روايات

رواية عشقت عالمها الصغير الفصل السابع 7 بقلم رحيق الورود

رواية عشقت عالمها الصغير الفصل السابع 7 بقلم رحيق الورود

رواية عشقت عالمها الصغير البارت السابع

رواية عشقت عالمها الصغير الجزء السابع

رواية عشقت عالمها الصغير
رواية عشقت عالمها الصغير

رواية عشقت عالمها الصغير الحلقة السابعة

_ سليييييم وسقطت الام فاقدة وعيها
بعد فترة فاقت
الام بانهيار وصراخ ..اااااانا عايزه ابني هاتولي ابني حمزة اخوك فين سليم فين انا عايزه سليم
حمزة بحزن ..ما تخافيش يا ماما سليم ان شاء الله هيرجع ويكون كويس هما لقو العربية بس وهو اكيد بخير
الاب بخوف باين علي ملامحه ..اهدي ياحببتي ان شاء الله هنلاقيه
ثم نزلت فتاة تبلغ من العمر ٢٦ عام وكانت جميلة جدا وانيقة مثل عارضات الأزياء تتمايل علي السلم اسمها نادين
نادين بخوف ..مالك ياطنط في ايه
الام بغضب ..انتي بتسئليني انا هااا جوزك فين هاا تعرفي فين بقاله شهرين برة البيت والا انتي هنا
نادين..وانا اعمل ايه يعني ياطنط ما انتي عارفه ابنك بيسافر ويرجع والا هامه حاجه ..قامت الام بغضب ومسكتها من دراعتها بقوة

 

امل ..ما اهو لو كان بيحبك وكنتي زوجه كويسه مكانش ده حصل في زوجة ما تعرفش جوزها فين هااا
محمد (الاب ) بغضب ..اهدي يأمل هي ما لهاش ذنب انتي عارفه جنان ابنك ان شاء الله هيكون كويس اهدي وفك نادين من أيدي مراته
_امل بانهيار …هات لي ابني انا عايزه ابنييييييي
__________
_انت صاحي لية لدلوقتي
مراد التفت لصوت ببتسامة
مراد ..مش جيلي نوم
داليدا وهي تجلس بجوارة علي باب البيت ..ومش جايلك نوم ليه
مراد ..بفكر لو كان عندي اهل وصحاب وهل هما خايفين عليا وزعلانين والا لا
داليدا بحزن ..اكيد زعلانين
مراد وهو يخرج شي من جيب بنطاله ويضعها أمام عين داليدا .فقد كان طوق جميل فيه حجر ازرق جميل وصغير جدا ودائري ومحفور عليه اسم داليدا من جه ومن الجه الاخري الغبيه 😂😂بس ما اخدتش بالها من كلمة غبيه كانت اكلته 😂😂

 

مراد ببتسامة كلها حب ..معرفتش اقدملك ايه فعملتها ليكي
داليدا بفرحه تكاد ان تصلها لسماء…..اااااااااااااالله حلوه اووي
مراد ..تسمحيلي البسهولك
داليدا بفرحه كبيرة لفت الي الجهة الاخري وزالت شعرها ووضعته اللي الإمام ..وضعه في رقبتها وكان عليها جميل جدا
داليدا بفرحه ..حلو
مراد بحب ..اووي
ثم عبست داليدا فجاءه وهي تفكر داليدا لنفسها ..انا لازم اغير البرشام بتاعه بالبرشام الاصلي انا كده انانيه ومش بفكر غير في نفسي وبس هو لازم يفتكر اهله اكيد زعلانين عليه اووي ولازم اقوله علي مكان العربيه بجد هو لو عرف انو انا كدبت عليه واعرف مكان العربية هيكرهني ويزعل مني …بس لو افتكر هيرجع لبيته ويسبني وارجع وحيده تاني انا حبيته اووي مش هقدر اني ارجع اعيش لوحدي ..بس ياداليدا انتي مش بتفكري غير في نفسك وبس طب هو وسعادته واهله ياربييي اعمل ايه …قاطع تفكيرها صوته
مراد…هاااا انتي روحتي فين

 

داليدا ..هاا لا ابدا انا كنت بفكر فيك .هااا قققصدي يعني في حكايتك تعرف اني استنتجت استنتاج
مراد بضحك ..ايه هو يا ست الفصيحه
داليدا ..بما انك صلحت الكاميرا بتاعت بابا يا انت كنت بتصلح كاميرات قبل كده
مراد بضحك ..ههههه يا سلااام لا نبها يختي
داليدا ..اهو اللي جه في بالي
داليدا ..طب يلا ننام عشان الصبح محضرالك مفاجاة..هعرفك علي حد جديد
مراد ..انتي كده حرقتي المفاجاءه
داليدا ..ها لا لا الشخص هو المفاجاءة…يلا تصبح على خير قامت ولسه هتمشي وقفت وقالت
داليدا بتسامه هاديه .. شكرا النهاردة كان احلي يوم في حياتي كلها وعمري ما هنسي في لحظه..بعدين دخلت تنام
___________________________
ف الصبح مع تكرار الصباح الجميل وجو ملئ بالسعادة خلصو فطار كالعاده وداليدا اخدت مراد بحماس وهي مقرره انه تعترفله بالحقيقه وأنها بدلت البرشام اللي بينشط الذاكره برشام عادي فيتامين وأنها هتقوله علي مكان العربيه وأنها مكنش نيتها سيئه واكيد هو هيسامحها
مشيو كتير وخلصو كل جني الفواكهة كالعادة و وضعوهم في المخزن بعد ما خلصو الشغل وقفو عند شجرة ضخمة جدا
مراد وهو بينهج من التعب ..اااه هااا مين بقا اللي هتعرف عليه
داليدا بحماس هعرفك وشاورت علي الشجرة بفرحه …اقدم لك داليدااااا 🤭🤭😂

 

مراد برفع حاجب ..نعم
داليدا بحماس….داليدا الشجرة دي …اقدملك يا ديدا دا مراد . مراد دي داليدا
مراد ..يعني جيباني لحد ما اتقطع نفسي عشان تعرفيني علي شجره
داليدا ببتسامة عريضه ..مش اي شجرة ..تعرف ان تيتا هي اللي زرعت كل الشجر ده شجرة شجرة في مرة لقت بذور شكلها غريب اوي زرعتها وفضلت تهتم بيها اكتر واحده وانا كنت مستغربه انها مهتمه بيها جدا زي يمكن 😂😂 لما كبرت اخدتني عندها وقالتلي انها سمتها علي اسمي لانها فيها صفاتي😁😁
مراد ببتسامة كبيرة ..وايه هي صفاتها اللي هي صفاتك
داليدا بفخر مصطنع ..احم هقولك ثم اكملت بحب قالتلي تيتا وقتها انها شجرة نادرة جدا وغريبه وكمان عالية صعب اي حد ياخد منها اللي هو عاوزه وفاكهتها كمان غريبه غريبة مالهاش وصف يعني لا تعرفها خوخ والا مشمش والا حتي برقوق حاجه كده مختلفه تعرف انها طلعت صدفه بالتهجين (خلط) من الفواكه دي كلها وكمان فاكهتها بتطلع علي اخر الفروع عشان اللي عايزها يتعزب لحد ما يوصل ليها والفروع بتاعتها بتزحلق يعني صعب حد يركبها بتنزل بس لما هي تتكرم من عندها وافكهتها قليله جدا بس مختلفه عن أي فاكهه يعني باختصار محدش بيوصلها
مراد كان بيسمعها وهو حاسس باحساس كده مش قادر يوصفه وفرحان جدا ابتسامة عريضه جدا زينت وجه
مراد بتحدي ..انا هوصلها

 

داليدا بضحك….هههه كان غيرك اشطر مستحيل
مراد بتحدي ..هنشوف ………
كل مرة يحاول يركب يوقع مش قادر فعلا صعبه جدا زي ما وصفتها بالظبط بيبقي علي وشك انه يمسك الفاكهه بس يتزحلق ويقع
بعد وقت ________
مراد بيحك رأسه بخيبة أمل…احم انا بس النهارده تعبان هاجي بكرة وبرضو هجيبها
داليدا بضحك …ههههههه معلش استني لحد ما تحن عليك هههههه
مراد بغيظ ..🙄🙄🙄😬😬طيب يختي يلا بينا وهما ماشين
داليدا بجديه وتوتر …مرااد
مراد ..اممم
داليدا ..انا عايزه اقلك حاجه مهمه بس اوعدني انك ما تزعلش مني
مراد باستغراب ..ايه وهزعل منك ليه
داليدا اخدت نفس واستجمعت شجاعتها وضغطت علي ايديها عشان تبدأ تتكلم
داليدا بتوتر وهي مش واخده بالها …احم هو يعني هو انا ااااااااااه
مراد بخوف عليها ..داليدا مالك
داليدا ودموعها بدأت تتساقط …اااه رجلي …ااااه 😭😭😭كان فرع شجرة حاد اخترق حذاءه ودخل الي رجلها جرحها جرح كبير
مراد بخوف..اقعدي هنا ما تتحركيش هشيله استحملي شويه معلش

 

داليدا وهي تحاول ان تكتم صراخها ولاكن دموعها تعبر عن وجعها …اااه براحه يامراد
مراد وكاد قلبه ان يتمزقو برعشة ايد ..حاضر حاضر اهدي معلش استحملي شويه غمضي عيونك ..أغمضت عينيها وهي تنحنتحب في صمت وغرزت اظافرها بدون وعي في يديه من كتر الام ولاكن هو لم يشعر من كتر خوفه عليا …
______________
من علي الجه الاخري
دخل بفرحه كبيره الي والديه يهرول بفرحه
حمزة بفرحه وهو ينهج …باباااااا ماماااا البوليس وصل لسليم واتصل عليا الظابط نروح معاهم
الام بعدم تصديق …بجدددد احلف يعني اخوك بخير هااا ولاقوه فين هو كويس
الاب …انطق ياحمزه اخوك كويس هااا
نادين بفرحة ..طب هو فين واصلا كان فين الوقت ده كله
حمزه وهو يستعيد انفاسه…ياجماعه انتو عطيني فرصه اتكلم ..هو كل اللي قاله انه وصلو للمكان اللي هو عايش فيه

 

دلوقتي هو قريب من المكان اللي لقو فيه العربيه وطمني وقال الست اللي عايش عندها المدة دي اهتمت بيه وهو كويس جدا
الام بنحيب ..خدني عنده مش هطمن غير لما اشوفه بعنيا…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت عالمها الصغير)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!