روايات

رواية عودة الماضي (دموع 2) الفصل العاشر 10 بقلم يارا محمد

رواية عودة الماضي (دموع 2) الفصل العاشر 10 بقلم يارا محمد

رواية عودة الماضي (دموع 2) الجزء العاشر

رواية عودة الماضي (دموع 2) البارت العاشر

رواية عودة الماضي (دموع 2) الحلقة العاشرة

اسد كان واقف قدام جده وجدته وبيتكلم بدم”وع وأنه مظل”وم
اسد: يا جدي صدقني أنا مش عارف هي جت عندي ازاي ومش فاكر حاجه صدقني ا*اه
مهران: بعصب*يه اخ”رس خالص القل”م ده علشان يفوق”ك ويعلمك ازاي تخ”ون البنت اللي انت حبي”تها ومع واحدة هي راجعه بتن”تقم منها كل ده علشان سما كانت مش عايزة تكلمك.
اسد بص بدم”وع لجده وأنه اول مرة يضرب”ه بالشكل ده وراح لجدته.
اسد: جدتي صدقيني ماليش ذن”ب أنا شربت العصير فجاه مش حس*يت بنفسي وقمت عليكم لما كنتوا واقفين ونهي جن*بي أنا مش فاكر.
نجيه: بدم*وع عملت كده ليه يا ولدي خون*ت البنت الوحيدة اللي بتحبك واستنج*دت بيك البت مش ليها ذن*ب تعمل فيها كده.
اسد: يا جدتي اسمعيني.
مهران: ولا كلمه زيادة بكفايه خليك هنا لغايه ما اقول ايه اللي هيحصل الصبح وانتي يا حجه روحي للبنيه وشوفيها.
ف اوضه اسيل وموج كانوا قاعدين مع سما اللي كانت مش حاس*ه بحد ولا سامع*ه ابنها اللي بيع*يط ودموع”ها متحج*رة ف عينيها ومش قادرة تنسي المنظ*ر اللي شافته.
اسيل: سما قولي اي حاجه طيب اصرخ”ي اعملي اي حاجه بس متبقيش ساك”ته كده طيب شوفي ابنك اللي بيعي”ط يا سما ردي علينا لو سمحتي.
دخلت عليهم نجيه ولقتهم بيفوقوها وهي مش سامع”ه حد.
اسيل: يا جدتي الحقي”نا مش بترد علينا ولا سمعانا حتي.
نجيه: بزع”ل اسيل خدي عامر الصغير واختك واطلعوا شويه معلش.
اسيل وموج طلعوا واخدوا الولد معاهم ونجيه قربت من سما وحضنتها.
نجيه: اصرخ”ي يا بتي وأبك”ي وطلعي كل اللي جواكي مش هتكلم ابدا خدي راحتك.
سما سمعت كلمتها وثانيه وصرخت”ها سمعت البيت كله حتي اسد اللي كان ف اوضته ونهي إللي ضحكت كأنها نغمه بتتماي”ل عليها.
سما: ببك”اء خان”ي يا جدتي أنا مش عارفه هو عمل كده ليه الظاهر أنه مش قادر يستحمل*ني ابدا كل ده علشان أنا قرص*ت ودنه شويه وخ”اني مع مين مع البنت اللي لسه بتعاف”ي من اخوها لغايه النهاردة بس أنا مش عايزة اشغله معايا علشان كده مش قلتله حاجه ليه يا جدتي ليه.
نجيه: حقك يا بتي تقولي اللي انتي عايزاه والله وعذراك”ي بس ممكن تهدي للصبح وتسمعي حكم جدك واوعديني اي كلام هيقوله متتكلميش عليه.
سما: ليه ف حاجه.
نجيه: ف أن جدك شاك”ك ف حاجه وعايز يتأكد تمام اوعديني.
سما: حاضر اوعدك انا واثقه فيكم ممكن اشوف اسد ثانيه واحده.
نجيه اخدت سما للاوضه اللي قاعد فيها اسد وفتحت الباب ودخلتها وشافها اسد ووقفوا قدام بعض.
اسد: حقك تعملي اي حاجه حتي لو ضربتي”ني مش هعت”رض بس قولي حاجه.
سما بصتله بعيون مليان”ه دم”وع ومش قدرت تتكلم وخرجت بسرعه لاوضتها وقضت الليل كله وهي بتب*كي.
تاني يوم الكل كان متجمع ف البيت ومهران اتكلم.
مهران: فرح اسد ونهي بعد يومين بس علشان بنت الصواف مش تقول أننا عملنا فيها كده.
نهي: بضحك اكيد امال هسيبكم كده يعني.
مهران: طول عمرك بج*حه يا بنت الصواف.
سما سمعت كلمه مهران غمضت عيونها ودموع*ها نزلوا وأسد بصلها وهي مقدرت*ش تبص ف عيونه الكل مشي ومش اتبقي غير سما ونهي.
نهي: تعرفي ايه اللي مفرحني غير صرخ”تك اللي اتمايلت عليها امبارح اني هعرف اطلعك من البيت ده زي مطلعت”يني كده يبقي انتق”مت بالكامل لقت”ل اخويا واخليهم ينسوك”ي.
سما: بصتلها جامد واتكلمت وانا ممكن اقتل*ك زي ما قتلت*ه فاهمه وانا اللي هطلع”ك من هنا ف مش انتي.
بعد يومين سما كانت مع نجيه ومهرجان ف اوضتهم والمأذون بيبدا ف الإجراءات وثريا دخلت ليهم.
مهران: ف حاجه يا ثريا خير.
ثريا: أيوة يا أبا الحج فيه أنا عايزة أقولك كل حاجه.
مهران: اتكلمي يا ثريا قولي
ثريا حكت اللي شافته كله من غير ما تنقص حرف ولا تزود سما جريت لتحت لقت المأذون هيبدا نادمت عليهم.
سما: وقفوا المهزل”ه دي مفيش حد هيتجوز هنا.
نهي: انتي اتجنن”تي ازاي تعملي كده.
سما: بعمل الصح حضرة المأذون وقف كل حاجه العروسه لغ”ت الجوازة شكرا ليكم واطلعوا برة كلكم.
نهي: انتي ازاي تعملي كده انا هحبس”ك.
سما: ثريا احكي اللي شوفتيه.
ثريا: سعديه هي السبب من الاول هي اللي حطت المخ*در ف عصير سي اسد وفتحت لنهي وهي كمان اللي حطت حب*وب الهلوس*ه ف عصير ست سما

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عودة الماضي (دموع 2))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى