روايات

رواية عشقت طفله مجنونه الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم مي أحمد

رواية عشقت طفله مجنونه الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم مي أحمد

رواية عشقت طفله مجنونه الجزء الحادي والعشرون

رواية عشقت طفله مجنونه البارت الحادي والعشرون

رواية عشقت طفله مجنونه الحلقة الحادية والعشرون

فريد بعصبيه شديده :يبقى انت” مش خايفه مش كده طيب اسمعي بقى يا ماسه مش خليتيه يبوسك وبتبجحي فيا انا بقى هعرف اربيكي اذا كانت سفرك امريكا “غيرت عوايدك” وتفكيرك” انا موجود يا حياتي” عشان ارجع لك عقلك واقرب عليها ببطء شديد
ما سه بقوه مزيفه :نت ما “تقدرش تعمل حاجه انا مش “خايفه منك ولا من كلامك وبطل “تقرب مني كده والا ايه هصوت والم عليك الدنيا
فريد بابتسامه شر 😈”/:صوتي وانا” اقول لهم ان انت اللي “ندمت عليا “وقلت لي ان انا” وحشك ولما جيت” اقرب منك عملت المسرحيه دي” وطبعا كلهم هيصدقوني “يا حبيبتي ما حدش هيصدقائك ولو عايزه تجربي “انا ما عنديش مانع
وابتدى يقرب اكتر وهي بترجع لورا بخوف شديد وفجاه اتكعبلت وقعت على الركنه” وهو بقى فوقيها وبص في عيون بعض
ماسه بتوتر من من قربه منها/ انت عايز ايه يا فريد ابعد وروح لحبيبتك” انت متضايق “علشان هو بسني ما فكرتش “في شعوري لما شفتكم” انتم الاثنين في سرير واحد” وجايه تلومني “وتقول تربيه ومش تربيه روح شوف” نفسك الاول قبل ما تتكلم انت ما لكش عندي “حاجه يا فريد “الشخص اللي بيتكلم عليه ده انضف من اي حد عرفته في حياتي وعن قريب هيبقى جوزي وانت مش هتقدر تمنع الموضوع ده
وفجاه قام عليها واتكلم وهو بيحاول يداري عصبيته
فريد هو بيحاول يتملك اعصابه/ ده اخر كلام عندك يا ماسه” يعني مصر انك “تستفزيني” مش كده زي ما قلت” لك قبل ‘عن كده مش همد ايدي عليك ولا هقرب” لك حتى هعمل حاجه توجع قلبك زي ما انا قلبي” بيتوجع وما تقوليش اني ما حظرتكيش اللي بيلعب “بالنار لازم يتلدع بيها وبص لها بصه اخيره باصه فيها كلام كثير لو كانت” العيون بتتكلم كانت فضحت كل حاجه وسابها وركب اوضته وكلها عصبيه
ماسه عدلت نفسها على الركنه وابتدي تفكر ممكن يعمل ايه فريد هي مش متعوده “عليه يبقى بالهدوء ده هي” توقعت ان هو” يتعصب عليها يضربها بس ما يبقاش بالهدوء “ده يا ترى بيفكر في ايه وايه الخطه الجديده اللي “هيعملها حب فريد غريب في نفسه
قامت وهي” بتفكر هتعمل ايه وهو هيعمل ايه هي مستغربه “ردوا قوي نفضت الافكار دي وركبت على اوضتها
في غرفه فريد كان بيكسر في كل حاجه بعصبيه شديده وهو كل ما يتذكر اللي المنظر اللي بين ماسه واسر واللي يعصبه اكثر ردها عليا وان هي مش خايفه منه بس هو هيعرف ازاي يوجعها زي ما وجعته هيطلعها بره حياته هيدوقها من نفس الكاس اللي هي دوقته منه
كلم نفسه ماشي يا ماسه انا هوريكي فريد هيعمل ايه مش فريد الجبالي الواحده زيك تاثر فيه مش انت اخترتي وانا هحقق لك اختيارك وابقى نشوف مين اللي هيكسب في الاخر
دخل الحمام عشان ياخد شاور يمكن يهدي شويه من النار اللي في قلبه
في نفس الوقت في اوضه ماسه
كانت ماسه بتكلم بهيه في التليفون وقالت لها ان هم هيجوا بكره بعد العصر وعندها اخبار حلوه ليها
ماسه ما تشوقنيش قولي لي ايه هي الاخبار الحلوه
ايه الحمار اللي معاكي اعترف لك بحب ولا ايه بتتكلمي بنت انا بشحت منك الكلام ولا ايه
بهيه بحب 😍😍/ايوه قال لي ان هو بيحبني وانه معجب بيا من اول مره شافني في البلد وقال لي اقول له ردي على طلب الجواز واللي هو متجوز مش هيقدر يسيب مراته في الاول انا رفضت بس هو وعدني ان هو هيحاول يطلقها وقال ان هي مش مهتمه بيه وبصراحه انا شفت فعلا ان هو مش مهتم بيه ده مش بتتصل بيه خالص وما فيش مره بتسمح للجوازها ان هو يسافر ويقعد بعيد بعيد عنها لكن هي سمحت له فانا معاه ومش هسيبه ابدا انت ايه رايك وبصراحه انا وكمان بحبه
ماسه والله يا بنتي هو حلو وبيحبك وبصراحه انا قلت لك قبل كده مش هلاقي حد يحافظ عليك اكثر من مروان ده اكثر من اخ ليا وهو اللي واقف جنبي هو شخصيته حنونه قوي وغير فريد وغير اي حد تحسيه راجل كده في نفسه مش عارفه ايه اللي وقعه في البنت الغبيه اللي اسمها نرمين دي بس نصيب يمكن ربنا بيعوضه بك انت عشان كده عايزاك ما تسيبوش ابدا فهمتي
بهيه يعني اقول له ايه اوافق ولا ارفض انا قلت لعيلتي وهم ما عندهمش مشكله بعد ما بقيت دكتوره اكيد عايزين حد يبقى من مستواهم وانت عارفه تفكير عيلتي لما قلت لهم ان هو متجوز ما اعترضوش قالوا الشارع محلله اربعه انا كنت رافضه للمنطق ده بس لما شفته اسراره عليا وحبه اللي باين في عينيه ما قدرتش ارفض بصراحه وصليت استخاره ولقيت نفسي مطمنه فعشان كده بقول لك ادعي لي ان ربنا يصلح لنا الحال هقفل معاكي عشان الحق انام شويه عشان السفر بكره لما نيجي هنا ابقى نتكلم براحتنا
ما سه حب /سلام يا حبيبتي وربنا يهدي لك الحال فرحتيني بكره تيجي هنا مش هسيبك ابدا وقفلت معاها التليفون وراحت نامت على السرير غصب عنها الافكار ابتدي تيجي في مخها يا ترى فريد هيعمل ايه وهيوجعها ازاي هي ما كانتش قصدها ان هي توجعه هي مش بتفكر باسر حاجه تعتبري صديقه بس هو غريب ما شايفش الحب اللي في عينيها ما شايفش الغيره من ميرا ليه دايما الانسان المفروض هو اللي يتكلم ليه هي لازم تقول كل حاجه ليه ما يفهمش من نفسه ليه ما يحاولش يصلح اللي كسره ليه دايما هي اللي لازم تضحي دايما الرجاله ما بيفكرش غير في نفسها بس هي مش هتضعف وهتفضل متماسكه بموقفها لاخر لحظه ومش هتتنازل عن كرامتها ابدا بعد تفكير طويل راحت فين
في صباح يوم جديد مليء بالاحداث الغير متوقعه
في اوضه ماسه صحيت وراحت خدت شاور ولبسك دريس اسود وفرد شعرها وحاطط مكياج ونزلت
ونزل تحت عشان تفطر معاهم بس اتصدمت لما شافتهم كلهم قاعدين فريد كان قاعد على على راس السفره
والام قاعده جنبي وميرا قاعده جنبي في الناحيه الثانيه والاول مره من ساعه ما جت شافت فريد وميرا بيضحكوا وميرا تدلع عليه وبتاكلوا في بقه ده ضايقها جدا بس حاولت ان هي ما ما تبينش ان هي متضايقه وراح ت قعدت جنب نرمين
فريد وهو يبص على ماسه بخبث/تسلم ايدك يا ميرا يا حبيبتي بصراحه انت رمز للزوجه المطيعه ما فيش مره بتعمل اللي انت بتعمليه بتاكليني با يدك يا حبيبتي
ميرا بحب ودلع/ لو ما اهتمتش بالبيبي بتاعي ودلعته هاهتم بمين وانا ليا غيرك يا قلبي ربنا ما يحرمني منك ويديمنا لبعض ويخليك دايما هادي عليا زي النهارده
فريد هو ماسك ايدها وما يحرمنيش منك يا قلبي تصدقي يا اميره لو قلت لك انك ليكي معزه خاصه في قلبي وانك الوحيده اللي حبيتها رجعت نفسي وعرفت ان ما ليش غيرك يا حبيبتي عشان كده اخذت عهد على نفسك اني لازم اهتم بيك واعوضك عن كل اللي عملته في حقك انت دايما مستحملاني
ماسه عصبيه وغيره خلاص عرفنا ان انتم بتحبوا بعض وما تقدروش تستغنوا عن بعضها ممكن تسكتوا عشان نعرف ناكل بهدوء ولا الفطار بقيت مسرح لعرض حبكم
اميره وانت مالك يا ماسه ايه اللي مزعلك كل ده عشان فريد البوبي بتاعي بيهتم بيا وانت لا ايه غيرانه لا اللي يغير مننا يعمل زينا مش كده يا بيبي
فريد بخث/ كده يا قلب البيبي وبعد كده ده بيتي لازم ادلع حبيبتي ومرات المستقبليه وزي ما قالت ميرا اللي غيران مننا يعمل زينا
ماسه الدموع اتحبست في عينيها كانت عايزه تعيط كانت عايزه تصرخ كانت عايزه تعمل كذا حاجه كانت عايزه تروح تجيبها من شعرها الكوشه ده
مامه فريد
خلاص يا فريده ما تزعلش ماسه وانت يا ماسه يا حبيبتي سيبك منهم دول ناس فاضيه صح قول لي يا فريد ما تعرفش مروان هيجي متى ما قالكش وحشني قوي
فريد اخر النهار يا ماما كان عامل هنا مفاجاه الج*واكيد نرمين عارفه والله يا نرمين وقال ان عنده مفاجاه لنا ما اعرفش مفاجاه ايه انا مش بتفائل بمفاجات ابنك ابدا
نرمين بحزن ايوه ايوه عارفه هو رن عليا وقال ان هو جاي النهارده وقال لي على المفاجاه بس انا مش عارفه مفاجاه ايه اللي عامل عنك
ميرا بحب اكيد جهز لك مفاجاه يا حبيبتي وهيترجعوا ايام حبكم من جديد ولا ايه وغمزت لها
ماسه بطريقه ذات مغزى /لانها عارفه المفاجاه ما تتفاجئوش المفاجاه لسه جايه وحاجه اكيد هتفرحكم كلكم وخصوصا انت يا نرمين انت واختك قامت ماسه بعد ما قالت الاخيره بعد اذنكم هتاخر على المستشفى وعن اسر حبيبي كان مستنيه تسمع رد فريد
يتكلم يعمل اي حركه بس هو ما عملش اي حاجه ولا علق حتى وما بانش على وشه اي مظاهر من مظاهر الغيره
ما صدقت اكثر لما بيكلم ميرا عادي و بيتجاهل كلامها متعمد فهنا عرفت ماذا ان دي طريقه فريده الانتقام منها هي البرود والتجاهل هي دايما متعوده منه على الاهتمام باصغر تفاصيل ليها حتى لو ما كانوش مع بعض كان بيتكلم مروان ويساله عنها هي كانت عارفه مشت وهي متضايقه ما تعرفش ليه متضايقه مش هي ده اللي كانت عايزه مش هي كانت عايزه ليه متضايقه دلوقتي ليه عايزه تجري عليه وتقول له انت بتاعي انت وبس كل دي كانت اسئله بتتكلم في مشت وهي حزينه
فريد بعد ما مشيت ماسه ساب ميرا وقام بسرعه ميرا استغربت هو ليه بيعمل كده يمكن يكون لسه بيحبها واخدها كوبري عشان يوصل لها بس هي هتستغل ده وزي ما قالت قبل عن كده كل حاجه ا مباح بالحب والحرب مش هي اللي تضعف
ميرا مستغرب رايح فين يا فريد مش هتستناني عشان اروح معاك
فريد انا نسيت تليفوني فوق بعد ما خلصت اكل استنيني في العربيه
ميرا خلاص ماشي يا بيبي
مامه فريد بيبي الله يرحم انا هقوم قبل ما يطب عليا شلل الرعاش منك انت واختك مش عارفه اولادي اتهبلوا في نفوخهم واختاروكم ليه يلا اهو نصيب نصيب اسود سابتهم وقامت وهي بتشتمهم في سرها
نرمين شفت المراه العجوزه والله عايزه الحرق ما عندهاش دم خالص
ميرا سيبك منها انا عايزاك النهارده تجهزي سهره حلوه لمروان عايزاه اول ما يشوفك ينسى كل العصبيه وترجعوا حبيبه انا عارفه انك واخداها سلم بس برده ده جوزك ولازم تحافظي على بيتك مش انا اللي هعلمك يا نرمين
نرمين هعمل اللي انت قلت عليه هروح الكوافير واول ما يشوفني هيتهبل اصل انا عارفه ان هو بيحبني ومش بيشوف غيري ابدا واكيد راجع دلوقتي علشان وحشته والمفاجاه اللي عاملها ليه انا لازم افاجئه زي ما هو هيفاجئني مش معايا برده
ميرا ربنا يهديك ويفرح قلبك انت وهو يلا سلام اقوم انا عشان فريد ينادم عليا
خرجت ميرا وفريده علشان يروحوا التصوير
♥️♥️🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩
في نفس الوقت في المستشفى عند ماسه
ماسه دخلت المستشفى وهي حزينه تذكر معامله فريد لميرا وكلامهم مع بعض نار الغيره بتحرقها حرق ما توقعتش ان هو يعمل كده قدامها اما هي بتولع لما بتشوفهم كده امال لما يطلقها ويتجوز ها هتعمل ايه اكيد هيحصل لها حاجه
دخلت على مكتبه وهي حزينه بعد شويه قطع افكارها دخول اسر وهو ماسك بوكيه ورد في ايده ما تعرفش ليه اول ما شفت الوارد اتضايقت عشان هو السبب في اللي بيعمله فريد بس حاولي تظهر ان هي مبتسمه
ما سه ابتسامه بهته ايه يا اسر ورده على الصبح
اسر هو بص في الارض انا اسف يا ماسه اللي عملته امبارح ما كانش قصدي انت عارفه اني بحبك قد ايه وبخاف عليك فمشاعر انجازفت وما قدرتش اتحكم فيها سامحيني يا ماسه وده ورده اعتبريه اعتذار مني بيكي
ماسه ماسه ولا يهمك انا عارفه انك ما كانش نيتك حاجه وحشه بخصوص الورد انا بقبله يا سيدي واعتبرني ان ما فيش اي حاجه حصلت يا ريت تمحي اللي حصل من دماغك وانا كمان هحاول امحيه رجعنا اصدقاء ولا انت مش عايز تصاحب واحده مجنونه زيي
اسر بحب انا طول ده انتي الاساس والباقي شنط واكياس شفتي دكتور بيقول لي الكلام ده دلوقتي خليتيني عربجي
ماسه بس تصدق العربيجي لايق عليك اكتر من الدكتور لايق مع شخصيتك مش كده قاعد يضحكوا هم الاثنين
اسر بضحك
يخرب بيتك انت فظيعه دايما بتعرفي تطلعيني من المود انا دلوقتي هروح المكتب بتاعي وعلى الغداء نتغدى سوا ومش عايزه اعذار ماشي يا دكتوره
ماذا بثقه ماشي يا دكتور خرج اسر وهو مبتسم ان هي سامحته وهي بعد ما مشى قالت ان هي برده مش هتسكت هتلعب بنفس النار اللي هو بيلعب بيها مش هتستسلم بسهوله وفضلت تكمل شغلها بين الاطفال عشان هي دكتور الاطفال ومتعليقهم بكل حب
اخيرا ماسه خلصت الحالات اللي عندها بعد شويه
اسر جي خد ماسه عشان يروحوا يتغدوا خدت حاجتها وخرجوا عشان يتغدى
في مطعم على البحر كانوا بياكلوا فراخ مشويه ورز وبيضحكوا
اسر بمرح
كل ده كنت بتعمليه وانت صغيره انت كنت مصيبه يا شيخه وازي مامتك كانت صابره عليك
ماسه ومشاكسه /اصلا ماما بتحبني دايما اني اعمل جو للبيت دي اقل حاجه كنت بعملها فيهم عارف الحياه من غير مقالب وفرفشه ما تسواش ايه دايما نعيش دور الناس الكبيره الخنيقه اللي مركبين الوش الخشب على طول لكن انا كنت فرفوشه بحب اعيش الحياه
لحد ما اتجوزت وعشت مع فريد ده اللي غيرني من جوه وخليني عارف ان الناس كلها مش طيبه
ما فيش حد يستاهل الحب و والثقه عشان كده تلاقيني دايما منعزل عن الكل حتى في الجامعه انت اللي حس ده ما كنتش برده اقرب من اي حد لاني كنت خايفه اللي يجرحني نفس اللي جرحوني فريد المره الاولانيه قويت لكن المره الثانيه هموت من الحب
اسر بحب مش كل الناس غريب مش كل الناس حياتهم زي حياتهم الممثلين انا بحبك اديني فرصه عشان اثبت لك حبي حط ايده على ايديها بحب
قطع كلامهم مع بعض رن التليفون ماسه وكانت اللي على التليفون بهيه
ماسه بحب في ايه يا بنتي بترني ليه كثير كده شويه وهنتقابل مالك صوتك فين ايه
بهيه بحزن الحقيني يا ماسه مروان هيروح مني
ما سه صدمه وصوت عالي مروااااااااااااااااااااااان
ستوب
تفتكروا ماله مروان وايه اللي حصل مش هو كان مسافر وليه ماسه اتصدمت وصرخت باسمه كل ده هنشوفه في فصل الجاي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت طفله مجنونه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى