روايات

رواية قسوة الحياة الفصل السادس 6 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الفصل السادس 6 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء السادس

رواية قسوة الحياة البارت السادس

رواية قسوة الحياة الحلقة السادسة

وشوية ولقوا الباب خبط
راحت سيدرا عشان تفتح لقت بنت اقل ما يقال عنها أنها شغالة في كباريه كانت لابسة فستان يدوب واصل عند اول فخدها وصدرة مفتوح
سيدرا باستغراب :مين؟
البنت بقرف وهي بتبص لسيدرا من فوق لتحت:اممم انتي بقى مرات عدي
سيدرا باستغراب من بصتها:اة حضرتك في حاجة
البنت بقرف وغرور: حضرتك!..اول مرة اعرف ان عدي زوقة بقى معفن اويي كدة يعع بجد معرفش هو عايش معاكي ازاي
سيدرا بابتسامة استفزاز:حضرتك وانتي مالك هو عايش معايا ازاي وبعدين فيا اي يخليكي تقولي عليا يعع
البنت بقرف:انتي مش شايفة الشوال الي انتي لبساة ولا القماش الي على راسك بجد عدي زوقة بقى رديئ أوي مبقاش بيعرف ينقي
عدي من وراهم بحدة: اظن يسالي انتي بالذات متتكلميش عالذوق الرديئ خالص ولا اي
سالي بتوتر:ها
عدي قرب من سيدرا وحط ايدة على كتفها ضمها لية وشبة اخدها في حضنة واستغرب لانة حس بكمية دفا رهيب وقال ببرود:عمتا مش موضوعنا ها كنتي جاية لية
سالي بغيظ ولكن ترسم ابتسامة صفرا:جاية اباركلك واقولك الف الف مبروك مش.هتدخلني ولا اي
عدي ببرود:اة اة طبعا اتفضلي
بس ونبي اقلعي الشوذ الاول عشان مراتي لسة ماسحة
سالي بقرف:ياااي ايدا هي هي الي بتروق الفيلا مش كان في بردو خدامين ولا اي ؟؟.
عدي : اة طبعا كان فية بس للاسف بقى مراتي حببتي
عايزة تعمل كل حاجة بايديها في بيتنا مبتحبش حد يعمل حاجة في بيتها …
سالي باحراج:اة تمام ماشي.
مش هتعرفنا عليها ولا اي
عدي :اة طبعا سيدرا مراتي دي سالي سالي دي سيدرا مراتي حاجة تانية
سالي اتكتمت من الاحراج
ودخلوا عشان يقعدوا سيدرا بهمس وضيق:لو سمحت ياعدي بية سيبني لو سمحت
عدي بهمس وحدة من غير مايبصلها:عارفة لو متخرصتيش دلوقتي هديكي قلم قدامها يخلي وشك في الأرض وبعدين انا هنا الي اقول اسيبك او لا ف اسكتي احسن
ملامح وش سيدرا كانت حزينة وعينها كانت خلاص الدموع في عينها قربت تنزل
بس حمدت ربنا انها كانت لابسة النقاب
سالي لحظت ان ملامح وش عدي اتغيرت كأنهم كانوا بيتخانقوا
سالي بخبث :ايدا هو انتوا كنتوا بتتخانقوا ولا اي
عدي ببرود:اولا انتي ملكيش فية ملكيش انك تسالي في حاجة زي دي ثانيا لا انا كنت بقولها حاجة وبص لسيدرا في عينها:ولا اي ياسيدرا
سيدرا بخوف اماءت براسها عدي فضل باصصلها شوية
لاحظ كمية حزن رهيبة في عنيها وللحظة حس انها بريئة بس رجع قال لا انا لازم انتقم منها
(جماعة بالنسبة للناس الي بتسأل هينتقم منها في أي واللة هتعرفوا كل حاجة واحدة واحدة في البارتات الجاية )
فجر كانت نازلة عالسلم وهي باصة في الموبايل وقالت لسيدرا :سيدرا مين الي كان بيخ…..سكتت لما شافت عدي تحت
واقف مع سيدرا بس باين انهم متضايقين ولقت عدي شبه حاضن سيدرا وعرفت لية
عدي بصلها بصة وهي خافت عشان عرف انها بتكلم سيدرا
ومتكلمتش عشان عدي ميزعقش لسيدرا ويحصل نفس الي حصل امبارح
نزلت فجر وكان وشها حلو قلبت لما شافت سالي
سالي بخبث:مش هتسلمي عليا ولا اي يافجر
فجر بابتسامة صفرا:اة طبعا اهلا
سألي قامت وقربت منها وقالت بخبث:لا لا السلام مش بيبقى كدة سلمي بالأيد وراحت مدت ايدها
فجر بابتسامة صفرا:معلش واللة اصلي كنت لسة متوضية
اتحرجع سالي وسكتت
وراحت قعدت عالكرسي تاني وبصت للمكان كلة
وقال :امم بس حلو النظام الجديد دة مدي روخ للريسبشن
فجر :اة طبعا لازم يبقى في روح مش سيدرا هيا الي عملتة
عدي بص للمكان لقى فعلا في حاجة مميزة كدى عن الاول
هو اصلا لما نزل ملاحظش اصلا اي حاجة
سالي بخبث :الا صح ياعدي مش هتورينا وش مراتك ولا اي
ولا خايف لتكون مشوهة وانا اشوفها
عدي سكت عشان هو ذات نفسة اصلا مشفش وشها وخايف فعلا تطلع مشوهة
بس قال بثقة استغرب هو جابها منين :انا مراتي مش مشوهة بس جمالها يستحق يتدارى
سالي بغيظ وخبث :طب ما حنا بنات زي بعض خليها توريني وشها ولا هي خايفة
عدي ببرود وحط ايدة على وسط سيدرا:لا متقلقيش مش مشوهة ولا حاجة بس انا مراتي مبتوريش وشها لحد معلش
سالي كان نفسها في اللحظة دي تجيب ساطور وترشقة في راس سيدرا من كتر المدافعات الي بيدافعها عدي عنها بس مسكت نفسها بالعافية وقالت بابتسامة:امم طيب هو مش المفروض بتفطروا دلوقتي ولا اي
عدي ببرود واستفزاز:انا اول مرة في حياتي اشوف ضيفة جاية وبتقول بكل وضوح فطروني
بس عمتا احنا أهل كرم ادخلي ياسيدرا ياخببتي هاتي أكل عشان سالي
سيدرا اماءت لة وراحت عالمطبخ وعدي بعد ما مشيت مكان ما كان شبة حاضنها حس بسقعة جامدة وكان عايز يروح وياخدها في حضنة تاني
فجر بمرح :اسكت يا ابية دا في هنا صينية نجرسكوا كنت هموت وادوقها بس قولت استناك
سالي بتناحة:طب ما تدوقينا معاكي ونحكم احنا كمان
فجر ببرود:ايدا هو حضرتك مش تلت تربع الأوقات بتكوني عاملة. ريجيم او دايت اي كررتي تفكية
سالي باحراج:لا بس قولت ادوق من المطعم دة عشان لو عجبني ابقى اجيب منة
فجر كانت لسة هتقول انها مش جايبة من مطعم بس لقت سيدرا داخلة وفي ايدها اطباق حطيتها عالسفرة وراحت عشان تجيب تاني بس فجر راحت وراها وجابت النجرسكوا وحطوة عالسفرة
كلهم قعدوا على السفرة معادا سيدرا كانت واقفة
عدي بحب مصتنع:اي ياحببتي مش هتيجي تقعدي
سيدرا فهمت انة بيمثل عشان كدة راحت قعدت
سالي :امم لا بس الأكل شكلة وريحتة جميل ابقى قوليلي على اسم المطعم يافجر
عدي بحدة:مبحبش الكلام عالاكل كلوا في هدوء
بدأوا ياكلوا وعدي عجبة الأكل جدا وخاصتا الكيك والنجرسكوا
ووكلهم عجبهم الأكل وبعد ما كلوا شربوا العصير
وسالي قالت:ها يافجر منين جبتوا الأكل دا من انهي مطعم عشان ابقى اجيب منة
فجر بفخر:دا مش من مطعم
عدي باستغراب :امال
فجر :دا عمايل ايد سيدرا
عدي بص لسيدرا دقايق مكنش مستوعب انها سمعت كلامة روقت الفيلا كلها وكمان عملت الأكل
وبعدين بص لسالي
سالي باحراج:امم يعني هو حلو بس بيجزع كدة في الاخر صح يافجر
فجر :

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى