روايات

رواية عشق الشيطان الفصل الثالث 3 بقلم نورهان أشرف

رواية عشق الشيطان الفصل الثالث 3 بقلم نورهان أشرف

رواية عشق الشيطان الجزء الثالث

رواية عشق الشيطان البارت الثالث

رواية عشق الشيطان
رواية عشق الشيطان

رواية عشق الشيطان الحلقة الثالثة

وما كاد ان يخرج خارج المطبخ الا وسمع صوت طرقات قويه على الباب ذهب مصطفى باستغراب وهو يقول: حاضر يا اللي على الباب ثانيه واحده

فتح مصطفى الباب وجد شاب يفع الشباب وحوله مجموعه كبيره من الحرس اخذ يجوب بانظاره على ذلك الشاب الذي امامه يقسم انه لم يرى احد من قبل بتلك الهيئه حيث يظهر عليه الثراء الفاحش تلك البدله وذلك الحذاء الذي يرتديه الذي يشبه النجوم التي تتلالا في السماء يقسم ان من يرى حذائه يقول انه لم تلمس قدمه الارض ابدا

ثم صعد بنظراته الى ذلك الوحش القابع امامه مصطفى بتساؤل ونظرات يملؤها الاستغراب: حضرتك مين وعايز اى

نظر له غيث بقرف وهو يجوب الشقه بنظرات اشمئزاز :انا ابقى غيث يحيى المنشاوي

مصطفى بتساؤل: يحيى المنشاوي عمي انت ابن عمي اهلا بك تفضل

قال ذلك وهو يترك له المجال لكي يدخل الى الشقه ثم اخذ ينده مصطفى على والده وهو يقول بسعاده: بابا تعال يا بابا ابن عمي جاي عشان يزورنا

في ذلك الاثنا خرج كل من محمود و حنان وعلى وجههم علامات الصدمه قال محمود بستغراب: غيث غيث ابن يحيى

ثم نظر الى غيث بحب وهو يقول: تعال يا ابني تفضل تعال البيت بيتك

نظر له غيث بسخريه وهو يقول :مالك يا عمي عينك رغرت بالدموع كده ليه ايه معقوله حضرتك مش فاكر عملت ايه معي في اخر مره جاءتلك فيها

نظر محمود الى الارض وتحدث بهدوء :اسف يا ابني اسف على كل اللي حصل انا عارفه ان انا ظلمتك وعارف ان انا اكلت حقك وعارف ان انا دمرتك سامحني يا ابني ارجوك لما نزلت من بيتي اخر مره مكسور الخاطر انا بعديها نزلت ادور عليك عشان اجبار خاطرك وخليك تعيش مع عيالي بس صدقني ما لقيتكش وحاولت اوصلك كثير بس ما عرفتش ربنا يعلم يا ابني ان انا عملت دوت غصب عني

ظهرت ابتسامه ساخره على وجه غيث وهو يقول :غصب عنك غصب عنك انك تاكل فلوسي وفلوس ابويا ولا غصب عنك انك تطرد ابن اخوك في الشارع وهو عيل صغير وانت عارف ان ملوش مكان غير عندك وفي حضنك غصب عنك ايه بالضبط

ثم اكمل بسخريه: وبعدين يا عم لو انت عايز تعوضني انت ممكن ترجعلي كل فلوسي وفلوس ابويا اللي انت اخذتهم ومفيش مانع ان انت تحط عليهم الفوائد كمان ثم اكمل برفعه حاجب وهو يقول ممكن ساعتها ابقى سامحك

نظر له محمود بضعف وهو يقول :كان نفسي يا ابني ربنا يعلم ان انا كنت شايلك فلوسك واني كنت محافظ عليها واني كنت ناوي لما اقابلك هاديهملك بالفوائد كمان بس اللي حصل ان في شركه ظهرت في السوق اكلت السوق كله واخذت كل حاجه زي ما تقول كده ربنا حب يعاقبني على اللي عملته معك وعاقبني بقوه كمان اخذ مني كل حاجه فلوسي وفلوسك

تحرك غيث وجلس على الكرسي بهدوء وهو يضع قدمه على الاخرى ويقول بسخريه: اممممم يعني انت عاوزني اصدق الهبل اللي انت بتقوله ده صح صدق ان في احد اخذ الفلوس منك باقولك ايه يا عمي الشغل القديم دوت مش علي انا فلوسي هاخذها كلها كامله كل جنيه ينطح الثاني انا مش هاسيب حقي انا سبت حقي وانا صغير عشان كنت ضعيف لكن انت شايف دلوقتي قال ذلك وهو يشير الى الجاردز الذي يحاوطه من كل مكان كان يقول ذلك وهو يضحك بداخله على عمه يشعر انه سوف يفعلها على نفسه فكما يقولون ان الانتقام يجعل من الانسان شخص اخر لا يعرفه

اما عن محمود ابتلع ريقوا بتوتر وهو يقول: طب بص يا ابني انا والله العظيم مش معي فلوس انا ممكن اكتبلك وصلات امانه وصدقني هاردهملك

نظر له غيث بهدوء وهو يقول :انا ماباحبش اخلي فلوس عند احد فلوسي لازما تكون في يدي

في ذلك الاثناء كانت تخرج عشق من الغرفه تريد ان تذهب الى المرحاض نظرت الى ذلك الشاب الذي كان يجلس على الكرسي بكل غرور وتكبر كانه ملك ذلك الكون والى كل من مصطفى محمود الذي يرتعشون امامه وحنان التي تقف داخل المطبخ تبكي بقوه نظرات له باستغرب وهي تقول: في ايه يا استاذ مصطفى ايه اللي بيحصل مصطفى

مصطفى بهدوء :مفيش حاجه يا انسه عشق حضرتك بس ادخلي الاوضه ارتاحي

اما عشق نظرت الى ذلك الذي يجلس على الكرسي وشعرت بتوتر كبير داخلها

اما عن غيث اخذ ينظر اليها من الاعلى والاسفل ثم نظر الى محمود بابتسامه وهو يقول :خلاص يا استاذ محمود انا عرفت انا هاخذ ايه بدل فلوسي

محمود باستغرب :ايه

اشار غيث الى عشق بهدوء وهو يقول :هاخد الانسه دى نزلت تلك الكلمات الصاعقه على كل من مصطفى ومحمود و حنان

ام عشق قالت

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
اما عن ادم كان يجلس في القصر وهو يشعر بتوتر كبير لا يعرف ماذا سوف يصنع غيث في عائله عمه فهو يعلم ان غيث اذا اراد ان ينتقم من احد سوف يدمره وبقوه قطعه دخول المربيه الخاصه به هو وغيث وهي تنظر له باستغراب وتقول: مالك يا ادم متوتر كده ليه

ادم بتعب :مفيش حاجه يا داده انا بس مش عارف اعمل ايه في المصيبه اللى انا فيها دى

نظرات له الداده باستغرب وهي تقول :مصيبه مصيبه اى أن شاءالله انا عارفه ولا انت ولا غيث هتجبوها لبر عملتوا اى تانى

ابتلع ادم ريقه بتوتر وهو يقول:خلاني اجيب له عنوان عمه والمفروض ان هو راح وانا مش عارف هو ممكن يعمل ايه في عيله عمه اصلا غيث ممكن يدمر كل حاجه بسبب ان هو ينتقم من عمه وعائلته

خبطت الداده على صدرها بقوه وهي تقول يا مصيبه وسوداء نهار اسود علي طب ويروح لهم ليه ما كفايه ان هو اخذ كل حاجه منهم ده خليهم على الحميد المجيد خد كل الفلوسهم وورجعت لي فلوسه بزياده كمان عاوز يعمل اى تانى

ادم بتوتر :غيث مش هيرتاح غير لما عمه يبوس رجله ويرجع له كل حاجه وبزياده

الداده بسخريه يرجعله كل حاجه بزياده طب ازاي ده ان شاء الله ماهو رجع له كل حاجه عارف يا ادم انا مش عارفه اعمل فيك انت وغيث بجد تعب قلبي معكم يا ابني حرام عليكم اللي انتم بتعملوه في نفسكم دوت دمرتوا نفسكم وهتدمروا نفسكم ثاني كيف اللي انتم داخلين فيه كفايه تفتحوا ابواب جهنم عليك انتم ايه ما بتفهموش اللي بيحصل دوت كل الناس دي ممكن تتجمع عليكم في يوم وساعتها محدش هيسمي عليكم

قالت ذلك وغادرت المكان وهي تضرب كف على اخر
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
رايكم و اى اللى ممكن يحصل مع البطله المسكينه دى

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الشيطان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى