روايات

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الجزء السادس والثلاثون

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني البارت السادس والثلاثون

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الحلقة السادسة والعشرون

“..انت اي الي جابك دلوقت.. ”
قالتها بعفوية
يزن دخل وهو بيقفل باب الشقة برجلية وعنية متبشرش بالخير ابدا وهو مركز معاها وباصصلها جامد
بدر ببسمة توتر”..اي في اي بتبصلي كدة لية
يعم انت ..؟!.”
يزن وهو باصص عليها جامد”..انتي ازاي تفتحي بالمنظر دة …ردييييي..” قالها بزعيق
بدر خافت ورجعت لورا وهي مش مستوعبة لسة كلامة
وبصت على نفسها فجاءة وشهقت وحطت ايدها على بقها بصدمة لما شافت الي هي لابساة
ولسة هتجري على جوة
يزن مسك ايديها بسرعة وقال “..استني عندك…اقفيلي هنا ….انتي ازاي تفتحي الباب بمنظرك دة ..؟!!..ردي عليا ساكتة لييية…”
بدر بخوف”..ا ا انا والله مكُنتش مركزة ونا بفتح ..انا ك كنت مستنية سجدة ..”
يزن بحدة “..يعني اي يعني مكنتيش مركزة !!..
وبزعيق
“..افترضي يعنيي كان ام حد تاني غيري الي بيخبط….افترضي كان يحيى …”وعند النقطة دي من التفكير ووصل لأقصى غضب عندة ومسك معصم ايدها بعصبية وهو بيضغط علية بقوة وبيقول بزعيق “..ردي.على اميييي ..متجننيشش عليكي.. افترضي كان حد تاني غيري .كان يشوفك كدة ..!؟!.”.
بدر بصتلة بعيونها الي اترقرقت فيها الدموع ..هي مكنتش تقصد انها تفتح كدة على كل العصبية الي هو فيها دي…
ايديها بدأت توجعها وهو بيضغط عليها اكتر وبيقول بعصبية “..ما تنطقي…انا مش بكلم نفسي ..”
بدر بعياط “..انا ا آسفة..”
يزن بسخرية وهو بيردد الكلمة”..آسفة..!!!..اسفة اااه ..سابها وشاورلها بايدة ناحية الاوضة وهو بيقول بقسوة “..على جوة ومشوفكيش برة تاني ..”..يلااااا..”
وزقها على جوة
بدر رجعت خطوات لورا اثر دفعتة وقالت بعياط “..طب انا آسفة طب ..”
يزن “..آسفة دي تبليها وتشربي مَيتها …على اوضتك حالاا يلاا
بدر بصتلة بدموع وجريت على اوضتها
والباب خبط
يزن راح فتح ولقى سجدة ويحيى دخلهم بس مكنش بيضحك
يحيى بهزار “..مالم ياجدع مصدرلنا الوش الخشب لية .”
يزن بهدوء..”مفيش..”
سجدة “..هي فين بدر!!.”
يزن “..عندك جوة ف اوضتها ..”
سجدة بترقب “..طيب …هي ف انهي اوضة يعني ؟!..”
يزن شاورلها بايدة عالاوضة الشمال
سجدة راحت بهدوء وخبطت مرتين وجت تفتح الباب لقتة مقفول
سجدة بهدوء: “..بدر..!!
بدر افتحى انا سجدة مش يزن..”
بدر من جوة من غير ما تفتح الباب “..حاضر لحظة واحدة ..”
وراحت فتحت الدولاب وطلعت منة عباية طويلة مفتوحة بس بكلبسات…بدأت تقفّلهم
وراحت عند الباب عشان تفتحة..وقبل ما تفتحة حطت كفيها الاتنين على وشها ومسحتة ..
بدر فتحت ويزن كان باصص عليها يشوفها هتخرجلها
ازاي… عشان بس اوضتها كانت فوش الصالة
اما بدر فتحتلها وهي لابسة عباية طويلة وكان وشها محمِر وباين عليها معيطة…
فضل مركز معاها وباصصلها اوي
…اما يحيى فكان منزل راسة ف الارض اصلا مستنيها تدخل هي وسجدة عشان يكلم يزن ..
دخلوا الاوضة وعيون يزن متبعاهم لحد ما قفلوا الباب ………….
جوة عند بدر وسيدرا ..
سجدة بعد ما قفلت الباب راحت. لبدر الي قاعدة عالسرير بتعيط ..”هو اي الي حصل يابدر !؟..”.
بدر بعياط ..”بصي انا روحت افتح الباب و …. وقصت عليها كل ما حدث..انا زعلانة منة ياسجدة ..انتي مشوفتيش كان ماسك ايدي ازاي !!..”
سجدة بتفكير..”بس انتي بردة غلطانة..؟؟..مهو بردك بالعقل كدة في وحدة تفتح الباب بالمنظر دة !!..احمدي ربنا ان كان هو الي واقف عالباب ..المهم سيبك ..انتي عارفة معنى انو يتعصب عليكي كدة ..دا معناة اي ؟؟
بدر..”اي؟؟!..”
سجدة..”معناة انه بيحبك !!..”
بدر..”بس يا سجدة بطلي عبط ونبي …بيحبني اي بس ..ونا الي كنت فاكراك هتقولي حاجة منطقية ..”
سجدة..”يابنتي والله اسمعى مني
دا اخويا ونا حفظاة صم ..”
بدر..”بس ياسجدة..”
سجدة..”طب تصدقي انا غلطانة ..يكش تولعوا ف بعض انتوا الاتنين
بدر:احسن بردو ..
……………
عند اياد كان ف بيت هنا وسراج وقاعد معاهم
اياد :بص ياعمي
سراج بغيظ:بصيت ياحبيبي اتفضل…بقالك ساعة لاطعني وعمال تقولي بص يعني بص يعمي …متنجز بقى وتقول عايز اي
اياد:انا طالب ايد نور منكم
سراج قلع فردة الشبشب الي كانت فرجلة وحدفها علية:بقى يابن الصرمة مقعدني كل دا عشان تقولي طالب ايد نور ..؟!!
اياد:ايوة
سراج:ايوةةةةةة …ف الللاااليوة يخويا امشي يلا شوف انت رايح فين
اياد بجدية:خلاص ياعمي بجد بعيدا عن الهزار انا فعلا طالب ايديها
سراج بانتباة:انت بتتكلم جد ولا بتهزر
اياد:الحجات دي مفيهاش هزار
سراج بصحك:مهو باين صراحة يعني جاي بطولك ولا جايب امك ولا أبوك..ولا حتى جايب بوكية ورد علبة شوكولاتة ولا اي حاجة بجح .. وكمل وهو بيتخن صوتة:لا وجاي تقولي عايز اطب ايد نور
يكش تكرهبك يابعيد
اياد بجدية:بجد ياعمي اما حاسك واخد الموضوع هزار وانا فعلا مش بهزر ..
انا عايز اتقدملها ..وبالنسبة لموضوع امي وابويا
ف اكيد مش هجيبهم احرجهم مش يمكن اترفض
وبالنسبة لموضوع الورد الشيكولاتة والحلويات عمتا
فأحنا عيلة واكلكم هو اكلي واكلنا اكلكم
سراج بهزار: وارنبنا ف منور انور وارنب انور ف منورنا صح ..وبعدين يلا على أساس انا هطردهم يلا ..عمتا يخويا انا هاخد كلامك على محمل الجد وهقول لفارس ونشوف الموضوع دا مع بعض ونرد عليك بعد ما نشوف رأي نور
اياد بهمس:يبقى الجوازة باظت من اولها ..!!
سراج:بتقول حاجة يبابا ؟؟!
اياد وهو بيقوم:لا ابدا بقول اقوم انا بقى عشان الوقت اتأخر يلا سلام عليكم
سراج:وعليكم
اياد:ابدا اصلا …طب اتمسك بيا طيب
سراج:اوضتك فوق تحب تطلع تبات
اياد :مش للدرجادي ..يلا انا ماشي سلام
سراج:مع السلامة
ومشي اياد ….
_____________
عند بدر ويزن بعد ما سجدة نشيت وبعديها يحيى مشي
كان يزن قاعد لوحدة ف الصالة وبيقلب ف التلفزيون بملل …
لقى بدر خارجة وهي لابسة إسدال صلاة وراحت قعدت جنبة وقالت:انا آسفة..
يزن:لا رد!!
هزت رجلية بايدها وهي بتقول:انا آسفة
يزن:لا رد
بدر :طب بقولك انا آسفة طب ..
يزن بصلها بتكشيرة كدة وقال:يانعم
بدر:آسفة
يزن:اعمل اي باسفك يعني
بدر:…..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى