روايات

رواية عشق اليحيى الفصل الثالث 3 بقلم نور علاء

رواية عشق اليحيى الفصل الثالث 3 بقلم نور علاء

رواية عشق اليحيى الجزء الثالث

رواية عشق اليحيى البارت الثالث

رواية عشق اليحيى الحلقة الثالثة

منذ ساعتين …
يمد يده بمفتاح ليضعه في مكانه داخل الباب ليقوم بفتح الباب ثم يدلف للداخل تارك ورائه الواقفه بفتسان زفافها بملامح لا يمكن تفسير ما هو شعورها ….
تبتلع ريقها بتوتر ….قلق…خوف…..لاتعلم اهي تلك لحظه الندم علي اتخاذ ذلك القرار …زواجها…..
:ناويه تباتي بره…
فاقت علي صوته قائل ذبك
عشق :هاا…
سلسم:هتفضلي واقفه بره
عشق:أ…أكيد لا
لتمدقدمها مع ابتلاع ريقهاوتدلف
ينظر لها بجمود وللباب الذي مذال مفتوح
لتنظر هي للباب ثم تنظر له وتمد يدها وتغلق الباب
لثدر هو ظهر ويذهب دونان يقول شئ
تبتلع ريقها وهي لا تستطيع اصمات كل اصواتها الداخليه وتذهب خلفه لتجده دلف الي غرفه نومهم
لتنظر الي اباب الغرفه في ضياع تام ….كضائعه لا تعلم لاين تأخذها قدماها…
تدلف خلفه وتنظر الي وجهها المتهجم وتقول:
انت في حاجه مديقاك
لينظر لهاويقول في ثبات:انتي اتجوزتيني لي
عشق وهي تنظر في كل مكان حولها عدا عيناه :هي الناس بتجوز لي
سليم :مية سبب
لترفع عينها له ليكمل هو:امتي كبنت ممكن تكوني اتجوزتيني ل ميت سبب
عشق :ذي اي
ليجلس سليم بهدوء علي طرف السرير ويقول في هدوء:يعني في بنلت بتجوز علشان تخلص من زن اهلها وفي بنات بتجوز علشانتهرب من اهلها وهي متخيله انها هتروح لحريتها وفي بنات بتجوز علشان عايزه تبق امهات وفي بنات بتجوز علشان بتحب …..انتي بق اتجوزتيني لي
عشق وهي ناظره له بهدوء لاول مره بثبات :مش شايف ان السؤال ده متأخر شويه …..انهارده ليليه فرحنا وانت بتسأل اتجوزتيني لي ! مدام مانت متعرفش اتجوزتك لي اتجوزتني لي؟
سليم بهدوء :علشان حبيتك ….انتي بق حبتيني يا عشق
عشقبهدوء مصطنع:اكيد والا اي هيجبرني اتجوزك
سليهم وهو يقف بأندفاع وبدأ يعلو صوته:يبق لي
عشق وقد تراجعت خطوه للخلف :لي اي
سليم:وهو يشير بسبابته علي وجهها:ده منظر .واحده انهارده فرحها …..منظر واحده اتجوزت واحد بتحبه ….ده منظر واحده مبسوطه
عشق بصوت مهزوز:مش كده بسس…
سليم :بس اي يا عشق
عشق :يعني اي بنت فيفرحها بتبق متوتره ده…ده طبيعي ده مش معناه اني مش مبسوطه
سليم :ويحيي
لترفع عينها له وتقول بتوتر :ماله
سليم :كان هو كمان متوتر انهارده!
عشق:عايز تقول اي
سليم :عايز اقول اني مش عبيط انتو الاتنين كان فيكوا حاجه مش مظبوطه انهارده كأن ميتلكوا ميت
لتظل صامته ليجزبها منزراعها ويقول بصوت عالي :متقولي في اي
لتنظر له وقد اصبحت الرؤيه مشوشه لها ليلاحظ سليم وجهها الذب ذهب لونه ويدها التي اصبحت مثل قطعه تلج بيده سليم بقلق:عشق انتي كويسه
عشق :انا …
لتسقط مغشيه عليها بين يده ………
تفتح اعينها وتغلقها علي صوته مناديا ليها :عشق…عشق انتي كويسه ….سمعاني
عشق :اممم
سلسم :انتي كويسه
عشق وهي تفتح عينها وتجد سليم امامها :اي الي حصل
ثم تحاول ان تنهض لتجلس
سليم :اغمي عليكي.
عشق :وهي تنظر له وتتذكر ما حدث منذ عشرة دقائق :لتهطل دموعها وتقول:انا اسفه
سليم :علي اي
عشق :علي كل حاجه …انا عارفه انك استحملتني كتير وجيت علي نفسك علشاني كتير
لترفع اعينها له وتضع يدها علي خده وتقول :مفيش اي حاجه من الي في دماغك يا سليم انا ويحيي طول عمرنا مجرد صحاب هو بس الفكره اننا كنا قريبين قبل مانت تبق في حياتي وبعد وجودك بعدنا احتراما ليك وانا قولتلك كدهقبل كده اي الي حص ل تاني
سليم :خلاص يا عشق حصل خير انا هقوم اسيبك براحتتك شكلك تعبان
.وتقدم نحو الباب وذهب الي الغرفه المجاوره
لتنظر عشق امامها وهيوتقول:انا اسفه يا سليم …اسفه علي كل الي حصل وكل الي ممكن يحصل
بعد مرور ساعه خرجت عشق من غرفتها وكانت قد ابدلت فتانها ببنجلون اسود وتيشرت اسود وكامت تمشي بترقب لتعلم اين يبقا سليم حتي وجدته نائم في الغرفه المجاوره لها لتقف علي باب الغرفه وتاندب بصوت هادئ:سليم….سليم
لم يجيب لتعلم انه نائم بعمق لتذهب بخطوات هادئيه وهي تنظر خلفها لتتأكدانه لم يستسقظ حتي وصلت الي المطبخ للتجه الي ذلك الباب وتقوم بفتحه وتنظر خلفها اخر مره وتذهب للخارج وتمسك بمقبض الباب لتغلقه حتي اصبح مغلق جزئيا وقبلان تغلقه تماما نظرت الباب مطوله ثم نظ امامها وتركت الباب دون ان يغلق تماما وذهبت راكده
جالسه ناظره اماها وجهها يملؤها الدموع وتقول :انا اذاي عملت كده هو هو…ميستهيلش مني كده انا اذاي كنت هكسره كده
ثم ترفع يدها وتمسح دموعها …خلاص يا عشق انتهينا …يح….هو صفحه واتقفلت …
لتقوم من مكانها وتفتح باب الغرفه لتجد امامها سليم
تفتح باب البيت بالمفتاح لتنصدم من شكل البيت وتنظر حولها علي كل ماهو محطم لتنادي بصوت مرتفع خائف يحيي…يا يحيي
لتدلف الي غرفته لم تجده لتذهب للخارج وتقول :يحيي
ليأتي من خلفها :نعم
يارا :كنت فين
يحيي:الحمام
يارا:اي الي بهدل البيت كده
يحيي ببرود:انا
يارا :مدام ده هيبق حالك سبتها تروح منك لي
يحي بغضب :يارااا انا مشش ناقصك ابعدي عن وشي دلوقتي
يارا بأصرار :هي كان زنبها
لي تدفعها تمن غلط حد تاني
يحيي بغضب:هو انتي عايزه ايييي….قولتلك ميت مره انها مش فارقه معايا
يارا بأستهزاء:كل ده ومش فارقه معاك امال لو فارقهوكنت ولعت فينا كلنا ولا اي..اعترف انك بتحبها
يحيي :شكلك نستي انك بتكلمي عن واحده متجوزه
لتنظرله يارا مطوله وتعطيه ظهرها:انت محتاج تتعالج يايحيي …محتاج تفوق
وتركته ذاهبه من البيت
ليتقدم يحيي للخارج عندما سمع باب البيت يغلق لينظر للباب ثم ينظر حوله الي ذلكالمكان المحطم كحالته ثم ينظر الي تلك الصوره التي علي الحائط:ويقول بصوت عالي وهو يضع يده علي رئسه اخرجي من دماااغي بق
ثم يتقدمنحو الصوره كأنها انسان واقف امامه ….ويقول لاهثا بأعين حمراء وعرق متصبب منه :كانوا عايزين اي هااا كانوا عايزين ايييي احب وواتحوز واخلف …..اخلف هااا..اتحوز واحده مش كسؤله و…وتهملني وتهمل عياليي….وتسبنا …تسبنا وتمشيي.اتجوز واحده ماتتت من اوفر دوز “تعاطي نسبه كبيره من المخدرات “ويضحك بصوت عالي …لا لا انا بكرهكوا بكرهكوا كلكوا …انا انا مبحبش حد…انا محبتهاش …كانت ذيها ذي اي واحده لعب بيها حبه وبح….خالصنا …..خلصنا خلاص …..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق اليحيي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!