روايات

رواية عنود الفصل الخامس 5 بقلم سارة أحمد

رواية عنود الفصل الخامس 5 بقلم سارة أحمد

رواية عنود الجزء الخامس

رواية عنود البارت الخامس

رواية عنود
رواية عنود

رواية عنود الحلقة الخامسة

كامل بيقرب من عنود والشر مليه وعيونه بتلمع بمكر الشيا”طين
وببسمه بارده زي الثلج ….وبنره خبيثه يتحدث….
كامل: هتروح فين مني البيت فاضي وحدش هينجدك مني… بقي انا يا عنود مجنون واهبل عشان كده هربتي مني قبل فرحك عليه وتتجوزي واحد تاني…. بس الحساب هيجمع يا عنود فاكره اما
كنت بدخل عليكي الاوضه وانتي اول ما تشوفني تصرخي بس ماما بتدخل وتفضل واقفه تضحك عليكي وانتي منكمشه في نفسك وبتعيطي….. وانا بض”ربك… بلحزام فاكره ولا وقتها كنتي صغيره اوي كان عمرك ٧ سنين…
انا كنت ببقي سعيد اوي وانا بضرب فيكي وضحك بشر….
هو بيتكلم وعنود بتبكي بمرار ووجع زي ما تكون عايشه العذاب ده دلوقتي…. وبدات حاله الارتجاف تتمكن منها وتبكي ….
وكامل يضحك اكتر ويفرح اكتر كل ما يحس ويشوف وجع وعذاب عنود….. لكن عنود مش هي عنود الطفله الصغيره … اللي كان بيعذبها وتكتفي بلبكاء هي دلوقتي قادره علي اخد حقها والدافع عن نفسها… خصوص اول ما افتكرت كلام دكتور باسل في محاضره ليه

 

 

باسل:الانساني القوي هو اللي يواجه مشاكله من غير خوف بل علي العكس يقف في وشها ويتحدها من غير خوف…..
وفعلا تبتسم عنود وترجع اليها قوتها وثقتها في نفسها…. وتتقدم نحيت كامل بنظرات تحدي وثقه في النفس ليس لها حدود…. وتقف
امامه وتعقد يدها الاثنان في بعض
وتبتسم ببرود….
عنود:عوز ايه يا كامل وفين ام الخير وازاي دخلت هنا…..؟ وايه اللي فكرك بيه…؟
يتعجب كامل من شجاعه عنود المفاجئه….. ويبتسم بشر اكتر….
كامل:دي اللعب هيحلو من امتي والفار بعرف يتكلم… وقرب منها وبصلها بشر وتهديد
علي عكس المتوقع تقرب عنود وتبدله نفس النظره وتقوله بتحدي
وسخريه…..
عنود:هو انت فاكر نفسك هتخوفني لا فوق يا كامل عنود الطفله الصغيره كبيرت خلص .. ومش هتخاف منك تاني يا مجنون وقسما بلله لدخول الثرايا الصفره هيكون علي ايدي……
كلامها هز ثقه كامل في نفسه واثار جنونه وغضبه ومره واحده عيون احمرت وبرق بطريقه مرعبه وملامحه اتبدلت لي سواد وزق عنود بعن”ف فيوقعها علي الارض
وصرخ بهستريه وغضب جامح
كامل:اااااااا هقتل”ك يا عنود وهفضل اع”ذب فيكي عنودددد
وقرب من عنود بغضب جحيم”ي
عنود اتوترت اول ما شافته بيقرب منها وهو لا يفصله عنها اللي خطوه
وفضل يقرب ويقرب وعنود لسه وقعه علي الارض…. وتحاول تقوم بس هو يمسكها من قدمها فتلتفت اليه بغضب وخوف وتصرخ سبني يا اخي… بس هو يشدها اكتر واكتر
فتقع عيونها علي السندل ذو الكعب العالي فتثبت عينها عليه لان خلصها فيه وكامل بيجرها ارضا عشان يتمكن منها تمسك هي السندل وتحدفه بيه فياتي في راسه فيصرخ بوجع اه راسي ويتركها….. فتقوم عنود بسرعه البرق وتجري لي تحت وتخرج بره الفيلا فتصطدم بيه مجددا فتصرخ
انت…. ااانت …. ازاي… ازاي مستحيل انا لسه سيباك فوق….
يرد عليها…. بكل هدوء …. اهدي
عشان تفهمي

 

 

عنود مرتبكه ومتوتره ومش فاهمه حاجه لكن ليس امامها غير الهدوء حتي تخرج من الورطه دي
تتنفس عنود وتهدا تماما حتي تفهم ايه اللي بيحصل …..
عنود:تمام اتفضل فاهمني…. لكنها تلاحظ اثار الجرح اللي سببه حدفها ليه بسندل…. فتلمع عينها بفكره…..
كامل:بصي انا مش كامل انا بدر جمال دكتور البرامجه الشهيره….
وانا بكره اللي اسمه كامل وعوز اقتله خلص فساعدني عشان اقتله
بس خالي بالك منه ده خطيره اوي ومجنون…… انا حذرتك سلام انا ماشي…..
عنود:استنه يا بدر….. بس هو ميردتش ويجري…..
تقف عنود غارقه في التفكير وحل ذاك اللغز …. مين هو بدر جمال وايه علاقته بي كامل ابن عمها …..؟ ومين اللي وصله الي هنا وايه سبب ظهوره بعد كل السنين دي والاهم ازاي دخل لي الفيلا وتذكرت امر ام الخير كل دي اسئله بدور في عقلها…..
عنود بخضه:يا لاهواااي ام الخير … احسن يكون قتلها وجرت عشان تشوف امر ام الخير……
تقي بحق”د: تستهلي يا عنود كل اللي هيحصل فيكي…..والله لا هطلع كل اللي الحب والخير اللي عملته فيكي يا يتيمه يا لي من غير اهل شكلك نسيتي اصلك والله لا هرجعك ليه تاني شحاته متسوله
يا تري كامل الزفت عمل فيها ايه
…….؟ انا مش قدره استنه لحد ما جبريه تتصل وتقولي انها بقيت عندها…. وطلعت تلفيونها…
واتصلت علي جبريه…. بقلق
تقي:الو يا جبريه ها ايه الاخبار…؟
جبريه سكته:________
تتعصب تقي اكتر:ما تردي يا جبريه ايه الاخبار….؟
جبريه لسه ساكته…..
تتعصب تقي اكتر وتزعق لها في التليفون ….جبريه ردييي
فيبص لها الجميع بتعجب….
ويشفها باسل وينده عليها بس هي متسمعش حاجه…. فيغض باسل…
ويجري وروها ويشد من ايدها
فنلتفت اليه تقي….

 

 

باسل:انا بنده عليكي ليه مش بتردي ومين جبريه دي…. وفين عنود مجتش ليه النهارده هي كويسه…..
تتعضب تقي اكتر اول ما سال عن عنود
تقي ببرود:معرفش روح اسأل عنها بنفسك سلام يا دكتور…..
باسل متعجب:ايه مالها دي ومين جبريه دي لا انا لازم اتصل بعنود وافهم….
واتصل بعنود وحكلها كل اللي حصل….. عنود ببسمه صفره:بقي هي الحكايه كده طيب صبرك عليه يا تقي اما قلبت عليكي سحرك مبقاش انا عنود…..
في الشركه
عامر:انا اسف يا حبي…
سهام بزعل :انت بوظت احلي يوم في حياتي …. وخليت سيرتي علي كل لسان وبابا كان عوز يفسخ الخطوبه ويصافي الشراكه بس انا
بحبك اوي اوي….
وقربت منه ….. ومسكت الكرفاته بدلع
عامر :خلص يا سهام انا هعوضك هعزمك الليله علي العشاء ايه رايك
تفرح سهام وتقبله في وخده وتحضنه شكرا يا حبيبي يبتسم عامر ويقول كان نفسي عنود تهتم بيه كده بس يلا معلش يا قلبي ده اللي دار في عقله….
في المساء والجميع مجتمع علي العشاء
عامر:يا جماعه انا هتعشي بره مع خطبتي سهام عشان اعوضها اللي حصل امبارح اصلها طلعت بتموت فيه…..
ويبص لي عنود بتحدي….
تتجن عنود من الغيره والغضب
عنود تتمتم:كده موته بسم الهاري
عامر بمكر:بتقولي حاجه يا عنود….
عنود وهي بتجز علي سنانها وبتضحك بغضب:ابدا بقول بلهنا…
عامر:بحسب طب عن اذنكوا
تمثل عنود البكاء:اخرج برحتك وسبني انا وحدي هنا انا اللي مراتك ده وعدك ليه انك عمرك ما هتخلي دمعه واحده تسيل مني انا زعلانه فين دعمك ليه في حضنك ليه…..
دموعها تنزل جمر”ات تحر”ق قلب عامر…. فيجري عليها ويضمها بحب
عامر:بس يا حبيبتي انا وعدي زي ما هو وحضني لكي موجوده ملكك انتي لوحدك…. خلص يا قلبي البسي ونخرج كلنا انا وانتي وتقي…. وسهام
تبتسم عنود بمكر ونصره ….
تقي مش طايقه نفسها من الغيظ
تقي:انا مش جايه مليش نفس عن اذنكم….
عامر :طيب البسي انتي يلا

 

 

بس بلاش لبس ينرفز ماشي…
عنود تقبله في خده وتجري يتسمر عامر مكانه بحب ويبتسم ببلهاه زي الطفل… الصغيره اللي اخد هدايه
تلبس عنود فستان ابيض طويل …. وبكم واحد والتاني بلحملات….. وليه حازم علي الخصر لونه فاضي وحذاء فاضي براق ذو كعب متوسط…. وعمله شعرها ديل حصان ومنزله خصله من شعرها علي جانب وجهها…. وتضع القليل من الزينه…. وعطرها المميز
وشطنه صغيره فضيه…. مسكها في يدها…..
اول ما تزل علي السلالم يتجمد
عامر مكانه ويفتح فمه علي مصرعيه😮 والبسمه الهبله علي وشه….. وعيونه مثبته علي عنود….. اوبا ياخربيتك الجمال
تمكسف عنود وتخبي وشها بين ايدها……
عامر يشدها من خصرها ويقربها اليه ويحضنها والله بقي انتي عوزن تبقي ارمله او تخلعيني…
تتعجب عنود:انا… ليه
عامر:انا قولت مفيش لبس مغري تقومي تهوسني طيب هنخرج كده ازاي….. اكيد مش هستحمل وهرتكب جنايه…. انا بقول بلاش نخرج احسن….
عنود بدلع:الله بقي يا عامر….
عامر:والله بعد عامر دي انا مش هسيبك وقرب منها وقلبها بشغف وشليها بس يقطعه صوت رساله علي التليفون فيجن عامر…
هو ده وقته ونزل عنود ورايح يشوف الرساله اول ما فتحها وشه اتغير والبسمه اختفت والغضب بقي مكانها وصرخ عنودد
وجري نحيتها وشدها من ايدها بتخونيني انااااا
بس غضبه يحتفي اول ما عنود تقبله بحب اول مره تقبله … هي
فينسي اسمه عنود انا عمري ما اخونك. انا بحبك…. ودليل برائتي
اهو واعطته هاتفها وشاف صور اللي اتبعت اليه قبل الفبركه وبعدها… وكان المصدر تلفيون جبريه….
عامر بغضب:انا هدفعها التمن…
عنود:لا يا قلبي سيبك منها
عامر:مين اللي قالك
عنود:مش وقته احنا لازم نروح العشاء….
عامر: لا يا قلبي انا لازم افسخ الخطوبه
عنود:مش وقته يا حبي عشان شغلك سيبها لي وقتها…

 

 

عامر:طيب وفعلا رحوا العشاء واول ما سهام شافت عنود دم”ها اتحرق والغيظ بان عليها…. وبقت هتاكل عنود بعينها التي تشتعل بلغضب والحقد
فعنود تبص لي سهام بمكر الديابه وتبتسم بخبث اول ما شافت النا”ر
مولعه في سهام … والغل بياكل فيها وعينها هتفرقع من كتر الغيظ والغضب … من عنود وشقاوتها اللي كلت الجو منها وخلت عامر يرجع لها ويهمل سهام….
عنود:ولسه يامه هتشوفي مني سواد بقي انا تدبري ليه فضيحه صبرك اما دخلتك مستشفي المجنين ميبقاش اسمي عنود…. ده اللي كان بيدور في بالها….
واختفت نظره المكر اول مادخل عامر وهو مخضوض عليها وكان معاه الدكتور….
عامر بلهفه:عنود قلبي انتي كويسه
بطنك لسه بتوجعك ردي عليه يا قلبي…. وفضل يحضنها ويملس علي خدها برقه …. وع”لت ال”نار اكتر في سهام لدرجه انها وقعت وهي مشيه ومش شايفه قدمها من الغي”ظ والغ”ل….
وعامر محدش باله منها كان مشغول في عنود …. تفرح عنود اول ما سهام وقعت وعامر متاجهلها….. ومش شايف سهام اصلا…..
تصرخ سهام بوجع اه يا رجلي رجلي انكسرت عامر الحقني….
يلتفت عامر لي سهام بخضه وضيق ….
عامر:يلا كملت هو انا ناقص وجري علي سهام ولسه هيشوف رجلها
تصرخ عنود بتمثيل جامد اوي زي ما هتكون هتموت….
عنود:اه يا بطني هموت يا عامر الحقنيي….
يجري عامر علي عنود فتصرخ سهام فيجري عليها وفتصرخ عنود فيجري عليها فضل كده شويه حلوين لحد ما داخ وعيونه احولت وقعد علي الارض وحط ايده علي راسه وصرخ هو كمان ….
عامر:نفوخي يابه الحقونييي وو

 

 

اول ما قال كده تجري عنود عليه بكل لهفه :مالك يا حبي يا عقلي…
فتتغاظ سهام وتحاول تقوم بس رجلها اتكسرت فعلا فتتوجع
بس عيونها متفرقع من كتر الغضب
سهام: بقي كده اظاهر اني الصوره منفعتيش طيب صبرك… الحرب بدات بينا والشاطر اللي يضحك علي التاني….
فتخرج تليفونها وتتصل بباسل
فيجي علي طول واول ما يدخل يجري علي عنود…..
ويمسك ايدها بلهفه عنود قلبي انتي كويسه فيكي حاجه عنود متنحه وساكته…
وعامر لسه هينطق ويبعد ايده باسل يسبق عامر ويشيلها ولسه هيحرك بيها يمسكه عامر من قدمه وو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية عنود)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى