روايات

رواية قسوة الحياة الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثامن والعشرون

رواية قسوة الحياة البارت الثامن والعشرون

رواية قسوة الحياة الحلقة الثامنة والعشرون

جوري ادتلها فستان هادي بيبي بلو ستان.ضيق من عند الصدر ونازل بلفة من عند الوسط وواسع نسبيا من تحت …ولبست علية خمار بيج
وقفت قدام المرايا واخدت نفس عميق وشالت اللينسز
البني عشان تظهر عينها الي نفس لون الفستان وحطت ايدها على بطنها الي مش باينة أوي
وقالت بشرود:يترا الخطوة دي صح ولا لا وفاقت وقالت
مش مهم المهم ان ابقى قوية …كملت لبس
ومحطتش اي مكياج في وشها وكانت زي القمر
وخرجت من الاوضة كانت جوري وتميم جاهزين
وكانت جوري لابسة فستان سوارية اسود بلمعة ديق شوية من عند الوسط ونازل بوسع شوية بديل فية طبقة تول خفيفة
وتربونة بيج ستان وحلق مثلثين في بعض وكانت حاطة مكياج خفيف
وتميم كان لابس قميص اسود على بنطلون جملي
وعامل شعرة على ورا ولابس ساعة سيلفر
وحاطط برفن
جوري بابتسامة:سيدرا اعرفك
تميم اخويا
تميم بابتسامة:اهلا ومد ايدة
سيدرا بابتسامة احراج:آسفة مش بسلم
تميم باحراج هرش في شعرة من ورا :اة اسف
مش يلا ياجوري ولا اي
جوري بابتسامة:اة طبعا
وركبوا العربية جوري وتميم من قدام وسيدرا من ورا
وبعد مدة وصلوا
كان في نفس الوقت الي وصل فية عدي وفجر
جوري وتميم نزلوا
وسيدرا مرضيتش تنزل
جوري فتحت الباب وقالت:سيدرة في أي انزلي
سيدرا مسكت في الكرسي وقالت :لا مش دلوقتي
وفضلت باصة على عدي
جوري بصت مكان ماهي بصة لقتها باصة على شاب معاه بنت
جوري:هو دة عدي
سيدرا هزت راسها راحت جوري قافلة باب العربية
ولفت من الناحية التانية قعدت جمبها
سيدرا بتوتر:منزلتيش لية
جوري:مش هنزل غير ونتي معايا
سيدرا:انا مش هنزل دا فرح هناء وشادي
جوري :هي دي عيلة جوزك ا اقصد طليقك
سيدرا هزت راسها
______________________________________
عند تميم لما نزل من العربية
شاف عدي وهو نازل هو وفجر
وراح يسلم علية
تميم :ازيك يعدي ازيك يافجر
عدي:الحمد لله
فجر بكثوف:الحمد للة
تميم:الف مبروك
عدي:الله يبارك فيك
امال فين اختك مجتش لية
تميم:لا هي جت وجابت معاها صحبتها بس هما في العربية هتلاقيها بيعملوا حاجة
تروحيلهم يافجر
فجر هزت راسها واستأذنت ومشيت
تميم بعد ما هي مشيت :صح الكلام الي سمعتة دة
انت طلقت مراتك بردو
عدي؛اة
تميم:بردو عملت الي في دماغك
عدي محاول تغير مجري الحديث:بعدين انت متكلمنيش
بقالك اربع شهور متكلمنيش
تميم وفهم انة عايز يغير الحوار قال:مشاغل والله يبني معلش
عدي:مشاغل بردك
تميم:يلا دا في طالبة عندي معجب بيها ونفسي اكلمها بس هي دايما مصدرالي الوش الخشب
عدي بضحك:اول مرة اسمع ان دكتور معجب بطالبة
اقولك حاجة بجد والله لو بتحبها روح اخطبها
تميم وهو بيهرش فيدقنة:مش عارف
انا حاسس اني متشدلها
عدس:يبقى روح اتقدملها
________________
عند سيدرا وجوري
كانوا قاعدين في العربية
جوري ببسمة:لا بس حلو لون اللينسز دة باين طبيعي و لايق مع الفستان
سيدرا بابتسامة:بس دا مش لينسز
جوري:امال
سيدرا:دا لو عنيا.
جوري :اوعي تقولي أن البني دا كان لينسز
سيدرا هزت راسها
جوري بانبهار:الله لون عينك حلو اويي
تك تك تك بصو لقوا فجر بتخبط على ازاز العربية
طبعا هما شايفاها لكن هي متشفهمش عشان الازاز متفيم
جوري فتحت الباب ونزلت هي وسيدرا عشان يسلموا عليها
فجر بسعادة:سيدرا وحضنتها جامد اوي
وكملت:وحشتيني اوي البيت مبقاش لة طعم من غيرك
سيدرا ببسمة حزن:معلش تتعودوا
انتي عاملة اي في مذكرتك
فجر:الحمد لله ..
ووقفوا يتكلموا شوية
وبعديها دخلواا
سيدرا لما دخلت قعدت في جنب لوحدها بحيث محدش يشوفها عشان كتير من الي في القصر ما هيصدقوا يلاقوا حاجة يتكلموا فيها
والي هي طبعا أساسها
قالت في نفسها انها هتستني لما شادي وهناء يجوا من عند الكوافير وتسلم عليهم وتمشي
لقت شاب جاي عليها من الي كانوا قاعدين
الشاب بابتسامة:اهلا
سيدرا بابتسامة ضيق:اهلا
الشاب مد ايدة:انا شريف وانتي
سيدرا معتزرة:آسفة مبسلمش
الشاب:انتي متجوزة
سيدرا بحزن :لا …هو انت قريب العروسة
شريف:لا انا قريب العريس وانتي
سيدرا بابتسامة: انا كان يجمعني صلة بالعروسة وجاية ابارك
في الوقت دا كان عدي داخل
و…….

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى