روايات

رواية عشق الفهد الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم مريم نصار

رواية عشق الفهد الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم مريم نصار

رواية عشق الفهد البارت الخامس والعشرون

رواية عشق الفهد الجزء الخامس والعشرون

رواية عشق الفهد
رواية عشق الفهد

رواية عشق الفهد الحلقة الخامسة والعشرون

بسم الله نبدأ
أكرم : . شاف.دم بينقط ع ارض اليخت ايه الدم ده يامراد .!!؟
مراد : عينيه بتغيب ووقع ع الأرض .
اكرم : برعب ..مراااااد . مراااد ونزل على الأرض جمبه بخوف. مرراااد رد عليااااااا ورفع راسه ع رجله . ورفع التيشرت بسرعه . وشاف مراد متصاب ف جمبه وكمان ف كتفه . ونده بصوت عالى جدا ع الفريق بسرعه . ونقلو مراد ع الطياره . ونيموه جمب فهد . وهيعملو الاسعافات الاوليه . لحد ما يوصلو مصر . واكرم ركب معاهم . بقلق . والطياره اتحركت بسرعه . وقدامهم ساعتين ع مايوصلو .وفرق التوقيت ساعه ..
اكرم : سأل الدكتور . مراد كويس . هيستحمل هو فهد ساعتين .؟
الدكتور : بزعل . والله انا هعمل كل الإسعافات الأولية المطلوبه . الرائد مراد واخد رصاصه تحت الضلع مباشرة . وطلقه ف كتفه . وهسيطر ع الوضع إن شاء الله . أما الرائد فهد انا لحد دلوقتي مسيطر على الوضع لكن الخوف كله من الرصاصه الل ف راسه .هي الحمدلله جت افقيه .ولكن اخترقت الجمجمه ااقل من الميليمتر. القلق كله من التأخير ولو الرصاصه اتحركت ولمست المخ . ده ممكن يأثر عليه . وربنا يستر وميدخلش ف غيبوبه . وسيادتك عارف انهم هنا ف خطر كبير ومينفعش نروح ع اي مستشفى هنا . ولازم نرجع ع مصر ..
اكرم : بيسمع وخايف جدا وبص ع مراد وفهد ونايمين جمب بعض وفاقدين الوعي والفريق الطبى بيركبو اكسجين لفهد ومراد . وهز راسه بخوف حقيقى . ربنا يستر .. ربنا يستر .
———————-بقلمى Mariem Nasar
بعد فتره .
زين : قاعد جمب نور . لانها ف وقت إصابة مراد . قلبها دق بسرعه كبيره جدا وقامت وقفت مره واحده . لأن نفسها كان هيقف . وحطت أيدها ع قلبها . وبدءت تنهج ..
وزين : راحلها بسرعه وسندها وقعدها وقعد جمبها . وغاده جابت كوباية ميا وزين اخدها منها وشرب نور بالعافيه . ونور قالتله انا قلبى مقبوض اوى يازين . وزين قالها تلاقيكى بس زعلانه ع رينو . وحاول يهديها . وبعد شويه . بيسالها .
زين : ها يانور احسن دلوقتي ياحبيبتي !؟
نور : هزت راسها . الحمد لله احسن وربنا يستر
زين : باس راسها . متقلقيش رينو هتبقى زي الفل . انتى عارفه أن فهد مسافر اكتر من شهرين يعنى مسافر قبل الترم مايبدء وخلاص الامتحانات قربت . ومتصلش ع رينو الفتره دى . واكيد ده مأثر ع رينو . إن شاء الله هتفوق وهتبقى كويسه . وبعدين ما انتى عارفه الحمل بقى . اهدى كدا وكل حاجه هتبقى تمام .
نور : هزت راسها . الله المستعان يارب . ربنا معاها و يقومها بالسلامه ..
زين : بيمسد ع حجابها اهدى ياروحي .
رينو : بدءت تفوق . وكانت هاديه نوعا ما من المهدئ وهمست . فهد . فهد .
وانتبهو ع همسها . وقامو . نور قعدت ع طرف السرير . وزين قعد ع الكرسي جمبها . وغاده واقفه فى الاتجاه التانى .
نور : مسكت أيدها . حبيبتى رينو انتى كويسه!؟
زين : رينو . فوقى ياحبيبتى . انا زين اخوكي.
رينو : بنفس الهمس فهد . حبيبى فهد ..
نور : بدموع . ربنا يرجعهولك بالسلامه يارب هو ومراد .
رينو : فتحت عينيها . ودمعه نزلت من الجمب فهد .
زين : بزعل حقيقي . مسد ع شعرها .رينو . رينو فوقى ياحبيبتى فهد إن شاء الله هيرجع هو ومراد . وهيرخمو علينا من تانى .
رينو : بصت ل زين . ونور وغاده . وافتكرت المدرج . وجسمها اتشد .
زين : اهدى كل حاجه تمام . انا روحت الجامعه علشان اوصلك للبيت بس بقى أغمي عليكى من قلة الاكل بتاعتك . انتى لازم تهتمى بنفسك شويه اوكي .
نور : ابتسمت بتكليف . ولازم تتغذى علشان خاطر ابنك . مش لازم يتأثر هو مالوش زنب ياحبيبتى . الدكتوره كتبتلك ع فيتامينات . ومحمد جابها . ولازم تاخديها ف الميعاد . وقالت اول ماتفوق . تاخد كبسوله من ده . ومسكت الشريط . قومها يازين علشان تاخد العلاج .
زين : حاضر يستى . واحنا عندنا كام رينو يعنى .. وعدلها .
رينو : سمعاهم لكن فكرها كله مابين الل حصل ف المدرج وكمان صورة فهد قدامها . وقلبها مش مرتاح . واتعدلت .
نور : يلا ياحبيبتي بسم الله . وحطت الكبسوله . وشربتها ميا .
غاده : حمدالله ع سلامتك يالارين . خضيتينا عليكي . وحبت تفكها . بقى يطلع اسم الدلع بتاعك رينو . وانا معرفش. ليكى عليا ف الرايحه والجايه رينو من هنا ورايح اشمعنى انا يعنى . وابتسمو
رينو : هزت راسها . بتوهان . الله يسلمك.
زين : فونه رن . وكان آدم. وبص ل نور . بابا بيتصل .
نور : رد عليه . وقوله عادي لأن الحجات دي بتحصل ..
زين : هز راسه ورد . السلام عليكم ياحج .
آدم : بصوت جمهورى .وعليكم السلام . ايه يازين انت فين!؟. كل ده بتوصل رينو ع البيت . وكمان مريم قالتلى أن رينو وزين لسه موصلوش . ورعد قالى انك ف مشوار مهم . ف ايه !؟ ومروحتش اختك لحد دلوقتي ليه؟
زين : قام بتوتر. بصراحه يابابا . انا روحت الجامعه اجيب رينو . لكن هي داخت شويه وجبتها على المستشفى .
آدم : قام وقف بقلق . اييه!!! بنتى ف المستشفى ومتعرفنيش . رينو مالها يازين !!؟
زين :اهدا ياحج . رينو فاقت وزي الفل اهي . هي بس داخت من قلة الاكل .
آدم : انا جاي حالا ..
زين : لا لالا يابابا . رينو فاقت وزي الفل . وانا هاخدها دلوقتي ونرجع على البيت . صدقنى هي كويسه .
آدم : خليها تكلمنى
زين : حاضر يابابا . وراح ليها . رينو بابا قلقان عليكي خدي طمنيه عليكى .
رينو : اخدت الفون بدموع . بابي .
آدم : حبيبت ابوكي . مالك ياروحي . تعبانه اجيلك ؟.
رينو : انا كويسه يا بابي . بس دوخت شويه زي ما ابيه زين قال لحضرتك .
آدم : غمض عينيه واتنهد. صوتك مش عاجبني يارينو . مالك ياحبيبتي بس !؟.
رينو : عيطت . انا عايزه اطمن ع فهد يابابى . قلبى مشغول عليه اوي . ارجوك يابابى ارجوك لو ف اي طريقه تطمنى عليه .!؟
آدم : بزعل حقيقي . حاضر ياحبيبتي انا هتكلم مع عمك طارق حالا . ونشوف طريقه ونطمن ع مراد وفهد .
رينو : مسحت دموعها . بجد . بجد يابابى؟
آدم : بجد ياروح بابى . انتى بس فوقى لنفسك كدا . خلاص امتحانك قرب .
رينو : هزت راسها . حاضر . حاضر يابابى .
آدم : انا هقفل دلوقتي . وهرجع ع البيت . تكونى وصلتى انتى وزين بالسلامه . وقفلو.
نور : ساعدت رينو ف لبس الحجاب والنقاب . ومحمد دخل اطمن عليها . وفكها شويه .
غاده : قامت . طيب يالارين ياحبيبتى الحمد لله انى اطمنت عليكى . ريحي انتى يومين كدا ف البيت وانا هنقلك كل المحاضرات .وان شاله اجبهالك لحد عندك . وسلمت عليها .
رينو : ميرسي جدا ياغاده ..تعبتك معايا .
غاده : تعبتينى ف ايه يعنى . انا معملتش حاجه . ويلا ربنا يعوض عليا ف ساندوتش البرجر . كان سخن وحراق يلا بكره بقى إن شاء الله . ههههه
رينو : ابتسمت بتكليف . وجواها قلقان .
زين : انسه غاده رايحه فين .؟
غاده : بحرج . احم هروح انا بقى .الساعه عدت 4 واهلى اتصلو عليا ومش عايزه أتأخر اكتر من كده .
زين : طيب خليكى هوصلك انا ورينو الاول لحد البيت .
غاده : بتوتر . لا لا متشكره جدا لحضرتك . انا هركب تاكسي .
نور : حبيبتي . مينفعش الل انتى بتقوليه ده . وبعدين مايصحش تكونى صحبة رينو وتمشي كدا وكفايه انك اتاخرتى بسببنا . زين هيوصلك .وكمان رينو هتكون معاكي . ولو بتحبى رينو مترفضيش .
غاده : ابتسمت بحرج . ربنا يعلم لارين اختى التانيه . خلاص زي ماتحبو .
زين : قام وسلم ع محمد و نور . وسند رينو . وخرجو . وركبو العربيه ..
زين : سايق . وبعد شويه ركن العربيه . وبص ل رينو . وقالها رينو ممكن اعرف ايه الل حصل ف الجامعه بالظبط !؟ انا لحد دلوقتي متلخبط ومش فاهم حاجه . وكمان الكلب ده كان متعور ف رجله ووشه وانتى كان معاكي سلاح وجرحتيه بالطريقه دي . طيب ازاى ممكن اعرف !؟ وحاولى تهدى وانتى بتحكى . ولو حاسه انك هتتعبى بلاش تقولى حاجه دلوقتي ..
رينو : بدموع . افتكرت كل حاجه . وهزت راسها ل زين . لأ انا هاقولك ع كل الل حصل. واخدت نفس عميق .. ودموعها نزلت .وحكتله على كل حاجه . وقالتله إنه قالها هصورك وصورك دي هبعتها ل اعز اتنين ع قلبه . وخافت من تانى ..
زين : بيسمعها واتغاظ .واتنرفز جدا . وقال بصوت مسموع . اعز اتنين عنده. وهو مخابرات . يبقى اكيد يقصد مراد وفهد . وكشر عينيه وبص قدامه. ومخنوق .
غاده : بتسمع ومزهوله . من قوة رينو وشجاعتها ..
وزين : رجع بص ل رينو . وشافها منزله راسها ودموعها بتنزل . زين اخد راسها على كتفه . وباس راسها اهدى ياحبيبتي . وحب يفكها . وبعدين انا كملت ع امه مع انتى علمتى عليه ههههه . بس ايه يابت يارينو ده . لأ بجد انا مبهور بيكي . وسيبانا يعم نوصلك ليل ونهار . طيب ما انتى قادره تحمي نفسك اهو . لأ وايه ع السكين واكسر ههههه . وباس راسها تانى . فوقى بقى كدا . وانسى الل حصل الواد ده خلاص اتقبض عليه يعنى استحاله يتعرض ليكي تانى وانا بوعدك بده وشغل العربيه وساق ووصل غاده لحد بيتها . وراجع ع الفيلا .
آدم وصل الفيلا . ودخل . السلام عليكم .
مريم : قاعده قلبها مقبوض . وشافت آدم . وقامت بتوهان وقلق . وعليك السلام . وسلمت عليه لكن من غير الابتسامه المعتاده.
آدم : شافها متوتره . وقال اكيد علشان رينو اتاخرت .وباس جبينها . حبيبتي عامله ايه يا روحي !؟
مريم : هزت راسها ..ا.انا كويسه الحمد لله .
آدم : اخدها وقعد جمبها ف الليفنج . وبصلها وقالها . قلقانه!؟
مريم : بصت ف عينيه . مش عارفه . شعور مختلف غير كل مره . حاسه اني وبصت للأرض…وسكتت وبصتله تانى مش عارفه . مش عارفه انا حاسه بايه .
آدم : حط ايدو ع شعرها . اطمنى رينو كويسه وبخير. وانا طمنتك عليها . وهي مع زين ف الطريق . يبقى ايه لزمته القلق ده بس !؟
مريم : غمضت عينيها .وهزت راسها .. يااارب يااارب اجعل لنا الخير حيث كان . اللهم انى اعوذ بك من الهم والحزن . واتنهدت بحيره .
زين : داخل الفيلا وساند رينو . وقعدها بين آدم و مريم . السلام عليكم.
آدم ومريم . وعليك السلام .
مريم : فتحت دراعها واخدت رينو ف حضنها. سلامتك يا نور عيني . سلامتك ياحبيبتى.
رينو : مغمضه عينيها . الله يسلمك يامامي . انا كويسه يا حبيبتي ..
آدم : أخدها من حضن مريم . ودخلها في حضنه . الحمدلله ياروحي انك كويسه . ومن هنا ورايح مفيش حاجه اسمها ماليش نفس للاكل . في حاضر ونسمع الكلام تمام ولا ايه!؟
رينو : حضنت آدم واتنهدت براحه . حاضر يابابى . الل تشوفه حضرتك .
زين : قاعد . ولاحظ شرود مريم . وقعد جنبها وسلم عليها . مريوم انتى كويسه !!؟
مريم : بغصه في قلبها . هاا !!؟ ااء ااه ايوه انا الحمدلله ياحبيبى . حمدالله ع سلامتك .
آدم وزين . شافو ملامحها متغيره وعابسه . وآدم قال جواه ربنا يستر يامريم انا مبتفائلش باحساسك وتغييرك ده .
وبعدها . فريحه نزلت . ومخنوقه جدا من الصبح . وريتال نزلت . والكل قعد ع الغدا .
آدم : اهتم ب رينو . وأكلها غصب عنها . وكمان اكل مريم . وتعبته لانها مكانتش عايزه تتغدي ..
مريم : قامت . خلاص يا آدم انا شبعت .
آدم : حبيبتي انتى مااكلتيش حاجه .
مريم : انا عايزه اتوضي وأقرأ قرآن . حاسه اني محتاجه أقرأ القرآن .
آدم : هز راسه . اتفضلى ياحبيبتي . اطلعي وانا شويه وهحصلك .
مريم : قلبها بيدق بسرعه كبيره . ومش قادره تنظم أنفاسها وحاسه أن روحها رايحه. وطلعت بسرعه علشان تغذي روحها بالقرآن . بيطمنها .
زين : خلص اكل . ريتال .
ريتال : نعم يازينو !؟
زين : بعد اذنك ياحبيبتى .. خدى رينو وساعديها لحد اوضتها . وشوفى لو محتاجه حاجه تساعديها فيها ممكن !؟
ريتال : ابتسمت . انت بتستاذنى يازين . مش هرد عليك . وقامت . وساندت رينو . وطلعت بيها ..
آدم : شاف فريحه . بتلعب بالمعقله ف الطبق . ويتمثل انها بتاكل .واتنهد . وقام وقعد جنبها . مالك بافريحه !؟
فريحه : انتبهت . هاا !! بتقول حاجه يابابا !؟
آدم : مسد ع حجابها . بقولك هيرجع . إن شاء الله هيرجع ! ربنا عارف قد ايه مراد وفهد وجودهم مهم ف حياتنا . وعارف احنا تعبنا قد ايه . وعارف كمان مراد وفهد بيتعبو قد ايه . علشان كده ربنا هيقف معاهم وينصرهم وهيرجعو بالسلامه .
فريحه : بدموع . يارب . يارب يابابا . انا انهردا طول الوقت مخنوقه . واي حاجه ف ايدى تقع منى وشارده غصب عني .
آدم : طبطب ع كتفها . لما تحسي انك مخنوقه . اعملى زي مريم .اطلعي اتوضي وأقرأي قرآن .صلى اسجدي فضفضي . ادعي غيرى القدر بالدعاء . قومي ياحبيبتى.
فريحه : هزت راسها . واتنهدت بأريحيه . ربنا يخليك لينا يابابا . وقامت انا فعلا محتاجه افضفض لله .. بعد اذنكو وطلعت ..
آدم : بص ل زين . وانت مالك بقى محتار كدا ليه !؟ وطول ما احنا بنتغدي عينيك عليا وع رينو . ولما ابصلك تنزل عينيك بسرعه ف ايه!؟
زين : اخد نفس عميق . ونفخ بتعب . انا فعلا محتار . وعايز اقول لحضرتك كل الل حصل انهردا . ممكن نتكلم ف المكتب بعد اذن حضرتك !؟
آدم : بعدم فهم حيرة زين .. قام تعالى وراحو ع المكتب . وآدم قعد . وزين قعد قصاده .
آدم : ها ! ايه الل حصل انهردا !؟
زين : انهارده لما رينو اتصلت عليا . وروحت اجيبها من الجامعه . وانا داخل بالعربيه ——–
———————-بقلمى Mariem Nasar
الساعه ٦ بتوقيت مصر ف المستشفى العسكري .
الطياره . وصلت المطار من نص ساعه واكتر . والاسعاف المجهز كان ف انتظار مراد وفهد . ونقلوهم ف الاسعاف . بسرعه لكن بحذر شديد وخصوصا فهد . والاسعاف طلع بسرعة البرق ع مستشفى تبع الجيش المصري . والدكاتره كانت ع علم وكانو مجهزين كل حاجه ف العمليات ومنتظرين الحالتين . واول ما وصلو نقلو فهد ومراد كل واحد ع غرفة العمليات المجهزه وبدؤا ف اجراء العمليه .
ف نفس الوقت . اكرم نزل من الطياره والحزن واضح عليه.ومعاه شنطة مراد وفهد .والتاج والميكروفيلم. .وكمان عميل 2 شايل جيسيكا . ومعاهم البنت الظابط الل كانت مع مراد . وركبو عربيه تبع الجيش واتحركو ع الجهاز يسلمو كل حاجه .ووصلو .
اكرم : نزل وساب باب العربيه مفتوح ومتكلمش كلمه واحده مع عميل 2 . ودخل الجهاز وماشي والكل بيبص عليه وفيه الل بينادي عليه علشان يطمن عليه وع مراد وفهد. لكن اكرم مردش ع حد . وخبط ودخل ع مدير الجهاز . وادى التحيه تمام يافندم ..
المدير : قام بحزن كبير . واتنهد بزعل . حمدالله ع السلامه يابطل .
عميل 2 : واسمه حسن .. خبط ودخل . تمام يافندم
اكرم : بص ع حسن بغيظ .. وقال .. مش انا البطل يافندم . البطل الحقيقي الرائد مراد العدوي والرائد فهد السيوفى . الل ضحو بحياتهم ومهتموش بأي حاجه تانيه .
المدير : هز راسه . من غير متقول يا اكرم . مراد وفهد عندهم الاخلاص والوفاء بالعهد رقم واحد ف حياتهم . وإن شاء الله ربنا يطمنا عليهم . انا حقيقي حزين جدا عليهم .
اكرم : قدم خطوه .وحط التاج والميكروفيلم ع المكتب بااحترام . ورجع تانى . وبص للمدير كان ممكن ننقذ الموقف يافندم ومكنش هيحصل كل ده !
المدير : بدهشه ازااى !؟ انت بتقول ايه يا اكرم !؟.
حسن : قبل ما اكرم يتكلم . احم أبدا يافندم الرائد اكرم متأثر نفسيا بالل حصل للرائد مراد وفهد .
اكرم : بغيظ . بص لحسن . انا فعلا متأثر لل حصلهم وأنهم بيصارعو الموت. وخصوصاً بسبب حضرتك . وانا اسف لتجاوزي .بس دي الحقيقه .
المدير : بص ليهم ومش فاهم حاجه . وقال بصوت عالى . أنا عايز افهم ايه الل انا سمعته ده . انتو الل 5 كنتو ف ايطاليا . مراد وفهد واكرم مع بعض للميكروفيلم . وسمير وحسن كانو مع بعض للتاج الملكي.
اكرم : تمام يافندم . انا هشرح لحضرتك المقدم حسن اتسبب ف ايه !
حسن : صك ع اسنانه وسكت لانه مايقصدش الل حصل وكان خايف ع مراد بعد خساره فهد .
المدير : قعد . اتكلم يا اكرم سامعك .
اكرم : الل حصل يافندم . إن مراد رسم خطه ومشينا عليها وعند حضرتك علم بيها . وكمان هناخد الاشاره من المقدم حسن للهجوم أو انا أو مراد ف المصلحه العامه . المقدم سمير اخد نص القوه ع الشاطئ من الاتجاه التانى علشان لو كانت الخطه ( أ ) فشلت .
. والرائد فهد قام ب اكبر جزء من الخطه .
.وده طبعا بجهود الرائد مراد .
.وفهد كان ع اليخت لوحده وفجاءه سمعنا ضرب نار ع اليخت .
. ومراد بسرعه اتحرك علشان نهجم وننقذ الرائد فهد . لأن زى ما سيادتك عارف اهم حاجه رجالتنا ترجع بخير حتى لو المهمه ماتمتش .
.لكن المقدم حسن أصدر أمر أن مفيش حد من القوه يتحرك . واجبر الرائد مراد بعدم الهجوم . وده اخد من وقت الرائد فهد وهو لوحدو ف وسط اكتر من 20 حرس خاص ومسلحين .
.والرائد مراد رفض الأمر . وراح يأدي واجبه . وانقذ مايمكن إنقاذه .
.مراد يافندم . فجر يخت جيسيكا قبل مايضربو فهد غدر ف ضهرو . وقتل اكتر من 10 مسلحين داخلين الشاطئ بأمر من جيسيكا .
. وفهد قتل كل الحرس الل ع اليخت .
. وانا طلبت من المقدم حسن الاذن أنى اتحرك بالقوه . لكن قال استنى لما نشوف مراد هيعمل ايه . وانا ماستنتش وبعت اشاره لمراد وطلبنا القوه .والظابط رغد كانت بتصور الل حصل تقدر تتأكد من كلامى..
. وبعدها المقدم حسن حس بالزنب واتحرك وبدء يقتل ف مسلحين مجهولين جم من خلف مراد وفهد . لكن كان فات الاوان يافندم . لأن زي ما وصل لحضرتك جيسيكا ضربت نار عشوائي وصابت فهد ف راسه وكتفه قرب الرقبه .
.وهربت بالميكروفيلم ف لانش. ومراد نط ف البحر ولحقها باللانش . ولما مراد رجع . سلمنا جيسيكا . والميكروفيلم ووقع فاقد للوعي .
. وبعدها اكتشفت أن مراد مصاب ف جمبه وكتفه . وكل ده حصل بسبب أن المقدم حسن أتأخر ف اصدار الأمر بالهجوم . ومسك مراد وعطله ورفض انه يهجم .
.ولو كنا سمعنا كلام مراد . وهجمنا كلنا . كان فهد ومراد دلوقتي ف امان .ومحدش فيهم بيصارع الموت .
المدير : بيسمع بزهول . وقام من مكانه . وبص ل حسن . وزعق الل قاله اكرم ده حصل ياسيادة المقدم !!؟
حسن : اتنهد بزعل من نفسه . ونزل راسه ف الارض . تمام يافندم . هو حصل لكن مش بالصوره دي . انا يافندم لما سمعت ضرب نار ع اليخت . وانهم عدد كبير . قولت اكيد أن الرائد فهد اتكشف . واكيد هيصفوه . ولما الرائد مراد اتحرك .وانا فعلا وقفته بسرعه لانى اقسم بالله يافندم انا كنت خايف عليه .انا عارف ان مراد وفهد تجمعهم صلة قرابه . وخوفت ع مراد لما يشوف فهد يغضب ويرتكب اى غلط ويصفوه . صدقنى يافندم انا نيتى كانت خير . انا قولت هنتستنى شويه لحد ما جيسيكا تتطمن أن مفيش حد مع فهد ونهجم بعدها ..
المدير : بزهول اكبر . انا لو مش عارفك كويس ياحسن انا كنت قولت انك اكيد قاصد ده . ومن امتى بنسيب اى حد من رجالتنا كدا ولوحدو . انت خيبت املى فيك . واكيد انت هتتحول للتحقيق . ولكن لما مراد وفهد يقومو بالسلامه . واشوف مراد هيغفرلك ولا لا . انت غلطت غلط كبير جدا ياحسن .
.وانت فعلا زي ما اكرم قال لو كنتو سمعتو كلام مراد ونفذتوه كان فهد ومراد رجعو ب أمان .. اتفضل ياسيادة المقدم .
حسن : بزعل . انا متأكد أن الرائد مراد هيسامحنى لان نيتى كانت سليمه . وانا بعتذر فعلا يافندم . واكيد غلطه ومش هتتكرر .
المدير : بغضب . غلطه !؟ انت غلطت غلطه هتخسرنى صقر المخابرات وحوت المخابرات . ودول من أكفأ الضباط . اتفضل يا سيادة المقدم لانى ممكن اتخذ ضدك إجراءات ف لحظة غضب تسحب منك شارتك وتقعدك ف البيت اتفضل .
حسن : ادي التحيه . تمام يافندم وخرج زعلان.
اكرم : انا اسف يافندم . لكن غصب عني . مراد وفهد بيعاملونى كأنى اخ ليهم مش صديق ولا زميل . وبتمنى من حضرتك تسامحنى .
المدير : هز راسه بزعل . ربنا يعدى المحنه دي ع خير ..وبص ل اكرم . وقال ياترى مين الل هيوصل خبر إصابة مراد وفهد للعيله ..
———————-بقلمى Mariem Nasar
زين . حكى ل آدم كل حاجه حصلت مع رينو.
آدم : بيسمع زين . والغل بيكبر جواه . ومتغاظ لان كل شويه يحصل حاجه تخص بناته . لكن قال ل زين .باستغراب وليد الشامي !!؟ ومخابرات !؟ انا بتهايئلى سمعت الاسم ده قبل كده !!! لكن فين!؟ فيين !؟ وفتح عينيه اايوه افتكرت . مراد .. مراد اخوك كان حكالى عليه وأنه معاهم ف الجهاز ومش مظبوط ف شغله وراجل مش تمام واترفد من شغله . لكن أنه يروح ل رينو الجامعه ف غياب مراد وفهد . وعارف جميع تحركاتها . يبقى الموضوع مش صدفه ابدا . وانه قال اعز اتنين ع قلبه . يبقى قصده ع مراد وووفهد . يعنى الكلب ده . راح ل رينو تصفية حساب امم . وقام . وبص ف الساعه . وكانت ٦ ونص . وزين قام .
آدم : اسمع يازين . الل انت عملته ده الصح . انا هنروح بسرعه المخزن انا ورعد ساعة زمن وراجع إن شاء الله .
زين : متقوليش اني مش جاي معاك . لانه مش هيحصل اسيبك لوحدك . انا حكيت لحضرتك علشان انت كبيرنا وتصرفاتك كلها صح. لكن مش هسيبك تروح لوحدك ابدا . وياريت بعد اذنك مترفضش ارجوك يابابا .
آدم : لا حول ولاقوة إلا بالله . طيب انجز بسرعه . علشان مريم متوتره طبيعي . انا هتصل عليها اقولها رايح الشركه انا وانت ساعه وراجعين . وخرجو واتحركو مع رعد ف العربيه . واتصل ع مريم وقالها أنه رايح الشركه يسلم ملف مهم هو وزين وراجعين بسرعه . وقفلو .
رعد : وصل عند المخزن ونزلو . ودخلو المخزن .
آدم : شاف . شاب طويل عريض . لكن لما شاف الجرح الكبير الل ف وشه ضحك وكان مبسوط وقال جواه رينو !!؟ نوتيلت البيت هي الل شاقتو كدا !؟ وشد كرسي وقعد قدام وليد .
وليد : متكتف كويس جدا . والجرح ف رجله ووشه بيألمه جدااا ومتغاظ وعطشان . . وبص ع آدم بغل . وبص ل زين بغيظ كبير . وقال ل زين انت متعرفش انت مديت ايدك ع مين !؟ ومتعرفش نهايتك هتبقى عامله ازاى !؟
زين : هيرد . آدم شاور ل زين ميردش ..
آدم : حط ايدو ع جرح وليد اممم عميق !!
وليد : ااااه وحرك وشه . ابعد ايدك عنى وفكونى حالا . انتو متعرفوش انا مين !!!؟
آدم : عيل صايع !! انت واحد فاشل. ومرضاش انى اشغلك سايس عندى فى الشركه . انت واحد كلب بتبص ع الل مش ليك . حرامي . ومرتشي وماشيك بطال وديلك انت عارفه كويس . واترفدت زي الكلب من شغلك الل هو المخابرات العامه لانك خامورجي . كفايه كدا تعريف بنفسك ولا تحب اكمل !!!؟
وليد : صك ع اسنانه بغيظ . وبيحاول يفك نفسه لكن استحاله ..
آدم : بتحذير . انا هديلك فرصه واحده وبس .. هو سؤال واحد !؟ انت اتهجمت ع بنتى ليه !!!؟
وليد : بغيظ . ومجاوبش ع سؤال آدم وقال فكووووونى انا عايز أخرج من هنااااا .
آدم : قام وقف . تمام . كدا فرصتك خلصت .انا كنت هرحمك . لكن انت مصمم أن جوزها هو الل يتصرف معاك . وقرب من وشه وغرز صوابعه بغل كبير وقوته كلها ف جرح وليد الل بيصرخ زى الستات .والجرح بينزف. وقاله بفحيح افعي . يكفي انى بنتى علمت عليك!!. واكبر غلطه انت غلطها ف حياتك . انك مسالتش مين عيلة العدوي . وإن حريمهم جواهر .ولو كنت سالت الصغير قبل الكبير كان هيقولك ياويله بس الل يفكر انه يبص ع طرف توب حريم عيلة العدوي ..! عارف يكلب . مش انا ابوها !!؟ بس الل انا كنت هعمله فيك رحمه ليك عن الل فهد السيوفى هيعمله فيك . اخوها ده وكمان الرائد مراد . عذابهم ليك كان هيبقى رحمه ليك قصاد الل فهد هايعيشك فيه . لو تعرف بس . ان الل يلمح طرف توب مراته بيعمل فيه ايه !!؟ انا اديتلك فرصه وانت ضيعتها . ف انت هتشرف هنا لحد ما جوزها يرجعلك بالسلامه . حتى لو رجع بعد سنه . هتفضل هنا . وهتاخد حقك تالت ومتلت .
وشال ايدو وغرقانه دم . ومسحها ف كتف وليد .
وليد : بيتألم بشده ويصرخ. وخدو كله دم وموجوع . وخاف من آدم . وحس انه غلط كان لازم فعلا يسأل الاول …
آدم : قال بصوت عالى . رعد .
رعد :اؤمرنى ياباشا .
آدم : الكلب ده . يفضل هنا . لحد ما يرجع فهد باشا بالسلامه . وياكل ويشرب عادي جدا . احنا الكلاب بن أكلها ف اى وقت . ولما يدخل الحمام . تربط وسطه بجنزير . وتربطه ف باب الحمام من بره . هو اه صعب يهرب . لأن الشباك صغير جدا .والمكان متقفل كويس. لكن لازم يتذل . لازم يعيش هنا ف ذل ويتعامل ع أنه كلب . لازم يندم ويفكر الف مره قبل مايتجرأ ويتهجم ع بنات الناس .
رعد : اوامرك يا آدم باشا . اعتبرو حصل ..
آدم : شاور ل زين . وخارجين . ورعد وراهم .
وليد : بيصرخ من كل حاجه . الجرح بيوجعه جدااا . وخاف من آدم . وصرخ وقال اسسستناااا انا هقولك ع كل حاجه . استناااااا.
آدم : خارج ومردش عليه . وركب العربيه .
وزين ركب . ورعد فهم الحرس هيعملو ايه بالظبط . وراح ركب العربيه وساق واتحركو ع البيت .
———————-بقلمى Mariem Nasar
الساعه ١٠ مساءا ف المستشفى .
اكرم :خرج من الجهاز . وقال للمدير اطمن بس ع مراد وفهد . وأنا هوصل الخبر للعيله بنفسي . ودلوقتي واقف قدام العمليات . والدكتور خرج ومعاه دكتور تانى. واكرم راح بسرعه . دكتور طمنى بالله عليك.
الدكتور : المريض المصاب. في جمبه وكتفه . احنا شيلنا الرصاص بحذر شديد والحمدلله الرصاصه بعيده كتير عن الكيليه . وكمان عندو ضلع مكسور .وعملنا اللازم . ولأنه بعد مايفوق هيحس بألم شديد انا عطتله إبرة مورفين . وخرج ف غرفة خاصه وهياخد وقت ع ما يفوق.وبعد ما يفوق هينام تانى لان الجرح مؤلم ولازم مسكن شديد .
والدكتور التانى : قال . أما المريض التانى انا. شلت الرصاصه الل ف الكتف . والرصاصه الل ف الراس كانت صعبه جدا. لان الرصاصه اخترقت الجمجمه بيمليمترات وكانت افقيه والحمدلله انها افقيه وموصلتش المخ . وبردو اخد مورفين . ودخل العنايه المركزه . احنا هانترقب الكام ساعه الل جايين وهنشوف المريض هيفوق ولا الرصاصه أثرت عليه لانها قعدت اكتر من ساعتين .. لكن متقلقش احنا متابعين الحالتين كويس جدا .
اكرم : بلخبطه انا مش فاهم حاجه . المهم اهم هايعيشو !!؟
الدكتور : اولا الأعمار بيد الله . وثانيا احب اطمنك ان الحالتين بخير . ويعدو الكام ساعات الخطر دى ع خير .وبعدها هيبقو زى الفل إن شاء الله . ووجود حضرتك هنا مش هايفيد بشئ واضح عليك الإرهاق . اتفضل روح وتعالى الصبح . والف سلامه عليهم . واتحركو ..
اكرم : مسح وشه بايديه . وحمد ربنا . وفكر أنه مش هيروح لعيلة مراد وفهد دلوقتي علشان مايقلقوش والليل لسه ف أوله . واتحرك علشان يروح . وبكره هيطمن عليهم ويعرف العيله ..
———————-بقلمى Mariem Nasar
تاني يوم الساعه ٩ صباحاً
آدم : نازل ع السلم والكل منتظره ع الفطار . صباح الخير . وقعد
كلهم صباح الخير .
آدم : رينو حبيبت قلبي .عامله ايه انهردا ياروحي .
رينو : ابتسمت بتعب . الحمد لله يابابى .
مريم : اتفضل قهوتك ياحبيبى .
آدم : تسلمى ياروحي . وحس أن الكل مش طبيعي . وبص ل رينو . انا كلمت عمك طارق امبارح زي ما وعدتك . وقريبا إن شاء الله هيطمنا ويطمنك ع فهد ومراد .
كلهم ابتسمو ب أمل . والنشاط اتجدد من تانى .
رينو : بسعاده . متشكره جدا يا اجمل بابى ف الدنيا .
فريحه : بجد يابابا . ربنا يخليك لينا يارب.
مريم : ضحكت بدموع . يارب اخبار خير إن شاء الله .
آدم : ضحك . ايوه كدا . خلينى اشوف الابتسامه الحلوه دي . خلى الشمس تطلع ههههه . يلا بقى افطرو علشان متاخرش ع الشركه .
وبص ل مريم . ومسك أيدها وباسها . انهارده جاي عميل مهم جدا من استراليا . معلش هتاخر شويه ف اتصالى عليكى . واول ما يخلص الاجتماع هتصل عليكي ف نفس اللحظه .
مريم : ابتسمت . ربنا معاك يارب . ويرزقك خيره ويكفيك شره . المهم ياحبيبى . رنا كلمتنى وانا بعملك القهوه . ولما عرفت أن رينو تعبانه طلبت منى أن فريحه ورينو يروحو عندها كمان شويه يقضو معاها اليوم من أوله . وخصوصاً أن طارق معندوش شغل انهارده ورودي مش هتروح الجامعه ..
آدم : ومالو ياحبيبتى . شوفى رينو لو حابه تروح . انا أو زين قبل ماننزل ع الشركه نوصلهم .او ممكن رعد . ها يارينو ياحبيبتى ايه رايك تروحي مع فريحه وانا واثق إن طارق هيخرجك من الل انتى فيه ههههه.
رينو : ابتسمت مفيش مشكله يابابى . ورودي كمان بعتتلى رساله انها مستنيانى .انا وفريحه
آدم : تمام . افطرو بسرعه بقى علشان اوصلكو ف طريقي . ولو اتاخرتو رعد هيوصلكو .
وهما بيفطرو فون زين رن . وبص ل آدم ده فون الشركه . ورد السلام عليكم . ايوه اه تمام تمام . لعله خير إن شاء الله . لأ خلاص انتى جهزى اوراق المهندس ضياء وانا جاى ..وقفل
آدم : خير يازين . ضياء ده شغله المفروض بعد الاجتماع .
زين : دي السكرتيره يابابا . بتقول ابلغ حضرتك أن طيارة العميل حصل فيها عطل من ساعتين تقريبا . وهيرجع ع استراليا تانى وهيتفق معانا ع ميعاد تانى .
آدم : طيب الحمدلله انها جت ع قد كدا كل تأخيره وفيها خيره .
زين : الحمد لله خلاص يابابا انت ممكن حضرتك متجيش الشركه انهردا . انا هظبط كل حاجه . وهتابع ملف الاستاذ ضياء وهرجع ع الساعه ٢ كدا مفيش شغل كتير.
آدم : هز راسه . تمام مفيش مشكله . واهو بالمره اقعد مع مريم علشان متقعدش لوحدها . وبصلها .وهمس . العيال دي تمشي ونطلع انا وانتى نقعد ف الجنينه ف الشمس الحلوه دي ايه رايك .
مريم : بسعاده . الل تشوفه ياحبيبي.
ريتال : وانا كمان يازين مش هروح معاك الشركه ؟.
زين : لا ياحبيبتي مافيش شغل كتير انهردا.
ريتال : طيب ياحبيبى بقولك بعد اذنك يعنى ممكن اروح انهردا عند ماما اهي فرصه وانت راجع بدرى تعدى عليا ونمشي .
زين : مفيش مشكله ياحبيبتي .خلاص تمام .قومي بقى هاتى اريان وليليان علشان اوصلكو ف طريقي .
وريتال : استأذنت مريم وقامت وجابت اريان وليليان وزين سلم ع مريم وودعهم وخرجو .
آدم : قال لفريحه ورينو أن رعد هيوصلهم علشان مايسبش مريم لوحدها .
وفريحه طلعت وجهزت لبس مريم وآدم ونزلت . ورينو جهزت ونزلت . ورعد وصلهم .
وآدم : اخد مريم وقاعدين مع بعض ف الجنينه ..
.ف الجامعه
غاده : رايحه ع المدرج .
معتز : من وراها . دكتور غاده لحظه بس..
غاده : قبل ماتلف سمعت صوت معتز بينده عليها قلبها دق بسرعه ..ولفت بتوتر . ن..نعم .
معتز : اولا انا بعتذر جدا انى وقفتك ف الطرقه . لكن ف حاجه كنت عايز استفسر عنها ومفيش غير حضرتك الل هاتفيدينى فيها .
غاده : بتوتر . لما وقفت قدامه عن قرب . لأ . احم . لأ متعتذرش يادكتور . إت.. اتفضل خير حضرتك !؟
معتز : بتوتر وقلق . انا من اول ما دخلت الجامعه .سمعت كلام غريب جدا . وإن امبارح حصلت حاجه لزميلتك . احم الدكتور لارين . وانها اغمى عليها ف الجامعه .
غاده : بزعل . ايوه حضرتك . امبارح لارين اتعرضت لموقف وحش جدا . وربنا ينتقم منه
معتز : بخوف . ولهفه . خير يادكتور ممكن اعرف الل حصل . لو ده ميدايقكيش .
غاده : من جواها ما صدقت أن معتز بيتكلم معاها . لأ ابدا . وايه الل هيدايقنى .حاضر هاقولك . امبارح لما كنا ف المدرج منتظرين حضرتك .—— وحكتلو كل الل حصل .
معتز : بيسمع وعيونه مفتوحه على الاخر من الزهول . ومش مصدق .!!! لارين تتعرض للهجوم ف قلب الجامعه . ولارين حامل!!!؟ وكمان معاها سلاح وعورت المجرم .
وسألها طيب والدكتوره عامله ايه دلوقتى.؟
غاده : لارين تعبانه ياحبيبتى . ورجعت من المستشفى ع البيت . ومش هتقدر تيجي الكليه الفتره دى .
معتز. : بزعل . طيب مين الشخص ده !؟ وياترى يعرفها ولا لأ !؟ وهل ليه عداء مع حد من العيله . حاجه غريبه فعلا .
غاده : والله يا دكتور مش عارفه . بس كان طول بعرض وضخم ف نفسه كدا . بس سمعت اخوها لما طلع بطاقته من جيبه بعد ماضربه بيقول وليد تهامي ..حاجه زي كده والله مافكره قال وليد ايه . لأننا كلنا كنا متوترين .وانا مكنتش مركزه بس الل فكراه كويس أنه اسمه وليد .
معتز : بشك. واتصدم .وليد ؟ بس هي قالت وليد تهامى !! وبلع ريقه بخوف . وفتح عينيه على الاخر لما افتكر وليد لما راح عندو امبارح ع البيت واعتذر وصمم أنه يعملي العصير بنفسه قبل ما انزل ع الجامعه . وبعدها محسش بنفسه غير ع المغرب . وبص ل غاده . وطلع فونه وجاب صوره وليد . غاده بصي ع الصوره دي !! هو ده !؟
غاده : استغربت رد فعل معتز .وكمان سرحان وعينيه مفتوحه على الاخر . لكن بصت ع الفون . وشهقت بصدمه . والكتاب وقع منها هيييه يلهوى . هو . ايووه هو يادكتور . انت تعرفه !!؟
معتز : غمض عينيه بيأس .وشك أن وليد بينتقم طيب هو وليد ليه عداء مع جوزها .!؟. ومعرفش يرد عليها يقولها ايه !؟ وبصلها وهز راسه . ده كان شغال ف المخابرات واكيد ليه عداء مع جوزها !! كويس انهم اخدوه ع القسم . الجزاء من جنس العمل.
غاده : خافت وبلعت ريقها بتوتر . وبصت ل معتز . عن اذنك واختفت من قدامه ..
معتز : نده عليها . لما شافها خايفه . ومردتش عليه . وجه يتحرك شاف كتاب غاده واقع ع الأرض . ونزل جابه وحطه فى شنطته لحد مايشوفها ف المدرج ويسلمهولها .. ووقف بغيظ من وليد وصك ع اسنانه بغضب . والله ياوليد تستاهل انك تاخد مؤبد . انت انسان كلك شر . وانا ندمان على انك صاحبى وندمان اكتر كونك قريبى . والحمد لله ان لارين بخير . انا لا يمكن اسامحك ياوليد . تستاهل أسؤ عقاب .
———————-بقلمى Mariem Nasar
ف المستشفى العسكري.
أكرم وسمير عميل 1 : وصلو المستشفى . وراحو على غرفة مراد بسرعه . ودخلو وشافه مراد متوصل بالأكسجين ونايم ع السرير ومش لابس تيشرت ووسطه كله ملفوف بشاش وكتفه ملفوف بشاش . ومتوصله محلول ونايم.ولسه مافقش. وخرج وسأل العسكرى الل واقف ع اوضة مراد ..
.. وقاله الدكتور فين . ومتعرفش الحاله الل جوه فاقت ولا لأ .
العسكرى : الدكتور لسه خارج من عنده حالا يافندم .
الممرضه : جت وداخله عند مراد .
اكرم : لو سمحتى . الرائد مراد فاق ولا لسه .
الممرضه : ايوه حضرتك فاق الفجر والجرح كان تاعبه ومكنش قادر يتكلم . والدكتور عطاله مسكن ونايم دلوقتي ..
اكرم : الحمدلله يارب . طيب حالته ايه . يعنى اقصد هو كويس الخطر عدى ؟
الممرضه : ايوه يافندم . الحمدلله .
اكرم : ابتسم . الحمدلله .انا متشكر جدا.
واتحركو ع العنايه المركزه . ودور ع الدكتور . وغرفة فهد . وشاف فهد من ازاز الغرفه . ومتوصل بالاجهزه . اكسجين . وقلب وحجات كتير . واتخض من المنظر . والعسكري قاله ممنوع الدخول ع الحاله .
اكرم : شاف الدكتور ف اخر الطرقه . وراح بسرعه . دكتور . دكتور طمنى ع الرائد فهد . فاق ولا لسه !!؟
الدكتور : بزعل . قلع النضاره . وقال . الرائد فهد . فاق انهردا الساعه ٦ صباحاً .
اكرم : ابتسم . لكن ابتسامته اختفت .لما الدكتور كمل ..
الدكتور : المريض فتح عينيه . حوالى نص دقيقه . وغمض من تانى . للاسف الحاله دخلت ف غيبوبه .
اكرم : بصدمه كبيره . اييييه غيبوبه !!!؟
عند طارق.
كلهم قاعدين . رنا قاعده ومبسوطه باللمه الحلوه . فريحه ورينو ورودي .وبتقشر فاكهه للكل ومهتمه ب رينو مرات الغالى .
طارق : قاعد وشايل چود وآدم ع رجليه . ومريم واقفه وسانده ع ركبة طارق بتاكل الشيكولاته . وبتأأكل طارق معاها .
طارق : خلاص ياميرو كلى انتى انا شبعان .
مريم : هزت راسها لأ ياطالق كول معايا انا بحبك .
طارق : ههههه يابت اسمى طارق . انا بخاف اقلدك . اصل ستك تفتكر انى برمي عليها اليمين ولا حاجه . هههههههههههه
كلهم ضحكو .
رنا : بدهشه . ستك !!!!؟ ايه ستك دى كمان انت مش هتبطل بقى وبصت ل مريم انا ماما رنا اوكي ياميرو يقلبى .
مريم : هزت راسها . ماشي انتى ماما لنا .
طارق : ههههه لنا يا لنا . وبص ل آدم . انت ياض انت كلك مراد بالظبط . ههههه فاكره يارانوش وانا بربى ابوه ههههه انا مستنى لما آدم يكبر شويه . وبعون الله هخليه مراد التانى قول ياض يا آدم . يارمينى بلقمه ناشفه والعيش عندك طري . تقلان عليا ليه متحن يامفترى .
..وكلهم ضحكو بدهشه ع طارق وآدم الل بيضحك من قلبه هو وچود ع حركات طارق.
باب الفيلا الداخلي خبط .
رينو : نزلت النقاب .
طارق : بص ل رنا .امسكي ياحبيبتى وعطاها چود . وفريحه اخدت آدم ومريم راحت ل رينو .
طارق : فتح الباب . وكان الجارد . خير يابنى .
الجارد : طارق باشا ف واحد ف الجنينه عايز يقابل حضرتك !
طارق : واحد مين !؟
الجارد : اسمه المقدم سمير مخابرات عامه .
طارق : للحظه حس بقلق مبهم مخابرات !؟ . طيب انا رايح أشوفه عايز ايه .. وقفل الباب وراه وخرج ..
طبعا .اكرم لما عرف بحالة فهد مجاتلوش الجرأه انه ينقل الخبر لعيلة فهد.
.وقال لسمير يروح لعيلة فهد .
واكرم هيروح لعيلة مراد. وكل واحد راح ف طريق .
طارق . وصل الجنينه .شاف واحد لابس مدنى ومعاه شنطه كتف . طارق قلبه بيدق دي شنطة فهد !!! ايوه هي شنطة فهد ابنى !! وبلع ريقه بخوف ..
سمير : صباح الخير يافندم .
طارق : مردش ع سمير .وعينيه ع الشنطه بخوف. وقال دي .. دي شنطة فهد ابنى مش كدا !؟
سمير : هز راسه . ايوه يافندم دي شنطة الرائد فهد . انا اسف يافندم انى هابلغك —
طارق : رفع عينيه برعب لسمير وبتروح يمين وشمال . وخايف فعلا مرعوب . وهز راسه.لاء..
سمير : شاف تعابير طارق . ولحق يفهمه ان فهد عايش .. حضرتك الرائد فهد بخير . لكن امبارح وهو ف المهمه اتصاب هو والرائد مراد .وحاليا هما الاتنين ف المستشفى العسكري . وده العنوان .اتفضل حضرتك .. وقدم الشنطه والورقه لطارق .
رنا : اله طارق خرج وقفل الباب . ياترى مين الل جه ومدخلش ..
رودي : بصت من الشباك . طاروق جاي اهو انا هفتحله . وفتحت الباب .
طارق : داخل ومخبى دموعه . وماسك شنطة فهد .
رينو : بتلاعب مريم نونو . ورفعت عينيها لطارق . وشافت شنطة فهد. وقلبها دق بسرعه وفرحت جدا . وقامت بسرعه وجريت ع طارق . بابا . بابا. دي . دي شنطة فهد مش كدا . وبصت ع الشنطه كويس ايوه اسمه عليها وضحكت بدموع . فهد جه . ونزلت النقاب وجريت ف الجنينه تدور ع فهد ووصلت لحد بوابة الفيلا تشوفه بره ولا لأ .
فريحه : ضحكت بدموع .وجريت ع ابوها . بابي . مراد وفهد رجعو . هما فين !؟ اكيد مراد راح ع الفيلا هناك ومش هيلاقينى. انا . انا لازم امشي دلوقتي. ههههه مراد جه . مرااادى رجعلى . وطلعت تجرى ع السلم تجيب شنطة ولادها ..
رنا : لما شافت طارق . ماسك شنطة فهد. وباصص ف الارض . قلبها دق بخوف. وقالت فهد مش بالعاده يجيب الشنطه ع هنا وميدخلش . وراحت ل طارق وبتمشي ببطء وحطه أيدها ع قلبها . طا…طارق . هوا…وبلعت ريقها .هوا فا ..فهد فين . وليه مدخلش . وانت ساكت ليه .
رينو : وصلت للبوابه ومسكت الحديد وبتنهج وضحكتها ع وشها . وبعينها بتدور ع فهد ف كل مكان . ههههه انت فين بقى يافهد . انا هسلم عليك علشان انت وحشنى اوى . وبعدها هخاصمك . ولما تعرف انى حامل هتصالحنى بطريقه حلوه .
. ولفت ضهرها . وبتبص ف الجنينه . وبتضحك بدموع . انت فين بقى .وشهقت ياخبر . اكيد فهد اول ما وصل راح ع الفيلا هناك علشانى . ورجعت ع الفيلا وبتجرى هروح أسأل بابا طارق ويوصلنى حالا ههههه فاااهد رجعلك يارينو . لكن وقفت مكانها بصدمه . لما سمعت صوت رنا بتصرخ باسم فهد ..
.طارق : ساكت والشنطه وقعت من ايدو . ودمعه نزلت منه ..
رنا : مسكته من دراعه انت ساكت ليه يطارق .
اتكلم ابني فييين . انت بتعيط لييه اتكلم ياطارق ..
طارق : رفع راسه . ابنك اتصاب .و…
رنا : قلبها هيطلع من مكانه . وصرخت بصوت عالى ابناااااااى . لااااا فااااااهد . فااااااهد لاااااا
طارق : لحقها قبل ما تقع .ونزلو ع الأرض . اهدى يارنا . اهدى ابنك ف المستشفى وهو كويس . ومراد كويس هما اتصابو وهيطلعو منها .
فريحه : نزلت من ع السلم بسرعه . لكن وقفت لما سمعت صريخ رنا . وقلبها وقف لما سمعت ابوها بيقول مراد اتصاب . وهمست بدموع مو..موراد والدنيا بقت ضلمه قدامها ووقعت ع الأرض .
رودي : صرخت . فريييييحه . وجريت عليها بعياط فريحه . فريحه .
رينو : سمعت صوت رنا بتصرخ باسم فهد . وحست ان مفيش هوا حوليها .لكنت أقنعت نفسها انها بتتخيل . وسمعت غلط .. واتحركت وبتمشي وبتقدم خطوه وتأخر خطوه . ومكلبشه ايديها ف بعض . ووصلت عند الباب بصعوبه . لكن سمعت طارق فهد ومراد اتصابو. وشافت رنا وهي قاعده على الارض بتصرخ وبتعيط . وشافت فريحه وقعت ع الارض . ورودي بتصرخ .وبتتصل ع فارس . وطارق محتار بين رنا وفريحه .
رينو : بصدمه وعينيها مفتوحه على الاخر . ودموعها نازله من غير عياط . وحطت ايدها ع بطنها . ونزلت ع ركبها وهمست فهد .
آدم : قاعد ف الجنينه . ايه يامريم فكيها بقى . انا بقالى ساعه بقولك نكت . وانتى مكشره كدا . اه هي النكت بايخه بس ع الاقل فيها واحده حلوه ..
مريم : مسكت ايده . حبيبي والله غصب عني.
مش عارفه حاسه بتقل على قلبى .وقلبى مقبوض .
آدم : باس ع أيدها . قومي معايه . تعالى نطلع اوضتنا .واخدك ف حضنى وتحكيلى مالك بالظبط . انتى مش عجبانى من امبارح . قومي . وساعدها وقامت . وطالعين ع السلم .فونه رن . وكان رعد .ثوانى ياحبيبتى ده رعد ماكنا لسه ف الجنينه . ورد ايوه يارعد . بتقول مين !؟ اه الرائد اكرم . طيب خليه يدخل ..وقفلو .
رعد : اتفضل حضرتك . آدم باشا منتظرك جوه .
اكرم : هز راسه متشكر . وداخل الفيلا ومعاه شنطة مراد
مريم : مين ياحبيبى الرائد اكرم ده !؟
آدم : للحظه افتكر . إن اكرم صاحب مراد وفهد ومعاهم ف المأموريه .. وبص ل مريم بخوف . اطلعى انتى وانا هشوفو عايز ايه وهحصلك .
مريم : هزت راسها . حاضر ياحبيبى .ولفت ضهرها علشان تطلع فوق .
اكرم : دخل وشاف آدم نازل من ع السلم صباح الخير .
آدم : نازل . بخوف مبهم . وشاف اكرم .ورد بتمثيل .. صباح الخير.
مريم : طلعت ع اخر السلم . ولما سمعت صوت اكرم لفت . وشافت اكرم . لكن لفت انتباها الشنطه . ولا إراديا حطت ايدها ع قلبها مراد !!!!
آدم : سلم ع اكرم . وقلبه بيدق خوف ..واتاكد أن ف عاصفه من ورا شكل اكرم وتعابيره . وآدم سأله من غير مقدمات. مراد ابنى كويس !؟
مريم : سمعت آدم ونزلت ع السلم بسرعه وكانت هتقع لكن لحقت نفسها . ووصلت عند آدم. وقالت آدم . آدم دي . دي شنطة مراد ابنى . وبصت ل اكرم شنطة ابنى دي !؟
اكرم : قلبه وجعه ع شكل أم صاحبه .. ايوه يا أمي هي شنطة الرائد مراد…
آدم : بلع ريقه بصعوبه . وخايف عليها . لأنه أتأكد أن ف اخبار مش حلوه … ومسك مريم . اطلعي انتى دلوقتى . وانا هتكلم معاه .
مريم : قلبها اتقبض اكتر . وبصت ل آدم . وعيونها اتملت بدموع . وبصت ل اكرم . ووقفت قدامه. بترجي . ابنى فين !؟ وانت جايب شنطته ليه . وهو مجاش ليه . ده بيجري عليا اول ما يرجع . فين مراد !!!؟ مراد ابنى فييين !!؟
اكرم : منزل راسه ف الارض . وساكت .
آدم : شد مريم . اهدى تعالى هنا . وقولتلك اطلعي فوق .
مريم : برعشه . بصت ل آدم . لأ لأ مش هطلع . آدم هو مبيردش عليا ليه؟ . ومراد مدخلش ليه ؟ اساله انت طيب . وقوله ولادي فين !؟ آدم أسأله .
. وراحت ع اكرم . بدموع رد عليا ابنى فين . وفهد فين . عيالى فين !!؟
اكرم : بدموع . انا اسف يا امي . الرائد مراد والرائد فهد . اتصابو … ومكملش كلامه ..
آدم : برعب وصوت عالى . مررررريييييييييييم . ——–

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الفهد)

لقراءة الجزء الأول من الرواية اضغط على : (رواية جريمة عشق)

لقراءة الجزء الثاني من الرواية اضغط على : (رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى