روايات

رواية عشق ياسين الفصل الحادي عشر 11 بقلم سما

رواية عشق ياسين الفصل الحادي عشر 11 بقلم سما

رواية عشق ياسين الجزء الحادي عشر

رواية عشق ياسين البارت الحادي عشر

رواية عشق ياسين الحلقة الحادية عشر

الفصل الحادي عشر
مر يوم اخر ع ابطالنا واصبح موعد عرس علي و دهب قريب للغايه فااليوم هو الاثنين اي باقي ع العرس 3 ايام…
ف سريا عائلة القوي كان ياسين وعمار مجتمعون مع جدهم واعمامهم من اجل اقناعهم بتقيم موعد زواج عمار الذي يريد ان يتم زواجه ع ابنة عمه ف نفس موعد عرس علي اما ياسين فاهو يريد من جده ان يقنع سيلي باي شيء كي يقيم هذا العرس….
عمار : ها جولت ايه ياجدي انت وعمي…
محمد: بس صفا لساتها ما تمتش 18 سنه ياعمار ياولدي وعاوزه اتكمل علمها…..
عمار: واني ماعنديش مشكله ياعمي اتكمل وهي امعاي واني عساعدها كماني ولو ع سنها ف في بنات عتتجوز اصغر منيها كماني نتجوز دروكتي بعجد جواز عند المحامي وانت ياعمي خد الضمنات ال انت وجدي عاوزينها واول لمه تتم 18 سنه نعجد عند ماذؤن..
محمد: اني خلاص اموافج بس الرائ الاول والاخير ل جدك..
عمار : ها يا جدي جولت ايه…
الجد علي: خلاص ياولدي ربنا يتمملكم ع خير بس الكلام ده جولته لا خطيبتك ل يكون عنديها راي تاني…
عمار : ما تجلجش يا جدي هي اموافجه واني اتكلمت ويهه..
راضي : ما بروك ياولدي وربنا يرزجك الزريه الصاحه من عنديه….
ياسين: واني ياجدي جولت ايه ف الموضوع ال كلمتك فيه..
نظر الجد للموجودين وقال :سبوني اشوي مع ياسين ونادولي ع مرته عاوزه ف حاجه اكده…..
ياسين : شكلك اكده ياجدي مش اموافج….
الجد علي :عشان ده ماكنتش اتفاجنا ياولدي من الول وعدين اني شايفك مبسوط اكده ولا انك متجوزها عشان الحديت ال جولتهولك عشان تتجوز تكونش البت دخلت نفوخك ورايدها اتكون مرتك صوح…..
ياسين : واني مش هلف ودور ياجدي ف اخر انت ال مريني وعرفني زين اني رايدها ومش من دروكيت لاه من اربع اسنين من اول مره شوفتها وجولت دي عتكون مرتي عشجتها ياجدي بس حصلت حجات اكده وربنا ما كنش رايد انها تكون من نصيبي وجتها بس دلوك ربنا رجعهالي من تاني ومش بس اكده لاه دي بجت مرتي اني عارف انها ريداني كيف مااني رايدها ياجدي بس هي عتعند وياي مش اكتر من اكده اني عاوزه تجنعها نعمل فرح اني رايد الخلج كلتها تعرف انها بجت مرتي مرت ياسين القوي ياجدي…
الجد علي : كنت خابر ان ف حاجة بناتكم من اول ما شفتها وهي نزله من العربيه ومن وشها هي كماني ال جلب الوان اول ما شفتك طلمه عتعشجها اكده ورايده تكون مرتك صوح اني عجنعها بس انت مش عتسيبها مهما عرفت عنيها حتي لو عرفت انها بت م.. ف هذه اللحظة دخلت سيلي وهي تقول : حضرتك عاوزني ياجدو..
الجد علي: تعالي يا بتي اجعدع جاري اهنه……
جلست سيلي الي جانبه ع الاريكه وهي لا تستمتع لا اي شئ يقوله هي شارده ف تلك المكالمه التي دارة بينها وبين حسن
فلاش باك
سيلي: يعني حضرتك يا انكل كنت عارف ان ياسين هو ابن بابا محمود……
حسن: ومش بس كدا ياسيلي انا عارف ان هو نفس الشخص ال بتحبيه وهو كمان بيحبك…
سيلي بتوتر: وهو حضرتك عرفة ازاي ياانكل هي اميره ال….
حسن : مش اميره انا عرفة وخلاص انتي مش ال يهمك سعاده بابا محمود ورجوعه ل اهله ولا ايه….
سيلي: اكيد طبعا يهمني انا ف البلد دي اصلا عشان اصلح ال حصل زمان عشان ارجع ماما وبابا يعيشو وسط اهلهم مع ان ماما صعب تقبل بكدا وحضرتك تفتكر بابا هيتقبل موضوع الجواز دا ازاي حتي لو لفتره…
حسن: طيب وانتي تفتكري بابا محمود ممكن يتمنه لا ابنه زوجه احسن منك احسن من بنته ال رباها ع ايديه فكري ياسيلي ياسين عاوزك تبقي مراته….
سيلي: طيب حضرتك تفتكر ياسين ممكن يتمسك بيه لو عرف انا مين واكيد هيعرف اني مخبيه عليه وانا مش عاوزه كدا يا انكل….
حسن : كل ال هقدر اقولهولك اتمسكي بحبك زي بابا محمود ما اتمسك بولدتك. وساب بلده واهله وراح بلد غريبه عنه علشان مامتك عشان حبه ال ما كنش عاوز يخصره بعد ما لقاه وع فكره جدك علي عارف انتي تبقي مين كويس ….
واغلق ادخط وتركها مع صدمتها وهي تفكر كيف يعرف
ويعاملها مثل هذه المعامله الطيبه…
باك
فاقت سيلي ع صوت الجد علي وهو يقول : ها جولتي ايه يا بتي…
سيلي: اسفه بس حضرتك كنت بتقول ايه….
الجد على : من الاخر اكده يابتي راضيه نعملكم فرح جدام الناس عشان تعرف انك مرت اكبر حفيد ل عيلة القوي لو موافجه يابتي فا فرحم عيكون الخميس ان شاء الله…
سيلي: موافقه بس انحا برضو ع اتفاقنا ياجدو وبعد شهر هنطلق….
الجد علي: ماعينفعش يابتي الحديت ده لمه تطلجي بعد شهر من جوازك الكل هيتكلم عنيكي كلام شين خليها بعد 6 شهور ع الاجل يابتي…
سيلي: طيب انا موافقه… ثم نظرت ل ياسين وقالت.. اهو اتفقنا يا أستاذ ياسين علشان بعد كدا ما تقولش ان الاتفاق دا ما كنش معاك……
كاد بلا حديث ولكن نظرات جده له منعته فاصمت الي ان قال الجد : يلا نروح نبشر جدتك بان اعيال اولادها التلاته عيتجوزو ف يوم واحد….
خرجو من غرفة المكتب وتوجهو حيث يجلسون جميع العائله ف الصالون دخل عليهم الجد علي الذي قال : زغرتي ياوليه منك ليها يوم الخميس عيكون عندينا بدل العريس تلاته…
نسمه بعده زغرتت: كيف ده ياجدي يعني…
الجد علي: يعني وياسين وعلي وعمار فرحهم يوم الخميس ياسين رايد يعرف الكل الخلج ف البلد اهنه انه اتجوز مره تانيه….
فرح الجميع ما عاده تلك الثنيه التي لم تتقبل هذا الزواج بينما ياسين وعمار كلامنهم اخذ عروسه كي يشتري لها فستان زفاف
***********************************************
ف مكان اخر وبتحديد ف منزل عبد الرحمن الخاص به لا انه ترك منزل عائلته…..
احسان: خصلي ولا لسه يادهب يابتي…
دهب: لسه ياامه اشوي…
احسان: طاب شهلي اشوي خلينا نخلص عشان ناخد الحاجه دي امعانه بيت جدك…
تدخلت فاطمه وقالت : طيب جدي ليه جال نروح انهارده ما لسه فاضل بكره وبعده الحنه يعني مش لزمن انروح انهارده..
دهب: اه والله ياامه فاطمه عنديها حج…
احسان: جدك جال اكده نجوله لاه وابوكي وافج عشان فرحك عيكون اهناك ف السرايا وانتي لزمن اتكوني اهناك ده غير ان فرح عمار وصفا عيكون امعاكي وكمان ياسين….
فاطمه : اوعي تجوليها ياسين عيرجع هبه تاني لاه داكده عيطلع عينك يا دهب ياخيتي وبعدين كيف صفا ما تجوليش ان فرحها عيكون مع دهب….
احسان: ياسين اتجوز واحده تانيه من البندر من مده دا ال جالته جدتكم وصفا عمار كلم خالكم وجدكم انهارده يعني ماكتش تعرف و يلا يافطمه ساعدي خيتك تجهز شنطها وال حاجه ال عتاخدها وياها…
غادره احسان الغرفه بينما جلست تتجازب اطراف الاحاديث مع اختها وهم يوضبون الاغراض….
فاطمه : عاوزه اجولك ع حاجه اكده….
دهب : جولي اني حاسه انك فيكي حاجه اكده…
فاطمه : عمران جالي انه بيحبني واني رايدني كيف ماني رايداه وعاوز يتجدملي بس اخلص دراسه لول…
دهب : طاب مااني خابره هو اتكلم عليكي بس ابوي رفض وجله انك اصغيره ولمه تخلصي الثانويه يبجا يتجدملك من تاني…
فاطمه : بس ابوي ليه يعمل اكده….
دهب : اصله ماعيزش حاجه تشغلك عن الدراسه..
فاطمه : طاب ماانتي اتخطبتي ل علي زاي اكده فرجت ايه يعني….
دهب: ما خبراش بس هو ده ال عرفته بس ابوي موافج عليه والله وكان فرحان انه اتجدملك وده ال سمعته ويلا بكفيانا حديت لاحسن امك لو جات وشفتنا لساتنا ما خلصناش هطربجها فوج نفوخنا…
فاطمه :ع رايك يلا…..
********************************************
عند حسن وهو يتحدث ف الهاتف
حسن: خلاص الفرح عيكون يوم الخميس…
الشخص:…………………….
حسن: ما تقلقش كله تمام ياسين ماعرفش حاجه لحد دلوك بس اكيد عيعرف…
الشخص:……………………….
حسن: يوم الفرح عصورها وعبعت الصور ل ادهم وادم لزم يعرفو ان اختهم اتجوزه ولا ايه…
الشخص:……………..
حسن: خلاص لو ف اي حاجة جديده عتصل بيك سلام….
$$$$$$$$$$$$$$&&&&&&&&&&&$$$$$$$$$$
ف منزل تفيده كانت تبكي بشده عندما علمت بزواج اولاد اخوانا وانها لم تحضر كانت تتمنه ان تكون بجانب امها واخواتها ف مثل هذا الايام حاول رجب مواستها هو وعمران ولكنم لم يستطيعو فاتصل عمران بخالته احسان وبعد محادثه طويله بين احسان وتفيده….
تفيده: ابوكي عمره ما عيسامحني يااحسان ومش عيوافج ع ال عتجوليه ده….
احسان : اني هتكلم وياه وان شاء الله هجدر اجنه ولو ماعرفتش هجول ل ياسين يتحدت وياه….
تفيده: ابوي واني عرفاه مسمحنيش زمان ومش عيسامحني
دلوكيت حتي محمود ماعيسمحوش كاننا مش اعياله..
احسان: بس انتي خيروكي من لولا وانتي ال اختاري رجب
اني عارفه ان اختيارك ل رجب كان صوح ومش غلط وعتحبيه بس كان…
تفيده :كان ايه يا احسان انتي يا خيتي ما تحطتيش موطرحي انتي خدتي واحد انتي عتحبيه ورايداه من لولا
وماحدش غصب عليكي واحد انتي مش رايداه اني
ومحمود ماغلطناش كل واحد فينا اختار ال عيحبه
زاي ما انتي اتجوزتي ال عتحبيه واحنا كماني ده كان
حجنا وماعملناش حاجه غلط بس هما ال ماعيفهموش
اكده…..
احسان: عندك حج ياخيتي اني هكلمه وان شاء الله هيوافج وع يادي كماني….
تفيده : يارب يا احسان ويجعل ف وشك ياخيتي الجبول..

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق ياسين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى