روايات

رواية قلب من حجر الفصل التاسع 9 بقلم سارة بكر

رواية قلب من حجر الفصل التاسع 9 بقلم سارة بكر

رواية قلب من حجر الجزء التاسع

رواية قلب من حجر البارت التاسع

رواية قلب من حجر الحلقة التاسعة

في صباح اليوم التاني
استيقظ يوسف ولم يجدها بجانبه، قام بفزع و خبط علي الحمام لم يسمع رد فتح باب الحمام و لم يجدها
في الخارج
فتحت باب الغرفه و دخلت لكنها لم تجده ظنت انه دخل لكي ياخد شور
اما هو خرج بسرعه عند سماعه صوت الباب لكنه اتفاجأ بها عندما وجدها تجلس علي السرير و بجانبها صانيه بها اكل و هي تنظر له و تبتسم
رفع يوسف حاجبه وهو يقول لها (كنتي فين ) __ نظره مليكه الي الصانيه ثم نظرة له مجدداً وهي مازالت الابتسامه علي وجهها (انا كنت تحت بعمل الفطار عشان تفطر قبل متروح الشغل و فارس يفطر قبل ميروح كليته ) … نظر لها يوسف وهو يفتح عينه وكان هيتفوه لكنها اوقفته بسرعه، مليكه (متقلقش انا لما صحيت الصبح اتوضيت و صليت و نزلت اعمل الفطار و لسه زي منا باللسدال اهو يلا بقي تعالي كل ) __ قرب منها يوسف و جلس بجانبها و نظر الي الطعام ثم نظر لها بشك وتفوه وهو يشير الي الصانيه(انتي العمله الاكل داا )__ هزت مليكه راسها بفرح وهي تقول (ااه كل بقي و قولي حلو ولا وحش يلا كل )__نظر يوسف الي الاكل ثم نظر لها و تفوه بصرامه (متأكده انك مش حطالي سم في الاكل داا)__ من هنا ابتسامه مليكه اختفت وحل مكانها العبوث وقالت بحزن وهي تنظر الي الاكل (لا انا مش حطالك سم والله و..) قطع كلام مليكه صوت يوسف (طيب ابدأي في الاكل انتي الاول ) __ اتجمعت الدموع في عيون مليكه (علفكره انت قطعتني وكنت هقولك لو مش مصدق هاكل انا قبلك) ثم قطعت كسره من الخبز و فتحت بفمها لكي تأكلها لكن يوسف مسك يديها قبل ان تأكل و نظر في عيونها وهو يقول(عارفه لو كنتي حطالي سم و مكتوب اني يوسف الألفيّ يموت علي ايدك انتي انا موافق) و اكل يوسف من يديها ثم بدأ في الاكل وهي كانت تبتسم بفرح شديد انتظرت حتي يخلص اكل وقالت(هااا عجبك الاكل ولا اي )__ ابتسم يوسف (عارفه رغم انه لانشون و جبنه و بيض بس حلوين ) __ صفقت مليكه فرح وقامت من مكانها وهي تقول (اووو انا فرحانه اني الاكل عجبك قوم بقي ادخل الحمام هتلقي مترتب و هدوم مجهزاها البس و يلا انزل عشان شغلك انا نازله سلام ) __ عقد يوسف حاجبه وهو يقول لنفسه (هي اي الحصلها )
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في بيتهم البسيط فاقوا زي كل يوم علي صوت الست المصريه الاصيل ست الكل (الام )__(يا زفته يا نيله يا جوز فشله قومه بقي مش بقي عندكوا شغل و مسؤليات يلا يا حلوه منك ليها قووومه كفايه نوم بقي و وخم لحد دلوقتي ) __ قامت حلم بزعل طفولي و خرجت من غرفتها وجدت حنه تجلس علي السفره قربت منها (صباح الخير يا حنه ) نظرة لها حنه (صباح النور يا حلم ) __ جلست حلم بجانبها وقالت بزعل طفولي (هي امك إن شاء الله اي مفيش عندها غير القصيده دي ) __ خرجت امهم من المطبخ (عوزه اي ي كابوس هانم ) __ قالت حنه(لا يا ماما هي معاها حق غير الكلاك حتي او اعملي فينا معروف و سبينا نيمين بقي )__ ضحكت الام وهي تقول (لا انا هعمل حاجه تانيه انا هفصل النت الانتوا طول الليل فتحينه دا )__قالوا حنه و حلم في صوت واحد (لا لا يا ماما خلاص ) ابتسمت الام (ايوا كده كلوا يلا عشان تشوفه شغلكوا يلا )
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
نرجع لقصر الألفيّ
نزلت مليكه المطبخ وجدت صانيه الاكل كما هي و وجدت حور ما زالت جالسه مكانها قربت منها وهي تقول (حور )__ نظره حور وجدتها تقف (اي يا مليكه )__ جلست مليكه امامها (اي يا بنتي مطلعتيش الفطار ل فارس لي )__ اتوترت حور (اا انا مش عوزه اطلع لفارس الاوضه اصلا )__ لحظه مليكه توترها مسكت يديها لكي تهدءها (اهدي يا حور مالك حصل حاجه ولا اي )__ هزت حور راسها بنفي (لا محصلش حاجه بس فارس بحسوا انه بيقرب مني ودا بيسعدني لكن لما اكون عارفه انه بيقرب مني عشان حاجه معينه فيا بموت من جوايه يا مليكه ) وكانت هتبكي لكن مليكه اوقفتها (بااس بااس اهدي متعيطيش انا هطلع انا بالفطار وانتي خليكي هنا و إن شاء الله كل حاجه هتبقي كويسه ماشي )
طلعت مليكه و دقت علي الباب و هو اذن لها بالدخول __ دخلت مليكه وهي تبتسم (صباح الخير يا باشا الفطار اهو مش هتروح الكليه ولا اي ) __ ابتسم فارس في وجهها البرئ (صباح النور يا مرات اخويا هروح الكليه يا ستي هو في مفر )__ وضعت مليكه الطعام بجانبه(طيب يلا الفطار اهو ) __ نظر فارس الي الطعام و قال (امال حور فين مجبتش الفطار هي لي )__ رفعت مليكه حاجبها (وانت عاوز حور في اي )__ نظر فارس في اتجاهات الغرفه وهو يقول (لا عادي هعوزها ف اي ) __ نظرة له مليكه بشك و خرجت من الغرفه
__________________
نزلت مليكه لها المطبخ وقالت لها (علي فكره يا حور فارس بيحبك )__ نظرة لها حور بحزن (لا يا مليكه مش بيحبني )__ قالت مليكه لها بسرعه (يا بنتي اسمعي مني والله بيحبك )__ قالت لها حور بحدي (لا يا مليكه مش بيحبني صدقيني فارس بيحب واحده تانيه )__ عقدة مليكه حاجبيها (واحده تانيه واحده تانيه مين )__ قالت لها حور بحزن (بكره هتعرفي كل حاجه يا مليكه… ) قطع كلامهم صوت نزول احد
وقف يوسف في نصف البيت وقال بصوته (مليكه انتي فين )__ خرجت له مليكه وهي تبتسم (نعم عاوز حاجه )__ قال لها وهو يضيق عينيه (عاوز اعرف اي سر ابتسامتك دي )__ عقدة مليكه حاجبيها (يعني اكشر يعني ) قرب يوسف يديها و وضعهم علي حاجبيها لكي يفك عقدتهم (لا اضحكي تاني انا ماشي )__ قربت مليكه منه و رفعت نفسها و طبعت قبله علي خديه و قالت له (ترجع بالسلامة) زاد شك يوسف اكتر و نظر لها بستغراب ثم خرج من البيت
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في شقه في المهندسين
خرج سراج من غرفة نومه وجدها تفطر وحدها (هو انا مش المفروض جوزك ولا اي ) __ نظرة له فريده (اي يا سراج الناس تقوم تقول صباح الخير مش تقوم وهي علي وشها غضب ربنا كده اووف دي مبقتش عيشه )
نرجع بالذاكره شويه ( دا سراج صاحب يوسف و مراد من زمان و دي فريده مراتوا)
نرجع تاني
سراج بصرامه (مبقتش عيشه لي يا فريده انا بحبك و بعملك كل الانتي عوزاه و بجبلك النفسك في و القبل ميكون نفسك في حتي و في الاخر تقوليلي مبقتش عيشه )__ قالت له فريده بحدي (انا عارفه انك بتحبني بس من ساعت موضوع الخلفه وانت علطول زعلان )__ قال لها سراج بغضب (يعني انا مش من حقي اني يكون ليا ابن منك )__ قالت له فريده بصرامه (وانا قولتلك الف مره الموضوع دا شيلوا من دماغك انا مش عوزه اخلف ماشي انا هقوم امشي بقي سلام )
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
قاد يوسف سيارته و كانت تصرفات مليكه تسيطر علي عقله و يدور في باله جمله واحده (هي لي بتعمل كده ) لم يجد لسؤاله جواب في عقله لكنه ذهب للتي سوف تريحه من كل هذه الافكار __ نزل من سيارته امام العماره و طلع الي الشقه و دق عليها
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في شقة وليد
خرج وليد من غرفته لكنه لم يجدها زي كل يوم انه اعتاد ان يصحي ويجدها تجلس علي طاوله الفطار تنتظره لكي يفطرو سوياً لكن في هذه المره كانت مازالت في غرفتها قال بصوت مسموع (اي دا نجمه معقول لسه نايمه لحد دلوقتي دي حتي مصحتنيش اصلي الفجر زي كل يوم ) __ دق علي باب غرفتها ثم دخل وجدها مازالت جالسه علي السرير و ترتدي لبس البيت.. جلس بجانبها وهو يقول (اي يا نجمه هانم مش هتروحي الكليه ولا اي )__ نظرة له مليكه و اجابة بتعب (لا مش قادره اروح انهاردا )__ وضع وليد يديه علي جبهتها وقال بلهفه (مالك يا نجمه انتي تعبانه ولا اي و كمان مقومتيش تصلي الفجر زي العاده ) __ قالت نجمه بصوت يملاءه التعب (دماغي مصدعه بس شويه عشان كده مش هروح و مقدرتش اقوم اصلي ربنا يسامحني بقي )__ قام وليد من مجلسه و قال لها (طيب يا حبيبتي انا هنزل الصيدليه اجبلك اي حاجه للصداع و طالعلك تاني )__ اوقفته نجمه وهي تقول (لا مش لازم انا هبقي كويسه دلوقتي ) __قال هو قبل ان يخرج من الغرفه (لا طبعا لازم انتي مش شايفه شكلك عامل ازاي )
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في عياده مراد
دخلت له لكي تضع القهوه علي المكتب
نظر لها مراد و قال (في ناس كتير بره )__ نظره له حنه بستغراب و قالت بحدي (حضرتك لسه جاي اكيد في ناس كتير بره و لسه هيجوا اكتر )__ ضيق مراد عينيه (علي فكره انتي اسلوبك وحش اوي ) __نظره له وقالت بصرامه(وانا مقولتلكش تقولي رايك اي ف اسلوبي و اصلا رايك ميهمنيش) __مسك مراد يديها وقال بصرامه هو الاخر (انا محدش يكلمني بالطريقه دي يا حنه فاهمه ) __سحبت يديها منه بعنف (وانا دي طرقتي ودا اسلوبي )__ قام مراد من مكانه و قال بصوت به غضب (لا مهو مش معايا الطريقه دي فاهمه ) __ قالت له حنه بستفزاز (لا مع اي حد هاا تحب اروح اشوف شغلي ولا اروح البيت احسن )__ اشاره مراد الي الباب وهو يقول (لا روحي شوفي شغلك بس اوعدك يا حنه انك هتتخلي عن غرورك دا و طرقتك دي برضو ) __ ابتسمت حنه بستفزاز (مش بحب الوعود عشان مش بتوفوا بيها انا خارجه )
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
نرجع عند وليد
نزل وليد الصيدليه وجدها جالسه و تمسك الهاتف… نظر لها و الي ملابسها الطفوليه و قال (بقولك يا عسل كنت عاوز شريط برشام صداع ) __ رفعت عيناها و نظره له و قالت بغضب (عسل اي شيفني نغه لسه وفي بقي البزازه ) ضحك وليد بسخريه و قال (لا وانتي الصادقه شيفك لابسه سلوبته و عمله شعرك قطتين بس بصراحه مفيش بزازه لكن بتحل محلها المصاصه الحلزونه الانتي حطاها دي ) __ وضعت يديها علي شعرها و نظرة الي المصاصه و قالت له بغضب اكتر (اؤمر عاوز اي ) __ قال لها وهو يضحك علي غضبها الطفولي (عاوز شريط برشام صداع يعثثثل )__ حضرت له البرشام و و القته امامه وقالت (البرشام اهو عوزه 12 جنيه يلا ) ضحك وليد علي افعالها (معيش غير 10 بس يمشوا ولا اي )__ نظرة له بغضب و اخرجت المقص و قصت برشمتين و قالت له (خد كده يمشوا بعشره ) نظر لها وليد بستغراب و اخرج الفلوس و القاهم امامها وهو يقول (خدي الفلوس اهي انتي الواحد ميهزرش معاكي ) __ رفعت حلم حاجبها (تهزر لي حد قالك اني هنا هزر تكسب دي صيدليه و اتفضل البرشام اهو مع السلامه)
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في شقة ميسون
كانت جالسه تفطر لحين دق الباب نظرة الي الساعه و قالت في نفسها (مين الجاي دلوقتي ) ذهبت ميسون و فتحت الباب و اتصدمت عندما عرفت من الطارق نظرة له وقالت بستغراب (انت اي الجابك هنا )__ رفع يوسف النظاره التي كان يرتديها وقال لها بجديه (انا كنت عوزك في موضوع مهم يا ميسون )

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلب من حجر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!