روايات

رواية غرام الفصل الثلاثون 30 بقلم زهرة الربيع

رواية غرام الفصل الثلاثون 30 بقلم زهرة الربيع

رواية غرام الجزء الثلاثون

رواية غرام البارت الثلاثون

رواية غرام الحلقة الثلاثون

بدر كان شبه مغيب وقلبو هيقف حرفيا قال …عصام…عصام اتقتل ..بابا بيقول في جماعه ضربو عليه نار وهربو
غرام شهقت بصدمه ودموع وقالت….ايه…يا نهار اسود…وحصلو ايه…رد يا بدر حصلو ايه
غرام كانت بتقول كده و بتلبس باسرع ما يمكن وبدر خلص بسرعه وقال..ان شاء الله مش هيحصلو حاجه..لا مش هيسبنا..لا اكيد لا
غرام كانت مصدومه ومرعوبه بس لما شافت حالتو حاولت تتماسك علشانو قالت…هيكون كويس يا بدر ربنا مش هيسيبو صدقني ..وركبو العربيه وطلعو بسرعه على القاهره وتحديدا على المستشفي الي والدو قلو عليها
سامي شافهم ماشيين استغرب جدا وبعدها رن على الشخص اياه قال…انت عملت ايه خلاهم يرجعو كده من غير ماتعرفني حتى
المجهول ضحك وقال باستفزاز…ليه هاخد رأيك
سامي بغضب..طبعا المفروض تاخد رأيي احنا مش فيه بينا اتفاق
المجهول بغضب..كويس انك فاكر الاتفاق الي كان بينا..اسمع يا يا حلو انا اتفقت معاك في ظرف اسبوع تطفشهم من عندك وعدو ٣ اسابيع ومعملتش حاجه ..فخلاص اتصرفت انا .انا اصلا غلطت لما اعتمدت عليك من الاساس
سامي بخوف…طب..طب انت هتعمل فيها ايه ليه عايزهم ينزلو انت هتقتل البنت…بص انت مدام مدايق منو اققتلو هو هيه ملهاش ذمب وطيبه جدا و
المجهول ضحك بقوه. وقال بتريقه..ايه وقعت تحت سحر الغرام تصدق بقى نفسي اشوف البنت دي الي بتوقعكم واحد ورا التاني وكمل كلامو بغضب مرعب وقال…العب بعيد يا شاطر منتاش قد الموج ده انت مهمتك لحد هنا خلصت لو باقي على حياتك متفكرش في البنت دي ابدا كان غيرك اشطر سلام
سامي قال بارتباك ..خلاص مليش دعوه بيها بس قلي هتموتها.يعني..
المجهول بضيق…يووووه مش هموتها .انا مشكلتي مع جوزها هحسرو عليها هخليه يشوفها بتنتهي بالبطيئ ويحس بذمبها عمرو كلو
سامي قال..طب اشمعنا غرام….هو عندو اخت وابوه امه
المجهول…وانت مالك انا عارف ايه الي يوجعو…غرام القاضي قوتو وضعفو ولاخر مره هقولك ابعد عن السكه دي دورك خلص خلاص باي باي يا شاطر
سامي لسه هيتكلم قفل السكه في وشو وسامي اتنرفز جدا وكسر التليفون ووقف ينهج بعصبيه قال وهو بيحاول يفكر…بيتهيألك خلص…صدقني بتحلم
عند بدر وغرام وصلو المستشفى ولقا والدو ووالدتو قلقانين جدا
صفاء اول ما شافتو جريت عليه حضنتو وهيه بتقول ببكا شديد…كنت فين يا بدر شفت حصلنا ايه ..عصام ..صاحبك بيموت يا بدر وكانت حالتها صعبه وبتبكي بشده
بدر وغرام سندوها وقعدوها على كرسي وغرام جابتلها ميه وبدر قال اهدي يا ماما..اهدي مش هيحصلو حاجه خلي املك في ربنا كبير
بدر استنا شويه لحد ما هديت واتقدم ناحية ابوه الي كان واقف مش بيكلمو ولا حتى راح سلم عليه بدر حمحم وقال…بابا …بابا انت لسه زعلان
محمود قال بجمود وحزم…نتكلم في البيت
بدر عرف من طريقتو ان الكلام غير قابل للنقاش وبص حواليه شويه وقال امال ملك فين
صفاء ذاد بكاها ومحمود قال بهدوء في الاوضه دي اغمى عليها وادولها حقنه مهدأه
غرام جريت عندها بسرعه تطمن عليها وبدر سأل الدكتور عن حالة عصام وقلو انو الرصاصه كانت قريبه من القلب بس طلعوها ولازم يستنو لحد ما يفوق
بعد عدة ساعات من التوتر كانت سحر فاقت وقاعدع معاهم بره وساكته وبس دموعها بتنزل بغزاره بس ملت الفرحه المكان لما جيه الدكتور وقال …الحمد لله المريض فاق واتكلم وهو تمام دلوقتي تقدرو تطمنو عليه بس واحد واحد لو سمحتو ..واه مين فيكم سحر
سحر قالت بلهفه ايوه انا..انا سحر
الدكتور ادخلي انتي الاول علشان بيسأل عليكي
سحر جريت دخلتلو وبدر ضحك وقال…اهوه الي خايفين عليه من لقا احبابو نسي صحابو راحت علينا
سحر دخلت عند عصام قعدت جمبو وهيه بتبكي بشده وعصام بصلها بحب و ابتسم بالم وقال… ليه الدموع دي ..انتي…عارفه…اني مش بحب اشوف دموعك
سحر بكت اكتر وقالت…كنت مرعوبه..مرعوبه ياعصام..خفت اني مقدرش اشوفك تاني…كنت بموت والله بموت
عصام ابتسم وقال بألم… بعيد الشر عنك انا تمام كفايه بكا بقى علشان خاطري
سحر مسحت دموعها وقالت….خلاص اهوه.سكت ..المهم دلوقتي انك كويس…وهتبقى احسن ان شاء الله
عصام ابتسم وقال…المشكله اني نفسي احضنك ومش عارف
سحر ضحكت وباستو من خده وقالت …بحبك
عصام لسه هيرد بدر قال احم …احم…لو سمحتي يا ملوكه اخرجي شويه خلينا نطمن على صاحب العمر الي ناسينا
سحر ضحكت وقالت…تمام اسبكم انا شويه وخرجت وبدر قعد جمبو وقال بابتسامه…حمد الله على سلامتك..
عصام….. الله يسلمك
بدر…..مين دول يا عصام
عصام قال بألم …علمي علمك والله انا خارج رايح الشركه زي كل يوم وقفت عربيه قدام القصر فيها شباب مسلحين ضربو عليا واختفو بسرعه الموضوع واضح انو مقصود بس مش عارف انا مين عايز يأذيني انت عارف اني مليش اعداء
بدر فكر شويه وقال…مش انت المقصود….يا عصام الي حصلك انا المقصود بيه..مش عارف حاسس ان فيه حد لسه من مصلحتو اذيتي فيه مواضيع كتير حصلت وفيه شخص ظهر قدامنا فجأه فيه حاجات غريبه بتدل ان لسه فيه حد عايز يأذينا
عصام قال…مين يعني مفضلش حد تاني
بدر…. مش عارف…بس هعرف
بعد يومين قضوهم في المستشفى عصام اتحسن شويه وخرجو وراحو القصر وكل واحد راح اوضتو وبدر لسه هيطلع محمود قال بغضب…استني يا بيه عايزك
بدر وقف وقال بهدوء……. نعم يا بابا خير
محمود بعصبيه…تقدر تقلي كنت فين واخدت بنت عمك العيانه معاك ..انت ليه مش عايز تفهم ان غرام تعبانه البنت لازم تتعالج افهم
بدر اتنرفز وقال…يا بابا غرام مش عيانه هيه اعصابها كانت تعبانه شويه وبتتحسن وانا مش هرجعها المصحه تاني
محمود بعصبيه اكبر..والله يعني خلاص مبقاش لك كبير كبرت على ابوك عايز تدمر البنت علشان انانيتك غرام وصيه عادل الله يرحمو اخويا الوحيد ومش هاجي عليها اكتر علشانك يا بدر فهمت
بدر شاف ان ابوه متنرفز جدا قال…يا بابا انا عارف ان غرام عملت حجات كتير بتدل انها مش طبيعيه بس اديك شفتها انهارده كانت كويسه جدا صدقني الكام يوم الي عدو حسنو نفسيتها جدا وانا اضمنلك انها مش هتأذي نفسها او تأذي اي حد ارجوك يا بابا انا مقدرش اعيش من غيرها
محمود بصلو واتنهد وقال…يا بدر يا ابني انت عارف اني بتمنى انك انت وغرام تعيشو مبسوطين بس انت شايف تصرفاتها الفتره الاخيره مره انتحرت ومره ضربت سحر بالسكينه وكانت هتقتل نفسها بيها وانت لحقتها انا خايف عليها بس مادام انت واثق انها بقت كويسه انا همشي معاك للاخر المرادي كمان بس دي اخر فرصه
بدر باس ايده بفرحه وقال…والله مش هتندم يا بابا شكرا بجد وطلع اوضتو بفرحه شديده بس اتفاجأ مفاجأة عمره لما شاف غرام واقعه على الارض مغمى عليها
بدر اتجمد مكانو لثواني بس جري عليها بلهفه وخوف وشالها حطها على السرير وفضل يفوق فيها بس للاسف مكانتش بتفوق جري بسرعه اتصل على الدكتوره بتاعتها بقلق شديد
بعد شويه جات الدكتوره وبدر نزل بسرعه وقال…بسرعه اتفضلي يا دكتور
محمود بقلق..هو فيه ايه يا بدر
بدر بخوف …مش عارف طلعت لقتها مغمى عليها يلا بسرعه يا دكتوره وطلعو بسرعه ومحمود وصفاء طلعو وراهم بس فضلو كلهم بره حتى بدر حب يدخل والدكتوره رفضت وللأسف ادتلها حقنه تخليها تتوتر زي المره الي فاتت ولسه هتخبي علبة الحقنه بدر دخل فتوترت ورمتها في السله الي جمبها وقالت بحده…انت ازاي تدخل كده
بدر استغرب توترها بس قال …معلش انا قلقان عليها جدا ممكن تقليلي مالها
الدكتوره ……طب اتفضل وانا هاجي وراك
بدر طلع والدكتوره لسه هتشيل الحقنه غرام فاقت وقالت بتعب… انتي بتعملي ايه
الدكتوره قالت بتوتر…لا ابدا انا كنت بطمن عليكي يا غرام
غرام ابتدت تتوتر من الحقنه قالت ..مش عايزه حد يطمن عليه اخرجي بره
الدكتوره راحت ناحية الباب بتوتر وهيه خايفه حد يشوف الحقنه بس قالت لنفسها حتى لو شافوها هيفتكروها حقنه عاديه وحاولت تهدى وطلعت
بدر اول ما طلعت قال بقلق..مالها ايه الي حصل يا دكتوره
الدكتوره ..زي العاده اعصابها تعبانه شويه لاخر مره هقولكم غرام محتاجه تدخل المصحه تاني الموضوع مفهوش هزار
بدر قال بحده…انتي بتقولي ايه دي بقالها اسبوعين معايا معملتش ولا حاجه تدل انها زي ما انتي بتقولي محتاجه مصحه
بقلمي..زهرة الربيع
الدكتوره…غرام مجنونه شئت ام ابيت ولو بتحبوها تساعدوها وترجعوها المستشفي
بدر اتنرفز خصوصا انها قالت كده قدام والدو وهو مصدق اقنعو قال بضيق…شكرا يا دكتوره مستغنيين عن خدماتك خلاص
الدكتوره انتو حرين عن اذنكم وجات تخرج سمعو صوت قزاز بيتكسر جريو بسرعه على اوضة غرام
اول ما بدر فتح الباب اتفاجأ بغرام واقفه في نص الاوضه وكسرة قزازه وماسكه نصها في ايدها
بدر جيه يقرب منها قالت بهستريا..ابعدو عني…ابعدو عني انتو بتكرهوني…كلكم بتكرهوني…الي هيقرب هقتلو هقتلكم كلكم..ابعدو هقتلكم
بدر نزلت دموعو وهو مستغرب ازاي ده حصل كانت كويسه فضل يحاول يكلمها ويهديها بينما محمود قال للدكتوره اتصلي على المستشفى يبعتو عربيه تاخدها هتمشي معاكي يا دكتوره
بدر سمعو بس كان واقف مش قادر يعمل حاجه دموعو بتنزل بأسف قرب على غرام بدموع وقال…سيبي من ايدك يا غرام
غرام بكت بقوه وهيه بتقول..لا..لا مش هسيب..انتو بتكرهوني..محدش بيحبني..ابعدو عني
بدر قرب اكتر ومش مهتم انها تأذيه وقال…محدش بيكرهك يا غرام..كلنا بنحبك انا كمان بحبك..بعشقك يا غرامي
غرام فضلت بصالو بدموع شديده وبدر فضل مركذ في عيونها ومسك الأزازه منها رماها وهيه لسه مركذه معاه وشدها لحضنو وفضل يطبطب عليها بحنيه وغرام مسكت فيه بقوه وهيه بتبكي وبتحضن فيه بقوه
قعدو على الارض وهما حاضنين بعض وبدر كان بيبكي بقوه حس انو خلاص كده ميقدرش يخليها معاه حس الدنيا وقفت فضل يحضنها ويشم في شعرها وشدها ليه بقوه عايز يشبع منها عايز يخبيها في ضلوعو عن العالم كلو
فضلو سوا فتره مش طويله وغرام كانت هتنام في حضنو لحد ما دخلو الممرضات عايزين ياخدوها غرام اول ما شافتهم اتخبت في بدر اكتر وبقت تقول بهستريا ورعب…لا..لا متسبنيش…متخلهمش يخدوني…وانبي يا بدر..وانبي مشيهم …هيكهربوني…لا مش عايزه…لا
بدر نزلت دموعو بألم وغمض عنيه مش عايز يشفهم بياخدوها وغرام كانت ماسكه فيه جامد والممرضات شدوها بقوه وماشيين بيها..بدر كان في حاله سيئه عايز يكلمها مش قادر
غرام بقت تصرخ بشده وتقول…لا ..لا سبوني…يا بدر …بدر..وبدر واقف مش بيتكلم وووووووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غرام)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى