روايات

رواية فيروز وأيوب الفصل الثالث 3 بقلم إيمان الرشيد

رواية فيروز وأيوب الفصل الثالث 3 بقلم إيمان الرشيد

رواية فيروز وأيوب الجزء الثالث

رواية فيروز وأيوب البارت الثالث

رواية فيروز وأيوب
رواية فيروز وأيوب

رواية فيروز وأيوب الحلقة الثالثة

– الانسه اللي ورا دي تتفضل تقوم تقف ؟؟!.
كلهم وجهوا نظرهم ليا فاتكلمت بتوتر:
= انا ؟!.
– امال مين هو فيه حد غيرك كان بيتكلم ، انتِ ازاي تتكلمي في المحاضره انتِ معندكيش ذوق اتفضلي قوليلي انا كُنت بقول اي !.
بصتله بخجل واتكلمت بحده:
= واي لازمتها اتفضلي دي يا دُكتور ؟!.
– انتِ كمان بتردي عليا تطلعي بره المحاضره حالا واحمدي ربنا ان ده اول يوم كُنت شيلتك الماده ؟!.
/بصيت للموجودين بضيق لانهم كانوا بيضحكوا في صمت ، وفعلا بدأت الم حاجتي وخرجت بره المُدرج رغم مُحايله ندي عليا ان انا اعتذرله وافضل بس رفضت كُله عشان كرامتي اللي اتمسح بيها الارض.
___________________
/اتجهت لكافتيريا الكليه عقبال ما ندي تخلص ولسوء حظي شوفت ايوب في وشي في الاول مكنش ملاحظ وجودي
لكن بعد وقت لاحظ وجودي وبصلي باستغراب وقرب مني:
– انتِ بتعملي اي هنا ؟!.
بصتله بخوف واتكلمت بتوتر:
= انتَ مين حضرتك ؟!.
شدني من دراعي بقوه وخدني علي جنب:
– مُش وقت استعباط اظن بقينا لوحدنا.
= يعني هو حلال ليك وحرام ليا.
– انتِ عندك محاضره انما انا معنديش الوقتي انتِ بتعملي اي ومُش في المدرج بتاعك لي ؟!.
بلعت ريقي بتوتر واتكلمت بتلعثم:
= اا. اا.. اصل انا هقولك.
اتكلم بعدم صبر:
– قولي.
فركت ايدي بتوتر وتابعت كلامي:
= هو انا مقولتلكش مُش انا مسكت خناقه مع الدكتور وطردني.
اتكلم بابتسامه جانبيه:
– والله لا ابهرتيني.
اتكلمت بثقه:
= عارفه عارفه.
– وسبب المُشكله.
= دكتور بارد ومُستفز ، عشان كُنت بتكلم.
– وانتِ بتتكلمي لي.
= وهو فيه حد يشرح اول يوم.
– انتِ فاكره نفسك لسه في المدرسه.
= برضوا المفروض ميشرحش.
غمض عُيونه وزعق بعصبيه:
– فيروز انتِ بتستعبطي انا قايلك اي الصُبح ، وراحه تعملي مُشكله من اول يوم.
بصتله بخوف من شكله اللي اتحول فجاه:
= انا مكنش قصدي اللي حصل بس هو الا هزقني وهان كرامتي مقدرتش اسكت وطلعت بره.
مسح علي وشه بضيق:
– امشي من وشي عشان مطلعش عصبيتي عليكي.
= انتَ حتي مسالتش قالي اي بتحط اللوم عليا وخلاص.
/قاطع كلامنا صُوت ندي وهيا بتقرب مننا ، فبصتله بضيق واتحركت مع ندي من غير كلام :
– مين القمر ده ها لحقتي ازاي قدرتي توقعيه يا قادره .
اتكلمت بغيظ:
= احترمي نفسك وملكيش دعوه بيه.
غمزت وقالتلي:
– اوبا والعه معاكي…بس جامد جامد يعني.
= ما قولتلك متتكلميش عليه كده الله.
– الله بقولك الحقيقه.
اتنهدت بضيق وانا بقعد معاها وبتجنب النظر ليه:
= ندي ده جوزي اياكِ تجيبي سيرته ؟!!.
اتكلمت بصدمه:
– نعم ، جوزك ازاي وامتي ، ولي مُش لابسه دبله ؟!.
اتنهدت بهدوء وانا بحرك راسي:
= حكايه طويله ، هحكيهالك.
– انتِ منك لله حد يفرط في القمر ده.
= منك لله انتِ انا غلطانه ان حكتلك حاجه.
– والله انا لو منك مفرطش فيه اي كان السبب ممكن اي واحده تاخده وتسرقه منك عيني عينك كدهو.
بصتلها باهتمام وتركيز فتابعت كلامها:
– اصل الواد مفيش منه اتنين ، ف ممكن واحده تيجي تقرب منه تتدلع عليه ، انتِ فاهمه بقي حركات البنات دي، وانتِ غبيه بتضيعيه من ايدك ده حتي جوزك دلعيه.
اتكلمت بغباء:
= ادلعه ازاي يعني.
ضربتني علي دماغي:
– اقولك ار _قصيله يا فيروز غوري يا فيروز ليه حق يتعصب ما تفتحي مخك ده الله.
اتكلمت بخجل وانا ببصله:
= مُستحيل اعمل كده انتِ بتقولي اي.
– انتِ حره خلي واحده تسرقه منك بقي ومترجعيش تعيطي ساعتها.
/اتكلمت بعصبيه وانا بقوم وبخبط علي الطرابيزه بضيق ، لاحظت نظرات الموجودين ليا وكان من ضمنهم ايوب
وكانت نظراته بتطلع شرار لو يطول يلطشلي مكنش
هيتردد ثانيه قعدت تاني بحرج وانا بزعق لندي:
– انتِ لو قولتي كده تاني هقت_لك سامعه.
= بفوقك يا اختي دي الحقيقه.
بصتلها بضيق وقعدت:
– اوعديني يا ندي ان محدش يعرف السر ده غيرنا.
اتكلمت بابتسامه وهيا بتطبطب عليا:
= عيب عليكي احنا بقينا بيست فريند خلاص سرك في بير ، مُش منزل عينه من عليكي من ساعه ما قعد شكُله واقع من الدور العاشر.
تابعت كلامها بغمزه:
= ها مُش ناويه تحني وتر _قصيله.
– طلعي قله الادب اللي جواكي يا معفنه.
ضحكت بيأس:
= انتِ حره راجعي نفسك.
_____________
/اتحركنا انا وندي نجيب حاجه نشربها ، ولكن رجلي اتلوت وانا ماشيه زفرت بضيق:
– ياربي اي الفقر ده.
اتكلمت ندي بقلق:
= انتِ كويسه.
– حاسه ان اتشليت عنيهم حسدتني.
= يستي اتوكسي هو حد يعرفك غيري.
/قاطع كلامنا ايوب وهو بيقرب مننا والقلق باين علي ملامحه اتكلم بحنيه وهو بيسندني :
– انتِ كويسه ، رجلك حصلها اي.
اتكلمت بوجع بسيط :
= اتلوت بس انا زي الفل متقلقش.
حاوطني بكفوف ايده:
– اتلوت ازاي ؟!.
اتكلمت بحده وانا ببعد ايده بهدوء:
= فجاه كده وانا ماشيه ، ابعد ايدك وقولتلك احنا هنا اغراب.
بصلي بلوم وعتاب وبعد عني:
– عاوزه حاجه اجيبهالك.
هزيت راسي بالنفي:
= لا مُش عاوزه.
/ندي رجعت وبصتلي بعتاب علي معاملتي معاه:
– انتِ غبيه بجد يا فيروز اصلا مفيش حاجه مستاهله كل ده.
= لا مستاهله عندي.
– الامور مُش بتتاخد كده.
اتنهدت بضيق:
= يمكن معاك حق قفلي علي السيره.
كانت لسه هتتكلم ولكن قاطعت الكلام بصريخ اتكلمت بفزع:
– فيه اي.
= شايفه البنت اللي راحه تقرب من ايوب جوزك كُنت لسه بقولك اي من شويه انا عشان تصدقيني ؟!.
/حاولت ابين انه عادي ومُش فارق معايا لكن كان جوايا نار بتاكُل في قلبي والغيره عمت عيني فاتكلمت بعصبيه:
– نديييي؟!.
= اي يقلبي حسيتي ولا لسه.
– مُش وقتك ها عشان انا هنفجر الوقتي.
= طب ما تقومي يا بنتي اتحركي هاتيها من شعرها.
– همثل ان انا اغمي عليا وانتِ تصوتي وبكده هو هياخد باله وهيجي ؟!.
= يا بنت الايه دماغك دي اي ايوه كده خدي حقك.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فيروز وأيوب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى