روايات

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الجزء الثامن والعشرون

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني البارت الثامن والعشرون

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الحلقة الثامنة والعشرون

الكاشير كان ولد ..وكان بيبص لبدر اوي
وبدر اتضايق ويزن لاحظ فقال بحدة:لم عينك بدل ما اخزقهوملك ..!!!!!
الكاشير بتوتر:في أي يافندم انا عملت حاجة
يزن بصلة بحدة وقال:طب انا بعرفك.. لم عينك بدل ما اخزقهوملك ..ومتكترش
الكاشير سكت ومتكلمش ويزن حاسب وخد ايد بدر ومشي
يزن بضيق:بعد كدة لما تحسي ان في حد بيبصلك بصات مش حلوة قوليلي
مش تخليني انا اكتشف بعد ساعة
بدر :خلاص بقى ياعم
مش مشكلة
يزن:مش مشكلة ..طب اتلهي
يلا عشان نروح
بدر :ماشي
يزن خدها وراحوا ركبوا العربية وبعديها روحوا على البيت
______________________
في الجامعة عند نور وسجدة
كان اياد دخل وبيبص بين وشوش الطلاب وكأنة بيدور عليها ولما لقاها عيونة احمرت جدا
وبصلها بحدة بمعنى انا هطلع عين الي خلفوكي
ماشي
وعدي وقت …والمحاضرة خلصت
والكل كان بيخرج ونور كانت بتحاول تتسحب بين الطلبة عشان تمشي
بس لقت الي بيقولها :نور استني عايزك .!!!
نور وقفت وبلعت ريقها
ومسكت ف سجدة الي قالتلها بتشجيع:مالك خايفة كدة لية لا اجمدي كدة اصلا ميقدرش يعملك حاجة
وبعد ابع دقايق كانوا كل الطلبة خرجوا ونور وسجدة قربوا من اياد
اياد :لو سمحتي يا سجدة انا قولت عايز نور بس ..!!
سجدة:معلش يادكتور بس انا مش همشي من غير نور
اياد :خلاص تقدري تستنيها برة
وهي خمس دقايق وهتجيلك
سجدة بعند:لا يدكتور معلش
اياد بأمر:سجدة بقولك اطلعي برة …وبسخرية:متقلقيش مش هاكُلها
سجدة بصتلة ثواني وهمست لنور انها واقفة برا لو احتاجتها
نور بصتلها وهزت راسها وسجدة طلعت
اياد ببرود لنور:هو انا كُنت قايل اي
نور مُصتنعة الغباء:اي …مش فاكرة يادكتور
اياد وهو بيحُك ايدة فدقنة:مش فاكرة امممم …لا بصي شغل الاستعباط دا مش معايا عشان انا خُلقي فمناخيري
فزي الشاطرة كدة قوليلي كُنت قايلك اي …؟!!
نور بلعت ريقها بتوتر وقال بهمس :هو لازم يعني
اياد :مش سامع
نور:ق قولت اني اروح عالبيت و ومفيش محاضرات النهاردة
اياد:لا بجد هايل …يعني فاكرة اهو …وبحدة:ومدام
فاكرة معملتيش الي قولتلك علية علية
نور بشاجعة مصتنة:ونا اسمع كلامك بتاع اي ..
كُنت اخويا ..أبويا..خطيبي…جوزي …لأ …يبقى اسمع كلامك لية بقى …انت ملكش حُكم عليا ولا ليك كلمة عليا اصلا
اياد :اصلا
نور:اصلاً
اياد :امممم طيب انا دلوقتي بقى عايز حق العربية يا اما فخمس دقايق ترجع زي ما كانت
نور :ما انا مش معاية فلوس
اياد:ميخصنيش….زي منا مليش كلمة عليكي …انتي كمان لازم ترُدي الي عليكي
نور:لا ما العربية دي مكان ما نت ضربتني بالقلم
فاكر ولا لا
اياد :على اساس ان انتي عملتي اي ..كنتي بتعمليلي مساج ..؟؟!…منتي كمان ضربتيني بالقلم
نور بسرعة:لا محصلش
اياد برفعة حاجب :لا والله ؟؟!!…نووووور انا مش عايز اتعصب ..عربيتي ترجعلي زي ما كانت دلوقت يا اما عايز حق تصليحها وبركاته دلوقت
نور :لا ملييش دعوة
اياد:بقى كدة
نور:اة
اياد بدأ يقرب منها بغضب و…
__________________
عند تيوم
تيم وهو ف الشغل كان ف المكتب بتاعة
دخل علية واحد صاحبة
محمد:ولا اتيم..
تيم بصلة وبعدين قال قاصد يستفزة:اي يامحما عايز اي ..؟!
محمد بعصبية :سنين محمد على الي جابوا محمد متهمد ياعم انت عارف ان محما دي بتنرفزني
تيم بسهوكة وضحك:محما …يمحما…محماا ..ماحميحو
محموحي..حوحا
محمد :تصدق انا ا غلطان اصلا اني كُنت جايلك غور يلا
تيم بجدة:طب لا خلاص ..ها عايز اي
محمد:نُخرج ..اي رأيك
تيم بغيظ:تصدق يلا انك فاضي ….يلا خلي عند الي جابوك دم بقى. ..اشحال علينا مُهمة
وهنروحها بُكرة اي مفيش من الأحمر خالص
محمد :وفيها اي يعني عايزين نفرفش قبل المُهمة …اي منفرفش..؟؟؟!
تيم:لا ازاي.. عايز تفرفش..؟؟!
محمد بلهفة هز راسة
تيم وهو بيقلع الحزام وبيلفة على ايدة:عنيا بس كدة دنا هفرفش الي جابك دلوقت
ونزل علية ضرب
محمد بصراخ:آآآآآآه..اااو…يلا بتلسع يلا والله ..اااااه
يخي تباً للي يهزر معاك تاني
اااااااااه خلاص بقى …اسف اسف …يرتني ما قولتلك نفرفش
تيم بتلذذ وهو بيضربة تاني:لية بس كدة مش انت عايز تفرفش
محمد بوجع وصراخ:خلاص والله حرمت ..مش عايز افرفش..والله هعيط بقى كفاية اااااه يلا متعصبنيش
تيم سابة وضحك وهو بيلبس حزامة تاني :طب غور بقى يلا
محمد:حاضر يعم ..سلا….ولا اقولك من غير سلام انت مش بنأدم عشان اقولك سلام …وجري
تيم بصوت عالي:خد يلا يابن الك*لب انت …طب لما اشوفك حاضر ..وديني لوريك النجوم فعز الضهر قال مش بنأدم قاب
_____________
عند سليم وسارة
كانوا قاعدين فندق
عند ليلي وعمر وهما ماشين بالعربية
ليلي:يلا يَلا بقى ودينا عند اي سوبر ماركت بسرعة
عمر:دا لية انشاء الله بقى ..هو احنا مش لسة راجعين من الفُسحة …اي الاستغلال دا بقى
ليلي :هو كدة بقى إذا كان عاجبك
ويلا بسرعة بدل ما اتصل بماما
عمر: والله ..؟؟!طب منيش موديكي ف حتة بقى يلا
وداس فرامل
ووقف العربية وحط ايدة ورا راسة وقال بغيظ:يلا وريني عرض اكتافك واتصلي بمامييي
ليلي بتضييق عين :بقى كدة
عمر ببرود :اها
ليلي بتهديد :وربنا اصوت واقول خاطفني
عمر:أعلى ما فخيلك اركبية
ليلي بصراخ:الحاقو…..امممم ااامممممم امم امممممممممم
عمر كان كتم بقها بسرعة وقال :يابنت المجنونة..اهدي بقى
واحد كان معدي من بتوكتك قال بصوت عالي : ايي يامُزة
عمر اتعصب جامد وقال بعصبية من الشباك لبتاع التوكتوك:..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى