روايات

رواية قصر الرجال الفصل الأول 1 بقلم دينا عبدالحميد

رواية قصر الرجال الفصل الأول 1 بقلم دينا عبدالحميد

رواية قصر الرجال الجزء الأول

رواية قصر الرجال البارت الأول

رواية قصر الرجال
رواية قصر الرجال

رواية قصر الرجال الحلقة الأولى

بقولك هدخل

بصلها بهدوء ونطق معلش يا انسه طيب استني ابلغه……. العميد معاه لجنه متابعه..

  زقت ايده الي بيمنعها بيها ودخلت بعنف ونطقت من بين سننها انا عايزه اقدم شكوي في الحيوان الى اسمه دكتور فراس حاول يعتد*ي عليا ويتحر*ش بيا

رفع راسه بتركيز في الصوت ونطق سوفانا؟

  بلعة ريقها بذهول وهى بترجع ورا ونطقت با…. با… ب….بابا

بص لو شها ال باين عليه الغضب وهدومها المتقطعه ومنظرها المتبهدل وراح عندها قلع الجاكت وغطاها بحنان تعالي يا حببتى اقعدى …. زقت ايده بغصب ونطقت وهي بتبص للعميد لو سمحت يا دكتورأنا جايه اقدم مذكره فياريت نخلص

بصلها بهدوء احكيلي الي حصل حكتله الى حصل

ووالدها قاعد وهو بيبصلها بعيون زى الجمر ونطق بغضب يعنى انتى قبلتى تروحى مكتبه وسبتيه يقفله عليكم؟ اتنهدت وقالت ده استاذى و…..

قاطعها صوت والدها بيزعق وبيقول للعميد الواد ده يتفصل والا تقيمي للجامعه هيـ…….

 بصتله سوفانا وقاطعته ببرود وقالت مش تعرف يا باشا هو ابن مين

نطق بغضب يطلع زي ميطلع انا مبهمنيش….

سوفانا باستفزاز حتي لو فراس ابن اخوك يا عادل باشا؟

لحظت صمت وبعدها صوت زعيقه جاب الجامعه كلها فرررررررااااااااس

دخل فراس ومعاه لؤي بهدوء

فراس خير يا عمي ف ايه؟

عادل بعنف ايه الي انت عملته مع سوفانا ده؟

بصله ببرود ونطق دي كدابه

عادل بصله بغضب بتتحر*ش ببنت عمك؟

فراس نعممممم؟ بنت مين دي؟

عادل شدها عليه ببرود وقال بنتي

بصله فراس بذهول فنطق لؤي حذرتك متزعلهاش وقولتلك بلاش هي

عادل بصله يعني كنت عارف انها بنت وسبته؟

لؤي بسرعه كل واحد بيشيل هم نفسه و…..

قاطعه عادل بغضب حسابكم معايا ف البيت

زقت سوفانا ايده ونطقت طب استأذن انا عندي شغل ف المستشفي ي…… يا باشا عموما شكرا علي الجاكيت هنظفه واجبهولك

سبته سوفانا وهي ماشيه ببرود وبتنطق قربب قوي هعيش معاكم ف قصر الرجال

راحت سوفانا المستشفي وخلصت شغل ورجعت البيت بتعب قعدت جنب جدتها الي بدأت تحكيلها حكاية قصر الرحال

الجده بابتسامه ابو جدك كان راحل مزواج بيتجوز اربعه ف يوم واحد ويطلقهم ف يوم واحد بعد ميزهق لحد محب واحده واتجوزها وبعدها بطل كل ده وبعد مده رجع ل طبعه وقتها مراته اتضايقة وسبته وهربت وسبتله وقتها ابنه الصغير الي كان كدك

سوفانا بتركيز وبعدين

كملة الجده زوجات أبو جدك كانوا بيعملوا وحش وقتها جدك كره صنف الستات وقرر اننا للخلف وبس مش نعيش معاهم فاتجوزني وخلف الصبيان والبنات كان بيربيهم ف قصر تاني واول ما الولاد كبروا وبقوا يكلوا ويشربوا بعتني القصر ده مع بناتي كبروا واتجوزوا وجه دور والولاد اتنفست سوفانا وقالت وبعدين

الجده بهدوء طلعوا معقدين زي ابوهم وبعدين قرروا انهم يخلفوا فالي كان بيجيب بنت كان يبعتها مدرسه دخلي او تدرس بعيد عنه لحد ماتعرف القصر بقصر الرجال حتي الشغلين الي فيه رجاله مفهمش ولا بنت

ضحكت سوفانا ونطقت وهي بتبص لاختها سوهانا التؤام وقالت لا مهو بقي فيه بنتين وتؤام

الجده ده ازاى

سوفانا بضحك نحكيلك بعدين المهم ننام دلوقت

دخلوا البنتين ناموا وصحيوا الصبح يخططوا ازاى يرجعوا قصر الرجال وبعدين راحوا جامعتهم

وقفت ف نص القصر ب قميص واسع وطويل وبنطلون قماش رجالي ولبسه كاب علي رسها وشنب مبالغ فيه ف وشها كانت بتتلفت حوليها بذهول من جمال القصر

فجاه جه صوت راجل خشن بيزعق انت مين

ردت بصوت انثوي ناعم من حضتها انا عدنان ابن الشيخ سالم الجنايني

بصله بعنف ونطق انت مال صوتك ناعم ومنسون كده ليه ده قصر للرجال فقط وريني يلا شكلك

بعدت بتوتر وهي خايفه يشوف وشها شد الشال الي ملفوف فظهر الشنب وقتها نطق بذهول امال صوتك مسهوك كده ليه

بصتله بثقه وقالت من الحضه

خرج وائل من اوضته بهدوء وزعق وسيم صوتك مش عايز انام

وسيم حاضر يا وائل (الاتنين اخوات)

بصتله بابتسامه وراحت عنده وقالت انت بقا وائل؟

ضحك وهو بيقول ايوه انت مين

 قالت بتوتر انا عندان عينان …. قصدي قصدي عدنان

ضحك وسيم وهو ببقول ولا انت مال صوت نعم قوي واتوترت او مشوفت وائل تكونش شا*ذ يلا

بصتله بقرف ونطقت بصوت رجولى لاء يا باشا قاطعهم صوت شاب بيضحك وبيقول جدكم عايزنا

نطق الشباب حاضر يا سراج

نزل بيهيبته وهي بتتفرج عليه فبصلها بهدوء وقال انت مين؟

اتتفست ونطقت بصوت كله ثقه عدنان

بصلها بعين هاديه ونطق بهمس بتفكرني ب اختي…. اتنهد ودخل المكتب

وثواني ولقت صوت مزعج ملا البيت واخواتها وولاد عمها كلهم بيجروا علي مكان الاجتماعات وقفلوا الباب عليهم وولعوا لمبه حمرا

وقفت تبص للشيخ سالم وسالت في ايه؟

نطق سالم اكيد حصل مصيبه انتي متاكده ان محدش عرفك يا سوفانا يا بنتي

هزت رسها بهدوء ونطقت لاء والله مش هيعرفوني اصلا عشان مشفونيش من زمان جدا وغير كده جدي ميعرفش شكلي

اتنهد سالم بارتياح ونطق خافي علي نفسك وابعدي عنه انا مش عارف ازاى سمعت كلامك؟

ضحكت بحنان وباست خده وقالت اطمن انا هروح اشوف ف ايه

راحت سوفانا تسمع الكلام ولقت الجد بيقول بقولك الشركه قاصده خسرتنا….

نطق حد يا جدي الشخص ده قاصد يخسر ويخسرنا

وسيم ببرود وانت ايه عرفك يا فراس؟

فراس ببرود عشان دي تبقي سوفانا بنت عمك عادل

الجد فرد ضهره ونطق البنات دول كبروا ولازم نجوزهم ونخلص من همهم وانتوا كمان تتجوزوا

عادل ودي مين الي امها داعيه عليها وهترض تتجوز ف قصر الرجال؟

نطق الجد بحزم هتتجوزوا بنات عمكم كل واحد يختار واحده

عادل انا مش هجوز بناتي من العيله المجانين دي

نكق الجد بناتك؟ انت عندك غير سوفانا

بلع عادل ريقه ونطق لا انا بتكلم عن كل البنات مهم بناتي برضوا مش بنات اخواتي

الجد بغضب كلامي واضح وكل واحد فيكم يبعت يجيب بنته مصر منغير ميعرفها السبب ولما ينزلوا يتخدروا ويجوا القصر الغربي

عادل بس يا والدي

الجد بغضب امري يتنفذ

الكل بطوع حاضر

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قصر الرجال)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!