روايات

رواية عشقته فدمر حياتي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم مي أحمد

رواية عشقته فدمر حياتي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم مي أحمد

رواية عشقته فدمر حياتي الجزء الحادي والعشرون

رواية عشقته فدمر حياتي البارت الحادي والعشرون

رواية عشقته فدمر حياتي
رواية عشقته فدمر حياتي

رواية عشقته فدمر حياتي الحلقة الحادية والعشرون

الكاتبه مي احمد
الحلقه 21
وحشتوني وحشتوني وحشتوني وحشتوني وحشتوني وحشتوني جدا جداجدا
واسفه على التاخير واعذروني كان عندي ظروف خارجه على الاراده جدا كان ممكن ما ارجعش اكتب ثاني وشكرا لاي واحد دخل لي يسال على الروايات
بحبكم قد الدنيا كلها ويلا بينا نشوف حلقتنا فيها ايه وعلقه جواد ومايه هتوصل لايه
📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢
مايا اول ما شافت المنظر ده ما قدرتش تستحمل حاططت ايدها على بقها عشان تكتم صوت بكاهه وشهاقتها وطلعت تجري وهي منهاره مش مصدقه لغايه دلوقتي اني جواد خلاص بقى لوحده ثانيه
جواد/
بعد ندى عنه بعنف واتكلم بعصبيه شديده
ايه اللي عملتيه ده في واحده محترمه تعمل كده انت ايه يا شيخه ما بتحسيش
ندى بدموع مزيفه /
انا اسفه من حبي فيك ما قدرتش امسك نفسي حقك عليا مش هتتكرر تاني
جواد بغضب /امشي من وشي دلوقتي يا ندى عشان ما اتهورش عليك واعمل حاجه تخسرنا بعض اطلعي بره
ندى/
انا اسفه
لكن هو
” قطعها بصوت جهوري برررررررراه امشي من وشي دلوقتي فورا”
ندى كانت هتكلم لكن لمحت نظره توعد وغضب في عين جواد فحبت ان هي تمشي عشان ما تتعصبهوش اكتر من كده
واتكلمت بهدوء خلاص انا ماشيه واسفه تاني سلام مشيت ندى وهي مبسوطه ان هي عملت اللي هي عايزه وقدرت ان هي تكسر قلب مايا وتوجع كرامتها ان ما فيش اي ست تقدر تقدر تشوف حبيبها مع واحده وفي الوضع ده وتقبل ان هي تكمل معاه حست براحه شديده بعد اللي عملته دلوقتي فاضل الخطوه الثانيه اللي هتعملها في ناديه
جواد بعد ما مشيت ابتدى يتنفس بصعوبه حاسس كانه في حاجه قذره على شفايفه ابتدى يمسح فيهم بعنف شديد عشان يبعد اي اثر من ندى على بقه مش مصدق ان هو عمل كده مش مصدق ان في واحده سرقت عزريه شفايفه غير حبيبته مايا
دايما كان ليها
وهيفضل طول عمري ليها
حتى لو بعده حتى لو جرحته ما يقدرش يتخيل حياته من غيرها
بعد تفكير طويل جواد خد قراره ان هو لازم ينهن علاقه مع ندى لان هو ما استحملش ان ندى تقرب منه في بوسه بسيطه كيف هيقدر يديها حقوقه الشرعيه كده يبقى بيظلمها وبيظلم نفسه معاها قطع شروده وافكاره اللي ما بتخلصش دخول الممرضه عشان تغير له على الجرح
********************
وفي نفس الوقت مايا كانت بتجري عشان تطلع من المستشفى ما حدش يشوفها وهي ضعيفه لكن اتخبطت في ناديه اللي بصيت لها باستغراب
والكحل سايح في عينيها
ناديه بقلق/ في ايه يا مايا ايه اللي حصل جواد حصل له حاجه مالك شكلك معيط ليه ؟اتكلمي ساكته ليه؟
مايا رفعت عينيها اللي مليانه دموع
واتكلمت بوجع
“ما فيش حاجه دخلت حاجه في عيني ما تقلقيش انتي انا هروح عشان تعبانه شويه
ناديه بصيت لها بنظره حنونه
” قولي لي ما تخبيش عني يا مايا انا اللي مربيك وعارفاك جواد عمل لك حاجه ضايقتك اتكلمي انت كنت جايه مبسوطه ايه”ايه الغير
مودك وخليكي بالمنظر ده
مايه هنا ما قدرتش تبين أنها قويه اكثر من كده واترمت في حضنها وقعدت تبكي بانهيار 😭😭😭”
خلاص كل حاجه انتهت ما بقاش فيه امل ان احنا نرجع لبعض جواد كسرني لثاني مره انا خلاص قلبي ما بقاش مستحمل هو انا مش مكتوب لي اعيش في سعاده مش مكتوب لي اني اتهنى مع الشخص اللي بحبه
ليه
ابنك بيعمل فيا كده ليه دايما بيجرحني
ليه مش بيفكر غير في نفسه
كل ما احاول ادي له فرصه بيدمر كل حاجه والنهارده اثبت لي ان هو فعلا دمر حياتي
انت عارفه اول ما شفته كنت عايزه اجري عليه واقول له انا قد ايه بحبه لكن بعد اللي عمله انها كل حاجه ابنك اختار حبه والبنت اللي هيكمل حياته معاها وانا عمري ما هكون انانيه
وادمر حياه اتنين مع بعض وبعدت عنها كملت بوجع انا مش انانيه وعمري ما هبقى انانيه بعد اذنك وسابتها
وناديه مصدومه مش مصدقه الكلام اللي بتقوله ولا فاهمه حاجه كانت رايحه على جواد عشان تفهم منه اللي حصل لكن شافت ندى وهي خارجه من عنده وكانت شكلها غريب اول ما شافتها جريت عليها ومسكتها وبصيت لها وقالت لها ايه اللي حصل احكي لي
ندى بخبث خطرت في بالها فكره وغيرت اللعبه اللي كانت هتلعبها فبصت للناديه واتكلمت بشر هقول لك كل حاجه بس تعالي بعيد عن اي حد عشان ما حدش يسمعنا
ناديه خلاص ماشي هنروح فين
ندى بذكاء /تعالي نطلع على السطوح بتاع المستشفى ما حدش هيسمعنا ولا حد هيعرف ايه اللي هقوله لك انا كمان عايزه اقول لك حاجات مهمه قوي هتغير كل حاجه انا فقت زي ما انت فقت بالظبط يا خالتي
ناديه ماشي خليني وراكي وخلاص
طلع هم الاثنين على السطوح بتاع المستشفى
ناديه بصيت لها بقلق واتكلمت
يلا قولي ايه اللي عندك بسرعه وايه اللي خلى مايا تخرج بسرعه وهي منهاره انت عملت لها ايه يا ندى ما انا عارفاك
ندى/ انا ما كنتش عايزه اوصل لكده يا خالتي انت دلوقتي عقبه في طريقي اني اوصل لجواد وانا مش هقدر اخليك تكشفي السر وتقولي لهم ان انا معاكي
وان مايا حامل منه مش من محمد
عشان كده عايزاك تسامحيني يا خالتي اللي هعمله فيك دلوقتي
ناديه انت بتقولي ايه انت شكلك جنتي على الاخر انا هنزل اقول لجواد على كل حاجه انت واحده مريضه انا غلطانه اني جيت معاكي هنا كنت فاكراك عقلتي ورجعت لصوابك لكن انت الظاهر انك عمرك ما هتتغيري وانا غلطانه اتفقت مع واحده حقيره زيك ولسه راحه تنزل عشان تقول لي جواد على حمل مايا لكن ندى مسكتها بقوه وبصيت لها بالشر واتكلمت بجنون وهوس مستحيل اخليك تعملي ده وتدمري كل اللي بنيته وراحت بكل قوتها رميتها من فوق السطوح
ناديه بصريخ وهي بتصرخ الحقوني لااالالااالا
ندى وهي بتبص بجنون كانها ما فيهاش عقل خالص انت اللي وصلتنا لكده استحملي بقى وبسرعه كانت نزلت بسرعه عشان ما حدش يشك فيها اما ناديه كانت غرقانه بدمها تحت المستشفى
الكل جمع واتلم عليها بسرعه
الدكتور بسرعه نقلوها على غرفه العمليات وهم مدخلينها كان عبد الله وجد صلاح كانوا داخلين كانوا بيصلوا اول ما شافوها اتصدم وهي على النقاله وغرقانه بدمها
عبد الله بصدمه وهو مش مصدق اللي شافه معقول حبيبته ومراته وام ولاده بتموت منه اتكلم بصوت مهزوز
دي مش ناديه مش كده انا متاكد ان انت مش هي بابا مش هي صح اتكلم قول لي ان مراتي
ما فيهاش حاجه
صلاح طبطب عليه وطمنه ان هي هتبقى كويسه ودخلوها في غرفه العمالات وبيدعوا ان ربنا ينقذه ويرجعها لهم بالسلامه
عبد الله وقع بانهيار مش مصدق اللي هو عايشه هو لسه مكلمها في التليفون وقالت له ان هي جايه تزور وهي و مايا ايه اللي حصل لها؟
الخبر وصل لجواد في المستشفى وهو في الغرفه كان في قمه الصدمه معقول هيخسر امه مهما عملت
هتفضل امه حاسه ان قلبه انكه من حزن شديد وان حالته ابتدي تتالم ومش قادره اروح لها غمض عينه بوجع عايز حد ان كل اللي حصل ده انا والدته ما حصلهاش كده وان هي هترجع تحضنه وهو هيسامحها هيقول لها هو قد ايه هو بيحبها هيقول لها انه عمره يزعلها تاني ومسامحها على كل اللي عملته بس هي ترجع وتكلمه لاول مره في حياته جواد يعيط لانه حاسه ان هو هيخسر والدته للابد
في نفس الوقت في بيت مايا
كانت قاعده منهاره في الصالون وكل شويه بتتذكر اللي شافته واتكلمت مع نفسها في وجع
غبيه طول عمرك هتفضلي غبيه اول ما يعاملك كويس نسيت اللي عمله فيك نسيت ان هو ضحى بحبك
نسيت فضحك قدام الكل
انتهك عرضك خليك قدام نفسك زانيه وحامل في الحرام
حاططت ايدها على بطنها واتكلمت بدموع تصدق ان انا نفسي اموت وانا باولادك عشان ارتاح مش عايزه اعيش واشوف الوجع اللي انا حاسه بيه ولا اخليكم تطلعوا على الدنيا دي وتشوف ابوكم بيعمل ايه ابوكم اللي دايما بيجرحنا اتخلى عننا واحنا دايما بنصدقه بس خلاص جاب اخره معايا مفيش مكان للرجوع تاني بينا
قطع حبل افكارها وكلامها مع نفسها ودموعها اللي ما بتخلصش صوت رنين التليفون بصت لقيت جدها
ردت عليا واتصدمت لما قال لها ان ناديه عملت حادثه ودوها المستشفى كانت مش مصدقه ايه اللي بيقولوا لها جدها كان لسه شايفاها ايه اللي حصل لها
حاضر يا جدي انا جايه فورا سلام قفلت معاه وهي في دوامه كبيره لسه ما فوقوش من اللي حصل لجواد ودلوقتي في اللي حصل مع ناديه خدت شنطتها وطلعت تجري على المستشفى
في المستشفى عند غرفه العمليات كانوا كلهم في حاله لا يحصد عليها ميرفت واللواء رفعت وندى وفارس وايمان ومايا وجدو عبد الله كلهم كانوا متجمعين عند باب الاوضه مستنين اي خبر يطلع
بعد اكتر من ثلاث ساعات طلع الدكتور وهو باين عليه الارهاق
عبد الله طلع يجري عليه بلهفه طمني يا دكتور حالتها ايه دلوقتي
الدكتور باسف
احنا عملنا اللي علينا بس الاصطدام كان قوي والعمليه نجحت الحمد لله احنا خايفين دلوقتي لياثر على عليها بشلل او حاجه زي كده لان عمود الفقري كان متاذي جدا ادعوا لها وسابهم وخرج محمد عبد الله اول ما قال الكلام ده معقول حبيبتي تفضل عاجزة طول عمرها ما تقدرش تمشي على رجليها ولا تتكلم كان بيدعي ربنا ان كل كلام اللي قاله يطلع كدب
ندى حمدت ربنا ان خطتها نجحت هي ايوه ماتتش بس هتفضل مشلوله طول عمرها وكده السر هيموت معاها ابتسمت بس دارت الابتسامه عشان ما حدش
يشك فيها
ميرفت رفعت قربوا منه وقوموه
خليك مؤمن بالله ان شاء الله هتبقى كويسه ده ابتلاء من عند ربنا واللي بيحبه ربه بيبتليه عايزك تبقى قوي ماشي
عبد الله /ونعم بالله بس تفوق ونطمن عليها الاول
جد صلاح بحبان شاء الله هتبقى كويسه
بعد شويه في وقت ابتدت تفوق ناديه وكلهم حواليها فتحت عينيها بصعوبه والدكتور كان واقف فوق راسها بقيس النبضات والمؤشرات
سالها بابتسامه عريضه “”حمد لله على السلامه يا هانم حاسه بايه وايه اللي حصل لك خلاك توصلي للحاله دي حاولي تتكلم بس ما قادراش وتحرك ايدها برده ما قادراش كلهم بصوا لها عايزينها تعمل اي حركه
حاولت التحرك اي حته في جسمها بس ما عرفتش
الدكتور بص لها بحزن وتكلم /
يؤسفني اقول لكم ان المدام ناديه جالها شلل كامل نتيجه من اصدام في العمود الفقري
كلهم شهقه والصدمه والحزن كسب وجوههم وعبد الله نهار على الارض جنب السرير وابوه حط ايده عليه وحاول يقويه بس هو كان ضعيف جدا ان مراته حصل لها كل ده
الحزن سيطر عليهم كلهم بس ما فيش حاجه في ايديهم يعملوها ط ناديه كانت بتبص عليهم بحزن لان هي اللي عملت في نفسها كده بصيت على الميه لقيتها منهارة من العياط وندى بصله بابتسامه خبيثه زيها هنا عرفت ان ده عقاب من ربنا ان كل واحد لازم يتعاقب على الاعمال اللي عملها ربنا يمهل ولا يهمل
ندى قربت عليها بطيبه مزيفه الف سلامه عليك يا خالتي مش عارفه ايه اللي حصل لك كان مستخبي لك فين انا مش مصدقه انك قاعده على السرير ربنا يقومك بالسلامه وترجعي لنا وبصيت لها بتحدي كانها بتقول لها شفت انا عملت فيك ايه
ناديه اتعصبت وكانت عايزه تقوم بس ما اعرفهاش عايزه تتكلم بس ما عارفاش وكلهم مش فاهمين عليها حاولوا يهدوها واعطوها حقنه مهدئه عشان يهدي والدكتور طلب منهم كلهم يخرجوا
عبد الله كان هيرفض بس ابوه اصر عليه ان هو يمشي خرجوا كلهم من الاوضه
بعد شويه وقت بالليل جواد ضغط على نفسه وخرج من اوضته وهو بيتالم وراح على اوضه مامته علشان يطمن عليها بعد اللي سمعوا راح والحزن كسر قلبه دخل لقاها نايمه معلقة لها الاجهزه بص لها بحزن
واتكلم بضعف/ ماما ارجوكي ما تزعليش مني على كل اللي عملته معاكي انا كنت بعمل كده من ورا قلبي انت عارفه اللي عملتيه بس برده ما عرفتش اكرهك لانك امي فرقتيني انا ومايا في نفس الوقت ما عرفتش اكرهك لاني عارف انك بتحبيني ارجوك يا ماما لو سمعاني حاولي انك ترجعي لنا لان انا بموت وانا شايفك وبس رسه وخرج فتحت عينيها
بعد ما خرج هي كانت صاحيه بس ما كانتش عايزه يشوف نظره دموع في عينيها وحست بمدى الجرم الخطير اللي هي عملته بحق ولادها ودخلت شيطانه في حياتهم
عدى اربع ايام من غير احداث تذكر غير ان كلهم زعلانين على نادىه جواد ابتداء استردي صحته مايا كانت بتيجي تزور ناديه بس ما راحتش شافت الجواد حتى لما كان يجي يشوف مامته كانت هي
بتخرج عشان ما تقعدش معاه كان مستغربها جدا ليه بتعمل كده ليه بتبني سور ورا سور ليه مش عايزاه يقرب منها بس ما اهتمش عشان هو دلوقتي في اللي مكفيه وحزن على والدته كان تعبه جدا
واخيرا خرجوا من المستشفى وحاطين ناديه على كرسي متحرك كان قلبهم بيتقطع عليها وعلى اللي حصل لهم في الشهر ده
جواد كان هو داخل المستشفى هو حاله
ودلوقتي مامته هي اللي خارجه منها وهي ما قادراش تقف على رجليها بس حمد ربنا على كل حال لان ربنا ليه حكمه في كل حاجه ودائما لما بيحب حد بيبتليه ركبو كلهم وراحوا على القصر بتاعهم
في بيت محمد كان خلاص جهز كل حاجه عشان يرجعوا ما حدش بلغهم باللي حصل علشان هم في الغربه ويخافوا ان هم وجايين يعملوا حادثه من التوتر والخوف عشان كده محمد ما كانش يعرف اي حاجه
سهر ومحمد كانوا جهزوا كل حاجه بس كانت سهر واقفه متوتره واخذت قرار ان هي لازم تبلغ محمد واتكلمت بجديه تامه
سهر بجدية/محمد انا عايزه افتح معاك موضوع
محمد بحب/ موضوع ايه يا قلبي عايزه تقولي ايه
سهر محمد انت لازم اول ما نرجع تقول لهم ان احنا اتجوزنا
محمد/ سهر الموضوع ده احنا اتكلمنا فيه قبل عن كده وانتي عارفه ظروفي قبل ما تتجوزيني علشان كده يعني هاخد وقت عشان ابلغهم وخصوصا ان اللي حصل في البيت كلهم متضايقين مني فلازم ان انا امهد لهم الاول اتفقنا يا حبيبتي
سهر
لا ما اتفقناش محمد انت لازم تعمل كده بسرعه وايه اللي هنخسر بعض
محمد
سهر في ايه الموضوع مش مستاهل قلت لك هاذيع بس مش دلوقتي ايه اللي جد دلوقتي ما انت عارفه علاقتنا من الاول انا ما كدبتش عليك في حاجه
سهر
يعني ده اخر كلام عندك خلاص يبقى ما تلومنيش لو اتجوزت غيرك
محمد باستغراب/ كيف يا مجنونه وانت متجوزاني اصلا يعني هتجمعي بين زوجين ولا ايه
سهر بدموع
لا اخويا جايب لي عريس وقال لي لازم توافق عليه وحدد ميعاد معاه هو ما يترفضش ولو انا رفضت من غير سبب اكيد شريف هيشك في اللي بينا واكيد هيحصل مصيبه انا خايفه قوي يبقى انت عشان كده بقول لك لازم تعمل كده فهمت يا محمد
سهره
عريس اللي بتقول عليه يا حبيبتي مش مستاهله التمثيليه دي كلها عشان تقولي لي ازيع مش مستاهله يعني انا ان شاء الله هذيع بس مش دلوقتي مش محتاجه انك تقولي ان في عريس
متقدم لك والكلام ده انا ما يتلعبش عليا يا سهر
سهر بصدمه
يعني ده اخر كلام عندك انت مش مصدقني يا محمد فين وعودك ليا انت بتفكر ازاي
انت مش عايز تذيع علاقتنا مش كده اتكلم علشان مايامش كده قول لي انت بتفكر ازاي
محمد
سهر مش محتاجه الكلام ده كله يعني انت جايه تقولي لي ان في عريس متقدم لك عشان اذيع يعني يعني ليه دلوقتي جيه العريس في الوقت ده غير ان اكيد يعني ان انت بتقولي كده عشان تخليني اذيع علاقتنا وانا قلت لك اني مش هعمل غير اللي في بالي وفي الوقت اللي انا عايزه
سهر بحزن
ما كنتش فاكره ولا عارفه انك مش بتوثق فيا للدرجه دي انا اثبت لك الحقيقه بس بعد ما اثبت لك كل واحد فينا يروح لحاله
حاول يقطعها بس هي شورت له ان هو يسكت ومسكت التليفونها ورنت على شريف
شريف بحب/ في ايه يا حبيبتي كنت لسه هكلمك انا خلاص حجزت الطياره وهرجع النهارده وزي ما قلت لك على العريس وان شاء الله اول ما تيجي تشوفيه ونحدد الخطوبه
محمد كان واقف مصدم مش مصدق ان كلامها طلع صح بصيت له صدمه وخذلان ودموع متحجره في عينيها واتكلمت لشريف وقالت مفيش داعي نقابله يا شريف انا عارفاه خلينا نحدد ميعاد الخطوبه على طول وقول له ان الموافقه عليه
شريف بجد مش مصدق نفسي اخيرا هفرح بيكي ماشي يا حبيبتي ربنا يتمم لك على خير واشوفك احلى عروسه قفلت التليفون وبصيت له واخذت شنطه وخرجت تحت عينه اللي مش مصدق كل اللي بيحصل حواليه وقالت كلمه اخيره وهي طالعه انا ما كرهتش في حياتي قدك على قد ما حبيتك على قد ما كرهتك بكرهك ونزلت هي دماغها مغرقه وشها
محمد بصدمه وصوت مهزوزمستحيل
ستوب رايكم متوقعاتكم تفتكروا ايه اللي هيحصل بين جواد ومايا ومحمد

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقته فدمر حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!