روايات

رواية عشقي المتمرد الفصل التاسع 9 بقلم مروة مرزوق

رواية عشقي المتمرد الفصل التاسع 9 بقلم مروة مرزوق

رواية عشقي المتمرد الجزء التاسع

رواية عشقي المتمرد البارت التاسع

رواية عشقي المتمرد الحلقة التاسعة

حنين بفرحه…….أنا مبسوطه إني اتعرفت عليكوا بجد
حاتم بابتسامة…….وأنا اكتر قصدي وإحنا أكتر
هيلين بهمس……..احنا برده يا كد*اب ااااااه ايه كتفي
حاتم بهمس……بطلي يا ل..مضه
هيلين بهمس……..ماشي الايام جايه وأنا هوريك
ليقاطع كلامهم دخول اللواء جلال
جلال……الحمد لله على السلامة يا بنتي
هيلين بابتسامة…….الله يسلمك يا ابو عيون زرق انتي
جلال بضحك…….هي الر*صاصة أثرت علي عقلك ولا ايه انتي كويسه
هيلين بضحك…….من بعد البصل الأخضر والفول أنا عال العال بس اطلع من هنا سليمه
حاتم بغيظ……بس يا جز*مه
هيلين بضحك……بتمو*ت فيا يا حاتم لدرجة الاحترام يا خويا مااااشي بكره تترجاني علشان اساعدك وأنا هر*بيك
حاتم بغيظ…….سمعيني كدا تاني تي ايه

 

 

هيلين بخوف……..تجيني يا حبيبي انت
الكل ضحك وحنين طلبت منهم يسبوا هيلين علشان ترتاح شويه والكل فعلا طلع
هدي بفرحة…….الله أنا مبسوطة أوي يا حاتم
حاتم بابتسامة……..الحمد لله فتره وعدت
هدي حضنت وعيونها دمعوا
هدي بدموع…….انت مش هتسبنا صح
حاتم بحنان……..لا مش هسيبكوا خالص يا حبيبتي يلا نروح نشوف ماما
هدي مسحت دموعها……يلا
علا كانت بتابعهم بحزن كبير و و*جع
شوقي بحزن……..ليه اختارتيني يا علا كان زمانك معاهم دلوقتي
علا حضنته……..مقدرش ابعد عنك يا بابا انا اتحر*مت من حضنك دا من صغري ومش عايزه اتحرم منه أنا أنا وأخذت تبكي
شوقي بحنان………أهدي يا روحي أنا جنبك وقريب هنرجع عيلة تاني أن شاءالله
علا بدموع……يا رب يا بابا يا رب
عمر بحز*ن علي حال معشوقته
عمر خادها و روحوا
عمر بمرح…….بقولك ايه انا جعان
علا……..هحط ليك اكل وجات تمشي
عمر مسك ايدها
عمر بحب و عشق……تؤ تؤ تؤ أنا جعان بيكي و حشاني ضحكتك وابتسامتك وحشني حضنك يا معشوقتي
علا حضنته وابتسمت ليه
علا بحب………ربنا يخليك ليا يارب انت بجد عوضي يا حبيبي أنا بحبك أوي يا عمر
عمر بحب……..وأنا بحبك وبعشقك وبمو*ت فيكي يا قلب و روح عمر بقولك ايه
علا……..إيه
عمر بغمزه………..تعالي نجيب مالك و ملك و نور و رحمه و سليم تعالي
علا ضحكت بخجل و عمر شالها و غرقوا في بحر عشقهم استطاع عمر أن يجعل معشوقته تنسى حز*نها لو قليلا
إياد……ريان أنا قررت أتقدم لهيلين
ريان اتنفض وقام بسرعة
ريان بغضب……بتقول ايه
إياد…….أنا حاسس بمشاعر ناحية هيلين وعايز أتقدم ليها
ريان…….لا مش هينفع
إياد بصدمه……..إيه ليه
ريان بغضب وغيره حاول يداريها…….علشان هيلين هي السبب في وضع أسامة عرفت ليه
إياد بصدمه…….أسامة هيلين هي السبب في وضعه بعدين اكمل بغضب خلاص نها*يتها هتبقى على أيدي
ريان بهدوء…….لا هيلين دي ليا أنا هعرف الزاي اك..سرها

 

 

إياد خبط إيده في الحيطة وعيونه جات على هدي اللي بتضحك ابتسم بش..ر
إياد بشر………هي هتنك..سر بس معاها و*جع روح
ريان بص للي إياد بيبص عليه
ريان…..قصدك ايه
إياد بشر وغضب………قصدي انتي مع هيلين وأنا هكون مع قلب هيلين ونظر لهدي بش*ر كبير
ريان بص ليه بهدوء وسكت
دخل ريان لهيلين
ريان …….ألف سلامة عليكي
هيلين بابتسامة……..الله يسلمك
ريان……..شدي حيلك كدا قاعدت السرير مش حلوه
هيلين بملل…….وانت الصادق دي بتق*تل
ريان في سره……..بس هتكون ارحم من اللي هعمله فيكي يا هيلين
هيلين لاحظت ان ريان سرحان
هيلين…….ريان ريان
ريان…….هاااه ايوه معاكي
هيلين بابتسامة…….روح ارتاح انت تعبت كتير
ريان ابتسم ليها وقام مشي
هدي كانت قاعده في كافيه إياد بص ليها بش..ر و راح
إياد بتمثيل………..أنا آسف
هدي بصت ليه باستغراب
إياد قعد قدمها ومسك ايدها…….آسف على كل اللي قولته قبل كدا ممكن نبدأ صفحة جديدة
هدي قلبها كان بيدق بسرعة سحبت إيده من بين إيده بتوتر وإياد لاحظ التوتر دا وابتسم بخبث
هدي بتوتر… احممم اوكي
إياد مد إيده…….أصدقاء
هدي بصت لايده بتردد بس مدت ايدها…….أصدقاء
إياد قام وحضنها بعدها بعد عنها ومشي
إياد بخبث وشر……..اول خطوة نجحت عبال الباقي وطلع من الكافيه
هدي حطت ايدها على قلبها اللي كانت حاسه إنه هيطلع لسبب غير معلوم ليها وكانت وشها كله احمر من الخجل
شوقي دخل لرحمه
شوقي بشوق وحنان قرب ليها و رحمه كانت نايمه بتعب مسك ايدها
شوقي بدموع………..عمري في حياتي مفكرت اعيش من غيرك انتي كنتي ومازلتي كل حياتي يا رحمه لسه فاكر أول يوم اتقابلنا فيه
فلاش باك
شوقي……ألو يا عبد الرحمن تمام يا عم
………..

 

 

شوقي…….خلاص تمام عرفت سلام دلوقتي
………
شوقي…..بتهرب ايه يا بني أنا سايق وبتكلم في التليفون يعني حا*دثة اكيد وفجأة العربيه خ..بط حد
شوقي بصدمه…….وشك فق..ر يا عبد الرحمن اقفل أنا خبط حد سلام وقفل معاه و نزل
شوقي……يا آنسه يا مدام انتي يا حجة
رحمه بغضب……….متفتح يا ا*عمي انت عمال تد*وس على خلق الله روح منك لله يا شيخ
شوقي بغضب……..أنا الحق عليا اني جيت اطمن عليكي كان لازم ادو*س عليكي واخلص البشريه من زنك دا وبعدين بصيلي لما اكلمك
لتلتفت ليه رحمه لينصدم شوقي من جمالها و براءتها و ملامح و جهها الجذابه
رحمه بغضب…….نعمممممم يا عمرووووو تدووووووس على مين يا خويا اشهاااااااااااااادوا يا ناااااااس بيقول ادوووووووس عليكي اناااااا عايزه حقي يا حكومه حقي فين العدل فين ال
شوقي توهان…….فين بيتك
رحمه وسعت عيونها بصدمه وغضب……نهارك اسووووود الحقووووووووني دا بيسأل عن بيتي روحت يا ماما اااااه ااااه
شوقي كان في عالم تاني خالص
باك
شوقي بدموع…….سحرتي قلبي يا رحمه صدقيني مكنتش عايز اطلقك والله انتي روحي بس كنت مجبور علي كدا ولما جيت اقولك الحقيقة عملت حا*دثة فيها فقدت الذاكره سامحيني يا روحي
رحمه بدأت تفوق وشافت شوقي ماسك ايدها وبيعيط شدت إيده من إيده
رحمه ببرود……اطلع برا
شوقي بدموع……..رحمه اسمعيني ارجوكي أنا بحبك
رحمه ببرود……قولت اطلع برا ومش عايزه اشوف وشك وهيلين لو جات و شافتك مش هكون مسئوله عن اللي ممكن تعمله انت ر*متنا زمان و حتي مكلفتش نفسك تسأل مره علينا او حتي تيجي تشوفنا ومن وقتها مبقاش ليك أي حق كل حقوقك راحت في نفس اليوم اللي روحت فيه يا شوقي واطلع برا علشان أنا مش طايقه اشوفك اطلع برا
شوقي بص ليها بحزن و أ*لم وطلع وهي أول ما طلع عيونها دمعوا قد أيه هو وحشها بس اللي عمله مش سهل يتسامح عليه أو يتنسي
شوقي طلع برا لاقي حاتم في وشه
حاتم بغضب……أنت بتعمل ايه هنا الزاي تخش لماما
شوقي حس بأ*لم بس تجاهله وراح عند حاتم
شوقي عيونه دمعت وحضنه
شوقي بدموع…………دلوقتي اقدر امو*ت مرتاح يا إبني وسامحوني على اللي عملته وأنا والله بحبكوا وفراقي مكنش في أيدي و وقع على الأرض
حاتم بصدمه وصوت سمع المستشفى كلها……باباااااااااااااااااااااااااااا
هيلين سمعت الصوت قامت بسرعه واتحملت أ*لم كتفها و طلعت و رحمه سمعت الصوت خافت وطلعت رغم تعا*بها
حاتم بخوف و دموع……..بابا رد عليا بابا
الدكتور جه هو و الممرضين و دخلوا بيه الأوضة
رحمه بقلق وخوف…….ح حاتم شوقي ماله بس شافت هيلين جايه من بعيد ولابسه لبس مستشفى وماسكه كتفها
رحمه بقلق……هيلين مالك
هيلين بابتسامة…….أهدي يا حبيبتي أنا بخير وبصت لحاتم
هيلين…….كنت بتصرخ بيه

 

 

حاتم بخوف……بابا وقع علي الأرض فجأة وعيونه دمعت
هيلين بصت ليه ببرود و راحت عند شباك الأوضة اللى فيها شوقي
هيلين ببرود………..يمكن اللي قولناه زمان هيتحقق دلوقتي قالت كدا ومشت بس جوا قلبها بنت بتصر*خ و بتنادي على أبوها وقلقانه عليه وعايزه تقوله كلمة بابا بس زي ما يكون الفم اقسم الا ينطق هذه الكلمة دخلت اوضتها وقعدت علي السرير و شريط ذكرياتها بدأ ينعرض قدامها تاني بس المرادي دموعها تابه النزول و لكن رأفت العين بحال القلب ف نزلت تلك الدموع
هيلين بدموع……..حتي لو مو*ت مش هز*عل انت كدا كدا م…يت بالنسبه ليا ايوه مش هزعل هو مش مهم عندي ايوه أنا مش زعلانه وحطت ايدها علي خدها ومست دموعها
هيلين……..طب أنا مش زعلانه ليه عيوني بتدمع ليه زعلانه عليه لا يا هيلين قلبك مش لازم يحن لا لا لا نسيتي ولا ايه لا افتكري يا هيلين افتكري أيام زمان والكلام اللي كان زي الس…م ليكي
لترجع رأسها للخلف وتتذكر
فلاش باك
بعد ما شوقي سابهم هيلين بقت انطوائيه مش بتكلم حد و ديما بتفكر ليه ابوها سبهم وليه عمل كدا بس في يوم كانت في المدرسه و باصه للسما جات عليها بنت
ماهي……….تعرفوا يا بنات بابا بيمو*ت فينا ومستحيل يسبنا أبدا
بنت تانيه……..وأنا بابا واعدني إنه يخرجني يا ماهي
ماهي بصت لهيلين……..يا خسارة يا هيلين صح هو أبوكي سابكوا ليه
ريم البنت التانيه……..يووووه يا ماهي اكيد علشان مبقاش طا*يقهم فكك منها
ماهي بسخريه……….بس أنا سمعت ان هيلين بتقول ان ابوها ما*ت ايه مو*تيه يا هيلو
ريم بسخريه………..وسمعت كمان إنه طلق أمها قبل ما يمشي تؤ تؤ تؤ يا خسارة يا هيلو تؤ تؤ تؤ
ماهي بسخريه………..يا خسارة بجد بس أنتي بتجيبي المصاريف دي منين يا هيلو
ريم بخبث……..يمكن هي *********
لتسمع هيلين الجمله ليجنن جنونها وتسود عيناها بشده و تذهب لريم و تضر*بها قلم
هيلين بغضب……قسما عظما لو مالميتي نفسك يا زبا*لة منك ليها لكون عامله العجب فيكوا فاااااهمين
لتخاف ماهي و ريم من هيلين
هيلين بغضب……فاااااهمين
ماهي و ريم بخوف………ف فاهمين
لتتركهم هيلين وتمشي بس روحها بتتعذ*ب بسبب الكلام اللي قالوه واللي لسه هتسمعه قدام
باك
هيلين بدموع…………اوعي تحني يا هيلين اوعي متنسيش لما روحتي اشتغلتي و ابن صاحب الشغل حاول يته…جم عليكوا اوعي تنسي
فلاش باك
هيلين اشتغلت في محل وكان وقت شغلها بالليل وكانت قاعده بتذاكر علشان امتحاناتها علي الأبواب
كريم بشهو*ه……..ازيك يا هيلين
هيلين ببرود……أهلا
كريم……احمممم ممكن تعملي ليا كوبايه قهوه وتوديها ليا في المكتب
هيلين ببرود……….عم عاصم لسه في المطبخ تقدر تقوله وهو هيعملها إنما أنا لا و رجعت تبص للكتاب تاني
كريم استني لحد لما العم عاصم مشي و راح ليها وحضنها من ورا

 

 

هيلين انتفضت وقامت بخضه وبصتله بغضب
هيلين بغضب………انت عملت ايه يا بن*******
كريم بحب وشهو*ه……..هيلين أنا بحبك وعايزك وجه يحضنها هيلين ضر*بته تحت الحز**ام ليصرخ كريم بأ*لم
هيلين بغضب وعيونها سوده…………..بقي يا بن الكل***ب يا زبا***لة عايز تقرب مني لا ميغرقش الوش الملاكي دا لا وحياااااااااة أ*مك لخليك تقول حقي برقبتي ونزلت ضرررررررررب فيه باللي في رجلها و كفو*ف علي وشه و في الاخر جابت مكنسة وبالعصايه بتاعتها و علي ضهره وك…سرتها
هيلين بغضب……تاني مره لما تفكر تقرب من واحدة يا زبا*لة افتكر العلقه دي اتفوووووو علي الأشكال الزبا*لة اللي زيك و خادت كتابها و طلعت
باك
هيلين بدموع وانهيار………..اوعيييييي اوعيييييي يا هيلين اخذت تبكي بشده
هدي كانت قاعده تعيط بعد ما عرفت باللي حصل لأبوها
هدي بدموع……..ليه دا بيحصل ليه كفايه عذ*اب كفايه هو اتظ..لم و احنا اتظ…لمنا
حاتم……اتظ..لم اتظ…لم الزاي
رحمه……..قصدك ايه يا هدي
هدي حكت كل اللي شوقي قاله واللي حصله خلال ١٤ سنه
حاتم كان بيسمع بصدمه و رحمه نفس الوضع
حاتم بغضب ممزوج بحزن و و*جع………….وقدر يعملها لما جه وطلق أمي طب كان قالها علي الحكايه والحقيقه الأول
رحمه راحت عند شباك الأوضة وبصت لشوقي
رحمه بدموع……ش شوقي
الدكتور خرج و حاتم وهدي و رحمه جروا عليه
الدكتور………الحمد لله كان الضغط عالي عنده بشكل كبير و قدرنا نسيطر علي الوضع بس ممنوع التوتر عنه او الضغط وحضرتك يا مدام رحمه لازم ترتاحي
رحمه بدموع……….عايزه اشوفه ارجوك
الدكتور…….تمام خمس دقايق و
مكملش كلامه وكانت رحمه دخلت ليه
كان شوقي بدأ يفوق
شوقي بتعب…….ر رحمه
رحمه بدموع………ايوه و راحت قعدت جنبه
شوقي بتعب…….س سامحيني انا والله ب بحبك و و فراقي مكنش بأيدي
رحمه بدموع وحب……ششششش أنا عرفت الحقيقة خلاص
شوقي بتعب………مسامحاني
رحمه بابتسامة……..مسامحاك يا حبيبي
شوقي بفرحة……..ق قولتي ايه
رحمه بخجل وحب……حبيبي أنا مقدرتش انسي حبي ليك ولا الذكريات اللى عشناها يا شوقي بس متبعدش عني تاني
شوقي بفرحة وتعب………….مقدرش ابعد عنك انا كنت في بعدك جسد بس مكنتش عارف نفسي
حاتم دخل ولأول مره ينظر لشوقي بحب ابن لأبوه
حاتم……إيه الجو دا ممنوع تقعدوا مع بعض لحد كتب الكتاب
رحمه…….كتب كتاب
شوقي………ايوه أنا عايز ارجع لحضنك يا رحمتي
هدي من خلف حاتم……يا سيدي يا سيدي
لتضحك رحمه بخجل

 

 

هدي افتكرت هيلين ضر**بت علي جبهتها
هدي بخوف…..اوباااااا نسينا هيلين الكائن الغا*ضب دي هتك**سر دماغنا كلنا
الكل سكت فجأة فعلا نسوا هيلين وأنها مش بتحب شوقي ولا حتي بتحب تشوفه
حاتم……..طب احنا اتفهمنا الوضع هيلين بقي هنعمل ايه
هدي بخوف……وخصوصا إنها ممكن تفضي حبيب قلبها مسد**سها فينا كلنا و تقول التا**ر ولا العا***ر
حاتم ضحك رغم كل اللي هما فيه
رحمه بحزن…………فعلا هيلين وضعها هيكون ايه
شوقي اتنهد بحزن وألم……….. هيلين تشبهني بحد كبير فهي عنيدة تعاند قلبها قبل عقلها إذا كانت تريد شيء ولا تريد إظهار رغبتها فيه لا تطلبه أبدا،، كما أن غضبها كبير تجاه شوقي يغني لو شوقي وجها بالحقيقه واللي حصل من ١٤ سنه ممكن متقدرش تتفهم والوضع يسو*ء أكتر من الأول
حاتم بحزن……..معاك حق دا غير إنها أصلا عانت كتير ولسه طالعه من عمليه
هدي بحزن…….طب هنعمل ايه بقي في الوضع دا
حاتم بجديه…….بابا أول ما تخف هتصل بيك تجيب المأذون وتيجي وهيلين أنا هتصرف معاها
هدي حطت ايدها علي كتف حاتم
هدي بمرح……قلبي معاك انت داخل علي معر*كة بنسبة ١٠٠ ف ١٠٠ هتطلع مد**غدغ منها
حاتم بضحك…….الله علي الأمل اللي خته منك
هدي بغرور مصتنع……..اي خدمه يا باشا اطلب وانا عندي من الأمل دا ما لا تقدر تحصده
الكل ضحك
عدي أسبوع وفيه إياد بدأ يتقرب من هدي وهدي بدأت تتعلق باياد وهيلين حسه بتغير بكبير من حاتم و رحمه بس فضلت ساكته و ريان اللي خطط لحاجة وهتصدم الكل
شوقي في قصر السيوفي
شوقي كان بيتجهز علشان راح يتجتمع مع حبيبته و ملكة قلبه
روح كانت بتبص عليه بحزن دفين
عمر بمرح……اوعا علي عريس الغفلة بس تعرف انا متحمس لفقرة هيلين هههههه اااااه
شوقي بضحك………اسكت دا انا خايف
علا بسعاده………وأخيرا هنجتمع تاني
شوقي حضنها وإياد وريان كانوا متابعين الوضع وساكتين بهدوء وبدأت العربيات تتحرك لتتوقف بعد دقائق أمام فيلا بسيطة ولكن جمليه جدا و لينزلوا
حاتم فتح ليهم باب القصر و دخلوا بس باين عليهم التوتر
حاتم بضحك……..اهدوا هيلين مش هنا
شوقي……..ليه آمال فين
حاتم بضحك……راحت المديرية تقدم استقالتها أبدا يا شيخنا قبل هي تيجي والدينا تبوظ
_ علي مهلك يا حاتم لسه الحفلة هتبدا
حاتم بلع ريقه بتوتر وبص لهدي اللي وشها جاب الوان و لشوقي اللي اتجمد مكانه ولعلا اللي بقت تقرأ الفاتحة وتنطق الشهادة ولعمر اللي ماسك ضحكته بالعافيه و رحمه اللي عملت نفسها ا**غمي عليها
حاتم بخوف…….يا رب يا رب وبص وراه
لاقها واقفه سانده علي جدار بكتفها السليم و ملامح الغضب باينه عليها وعيونها سوده و را*فعه حا*جب ليها و في خصرها مسد*سها و لابسه جاكت أبيض تحته بلوزه رصاصي و بنطلون أبيض وكوتش أبيض و شعرها طلقاه
ريان كان منبهر بطلتها المميزه اللي كل مره تشده وإياد نسي غضبه لثواني وفضل باصص ليها باعجاب كبير
هيلين بدأت تتقدم وحاتم بيرجع ورا
هدي بخوف……اجري يا مجدي
حاتم بخوف…..أمك النا*صحة عملت نفسها اغمي عليها
هيلين طلعت مسد*سها وبدأت تعمره ونظراتها كلها ش*ر
هيلين بهدوء……اممممم مأذون وكتب كتاب ومين بقي العريس ايوه صح شوقي عز الدين مش كدا
حاتم……هيلين أهدي وأنا هفهمك

 

 

هيلين قعدت وحطت رجل على رجل
هيلين ببرود……لا أنا اللي أفهمك اللعبة اللي اتلعبت من ١٤ سنه فيها ناس كانت بتبكي بدل الدموع د*م وناس الفرحة مش مفرقاها ولا ايه يا مدام روح
روح بصت لهيلين بتوتر والكل لاحظ التوتر دا لتكمل هيلين
هيلين ببرود…….نبدأ بمفاجاة من العيار التقيل أظهر وبان عليك الأمان
ليدخل عليهم شخص اول ما رحمه وشوقي شفوه انصدموا و روح انصدمت واتوترت و ريان عيون اتملت بالدموع
ريان بصدمه وفرحه……ب بابا
شوقي بصدمه……ع عبدالرحمن
هيلين بصت ليهم بسخريه كبيره
هيلين ببرود…..امممم عبدالرحمن صاحبك يا شوقي باشا و طليق مدام روح
لينصدم الكل الصدمه الثانيه
إياد بصدمه…….ط ط طليق
هيلين…….ايوه طليق أصل أبوك أكتشف قبل ١٤ سنه أن أمك مش بتحبه وأنها اتجوزته علشان تقرب من الشخص اللي بتحبه الشخص اللي رفض حبها عايز تعرف مين الشخص دا هو بيكون شوقي
لينصدم الكل الصدمه التالته
هيلين بسخريه…….لسه بادري دا الحفلة لسه مبدأتش
هيلين…….أبوك كشف مدام روح علي حقيقتها وطلقها بالتلاته بس مدم روح تطلع من المولد بلا حمص لا اتفقت مع أبوها علي ق..تل عبدالرحمن ولأن هي عارفه هو بيعمل ايه وقت ما يكون زعلانه كان الأمر سهل عليه جدك ابو أمك اتفق مع الشريك المنافس لأبوك واتفقوا علي الق..تل والطريقه هتكون الزاي ونفذوا بس إرادة ربنا فوق كل شيء أبوك كان متجوز واحد تانيه لاقي معاها الحب والحنيه وهي اللي انقذته وقت الحادثه و جدك جاب جث…ة و خلالوها ج..ثة أبوك بس مدام روح تسكت عرفت أن شوقي باشا عنده استعداد يعمل أي حاجة علشان ينفذ وصية عبدالرحمن عدلت الوصيه وخلتها إنه يحمي ولاده و روح من كل أذ..ي و مسكتش لحد كدا لا اتفقت مع طارق صاحب أبوك وشوقي باشا إنه يعرض فكرت الجواز علي شوقي علشان يحمي ولاد صاحبه وطبعا شوقي باشا رفض ف مدام روح عملت تركايه كدا بعدت ناس تعمل هجو*م وهمي عليها وعيالها وبكدا مبقاش قدام شوقي باشا غير إنه يوافق وطبعا اللي خلاه يوافق الجزء التاني من الخطة لما اتفقت مع أبوها إنه يمثل إنه هيجوزها لابن عمها وكدا الخطة ظبطت عال العال بس فاضل خطوة واحد بس وهي تبعد شوقي عن عيلة وخلت أبوها يشرط علي أبويا إنه يطلق امي وإلا مش هيوافق علي الجوازه دي وكل دا كل تحت الضغط ف عمل كدا وطلق أمي بس كان ناوي يردها بعد كتب كتابه علي مدام روح و يقول لأمي الحقيقة بس طارق صاحبه طلع ند*ل خطط يق..تله وحصلت حاد*ثه و بسببها أبويا خسر ذكارته و دا كان في صالح مدام روح قالت ليه أن اسمه عبدالرحمن إنه جوزها ابو عيالها وحبيبها
قامت هيلين و وقفت قدام روح
هيلين بصوت كفحيح افعي……….اوعدك كل دمعه نزلت من أمي ومني ومن خواتي لتنزلي بدلها د*م من عيونك احب اقولك إني عملك الأسو*د
عبدالرحمن أتقدم من شوقي
عبدالرحمن بدموع………وحشتني يا صاحبي وحضنه وشوقي بادله الحضن

 

 

إياد و ريان و عمر كان واقفين بصدمه معاهم رحمه وهدي وعلا و حاتم
هيلين ببرود…….عايزه تعرفي انا عرفت كل دا الزاي اممم ماشي هقلك كل الحكايه بدأت بذره شك صغيره اتخلقت عندي من تصرف حاتم الغريب وتغير معامله تجاه شوقي باشا و إنه بيقابله بالسر معاها أمي وهدي الفضول خادني بس معاها غضب سيطر عليا بس فضلت السكوت و بدأت ادور وعرفت الحقيقة كلها و صح جايبه معايا ليكي هديه يا مدام روح جامده
دخلوووووووووه
ليدخل طارق اللي حاول يق…تل شوقي قبل كدا لتنظر له روح بصدمه
هيلين بسخريه……..هتطبي ساكته ولا ايه ولسه احب أعرفك باصغر فرد في عيلة السيوفي وبنت عبدالرحمن السيوفي والست اللي حبته بصدق اتفضلي يا حنين
لتدخل حنين تلك الدكتوره اللي شافوها في المستشفى
حاتم بصدمه……حنين
هيلين……ملاحظتوش الشبه بينها وبين إياد و ريان وعمر
شوقي أتقدم من روح وقدام الكل كان ضا*ربها قلم من شدته وقعت على الأرض
شوقي بغضب…….أنتي طا*لق بالتلا*ته يا روح
روح بدموع وانهيار…….لا يا شوقي لا أنا حبيتك علشان كدا عملت كل دا لا متسبنيش لا أنا بحبك مفيش حد حبك قدي ومسكت إيده وحطتها علي قلبها
روح بدموع…….حبك واتعلق بيك من أول نظره يا شوقي لالااااا انت لياااااااا فااااهم لياااااااا اناااااااا لوحدددددي و راحت لرحمه
روح بغ..ل وحق..د……..فيكي ايه علشان يسبني ويتجوزك فيكي ايه انا عشقته وادمنته وايوه قت..لت قبل كدا ومستعده اقت..ل تاني لتحاول خ..نق رحمه
هدي وعلا وشوقي حاولوا يبعدوها بس هي الش..ر والحق…د عمي علي عيونها نَسوها الإنسانيه
هيلين طلعت مسد*سها و وجهته ناحية رأس روح
هيلين ببرود………..حركة كمان و الر*صاصه هتطلع من الجهة التانيه بعدي
روح بعدت عن رحمه و رحمه فضلت تكح بشده و وشها احمر
روح بش..ر وغل…….مش هرحم حد فيكوا خالص
هيلين بسخريه…….في السج..ن بقي ابقي خططي وصح اوعي تنسي الزاي تنتق..مي مني ماشي رااااااااائد تعاله خد العروسه
رائد دخل ومعاه قوات كبيره وقبضوا علي روح اللي فضلت تصرخ وتقول هرجع ومش هرحم حد فيكوا كلكوا هتمو*توا وفضلت تهد*د هيلين بالق*تل وأنها هتن*تقم منها لحد لما طلعت برا الفيلا
هيلين لقحت نفسها علي أقرب كرسي و اتنهدت
هيلين ببرود……امممممم دلوقتي خليني اشوف عريس الغفلة دا وبصت لشوقي
هيلين………..جاي دلوقتي ليه ترجع اللي اتك..سر زمان عارفه ان مكنش ليك دخل وان دا كان خارج اراتك بس قدرت تطلق أمي وقدرت تك..سرها ايه اللي يضمني إنك مش هترجع تكرر نفس اللي عملته من ١٤ سنه
شوقي بصلها بحب و شاور علي قلبه
شوقي……دا الضامن يا هيلين قلبي اللي فضل محافظ علي حبها حتي بعد ما فقدت الذاكره
هيلين تنهدت بهدوء………تمام كتب الكتاب هيتكتب وهتجي تعيش هنا في الفيلا معاها هي وهدي وحاتم
شوقي…..وأنتي
هيلين ببرود……….ماشية مسافره
لينصدم الكل
هيلين ببرود……..مهمة اخيره ليا وبعدها كل حاجة هتنتهي
حاتم باستغراب……مهمة مهمة ايه

 

 

هيلين بهدوء……….القبض علي جو
رائد من خلفها……..جو اتق…تل لسه عارف دلوقتي
هيلين ضحكت بسخريه كبيره وهزت رأسها يمين وشمال
هيلين بضحك……..اتق..تل طب أنا اقدم استقالتي و اسلم سلا..حي بس الاول بصت للماذون اللي سرح
هيلين……أبدا يا شيخنا
ريان ترك المكان وطلع وهيلين بصتله وطلعت وراه
هيلين…….ريااان
ريان بص ليها وكانت ملامحه حزينه هيلين راحت ليه
هيلين…..انت انت كويس انا عارفه ان اللي حصل من شويه صعب انك
ريان بهدوء………..كل ظا*لم هيجي اليوم ويأخد جزاته وامي جه يومها يا هيلين بس أنا كا*ره نفسي اني الزاي كنت عايش في كدبه زي دي تمثيلها إني مشتاقه لبابا و دموعها اللي كانت بتنزلها وقت نجيب سيرته وغير دا كله قدرت بكل جحو*د تد*مر عيلة كامله فرقت اب عن عياله خلتكوا تعانوا انا مكسوف ارفع عيني في عينكوا
هيلين ابتسمت وسندت علي عربيته
هيلين بابتسامة……….عارف أنا لحد دلوقتي مش مسامحه أبويا بس علشان أمي وأشوف الفرحه مرسومة عصرت علي نفسي فدان ونص لمون علشان أوافق على الخطوة دي اكتشفت بعدها أن الحياة مش مستاهله اننا نفضل نكر*ه بعض ونق*تل في بعض ولا مستاهله اقعد اغضب واتعب نفسي و اضيع صحتي اللي على قدي، ف خادت قرار هو أن مهما حصل ومهما جرا بلاش اضيع حياتي ممكن لو في زعل أقف لحظه اتنين ازعل و بعدها اكمل بس منكرش اني الزعل ممكن يتمكن مني وقتها بس هحاول اكون بخير علشان اللي حواليا يكوني بخير انا معرفش إذا كنت هقدر اسامح اللي شوقي باشا عمله في يوم ولا هيفضل الحاجز اللي اتوجد في العلاقه دي من ١٤ سنه موجود معرفش بكرا مستخبي ايه يمكن بكرا اكون ما*يته او مسافره او او او حاجات كتيره بس اللي متأكده منه حاجه وحده بس عارف ايه
ريان…….إيه

 

 

هيلين بابتسامة وهي تنظر للسما………إن هيلين اللي صنعتها بنفسي هتفضل هيلين اللي هتحمي كل حبايبها، و انسي لان ساعات القلب والعقل يتمني النسيان لأنه اوقات بيكون راحة
ريان……….وأنتي عايزه تنسي
هيلين بحزن ظهر في صوتها………ديما بتمني انسي انسي ذكريات الماضي انسي أكتر فتره عنيت فيها
ريان بتركيز………..إيه اللي حصل معاكي زمان
هيلين بابتسامة و*جع…….يااااه قول فاضل ايه محصلش معاكي يا هيلين، أنا كنت هخسر عذ**ريتي لما كنت في الثانوية العامله و لما كنت في المدرسه سمعتي كانت هتتشو**ه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقي المتمرد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!