روايات

رواية فجر الشاهين الفصل الثالث عشر 13 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية فجر الشاهين الفصل الثالث عشر 13 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية فجر الشاهين الجزء الثالث عشر

رواية فجر الشاهين البارت الثالث عشر

رواية فجر الشاهين الحلقة الثالثة عشر

فجر بفرحه شاهين والتفتت بسرعه لكن اتصدمت بحد تاني متعرفوش..دفعته بقوة وغضب ..انت مين
هاشم بسخريه لسه بتفكري بشهاين ده مات وشبع موت..
فجر انت مين..وكيف تعمل كده ..وتقربلي كده
هاشم انا مين … تصدقي عندك حق متعرفيش هاشم الجبالي..منتي طول اليوم فحالك او بالاوضه بتاعتك بس انا عيني عليكي دايما..وقرب منها وانتي جميله قووي واكيد مش هتدفني شبابك بعد موت شاهين مع كل كلمه كان بيقرب ليها اكثر ونظراته ليها كلها رغبه محسش الا بصفعه قويه على وشه…
وجريت بسرعه من قدامه قبل مايعمل معاها حاجه وحشه..مكنش قدامها الا نيره راحت اوضتها وفتحت غرفة نيره ونامت جمبها بعد ماقفلت الباب كويس..وهي بتترعش وخايفه..
نيره فتحت عنيها بنعاس ..فجر في حاجه يابتي ..
فجر مممفيش ياعمه بس قلقت وقلت اجي انام عندك..
لم يمر الليل على فجر ككل ليله لم تستطيع النوم والموقف يتكرر بمخيلتها مالذي ستفعله وماهو الحل بقائها هنا سيجعلها فريسه سهل لهاشم وعودتها الى اهلها يعني ان تعود الى الذل والقهر والتعنيف الذي كانت تتعرض له على يد و والدها..
**********
الصبح على الفطار..
هاشم للشغاله..اطلعي اندهي لمرات شاهين تجي تفطر معانا ميصحش طول الوقت حابسه روحه كده..
راحت الشغاله كما امرها..
خوله بهمس بتخطط لايه يابن بطني..
هاشم بنفس الهمس كل خير يمه كل خيرر.
نيره نظرت لهم بشك واكملت طعامها..
خالد احنا لازم ننزل نشوف الشغل ياهاشم من ساعت مامات شاهين الله يرحمه محدش نزل الشغل ..
هاشم متشليش هم نزلت امبارح وهبقى اتابع الشغل..وانت ارجع عيش حياتك عادي زي ماكنت زمان قال كلماته بغمزه
خوله مراتك فين ياحيلتتها..
خالد زينه تعبت امبارح ونايمه.
خوله بسخريه تكونش فاكره نفسها لسه عروسه..اطلع صحيها خليها تنزل تشوف وراها اي تعمله اىشغل مش هيخلص لوحده.
نيره هملي البت فحالها ياخوله هي لسه صغيره..
خوله مالكيش صالح انتي خليكي فحالك مرات ابني واني عاوز اربيها..
نهضت نيره بضيق وغادرت..
خوله فداهيه انا عارفه هخلص منك انتي كمان ميتا..
خالد يمه ميصحش تكلميها كده وقدامنا دي مهما كان عمتي..
خوله انت خليك فحالك وفي مراتك اللي ممشياك على مزاجها بقى ياولا حتته عيله تضحك عليك وانت اللي كانت بنات البلد.كلها تترمي تحت جزمتك..
نهض خالد بضيق الحمدلله شبعت..
خوله هاشم ياهاشم ..
هاشم كان سرحان بفجر هو عاوز يوصلها مش عارف ازاي عايزها باي طريقه..
خوله ياهاشم بكلمك في اي..
هاشم ايووا يمه معلش سرحت شويه. .
خوله فايه انت كمان … تكونش عشقان..
هاشم بسخريه عشقان لا يمه اطمني مفيش من ده.
خوله طب حيث كده اني عاوزه اجوزك اي رأيك..ببت خالك جمال وكمال وادب..
هاشم بضيق مش وقت الحديت ده يمه هنتكلم بده بعدين..
رجعت الشغاله وبلغتهم ان فجر مش عايزه تفطر.
هاشم فز من مكانه بضيق وطلع بسرعه على اوضتها خبط الباب وفتح قبل حتى ماتأذنله..
فجر غطت شعرها بسرع وبانفعال انت ازاي تدخلي عليا كده..اي فاكرها سايبه..
قرب منها على فكره شعرك جميل قويي مكنتش فاكره بالجمال ده..
فجر اطلع من هنا لحسن يمين بالله اصرخ والم عليك البيت كله..
هاشم حاولي كده اعمليها..
فجر بصراخ يا..ليغلق فمها بسرعه والصقها على الحائط بتحذير صوتك ميطلعش انتي فاهمه ..لينظر اليها نظرات هي تفهمها جيدا حاولت ابعدها عنها لكن دون جدوى
.هاشم بتهديد قلم امبارح مش ناسيه وهتاكلي اضعافه وده وعد من هاشم الجبالي..خليكي فاكره ده كويس. .والللي عاوزه هاخده يابت الزناتي فاهماني هاخد بالذوق بالعافيه هاخده…
اخذت تتحرك بين يديه بعشوائيه تريد ابعاده ليبتعد عنها بابتسامه ساخره اسيبك دلوقتي وهرجعلك بعدين عشان نتبسط شويه قال كلمته الاخيره بغمزه وغادر..
لتجلس الاخرى على الارض بانهيار..
لكنها استجمعت شجاعتها و قررت ال.. …
*******
حل المساء
خالد دخل على زينه وشاف وشها اصفر وباين عليها التعب..
زينه انت رجعت اتاخرت قوي.
خالد مالك وشك اصفر كده ليه..
زينه مفيش لكن النهارده تعبت قوي بشغل البيت .
خالد اه…طب اقعدي عايزك بكلمه..
زينه جلست بجانبه ليرن هاتفه اجاب امامها ايووا ياحبيبتي..
زينه بصدمه حبيبتي مين دي ياخالد..
خالد اششش ..واكمل حديثه بالهاتفه ايووا تمام هنتقابل كمان شويه بالشقه اللي متعوديين نروحلها

وانتي وحشاني اكتر بقالنا كتير متقابلناش..

ماشي اقفلي انتي.. سلام
زينه كانت تسمع وتبكي ..
قفل خالد الموبايل وبصلها ..
زينه كنت بتكلم مين ياخالد..
خالد صاحبتي..
زينه صاحبتك يعني ايه مش فاهمه..
خالد ببرود قاتل صحبتي كيف ما فهمتيها يازينه وامشي جهزي حاجتك..
زينه واجهز حاجتي ليه..
خالد عشان انا خلاص هطلقك..
زينه ……

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فجر الشاهين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى