روايات

رواية كل الحب الفصل الثاني 2 بقلم نادية مصطفى

رواية كل الحب الفصل الثاني 2 بقلم نادية مصطفى

رواية كل الحب الجزء الثاني

رواية كل الحب البارت الثاني

كل الحب
كل الحب

رواية كل الحب الحلقة الثانية

ذهبت سيدرا الى غرفه زياد ثم أغلقت الباب فنظر زياد إلي وجهها ليري علامات التوتر تظهر عليها فقال بجديه مزيفه: في حاجه
إقتربت سيدرا منه وفي عينيها الكثير من الألم: هو في حد يكلم اخته كده
زياد بغضب: انا مش اخوكي انتي سيدرا حسن وانا زياد عبد الله الجمال ماشي
إبتسمت سيدرا من بين حزنها: اخيرا يا شيخ
زياد بتعجب: اخيرا ايه
تقدمت سيدرا منه أكثر وقد انهارت في البكاء: انا هعيش هنا ازاى يا زياد كل الناس عرفه ان امي بتكرهني هعيش ازاى وانا معيش فلوس علشان ادخل جامعه هعيش ازاى من غير بيت هعي….
لم تستطيع أن تكمل حديثها فقد انهارت فى البكاء وظهرت عليها علامات الإغماء..
فانطلق إليها زياد سريعا وضمها وكانت اول مره يضمها إليه كان خائفا عليها كثيرا: اهدي يا سيدرا خلاص يا حبيبتي ظل يملس على شعرها حتي هدات
فقالت سيدرا ببكاء: انا تعبت اوي معتش قادره انا عملت ايه علشان يحصل فيه كده حرام والله
ربت زياد على ظهرها قائلاً بحنان : اهدي كده يا سيدرا انتي موحده بالله متقوليش كده استغفري ربنا
سيدرا بإيمان : استغفر الله العظيم
بعدها زياد عن حضنه ثم كور وجهها الشاحب بين يداها وهو يقول بحنان : احنا كلنا معاكي انا وماما وحتي نور
بعدت سيدرا نظراتها عن عيناه قائله بتوتر : مش عرفه من غيركو كنت هعمل ايه
شعر زياد بخجلها فأبعد يداه عن وجهها : متقوليش كده احنا جيران برده
إبتسمت سيدرا بخفوت قائله : احنا مش اخوات
زياد بمرح : لا قدر الله .. لا عاش ولا كان الى يقول كده
نظرت إليه سيدرا بنصف عين قائله بسخريه : والله ليه مش قد المقام ولا ايه يا بشمهندش
وقف زياد انتباه قائلا بجديه ملتمسا بمرح : مين الى قال كده يا بشسيدرا
سيدرا بتعجب : بشسيدرا
زياد : متخديش فى بالك
*********************
في فيلا الجراحي
كانت جيلان تبكي كثيرا فهي تخاف من بعد أخيها عنها خاصة بعد فقدانها والدتها ووالدها دائما مشغول لا يسأل عليهم..
كان خالد يتحدث على الهاتف ليقول بضيق : ايوه يا غبي لقيته
…… : لاء يا باشا
خالد بحنق : طيب اقفل
فأكمل بداخله… هعمل ايه يارب ايه المصايب دي هتصل على محمود اكيد هو هيبقي عارف هو فين
وما كاد يتصل عليه حتي وجد هاتفه يرن ليري من المتصل ليجده يزن الشامي
خالد : في ايه يا يزن
يزن بهدوء : في مشكله كبيره اوي يا باشا
خالد بغضب : مشكله ايه يا يزن خلص
يزن بهدوء : شكلنا هنخصر المناقصه يا باشا
خالد بداخله … يادي المصايب : ازاي يا بش مهندس
خمسه كده…
يزن الشامي شاب في السادسه والعشرون من عمره بارد جدا ذات بشره بيضاء و شعر ناعم وعيون زرقاء واسعه مهندس مجتهد جدا يعتبر خالد جده فهو تربي على يده ويعتبر اسر اخوه وأسر كذالك
يزن بعمليه : في شركه جديده فى السوق سرقت الفكره بتاعتنا
خالد بتعصب شديد : ازاى وانتو بتعملو ايه
يزن بتوتر : معرفش يا باشا
خالد بحنق : اقفل دلوقتي وانا هاجي
خالد وقد كاد أن ينفجر غيظا : لاء كده كتير عليه يولع اسر هو مش صغير على كده اول لما يرجع هيروح الشركه دون نقاش
****************
في احدي اليخوت
كان يجلس وهو يتحدث مع الصوره التي أمامه قائلا بحزن : انا ازاى هعيش بعدك انتي مشيتي وسيبتيني حتي هي كمان خانتني ليه عملتو فيا كده بحاول انساكوا بس مش عارف وحشتني اوي يا امي اما انتي انا عمري ما هسامحك انتي دمرتيني وخنتيني انا بكرهك وعمري ما هسامحك
وضع الصوره بجانبه ثم خرج من غرفة اليخت متجها للخارج
إرتسم على وجهه إبتسامه كبيره وهو يحدث البحر : وحشتني يا بني والله انتي اغلى عندي من ناس كتير اوي يا حبيبي يا ابو البحور
ثم قفز في الماء وظل يعوم حتي الليل…
******************
عند سيدرا ونور
سيدرا بحنق من تلك العنادية : يا بنتي مش كده المفروض تبقي have been
نور بإصرار : لاء have gone
في أثناء هذا النقاش العلمي العظيم
دخل عليهم زياد قائلا بضيق مطصنع : صوتكم جايب اخر الشارع
سيدرا محاوله إستفزازه : احنا اسفين يا ابيه
كاد أن ينفجر غيظا فقال : نعم يا روح امك
نور بإستفزاز هي الاخري : عيب كده يا ابيه
زياد وقد احمر وجهه عضبا : واللهي هي بقت كده طيب يلا يا حبايب ابيه ابيه جعان وعايز ياكل
قالها وهو يجلس على الكرسي بكل كبر
نظرت له نور بضيق قائله : نعم يا حبيبي عن…
قاطعتها سيدرا قائله وهي تحاول إغضابه بأي طريقة : يلا يا نور عيب ابيه جعان واحنا لازم نعمله اكل
نظر لها بتعجب فكان يتوقع أن تغضب عليه : اه طيب ماشي بسرعه عما اغسل ايدي
جائت مروه على اصواتهم قائله : ايه مش عرفه ارتاح شويه مربيه قرود
نور بضيق من ذالك الزياد : عندنا امتحان انجلش بكره وابنك مش سايبنا نذاكر
زياد بسخريه : انجلش يا جربه
نور : هو انتي مفكرني ايه يا حبيبي دا انا تعليم عالى
زياد بسخريه : قال عالى قال دا انتي اخرك مدرسه السعديه بنات
نور بحنق : شوفتي يا ماما بيقولى ايه
مروه بهدوء : معلش يا بنتي وانت ياض احترم نفسك
زياد بتهكم : ايه ياض دي انتي شغاله على توك توك يا ماما
مروه بضيق : انا يا ابن الجزمه
ثم مسكت السلاح الالي الخاص بكل أم…
______________________
في شركه الجراحي للمعمار…
دخل خالد الشركه وكان الجميع يقف إحترام له فهو جاد بالعمل لا يتهاون أبدا
خالد بجديه : ساره تعالى ورايه
ساره بعمليه : حاضر يا باشا
انطلقت خلفه بسرعه حتي لا يكون هذا أخر يوم لها في الشركه فالواضح أنه غاضب جدا، دخلت ساره المكتب ثم اغلقت الباب..
خالد بجديه : انا عايز اعرف ازاي الفكره اتسربت
ساره بتوتر : معرفش يا باشا والله
هبد خالد على المكتب قائلا بغضب : ازاى متعرفيش امال انا مشغلك هنا ليه
نظرت ساره أرضا ليقول خالد بعصبيه : انطقي مش بتنطقي ليه اخرسيتي يعني
إرتعبت تلك المسكينه لتقول بخوف : و الله معرف يا باشا
خالد : بعد نص ساعه يكون الاجتماع جاهز عايز كل الموظفين يكونو موجودين
ساره بعمليه : حاضر يا باشا عن اذنك
خرجت ساره من الغرفه سريعا فهي لا تصدق أنها ما زالت حيه
خالد محدثاً نفسه : انا خلاص معتش قادر استحمل لازم اسر يجي يشوف الشغل
____________________
زياد بضيق مصطنع : ايه يا نور مش هتهوينا بقا
اتجهت نور الى مروه ثم ضمتها قائله : انا قولت لماما اني هبات مع سيدرا وقالتلي ماشي
ثم أخرجت لسانها وهي تقول : اننننننن
زياد بحنق مصطنع : هي المشرحه نقصه جسس
حزنت سيدرا كثيرا على حالها بالرغم انها تعرف بأنه لا يقصدها لكنها شعرت انها تقيله عليهم
سيدرا بداخلها…انا تقلت عليهم اوي يعني بقالى يومين قاعده عندهم وحتي امي مسألتش عليا ولا كأن عندها بنت ومن حقه يقول كده حتي لو بهزار اكيد هما حسين بكده
قد لاحظ كلا من زياد ومروه علامات الحزن على وجه سيدرا فقالت مروه بصرامه : بس بقا انتو الاتنين مزودنها اوي ع فكره
نور بهدوء : عندك حق يا ماما سوري زياد
زياد بإحترام : سوري نور
سيدرا بهدوء : عن اذنكم هروح انام
نور : ليه بدري يا سو
سيدرا : لاء انا هنام عندنا امتحان بكره
نور : عن اذكم انا كمان هدخل انام معها
ذهبت كلا الفتاتان الى الغرفه لينعموا بقسط من الراحه ليظل زياد مع والدته، فقالت مروه فور دخولهم إلى الغرفة : على فكره سيدرا اتضايقت من كلمتك
زياد بحزن : مكنش قصدي يا ماما وانتي عرفه
مروه : قوم نام يابني
زياد : تصبحي على خير يا ست الكل
الملاك الشرس🍒
نور بهدوء : على فكره هو مكنش يقصد حاجه
حاولت سيدرا التحكم بأعصابها فهي لم ولن تكون ضعيفه أبداً ستظل عوناً لنفسها : انا عرفه والله بس فعلا انا حاسه اني فعلا متقله عليهم ايه الي يخليهم مستحمليني يعني انا كنت قربتهم يعني علشان اقعد عندهم كل ده
نور: سو نامي يلا عندنا امتحان الصبح
‘*في صباح اليوم التالى…
في الصباح الباكر هبط اسر من غرفته في اليخت ليسبح، فوقف على حافة اليخت قائلا : يلا واحد . اتنان . تلاته
أرمي جسده الي البحر لينسي همومه فهو يعتبر البحر
الصديق الوفي الذي لا يفشي سره ابداً وفي عادته لا يأتي الى البحر الى عندما يكون منفعلاً كثيرا ولا يعرف أحد مكان اليخت الى هو ولا احد يعلم أنه يمتلك يخت حتي….
سبح آسر بسلاسه ليقول : قولى يا بني يا تري اروح اشتغل في الشركه ولا لاء بس علشان تبقي عارف انا واحد طايش زي ما بيقولو بس خايف لما اروح اشتغل ابقي زي جدي و أدهم باشا مش عايز ابقي زيهم كل اهتمامتهم بالشغل وبس أدهم باشا كل حياته بعيد عننا عمره ما فكر يسأل عني ولا حتي عن جيلان بيعملني برسميه حتي انا عمري ما قولتله بابا دخلني مدرسه داخليه من وانا عندي 12 سنه سفرت المانيا لوحدي عمره ما فكر يسأل اذا كنت موافق ولا لاء بس انا قولت خلاص لازم ادخل الجامعه الى انا عايزها ودخلتها فعلا بس خايف ابقي غول زيهم مش عايز دا، حتي يابني البنت الوحيده الي حبيتها خانتني قبل فرحنا باسبوع انت عارف لو كانو اسبوعين مكنتش هزعل…5
في المدرسه…..
قالت سيدرا عندما قابلت نور : يس يس أخيرا خلصنا إمتحانات اوووف
نور بتأفف : يخربيت ام كده كنت حاسه هنشيل اوبح بس يلا اما نشوف
ثم أكملت نور : متوتره أوي مش عارفه هفضل مستنيه الدرجات كتير أوي يارب نجيب مجموع عدل يدخلنا هندسه
سيدرا بدعاء : ياااارب
نور بفرحه طالبه أنتهت من إمتحانات الثانويه العامه : مبروك مبروك يا حياة قلبي مبروك
سيدر مكمله الغناء : هالفرحه فرحتنا والجمعه جمعتنا
نور وسيدرا معاً : شو حلوه دنيتنا مبروك مبروك
نور : سيدرا بليز غنيلي اغنيه اماكن السهر بليز
سيدرا بحنق : يخربيت كده مش هغني ويلا
وقفت نور وكانت على وشك البكاء
نور بحزن مصطنع : ماشي يا سيدرا علشان يعني صوتك حلو
سيدرا يتأفف : خلاص يا عم الممثل هغني
ضمتها نور بشده قائله : احلى سو دي ولا ايه
قد بدأت سيدرا غناء بصوتها العذب…
_دا في اي مكان في عيون باصيين حواليه
ويا عيني اول ما يبان الكل بيجري عليه
دا الجواب بان من العنوان
اقرو الكتبوب في عيني
في أماكن السهر
انا قمري طلع واتشهر
والناس يقلقو لو ظهر
بيغطي على الحلوين
*****************
جيلان ببكاء : ابيه محمود آثر لثه مجاس انا عاوزاه ليه بيمسي ويثبني
مسح محمود على شعرها حتي هدأت : خلاص يا روحي هو اكيد زمانه جاي
جيلان ببكاء : انت تعرف هو فين
وضع محمود وجهها بين كفيه قائلا بهدوء : هو عنده شغل علشان كده مشي بس هو هيقعد اسبوع وهيجي وهيجبلك هدايا كتير وهو جاي
جيلان: طيب هو مأليس ليه ان هو هيمسي
محمود بهدوء : هو جاله شغل مستجعل ملحقش يقولك وبعدين قومي يلا علشان نخرج انا وانتي ولا مش عايزه
جيلان بفرحه كبيره : بجد يا ابيه هتخرجني
محمود : هو انا عمري قولتلك حاجه ورجعت فيها وبعدين هو حد يطول يخرج مع جيلان الجراحي
قبلته جيلان من وجنته وهي تقول بفرحه : ابيه محمود طبعا
محمود بود : هستناكي بره لحد ما تلبسي
___________________
في بيت ماما مروه…..
مروه: لحظه جايه اهو…مين
فتحت الباب فقالت الطارقه والتي لم تكن غير نور : ايه اموات
مروه : بطلى لماضه عملتو ايه في الإمتحان
نور بتمثل : ماما بصي انا هقولك بس متقلقيش ممكن نعيد الامتحان تاني عادي
مروه بقلق : في ايه يا نور سيدرا حبيبتي عملتو ايه
قفزت نور في الهواء قائله : بنهزر يا ماما
سيدرا بفرحه : طبعا حلينا الامتحان كان حلو الحمد لله
مروه : حرام عليكوا وقعتوا قلبي
سيدرا بهدوء : طب هدخل انا ونور نجهز الاكل
لاحظت سيدرا غياب زياد فقالت وهي تصطنع عدم المبالاه: امال زياد فين يا طنط
فهمتها مروه من نظرات عينها التي تبحس عنه لتقول بهدوء : مش عرفه صحيت الصبح ملقتهوش زمانه راح لمحمد ولااا حاجه
ثم أكملت مروه : روحوا انتو غيروا وانا هجهز الاكل
سيدرا بإماء : حاضر يا طنط
ذهبت سيدرا ونور لتغير ملابسهم…
نور بمشاكسه : مالك يا سيدرا هو لحق يوحشك
سيدرا بحنق : نور احترمي نفسك وبعدين اصلا مش فضيالك
إتجهت نور نحوها لتضمها بهدوء قائله : تعالي يا سيدرا
جلست نور وبجوارها سيدرا على السرير
نور بجديه : انتي متأكده انك هتقدري تعيشي في القاهره
ضمتها سيدرا وبدأت في البكاء: اعمل ايه يعني هعيش هنا ازاى تخيلي ان انا عايشه في بيت الراجل الى انا بحبه ياتري هو شايفني في وجهه نظره ايه البنت الى معندهاش اهل الى مامتها رمياها ومسألتش عليها مره من ساعة ما طردتها
حزنت نور كثيرا على حال صديقتها الوحيده لتقول بحنان : اهدي يا سو يا حبيبتي الحاله هتجيلك لو سمحتي علشان خاطري وخاطر زياد
عندما سمعت اسمه بدأت شهقاتها أن تعلو
نور بجديه : زياد بيحبك ومن زمان يا سيدرا واظن انك شايفه وعارفه عمل كثير اوي علشانك خلاص بقا يا روحي
بعدت سيدرا عن أحضانها ثم مسحت دموعها وهي تقول : انا همشي انهارده
وقفت نور قائله بتعجب : ازاى يعني انتي بتهزري صح
تنهدت سيدرا بقوه قائله : من الأفضل للجميع ان امشي ودلوقتي
وبدأت نور تبكي بحسره : انتي ليه كده ليه عايزه تبعدي عن كل الناس الى بيتحبك على فكره كده مش قوه ده ضعف انتي مش بتقدري تواجهي مشاكلك دائما بتختاري الحل الأصل الهروب الهروب يا سيدرا
خرجت نور من الغرفه وهي تبكي بشده..
رأتها مروه فقالت بقلق : في ايه يا نور
ذهبت نور دون أن تجيب على سؤالها
ظلت نور تمشي في الشارع بسرعه قائله بغضب : هي الى عايزه كده عايزه تبعد عني وعننا كلنا…. لاء مش هرجعلها انا مغلطش هي الى دايما بتختار الهروب و البعد
خبط شاب بها لتقول نور بضيق : ما تحاسب يا جدع انتي ايه اعمي
…… : على فكره انا مفتح انتي الي بتبصي فى الارض
نور بضيق : لاء دا انتي بجح
……. : على فكره انتي مش محترمه
ضربته نور في رجله فتسطح أرضاً فكانت سيدرا دائما ما تعملها حركات القتاليه : ده عقابك يا محترم
ذهبت سريعا لكي لا تشتبك بيه فهي تعتقد أنه عصبي وبالفعل اعتقادها صحيح
……. : بالرغم من طولة لسانها بس هي موزه صراحه
________________
قلقت مروه كثيرا على سيدرا فذهبت للإطمنان عليها
طرقت مروه الباب قائله : سيدرا ممكن ادخل يا بنتي
مسحت سيدرا دموعها ثم اتجهت الى الباب لكي تفتحه
سيدرا : اتفضلي يا طنط
مروه بقلق : وفي ايه يا بنتي
سيدرا : مفيش حاجه يا طنط بس شديت معها شويه وانتي عرفه انها بتزعل بسرعه
مروه : ماشي يا بنتي
لاحظت مروه حقيبه سيدرا وفيها بعض من ملابسها التي أتت بيها نور
لتقول مروه بتسأل : ايه ده يا بنتي
سيدرا : ولا حاجه بس مسافر انهارده…..
____________________
خرجت جيلان من الغرفه بعدما أبدلت ملابسها
جيلان بفرحه : لبثت يا ابيه
كانت ترتدي فستان أزرق يعكس لون عينيها الجميلاتان وبشرتها البيضاء الصافيه
مسكها محمود من يديها ولفها دورتين : ايه القمر ده قمر 14 يا ناس
جيلان : حلو يا ابيه
محمود بحب اخوي : مزه يا بنتي
جيلان بتعجب : ايه الألفاظ دي يا ابيه
محمود بسخريه : معلش بقا جاي من الشارع
جيلان بحمااس : مش هنخرج بقا
مد محمود يداه : ايه ده أوزعه
قالت جيلان بهدوء وهي تشبك يداها بخاصته : انتي الى طويل اوي يا ابيه
مسكها محمود من يداها قائلا: طيب يلا يا ام لسان ونص
ذهبو الى مطعم فخم جدا…
قالت جيلان بملل : انا مليت عايزه اروح العب
محمود : طيب كُلى وانا هوديكي احلى مكان ممكن تروحيله
جيلان بإمتنان : مرثي يا احلى ابيه
محمود : كلي يا روحي وبعدين نروح نشتريلك لبس علشان تعرفي تلعبي والعبك لحد ما تزهقي
نسبهم بقا ياكلوا مش لازم نبص للناس في لقمتهم
الملاك الشرس 🍒
مروه : ازاى يا بنتي خليكي الاسبوع ده وبعدين زياد ميعرفش انو انتي مسافره هيتعصب
سيدرا بإمتنان : معلش بقا يا طنط وشكرا اوي على اللى أنتي عملتيه إللى عملتيه هفضل شيلهولك العمر كله
مروه : متقوليش كده يا حبيبتي انتي زي بنتي بالضبط
ضمتها سيدرا قائله بحب : و انتي اكتر من ام
بعدت سيدرا عن حضنها قائل ه: خلاص بقا مبحبش الوداع يلا علشان الحق القطر
خرجت مروه لتترك سيدرا لكي تجهز حقيبتها
بعد ما تناولو الغذاء جائت نور الى المنزل
نور : قبل ما تتريقي مش هسمحلك تمشي من غير ما اودعك ايتها الهاربه
قفزت سيدرا بسرهه وضمتها بشده : مش هتريق يا اخه
نور : هتمشي امتي1
سيدرا وهي تمثل الفرح : المفروض دلوقتي
نور بحزن شديد : خليكي شويه علشاني
ثم اقتربت من اذنيها : هتمشي قبل ما تشوفي زياد
سيدرا : مش عارفه هو فين لحد دلوقتي ويارب ما يجي مش عايزه اودعه
لم تكمل دعائها حتي دخل زياد المنزل فقال بقلق : في ايه بتودعو بعض ليه
حاولت سيدرا ان تضحك وسط دموعها : انا مسافره
زياد بعصبيه : ازاى يعني لسه اسبوع
سيدرا : خلاص انا قررت ان أمشي
غضب زياد كثيرا فقال : مش فاهم هو بمزاجك ولا ايه
حاولت أن تتدخل مروه لكي لا يجرحها زياد بالكلام فهي تعرف ابنها
مروه : خلاص يابني هي شايفه ان ده الصح ليها
زياد بعصبيه : وانتو بقا وفقتوا على الغلط الى هي
شايفاه صح وبتودعوها حتي من غير ما اعرف ان هي ماشيه
سيدرا بعصبيه : انا مش مستنيه موافقه حد وشكرا اوي على توصلي بالسلامه
ودعت سيدرا مروه فقالت مروه بحنان وهي تربت على ظهرها : توصلي بالسلامه يا حبيبتي
سيدرا بضحك مع دموعها التي نزلت رغما عنها : دعواتك بقا يا حاجه
ذهبت نور سريعا الى سيدرا وضمتها بشده : اوعي تنسيني ولا تصاحبي حد غيري هقتلك انتي وهي
ضحكت سيدرا بقوه ثم نظرت إلي زياد قائله بهياام : عمري ما هنساكو انتوا كل حياتي
ظل زياد صامت لكن لم يطول صمته كثيرا شد سيدرا من يداها ونظر لها بعيون كلها حزن وحب قائلا : سيدرا….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كل الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!