روايات

رواية عقاب بلا جريمة الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة البارت الثامن والعشرون

رواية عقاب بلا جريمة الجزء الثامن والعشرون

رواية عقاب بلا جريمة
رواية عقاب بلا جريمة

رواية عقاب بلا جريمة الحلقة الثامنة والعشرون

ينزل سليم من منزل جنة بحزن شديد فأين يمكن أن يجد جنة.

ليراه حسلم ويأتي له بلهفة:لقتهم.

سليم بنفي:لا.

حسام بصدمة : هما راحوا فين أيه إلي حصل يا سليم.

سليم بحزن:قسيت علي جنة أوي وشكلها مشيت وسبتني

حسام بإستغراب:للدرجادي قسيت عليها عشان تختفي وأسيبك.

سليم بحزن :واكتر مما تتخيل.

حسام بحزن:طيب هنعمل أيه أنا مصدقت أن سلمي وافقت أني أتجوزها لما تخرج والصبح رئيسي طالباني ولازم أرجع الصعيد.

سليم بإصرار:سافر يا حسام وان شاء الله هلاقيهم.

حسام بقلة حيلة: حاضر يا سليم بس خليك معايا علي إتصال.

سليم بهدوء:حاضر مع السلامة يا صاحبي.

ليحتضن سليم حسام وبعدها يتجه كل واحد إلي سيارته.

##################

في مدرية الأمن.

يصل سليم المدرية ويتجه لمكتبه ويجلس يتحدث بالهاتف بعصبية:يعني أيه مفيش حاجة عن الرقم أزاي من غير إسم ومش متسجل ليتنهد بقلة حيلة تمام يا شاكر سلام دلوقتي ليغلق سليم الهاتف ويقذفه علي مكتبه.

ويجلس يفكر قليلاً في جنة ليغمض عينه بألم يا تري هتسمحيني يا جنة .

ليطرق الباب ويدخل مصطفى.

سليم بهدوء:خير يا مصطفى في حاجة.

مصطفى بسخرية:المفروض أن إلى أسألك مالك مختفي بقالك يومين وتصرفاتك غريبة والمفروض أن المأمورية بكره ومتفقناش علي باقي الخطة.

سليم بنفاذ صبر: مصطفى مش وقتك خالص وأديني جيت يا سيدي ونسف موضوع المداهمة.

مصطفى بهدوء:براحتك في إجتماع في مكتب
اللواء سامي.

سليم بتساؤل:إجتماع ليه.

مصطفى بهدوء:مش عارف.

سليم بهدوء:تمام يلا بينا.

##################

في مكتب اللواء سامي.

يجلس مصطفي وسليم وشادي وعلي.

ليتحدث سليم بهدوء:حسام رجع شغله يا فندم هنكمل من غيره.

اللواء سامي بهدوء:عارف أنا إلي بعته .

سليم بإستغراب:طيب ليه .

اللواء سامي بهدوء:أيه إلي أنت متعرفهوش أن صفوت العشري الشريك السري لهاني الشافعي.

مصطفى بصدمة:يعني أيه قصد حضرتك أن صفوت عارف بشغل هاني الشمال.

اللواء سامي بسخرية:صفوت يبقي البوص وحلا بنته تبقي أيده اليمين.

سليم بصدمة:حضرتك متأكد من كلامك ده .

اللواء سامي بهدوء:أيوة دكتور حسن جالي وأعترف بكل ده وأنهم خلصوا علي إبن هاني ودفعوله فلوس عشان يسكتوه.

علي بتساؤل:معني كلامك ده أن حسام ممكن يبقي معاهم.

اللواء سامي بنفي:لا وأتاكدت من الموضوع ده بنفسي وعشان كده بعته من هنا.

مصطفى بهدوء:طيب كده هنوقف المداهمة بكرة ولا هنكمل.

سليم بتأكيد:هنكملها بس بعد إذنك يا سيادة اللواء عايز أقابل دكتور حسن.

اللواء سامي بتساؤل:عايزه ليه صعب إنك أنت بالذات تقابله يا سليم لأنهم حاطين عينهم عليك بالإضافة أنه بعتلي تسجيلات وكل حاجة تثبت توريطهم.

سليم بهدوء: هقولك………بس كده و يا فندم هنجهز كل حاجة وتبلغ حضرتك بالخطة أنا والرجالة.

##################

في شقة هاني.

يجلس بجوار زوجته علي السرير ويحاول أطعامها دون فائدة.

هاني بحزن :كده مش هينفع يا منال لازم تكلي يا حبيبتي مش هينفع كده أنتي مكلتيش من ساعة إلي حصل.

منال بدموع: مش قادرة يا هاني عايزة أبني .

هاني بحزن:قدره كده ليرن هاتف هاني لينظر للهاتف بتوتر ويحدث زوجته بهدوء هقوم أرد علي الفون وراجعلك.

منال بدموع :براحتك.

##################

في مكتب هاني.

يجلس علي مكتبه بصدمة من هول سمعه ليتحدث بعصبية: أنت بتقول أيه يا حسن عايزين يخلصوا مني ماشي يا حسن متشكر إنك نبهتني مع السلامة ليغلق الهاتف بعصبية ماشي يا ست حلا صابرك عليا ليمسك الهاتف ويطلب عدة أرقام:أيوة يا بص…………………
هاني ببرود:ودلوقتي كمان قرروا يخلصوا مني قصد حضرتك أيه ليصمت هاني قليلا هحجز الطيارة دلوقتي وبالكرة بالطائرة هكون عند حضرتك ليغلق الهاتف ويبتسم بشر خلصت الحكاية لينهض ويعود لزوجته.

في الغرفة.

يدخل هاني الغرفة بحزن ويجلس بجوار زوجته ويتحدث بهدوء:منال أحنا لازم نسافر.

منار بدموع: نسافر فين أنا مش فاهمة حاجة.

هاني بهدوء:هتفهمي لما نوصل .

منال بحزن :طيب وابني وأمي.

هاني بنفاذ صبر:إبنك خلاص مات والدفن ووالدتك نقدر نبعت تحبها بعد كده أنا هقوم أحجز الطيارة وأنتي جهزي الشنط لازم نسافر بكرة بالكتير.

منال بقلق :هو في أيه يا هاني

هاني بهدوء:أطمني يا حبيبتي مفيش حاجة ليتركها ويغادر سريعاً فهو غير مستعد بالرد عليها بتاتاً.

##################

في مكتب سليم.

يجلس مع أصدقائه بعد الانتهاء من التخطيط للمهمة.

مصطفى بهدوء:هنتحرك الفجر بس ليه أنت مصمم تدخل لوحدك.

سليم بهدوء:لازم أوجهه الاول.

ليرن هاتف المكتب .

ليرد سليم بهدوء:ألو لتجحظ عينه بصدمة ماتت طيب أنا جاي حالا لينهض سريعاً ويغادر وسط دهشة أصدقائه.

##################

في منزل والدة جنة.

تمتلئ الشقة برجال الإسعاف والشرطة فقد تم التبليغ عن جريمة قتل فقد تفاجات إحدي الجيران باب الشقة مفتوح إقاربت من الباب لندتنادي جارتها لأن يكون حدث بها شئ لتتفاجئ بجثة جارتها غارقة في دمائها فقد تم زبح*ها .

ليصل سليم سريعاً ويصعد للشقة ويتفاجئ بما يراه.

ليقترب منه الظابط المسؤل بأسف.

سليم بصدمة:أيه إلي حصل .

ليسرد له الظابط تفاصيل ما حدث ليغمض عينيه بألم ويتجه بها ويجلس بجوارها ويتحدث بأسف ياريتني ما مشيت وسيبتك دلوقتي عرفت معني كلامك .

لينهض من جوارها ويعطي المسعفين إشارة بحملها.

ليغادر بعدها للبحث عن جنة فمقتل والدتها لا يبشر بالخير.

##################

في المساء.

في منزل سليم.

يعود سليم منزله في وقت متأخر بتعب فهو بحث عن جنة في كل مكان يحتمل أن تكون فيه لكنه لم يجدها ليدخل المول ويجلس علي أحد المقاعد بتعب.

لتقترب روان منه بهدوء:مالك يا أبيه أنت كويس.

سليم بحنان:لا أنا بخير يا حبيبتي تعالي عاملة أيه.

لتجلس روان بجواره: الحمد الله يا أبيه بخير أنت أخبارك أيه .

سليم بحنان:بخير طول ما أنتي بخير يا قمر هي ماما فين.

روان بهدوء:دخلت تنام شوية.

سليم بهدوء:طيب يا حبيبتي أنتي محتاجة حاجة.

روان بنفي:لا أنت خارج ولا أيه.

سليم بهدوء:أه يا حبيبتي جيت أطمئن عليكم ونازل تاني.

روان بحنان:ماشي يا حبيبي ترجع بالسلامة.

سليم بحنان: مصطفى عامل أيه معاكي.

روان بخجل:كويس يا أبيه.

سليم بحنان:طيب الحمد لله يا حبيبتي هقوم أطمئن علي ماما وامشي.

روان بهدوء:أتفضل يا أبيه.

##################

في غرفة أميرة.

تنام أميرة بثبات ليدخل سليم بحزر حتي لا يوقظها .

ليدخل سليم ويجلس بجوارها ويقبل رأسها بحنان.

لتفيق أميرة بلهفة:أيه يا حبيبي في حاجة محتاج حاجة.

سليم بحنان:لأ يا حبيبتي بطمئن عليكي بس وماشي.

أميرة بقلق:رايح فين.

سليم بهدوء:عندي شغل يا حبيبتي محتاجة حاجة.

أميرة بحنان:عايزاك سالم يا حبيبي.

ليقبل سليم رأسها بحنان ويغادر إلي عمله.

##################

في مدرية الأمن.

يستعد سليم ورجاله للمهمة.

ليتحدث مصطفى بتساؤل:بردو هتروح لوحدك.

سليم بإصرار :أيوة يا مصطفى يلا سلام لأ إله إلا الله.

مصطفى بقلة حيلة: محمدا رسول الله.

##################

في الخرابة.

يصل سليم في الصباح الباكر ليتفاجئ بعدد كبير من الرجال المسلحين يحيطون بالمعلم جمعة وهو يجلس يشرب الشيشة وينظر لها ببرود.

ليأخذ سليم نفذ ويقترب ويتحدث بمرح:منور يا معلمي أيه مجمع الرجالة ليه.

المعلم جمعة بسخرية:ده نورك يا سليم باشا والرجالة متجمعة عشان ترحب بيك.
سليم……

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عقاب بلا جريمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!