روايات

رواية فجر الشاهين الفصل الخامس 5 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية فجر الشاهين الفصل الخامس 5 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية فجر الشاهين الجزء الخامس

رواية فجر الشاهين البارت الخامس

رواية فجر الشاهين الحلقة الخامسة

صدم بها تدفعه بكل قوتها وهي تبكي..
شاهين بصدمه مالك..
فجر بشهقات مش قادره مش قادره اسلمك روحي مش هقدر..
ابتعد عنها لتجذب الملأة بسرعه و تغطي جسدها العاري..وشهقاتها تعلوو..
بقي الآخر للحظات صامت وهو ينظر اليها ..
شاهين انتي في حاجة مخبيها وخايفه منها..
فجر هزت راسها بالنفي..
شاهين بصي يابت الناس ربنا امرنا بالستر لو في حاجه متخافيش واتكلمي..
فجر زادت شهقاتها انت بتقول ايه اني اني مش كده.
شاهين وضعك كده مش عاجبني واني مش مرتاح للحال ده لوفي حاجه اتكلمي عشان لو عرفتها لوحدي مش هيحصل خير لا ليكي ولا لعيلتك..
نزعت الغطاء عن جسدها بقهر تعالي مش عايز تتاكد تعال ياشاهين بس اني مش كيف ماقلت ..اني طاهره طول عمري..
شاهين بغضب انت بتهببي ايه رمى عليها الغطاء ليقول بحده الحجات دي متجيش بالعافيه يابت الناس ..واني بقولك اه لو في حاجه اتكلمي دلوك ..احسن ليكي وليا..
فجر في…
شاهين نظر اليها بصدمه..
فجر بدموع في اني طول عمري بحلم باليوم ده …اللي اخلص منه من ابوي وظلمه وقهره ليا…
في اني كنت بحلم اتجوز راجل يحافظ عليا و يحبني ويحميني ..
في اني عايزه احس بالامان اللي عمري ماحسيته في بيت ابوي..
في اني عايزه الحنيه والطبطبة اللي مش هلاقيه عندك..
في ان اللحظه دي كنت بستناها من زمان بس مع خد حاسس بيا مش بس عايز يخلف وخلاص
وكل الاحلام دي راحت بكلمه من ابوي اني بقيت مرات شاهين الجبالي اللي رجاله بشنبات بتخاف منه وتحسبله الف حساب ..
بس اني مش عايزه كده ..مش عايزه اخاف من جوزي..
عايزه وقت ماحب اترمي بحضنه ..،يبقى اماني مش يجي ياخدني عشان هو ليه مزاج فاهمني ياشاهين ..فاهمني..
اني عارفه انك كبير البلد وعايز تتمم الجوازه عشان عيلتك..
وعشان عيلتي كمان.
لتقول باختناق بس مش قادره مش قادره ياشاهين حرام عليكم حد يحس بيا بالنار اللي جوايا هو ذل وقهر عند ابوي وهنا كمان .
لحد امتى هفضل عالحال ده..
نهض شاهين وتركها تندب حظها ..نظر اليها مطولا..
لا احد يستطيع فهمه أو يعلم بماذا يفكر او ما الذي سيفعله ..
شاهين بهدوء واضح انك شايله بقلبك كتيرر عشان كده هسيبك اليومين دول ..واعرفي اني مش هجبرك على حاجه بس الجوازه دي لازم تتم ومش بمزاجنا ولما تلاقي روحك جاهزه ابقى بلغيني..
نظرت اليه وهو يوليها ظهره ويغادر دون الالتفات اليها..
ليزيد بكائها…
*****
بعد مرور يومين..لم ترى فيهما شاهين ابدا كان يأتي متإخرا وينام عند عبلة التي كانت سعيدة بذلك جدأ فهو لم ينساها وترك عروسه الجديده وفضلها عليها…بالرغم من جمالها وصغرها…
استيقظت فجر على زغاريد ملأت القصر نهضت وهي تغطي شعرها ونزلت..
فجر لامينه في ايه..
امينه خالد اتجوز..
خوله بغيظ كيف تجوز ولدي من غير علمي ..
شاهين يحتسي الشاي بهدوء : ولدك مش عيال راجل وملو هدومه
خوله لخالد كيف تعمل كده فاأمك ياخالد بقيت تسمع لاشاهين هتمشي وراه عشان يعلمك تعصاني..
خالد يمه البت كويسه وبت ناس واهلها من كبرات البلد
نيره هي بت مين ياولدي..
خالد زينه بت الحج نعمان..
خوله الجوازه دي مش هتتم ياشاهين يا انا ياانت..
نيره بتجاهل يازين مااخترت ياولدي زينه جمال واخلاق كامله مكمله ربنا يهنيكم..
خالد هز رأسه وهو ينظر لوالدته بضيق وتقدم نحوها قبل يدها سامحيني يمه..
خوله عملك اي شاهين عشان يقلب دماغك بتصغرني قدام خالك ياخالد بتصغرني مش قلتلي هتتجوز وحده من بنات خالك مش ده كلامك..
شاهين بسخريه ابقى جوزيهم لابنك التاني الصايع ببلاد برااا
خوله وانا قلت الجوازه مش هتتم..روايات نوره عبد الرحمن
شاهين محدش خد رايك اصلا اتكتب الكتاب والدخله الليله ..امشي ياعريس شوف الرجاله يلزمها ايه.
انسحب خالد بهدوء وسط تهديدات والدته. لشاهين
رفع نظره شاهين لتلتقي عيناه بعيني فجر التي تراقب مايحدث بذهول لتنسحب فورا وتهرب من نظراته..
ليتنهد الاخرى ويغادر المنزل..
***********
والدة فجر سليم ياقلب امك حمدلله عالسلامه ياحبييي..
سليم قبل يدها الله يسلمك اتوحشتك قوي يمه ..
والدته وانت اكتر ياقلب امك شفت ابوك..
سليم ايوه انتي عامله ايه وفجر كيفها مع جوزها..
والدته الحمدلله ياولدي بنعمه دي هتفرح قوي لما تعرف انك جيت.. واخيرا. رجعت وهفرح بيك ياضنايا..والله لاعملك فرح تتحاكى بيه البلد سنين قدام
سليم بحرج انتي شفتيها يمه..اقصد العروسه
والدته الا شفتها ياولدي دي كيف القمر بسم الله ماشاء الله وبتتكسف ومش بتاعت كلام كتير وصوتها ميطلعش ..
سليم بابتسامه باينك حباها ياام سليم..
والدته البت تتحب يا ولدي وانت هتحبها كيف مانا حبيتها
سليم بحماس طب هشوفها ميتا..
والدته تشوفها ده اي لااا احنا معندناش الكلام ده.
سليم ليه بس..مش مكتوب كتابنا
والدتها هتشوفها ليلة الدخله..
سليم بتسرع طب امتا ليلة الداخله .. احم معلش يمه لكن كلامك عنها خلاني عايز اشوفها..
والدتها هتشوفها ياولدي انشاء الله هيتكلم ابوك مع اخوها ونحددوو موعد الجوازه..
سليم طيب فجر عامله اي مقولتيش..
والدتها معرفاش ياولدي ابوك محرج عليا اكلمها..
تنهد سليم بضيق هو ابويا لسه حاططها بدماغه.
والدته ربنا يهديه ياولدي..
*********
خرجت من الحمام تلف المنشفه على جسدها بعد ان اخذت حمام ساخنا. …قطرات الماء تتناثر على وجهها وكتفيها العاريتين وهي تجفف شعرها الطويل بالمنشفه ..
لتصدم به يجلس على السرير يراقبها بانبهار..
نهض ليمشي نحوها لكنها تشبثت بالمنشفه بقوة وهمت بالعودة الى الحمام لكنه امسكها..على فين ده حتى انا جوزك..
فجر……..
***********
دخل خالد على عروسه بملل وهو مغصوب على هذا الزوج لكنه مجبر على تنفيذ وعوده لشاهين..
قرر عدم الاقتراب منها لكنه خالد الجبالي كيف يستطيع منع نفسه من اي فتاه خاصه وهي زوجته ..
لم يستطيع السيطره على فضوله ليسوقه لرفع غطاء وجهها ويقف مصدوما مما رأى……

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فجر الشاهين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!