روايات

رواية فتاه من عالم آخر الفصل الأول 1 بقلم مريم محمد

رواية فتاه من عالم آخر الفصل الأول 1 بقلم مريم محمد

رواية فتاه من عالم آخر البارت الأول

رواية فتاه من عالم آخر الجزء الأول

فتاه من عالم آخر
فتاه من عالم آخر

رواية فتاه من عالم آخر الحلقة الأولى

تبدأ حكايتنا من بيت صغير في حاره شعبيه بالتحديد في غرفه البطله البسيطه المنبه بيرن بإزعاج فريده من برا الغرفه
فريده/انتي يابت يا إبتلاء من عند ربنا قومي بقا الجيران هطردونا حياه بتقوم من السرير وشكلها يرعب بتفتح الباب
فريده بفزع/بسم الله الرحمن الرحيم ايه يا بت شكلك عامل كده ليه
حياه/بصوت نايم ايه ايه يا تيته في ايه الواحد ميعرفش ينام شويه في البيت ده
فربده/متعرفيش ايه ده البيت هو اللي مش عارف ينام منك اجهزي يلا عشان تروحي جامعتك ومفيش غياب تاني دا انتي بقالك تلات سنين في اولى جامعه لما قربتي تخللي
حياه بمرح/مخلل زيتون ولا خيار نيهاهاهاها
فريده بتقزز/ابو تقل دم امك محبوش الواد ده يلا انجزي عشان تفطري قبل ما تنزلي
(حياه بنت جميله عندها٢٣ سنه قصيره وقمحاويه وعندها شعر اسود طويل وليها عيون مميزه عين احمر ممزوجه مع الأزرق وعين طبيعيه وعايشه مع جدتها في تركيا بعد ما ابوها وامها اتوفوا باقي التفاصيل هتعرفوها مع الاحداث) نرجع لحورنا قعدت حياه تفطر هيا وفريده وقامت جريت علي اوضتها بعد استوعبها أنها اتاخرت وغيرت لبسها
وهيا نازله علي السلم
فريده/خلي بالك من نفسك يابت وخفي رجوله شويه اتعاملي ك انثه يكشي نخلص منك
حياه/بقا كده يا ديدا هتبعيني في اول فرصه
فريده/امشي يابت يلا هتتاخري نزلت حياه وراحت علي الجامعه
في الجامعه
مريم/عاش من شافك يختي ناويه تعيدي سنه أولي لرابع مره ولا اي
حياه/امشي يابت من هنا أنا اصلا جايه وعصره علي نفسي لمونه
مريم/معلش هانت خلاص وهنخلص بس تعديها السنه دي
جرس المحاضره رن والبنتين بيتكلموا ف جريو علي المحاضره بدل ما يطردو
في المحاضره
حياه/اي الملل دا انا اي الي خلاني اجي اصلا
مريم/يحجه اسكتي بقا هتفضحينا ولله وهنطرد من المحاضره
حياه/ياا أنا نفسي في طاجن بميه من عمايل ديدو ولله
مريم/يابت ركزي انتي طول عمرك همك علي بطنك كده
حياه/الله يجدعان الكرش اهم من كل حاجه
اوبس الدكتور شافها وهيا بتتكلم وطبعا الكلمه الشهيره هيا
الدكتور/Dersin dışındaki hayat
(حياه برا محاضرتي)
كنده/tamam tamam
خرجت حياه من المحاضره ورجعت علي البيت
فريده/اي الي رجعك بدري كده اي المصيبه الي عملتيها تاني يا حيلتها
حياه بتصنع البرائه/ولا عملت اي حاجه هما الي علطول مصتقصدني
فريده/هما برضوا يختي طب يلا هشي من هنا روحي نامي شويه عشان بليل هنروح حفله ابن عمك عاملها
حياه/هوا الواد دا ما بيصدق يمسك في أيده قرش وعلطول يصرفه
فريده/ونتي مالك اصلا روحي يلا
طلعت حياه اوضتها وغيرت لبسها ونامت الساعه4ع
فريده/حياه يا حياه قومي بقا مطلعيش روحي معاكي علطول كده بدل ولله ما هطلع الشبشب الي جبته جديد اجربه عليكي
حياه/وعلي اي دا كلو أنا هقوم خلاص
قامت حياه وطلعت لبس جميل وبسيط للحفله ولبسته وحطت مرطب شفايف ومحطتش في وشها حاجه لانها مش محتاجه ونزلت
فريده/ادا ادا ادا دحنا احلوينا بقا
حياه/الله مش رايحين حفله يجدعان يعني ملبسش حاجه حلوه ولا اتجمل
فريده/لا طبعا تلبسي عادي
حياه/وبعدين أنا هجيب الجمال دا كله من مين ما اكيد منك ي ديدو
فريده/ماشي يختي يلا نمشي عشان منتاخرش
(وبعد ساعه قدام فيلا فخمه)
حياه وعينها بدأت تدمع/ايه اللي جابنه بس يا تيته
فريده/اهدي بس يا حبيبتي هنقعد شويه صغيرين ونمشي على طول عشان عمك متزعلش
(ملحوظه/كنده كانت عايش في بيت فخم بس البيت ده كان بتاع مامتها ولما ماتت اهل مامتها باعو البيت واخدو فلوسها عشان حياه متخدش حاجه منهم وتعيش فقيره)
حياه/تمام يلا
اول ما دخلو سلمت على عمها
ادريس/اهلا اهلا ازيك فريده هانم
فريده/الحمد لله تمام
إدريس/ازيك يا حياه يا بنتي
حياه/الحمدلله ياعمي كلو تمام
فاتن مرات عمها بتكبر/اهلاً
حياه في سرها/ابو شكلك يا شيخه مش بطيقك
فريده ببرود/كويسين
امير ابن عمها شاب وسيم وطويل عندو عضلات وعينو رمادي
امير بمرح/ازيك يا ديدي
فريده بضحك/ انا كبرت يابني على ديدي دي
امير/كبرتي ايه دا انتي ولا كأن عنك عشرين سنه انا مش بحسد لاسمح الله انا بحقد بس
فريده بضحك/أعوذ بالله
امير باعجاب/ازيك يا حياتي
حياه بصوت خشن/اسمي. حياه واظبط بدل ما اظبطك
إدريس عشان يهدي الوضع/طيب اتفضلو مينفعش تفضلو واقفين كده
دخلو وبعد ساعه
حياه بملل/انا زهقت يلا نمشي
فريده/استني بس شويه ونمشي
حياه/نفسي اعرف ايه اللي عاجبك هنا
وقبل ما فريده ترد
امير في المايك/Bugün bu partiyi verdim çünkü firmamız tüm Arap dünyasında demir üreten ilk şirket oldu ve sakladığım başka bir şey daha vardı.Sevdiğim kıza onu ilk gördüğüm andan itibaren onu sevdiğimi itiraf etmeye karar verdim. o kalbimde yaşadı ve düşüncelerime hükmetti ve o burada, partide bizimle birlikte.(الترجمه طبعا الكلام ده من جوجل عشان مش بعرف تركي)انا انهارده عامل الحفله دي بسبب ان شركتنا بقت الشركه الأولى في تصنيع الحديد في الوطن العربي كلو وفي كمان حاجه تانيه كنت مخبيها عليكو قررت اخيرا اعترف للبنت اللي بحبها بحبها من اول مره شوفتها فيها و سكنت قلبي وسيطرت على تفكيري وهي معانا هنا في الحفله وراح عند حياه ونزل على ركبه وقال
حياه تقبلي تتجوزيني
حياه بصالو بصدمه من اللي عملو هي طبعا رفضاه وفي نفس الوقت مش عايزه تحرجو قدام أصحابه ورجال الأعمال الصحافين اللي في الحفله حست تفكيرها اتشل ومش عارفه تعمل ايه فجأه حصلت خناقه بين المعازيم حياه استغلت الوضع و سابت الحفله كلها وجريت بره البيت فضلت تمشي تمشي لحد ما وصلت الغابه ورجعلها تركيزها تاني وبدأت تتمشى وهي بتكلم نفسها وتقول ده متخلف ازاي أوافق بيه لاء وايه حاطني قدام الأمر الواقع على اساس أوافق بيه ده لو عمل ايه مستحيل أوافق بيه بتاع البنات ده وفجأه لقت نفسها في وسط الغابه وتايهه
حياه بزعر/ايه ده انا ايه اللي جابني هنا احيه يا ابو سوسو احيه اروح فين واجي منين منك لله يا زفت انت السبب انا ايه اللي وداني الحفله الزفت دي وفضلت تمشي على اساس تعرف ترجع بس مفيش فايده راحت جنب شجره وقعدت يارب اكون بحلم واطلع في الاخر كولمن او سندوتش شاورما وهي قاعده على الأرض شافت من بعيد مرجيحة شكلها جميل اوي فرحت وراحت بفرحه تلعب عليها وتقول اكيد هيدورو عليا ويحبوني انا عارفه محدش يقدر يستغنى وبدأت تلعب على المرجيحه وفجأه حست بضربه على راسها و فقدت الوعي وبعد شويه بتفوق بتلاقي نفسها في غرفه فخمه جدا عمرها ما شافت في جمالها بس ايه الديكور الغريب ده وايه اللي جابني هنا فجأه بتدخل بنت لابسه روب اسود وشعرها طويل واسود وليها اجنحه كبيره وعيونها ازرق وبشرتها بيضا جدا لدرجه تحس انها شبح او ميته بصت لحياه وقلتلها/Tu tandem experrectus
حياه من الصدمه اغمى عليها

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فتاه من عالم آخر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى