي يازهرة
نهر قالت : هو بيشتغل في ايه ياجدي
رضوان بيه قال : في الأغذية ياحبيتي
نهر قالت : في الأغذية
رضوان بيه قال : ايوه انتي مش فاكرة
نهر قالت : لا يا جدي
كريمة قالت : مش مشكلة ياحبيتي وحطت ايده علي كتفها بكرة إن شاء الله هتفتكري كل حاجة
رضوان بيه قال : إن شاء الله لما تخفي ان شاء الله هبقي اخدك الشركة علشان تشوفيها
نهر قالت : طيب ياجدي
ونظر ماجد والداته لبعضهم بضيق بدون تعليق
في بيت زين :
في شقة محمود :
محمود قال : إزي ايدك دلوقتي يازين
زين قال : الحمد لله ياعمي الوجع خف شويه
محمود قال : طيب الحمد لله
زين قال : الحمد لله
محمود قال : ايه ده انت أكلت حاجة
زين قال : انا شبعت والله
نوال قالت : بالهنا والشفا
وقام زين وقال : شكرا اوي على الفطار الجميل ده
محمود قال : انت رايح فين
زين قال : لازم أمشي علشان وراها حاجات اعملها
محمود قال : طيب وهيقوم
زين قال : لا يا عمي خليك انا عارف السكة كويس عن اذنكم
محمود قال : اتفضل
وخرج زين من الشقة وراح علي شقته
وقام أدهم وقال : بابا
والده قال : ايوه
أدهم قال : هات فلوس علشان الموصلات
والده قال : حاضر وطلعه فلوس من جيبه امسك
أدهم قال : شكرا واخذها سلام
نوال قالت : مع السلامة
وخرج أدهم من الشقة
فريدة قالت : انا هقوم البس علشان متاخرش على الكلية
نوال قالت : طيب
محمود قال : امسكي يا فريدة
وأخذ فريدة منه الفلوس و قالت : شكرا يا بابا وراحت علي غرفتها
محمود قال : انا هقوم اغير علشان اروح الشغل
نوال قالت : طيب
وراح محمود على غرفته وقامت نوال ولمت الأكل وراحت علي المطبخ
في شقة زين :
في غرفة نوم :
وراح زين وفتح الدولاب وأخذ هدوم وقفله وقال لنفسه : لازم اروح بسرعة اطمن علي نهر وخرج من الغرفة وخرج من الشقة ونزل وبينظر لقي تاكسي جاي تاكسي
ووقف سواق التاكسي
وركب زين العربية وقال : اطلع يا اسطي
السواق قال : حاضر وتحرك
في فيلا المنشاوي :
في السفرة :
وقام ماجد بدون تعليق
ونظر له والده وقالت : علي فين يا ماجد مش هتكمل فطارك
ماجد قال بضيق : شبعت يابابا هروح اغير علشان اروح على الشركة
والده قال : طيب
وبينظر ماجد لنهر بغضب وطلع علي غرفته
كريمة قالت : يلا يانهر كولي
نهر قالت : بأكل اهوه يا تيته
رضوان بيه قال : الحمد لله
كريمة قالت : ما تكمل فطارك يارضوان
رضوان بيه قال : الحمد لله شبعت
كريمة قالت : طيب
وراح رضوان بيه وقعد في الانتريه
في بيت زين :
في شقة محمود :
وخرج محمود من الغرفة وقال : نوال يا نوال
وجاءت نوال وقالت : ايوه يا محمود
محمود قال : انا نازل مش عاوز حاجة
نوال قالت : لا سلامتك
محمود قال : طيب ومشي
وخرجت فريدة من الغرفة وقالت : استنها يابابا انا هنزلها معاك
والدها قال : طيب يلا
فريدة قالت : سلام يا ماما
والداتها قالت : مع السلامة
وخرجوا فريدة ووالدها من الشقة
أمام شركة المنشاوي :
وصل فلان على الشركة ونزل من العربية ودخل الشركة وراح علي مكتب ماجد بيه وقال بغضب : عاوز اقابل ماجد بيه
نوريهان السكرتارية وقالت : بس ماجد بيه مش موجود يافندم
فلان قال بعصبية : هو هيجي امتا
نوريهان قالت : معرفش يافندم
فلان قال بغضب : إزاي يعني متعرفيش هو انت مش السكرتاريه هنا
نوريهان السكرتارية قالت : ايوه يافندم بس حضرته مالهوش مواعيد محددة
فلان قال بعصبية : طيب اتصللي بي خليه يجي
نوريهان السكرتارية قالت بقلق : حاضر يافندم وبتتصل بماجد بيه
فلان قال بعصبية : ايه رد
نوريهان السكرتارية قالت بقلق : لا يا فندم
فلان قال بغضب : ما انا مش همشي غير لما اقابله انا فؤاد الشامي يحصل معايا كده
نوريهان السكرتارية قالت : حضرتك تشرب ايه
فؤاد الشامي قال بعصبية : مش عاوز حاجة كلميه
نوريهان السكرتارية قالت بقلق : حاضر وبتتصل بماجد بيه
فؤاد الشامي قال بغضب : دي عمر حد ما عمل معايا كده
وقامت نوريهان السكرتارية قالت بقلق : اتفضل معايا حضرتك
فؤاد الشامي قال بعصبية : طيب
ومشت نوريهان السكرتارية ووراها فؤاد نصار وراحت علي غرفة وقالت : اتفضل حضرتك
فؤاد الشامى قال بعصبية : طيب ودخل
ودخلت نوريهان السكرتارية وقالت : عن اذنك لحظة واحدة
فؤاد الشامي قال بغضب : اتفضلي
وراحت نوريهان السكرتارية على مكتبها وبتتصل بماجد بيه وقالت لنفسها بقلق : ماجد بيه مش بيرد اعمل ايه دلوقتي وبتفكر اهااا اتصل بالفيلا يمكن يكون حضرته هناك وبتتصل بالفيلا
في فيلا المنشاوي :
رن تليفون سمعه رضوان بيه ورفع السامعة وقال : الووه
نوريهان السكرتارية قالت : الووه ايوه يا ماجد بيه
رضوان بيه قال : انا مش ماجد انا رضوان المنشاوي
نوريهان السكرتارية قالت : اهلا يا فندم
رضوان بيه قال : مين معايا
نوريهان السكرتارية قالت : انا نوريهان سكرتارية ماجد بيه فى الشركة يافندم
رضوان بيه قال : اه ااااه
نوريهان السكرتارية قالت : ماجد بيه موجود
رضوان بيه قال : ايوه ليه فيه حاجة حصلت في الشركة
وحكتله نوريهان السكرتارية على اللي حصل قالت : وهو عاوز يقابل ماجد بيه ضروري
رضوان بيه قال : واسمه ايه
نوريهان السكرتارية قالت : فؤاد الشامي يافندم
رضوان بيه قال : فؤاد الشامي
نوريهان السكرتارية قالت : ايوه يافندم
رضوان بيه قال: طيب يا نوريهان ماجد جاي
وبتنظر زهرة لرضوان بيه لقيت بيكلم في التليفون
نوريهان السكرتارية قالت : طيب يافندم
رضوان بيه قال : مع السلامة
نوريهان السكرتارية قالت : مع السلامة وقفلت الخط وراحت لفؤاد بيه وخبطت علي الباب ودخلت ماجد بيه جاي حالا يافندم
فؤاد الشامي قال بغضب : طيب
نوريهان السكرتارية قالت : حضرتك تشرب ايه
فؤاد الشامي قال : لا شكرا مش عاوز حاجة
نوريهان السكرتارية قالت : طيب عن اذنك
فؤاد الشامي قال بضيق : اتفضلي
وراحت نوريهان على مكتبها
أمام الفيلا :
زين قال : هنا يا اسطي
السواق قال : حاضر ووقف العربية
ودفع زين الحساب ونزل من العربية وبينظر على الفيلا ووقف بجانب السور وقال لنفسه : يا تري نهر صحت ولا لسه نايمة
جوه الفيلا :
في السفرة :
نهر قالت : الحمد لله شبعت ياتيته
كريمة قالت : يانهر انتي لازم تتغذى
نهر قالت : والله شبعت ياتيته مش هقدر أكل اكتر من كده
عامر قال : خلاص يا ماما سبيها على راحتها
والداته قالت : طيب خلاص
نهر قالت : انا هروح لجدي
عامر قال : طيب انا جاي معاكي وقام
جمال قال : انا هروح اغير علشان الجامعة
زهرة قالت : طيب
وطلع جمال علي غرفته
زهرة قالت : انا شبعت ياماما وقامت
كريمة قالت : طيب
وراحت زهرة على الانتريه
كريمة قالت : سعدية سعدية
وجاءت سعدية وقالت : ايوه ياهانم
كريمة قالت : لمي الأكل وقامت
سعدية قالت : حاضر
وراحت كريمة على الانتريه
وبينظر رضوان بيه لقي ماجد نازل وقال : ماجد
ونظر له ماجد وقال : ايوه يا جدي وراح له
جده قال : استني انا جاي معاك الشركة
ونظرة له زهرة وقالت لنفسها بدهشة : ايه رايح الشركة
ماجد قال باستغراب : ليه ياجدي
جده قال بدهشة : ليه ايه هي مش شركتي
ماجد قال : ايوه طبعا ياجدي انا مقصودتش
جده قال : طيب انا هطلع اغير واجي
ماجد قال : طيب ياجدي وبينظر لولداته
ونظرة زهرة لماجد بدهشة بدون تعليق
نهر قالت : جدي
ونظر لها رضوان بيه وقال : ايوه يانهر
نهر قالت : خدني معاك ياجدي
ماجد قال لنفسها بغضب : ايه هتروح الشركة ونظر لوالداته
ونظرة له والداته بغضب بدون تعليق
رضوان بيه قال : بس انت لسه تعبانه يانهر
نهر قالت : لا يا جدي انا بقت كويسة
عامر قال : لا يا نهر الدكتور قال انك محتاجه للراحة
نهر قالت : انا كويسة يابابا وزهقت من القعدة وعاوزة أخرج شويه علشان خاطري يا جدي خدني معاك
كريمة قالت : ياحبيتي انتي محتاجة للراحة
نهر قالت : ياتيته ما انا بقت كويسة وبعدين جدي معايا وهيخلي باله مني وماجد كمان علشان خاطري يا جدي وافق
رضوان بيه قال : طيب يانهر اطلعي غير هدومك
نهر قالت بإبتسامة : ربنا يخليك لي يا احلى جده في الدنيا
عامر قال : نهر
نهر قالت : ايوه يا بابا
عامر قال : خدي الدواء
نهر قالت : حاضر وطلعت علي غرفتها
كريمة قالت : بس يارضوان
رضوان بيه قال : متقلقيش يا كريمة انا هاخد بالي منها وهنعدي على الدكتور شريف في العيادة علشان يشوفها ويطمنها عليها
كريمة قالت : طيب
وطلع رضوان بيه علي غرفته
ماجد قال بغضب : انا هروح استنهم عند العربية
جدته قالت : طيب ياماجد
ومشي ماجد بغضب وراح عند العربية وضرب رجله فيه كوتش العربية وقال بعصبية : اه ااااه
وبينظر محروس لقي ماجد بيه بيقول اه ااااه فاراح له وقال : انت كويس يا بيه
ماجد قال بعصبية : وانت مالك انت روح من وشي
محروس قال : حاضر يابيه ومشي
في الانتريه :
زهرة وقالت بإبتسامة خفيفة : عن اذنكم
كريمة قالت : علي فين يا زهرة
زهرة قالت : شويه وهاجي ياماما
كريمة قالت : طيب
وراحت زهرة عند البوابة لقيت ماجد قاعد يضرب رجله في كوتش العربية بغضب وراحت مسرعا له وقالت : اهدها ياماجد مش كده
ونظر لها ماجد وقال بعصبية : اهدها ازاي ياماما بعد اللي حصل
والداته قالت : واطي صوتك تعال ومسكت ايده تعال
ماجد قال : سبيني ياماما دلوقتي
والداته قالت : مش هسيبك وانت في الحالة دي
ماجد قال بغضب : ماما انا مش عاوز اتكلم
والداته قالت : لا لازم نتكلم ياماجد تعال ومش ووراها ماجد ورحوا وقعدوا في الجنينه
وبينظر زين من علي السور لقي زهرة وماجد قعدين في الجنينه وقال لنفسه بقلق : ماجد بيه وواطي راسه
جوه الفيلا :
ونزل جمال وراح علي الانتريه وقال : انا ماشي ياماما مش عاوزة حاجة
والداته قالت : لا يا حبيبي سلامتك
جمال قال : طيب امال فين بابا ونهر
والداته قالت : طلعوا يلبسوا
جمال قال : ليه رايحين فين
عامر قال : رايحين الشركة
جمال قال : نهر رايحة الشركة
عامر قال : ايوه
جمال قال : بس هي لسه تعبانه
والداته قالت : هي عاوزة تروح وبعدين رضوان وماجد معها هياخدوا بالهم منها
جمال قال : طيب وزهرة فين
والداته قالت : معرفش هي قالتلي شويه وجايه تليقها في المطبخ
جمال قال : طيب سلام
والداته قالت : مع السلامة
ومشي جمال وراح عند العربية وبيتنظر بالصدفة على يمينه لقي زهرة وماجد في الجنينه فاراح لهم وقال : ماجد
ماجد قال بضيق : ايوه يا بابا
والده قال : خلي بالك من نهر ماشي هي لسه تعبانه
ماجد قال بغضب : وانا مالي هو حد قالها تجي الشركة وهي تعبانها
والده قال باستغراب : مالك يا ماجد
زهرة قالت : مافيش يا جمال هو بس زعلان علشان نهر هتروح الشركة وهي تعبانه خايف عليها ليحصلها حاجة
جمال قال بإبتسامة : اه ااااه هو ده ابني بيفكر دايما في اللي حوليه وحط ايده علي راسه
زهرة قالت : ايوه طبعا مش عيلته ولازم يخاف عليها بقولك ايه ياجمال انت هتتاخر على الكلية
جمال قال : اه ااااه صح طيب سلام
زهرة قالت : مع السلامة
ومشي جمال وراح وركب العربية وتحرك
زهرة قالت : مش تخلي بالك من كلامك ياماجد
ماجد قال بعصبية : ماما انا مش طايق نفسي
والداته قالت : طيب اهدها ما انت لازم تهدها علشان نعرف نتكلم
ماجد قال بعصبية : انا مش عاوز اتكلم ومشي
والداته قالت : ماجد ماجد
وراح ماجد عند العربية
وبتنظر له والداته وقالت لنفسها بقلق : مش هيسمع مني وهو في الحالة دي بس ايه اللي خلها رضوان المنشاوي يروح الشركة فجأة كده معقول يكون التليفون اللي جاله يكون هو اللي خلها يقرر انه يروح الشركة فجأة كده بس لو كده التليفون ده من مين لازم اعرف التليفون ده كان من مين ودخلت وراحت علي الانتريه وقعدة
كريمة قالت : كنت فين يازهرة جمال سأل عليكي
زهرة قالت : ما انا شوفته في الجنينه
كريمة قالت : طيب
وخرج رضوان بيه من غرفته وبينظر لقي نهر وقال : جاهزة يانهر نهر قالت : ايوه يا جدي
رضوان بيه قال : طيب يلا ياحبيتي
نهر قالت : يلا ونزلت ووراها رضوان بيه
ونظر عامر لنهر وقال : نهر اخدتي الدواء
نهر قالت : ايوه يا بابا
عامر قال : طيب
زهرة قالت : هو مين اللي كان بيتصل يابابا
رضوان بيه قال : بتسالي ليه يازهرة
زهرة قالت : لا يا بابا مافيش مجرد سؤال
رضوان بيه قال : طيب امال فين ماجد
كريمة قالت : مستنيكم عند العربية
رضوان بيه قال : طيب يلا يا نهر
نهر قالت : حاضر ياجدي سلام ياتيته سلام يابابا
عامر والداته وقالوا : مع السلامة
عامر قال : خلي بالك من نفسك
نهر قالت : حاضر ومشت ووراها رضوان بيه
زهرة قالت لنفسها بدهشة : هو مقليش ليه مين اللي كان بيتكلم اكيد فيه حاجة يا تري هتكون ايه ماشي يا رضوان يامنشاوي
عند العربية :
بيضرب ماجد رجله في كوتش العربية وقال لنفسه بغضب : اه ااااه وبينظر علي يمينه لقي نهر ورضوان بيه جايين
وبينظر زين من علي السور لقي نهر ورضوان بيه وماجد وقال لنفسه بإبتسامة : ياحبيتي يانهر
رضوان بيه قال : علي مهلك يانهر
نهر قالت : حاضر ياجدي وراحت لماجد معلشي يا ماجد اتاخرنها عليك
ماجد قال بضيق : لا ولا يهمك
رضوان بيه قال : طيب يلا وراح وركب العربية ووراها نهر وحط حزام الأمان نهر
نهر قالت : ايوه يا جدي
رضوان بيه قال : حطي حزام الأمان
نهر قالت : حاضر وحطته
وركب ماجد العربية وحط حزام الأمان وتحرك على الشركة
وبينظر لهم زين وقال لنفسه باستغراب : هي نهر رايحة فين وبينظر لقي تاكسي جاي تاكسي
ووقف سواق التاكسي وركب زين العربية وقال : اطلع يا اسطي بسرعة وراها العربية دي
السواق قال : حاضر وتحرك
زين قال لنفسه : يا تري نهر رايحة فين ممكن تكون رايحة عند الدكتور بس لا الدكتور بيجلهم الفيلا عادي امال هتكون رايحة فين اهدي يا زين دلوقتي تعرف
في عربية ماجد :
وبينظر ماجد لنهر في المرايا وقال لنفسه بغضب : مش هسيبك يا نهر تاخدي مني الشركة تاني علشان ده حقي وهاخدها مهما هيكلفني أي حاجة وبينظر لها بغضب
وبينظر رضوان بيه علي الطريق لقي ماجد هيخبط في عربية وقال بصوت مرتفع : حاسسسب ——–

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لحظة موت)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى