روايات

رواية عشقته فدمر حياتي الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم مي أحمد

رواية عشقته فدمر حياتي الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم مي أحمد

رواية عشقته فدمر حياتي الجزء التاسع والعشرون

رواية عشقته فدمر حياتي البارت التاسع والعشرون

رواية عشقته فدمر حياتي
رواية عشقته فدمر حياتي

رواية عشقته فدمر حياتي الحلقة التاسعة والعشرون

بعد مرور سنه على الاحداث اللي حصلت في مستشفى العامه كان جواد داخل ومعاه ولدين زي القمر رعد وسفيان ولاده عشان يشوف مايا
كان باين عليه علامات الحزن لانه كل يوم بيجي يشوفها وبيحكي لها كل حاجه بالتفصيل حصلت لكن للاسف ما فيش اي استجابه منها بيلعن الحظ وكل حاجه وحشه عملها معاها وهي قدمت له اجمل حاجه في الدنيا قدمت له ولاده رعد وسفيان اجمل حاجه في حياته مسك ايديها وبس بحب
وقال لها رعد وسفيان يا حبيبتي جايين يشوفوا ماما مش يلا بقى يا مايا مش كفايه عليا كده انا بموت كل يوم وانت مش معايا انا مشتاق لك و انا بموت كل يوم في بعضك غصب عنه لقى دمعه بتنزل
حط الولاد جنبها على السرير وكانوا بيبص لها باستغراب وفي نفس الوقت بيبص لابوهم باستغراب ابوهم قال لهم بحب وهو بيمسح دموعه/
دي ماما يا حبايبي دي اللي ضحيت بكل حاجه عشان انتوا تيجوا على الدنيا دي دي اللي انتم مفروض تحطوها
في عينيكم النهارده عيد ميلادكم النهارده كملت سنه على الدنيا بتمنى النهارده ان هي تبقى وسطينا وتحضنكم بايديها وتشبعكم من حنانها اللي دايما بتشبع بيه الناس كلها
وهو بيتكلم بحزن الولاد قربوا من مامتهم لانهم لسه صغيرين بيحبوا
قربوا منها وشيء جواهم خلاهم يبوسوها ويتمسحوا فيها زي القطط جواد شايف المنظر ده عينيه دمعت على الحاله اللي واصله لها
لكن فجاه والاولاد بيعملوا الحاجات دي شعور الامومه عند مايا ابتدا يعمل اراده جواها عشان تقاوم الغيبوبه حركت ايديها وصعوبه وفجاه
فتحي جوفونها بتعب وتكاسل واول ما شافت عينيها جواد قالت بصوت ضعيف /جواد انت فين
جواد عينيه وسعت مش مصدق اللي هو شايفه مايا حبيبتي قدام عينيه وبتنادي عليه بصوتها الرقيق هو
ما كانش مصدق اللي بيحصل قرب منها
وبص عليها لقاها مفتحه عينيها بتعب شديد جري بسرعه ندى الدكتور الاول ما شافتها اصابتها حاله ذهول لان الحالات دي الضنين منها اللي بيفوق الاغلب بيقعد سنه وفي الاخر بيموت لكن دي اول حاله تقابلها تفوق بعد سنه من غيبوبه ابتسمت لما شافت الولاد نايمين في حضنها وهنا ادركت ان اللي حصل لها ده قدره شعور الامومه اللي جواها قدرت تتغلب على المرض
ابتسمت لها وابتدت تفحصها من كل اجزاء جسمها
وفعلا بعد شويه وقت ابتسمت وقالت/ الحمد لله حليتها كويسه خالص هي محتاجه بس تقعد معانا يومين لغايه حاله تستقر وتقدري تاخدوها للبيت
الحمد لله على السلامه والف مبروك ليها
جواد كان طاير من الفرحه مش مصدق اللي بيحصل قدام عينيه ابتسم لها وقال الله يبارك فيك خرجت الدكتوره وهي مبسوطه ان مايا قدرت ترجع زي ما كانت وفي نفس الوقت جواد قرب من الميه وفجاه حضانه حضن كبير قوي حضن كانه عايز يدخلها في ضلوعه وهمس لها بحب قال/ الحمد لله انك رجعتي لي يا مايا انا كنت بموت من غيرك انا بحبك قوي قوي قوي مش هزعلك تاني واعده مني
كان بيتبت فيها اكتر واكتر وهي كانت مرتاحه في حضنه اللي بتشعر دايما فيه بالامان
والدموع كانت مغرقه وشها
ودي بقى اغنيه مني ليكم بمناسبه المنظر الرومانسي الخطير ده ✍️💝👇👇💝👇👇👇👇👇👇
(خذني ليك قرب عليا
سيب ايديك واحضن ايديا
ضمنيني خليني اصدق
انك انت قصاد عينيا
كنت بحلم بيكي يوماتي
حلم غير لون حياتي
نفسي اعيش جنبك يا عمري
اللي باقي من حياتي
عش معايا في كل ثانيه
يلا خدني لدنيا تانيه
دنيا غير الدنيا ديه
جنه ابعد من الخيال
لو ايديك تلمس ايديا
لو عينيك تيجي في عينيا
كنت تعرف اللي بيا
حتى من غير سؤال
اه اه اه اه
لو ايديك تلمس ايديا لو عينيك تيجي في عينيا كنت تعرف اللي فيا حتى من غير سؤال)
مسك وشها بين ايديه وبص في عينيها واتكلم بالرومانسيه وحب مطلق لهذه الفتاه
انا كنت من غيرك بموت يا مايا ان الحمد لله انك رجعتي لي انا عرفت قيمتك خلاص انا عمري ما هزعلك بس انا عايزك تسامحيني قولي لي
يا مايا انتي مسامحاني
مايا بصيت له بدموع وهزت راسها ليه ان هي مسامحه واول ما عملت كده ما لقاش نفسه غير وهو بيقرب من شفايفها وبيلتهم
بشغف وجوع ولهفه ووجع وهي كمان بدله القبله لكن قطع قبلتهم وحبهم صوت ضحك الاطفال وهم بيهز ابوهم
مايا ضحكت وعليها لما شافت ولادها واخذتهم في حضنها بحب
وجواد بصلهم بغيظ وقال لهم اه يا اولاد الكلب عايزين تبعدوا الماياه عني ماشي خذوا لكم كم يوم وانا هوريكم
مايا وهي حاضنه ولادها /بس يا جواد ما لكش دعوه بيهم خالص انت دول حبايب ماما صح قل لي يا جواد انت سميتهم ايه
جواد رعد وسفيان زي ما كنا بنحلم دايما
ابتسمت مايا بحب وهو بدلها الابتسامه بحب اكبر وسالته وقالت هو محمد وسهر خلفه
جواد /ايوه يا ستي خلفه جوليان وكندي وكنزي ثلاثه توام وكمان فارس وسها اتجوزوا وخلفوا اياد
مايا حزن كلهم خلفو وانا مش موجوده
انا غبت كتير قوي كان نفسي ابقى معاهم وهم بيخلفوا
جواد بحب مسك ايديها وقال لها يا حبيبتي بكره لما نيجي نخلف ثاني هتبقي وسطيهم ما تزعليش
هزت رصه بحب وهي حضنه وحاطه رصه فوق قلبه اللي بينض باسمها هي وبس
*******************
بعد مرور اسبوع الكل عارف ان مايا رجعت من الغيبوبه وجهزوا مفاجاه لجواد ومايا انهم يجمعوهم في الحلال ويجوزوهم
والنهارده اخيرا فرح مايا وجواد لكن مش زي الفرح الاولاني خالص ده الفرح الحقيقي اللي هيفرحوا بيه
بعد معاناه الاثنين عاشوها وكانت اصعب ايام عمرهم
وطبعا جواد حاول يقرب من الماياه كتير لكن مايا اتعلمت الدرس كويس ورفضت ان هو يقرب منها غير لما يتجوزه يمكن ربنا عاقبهم على اللي عملوه في البعد ده لانهم اتسرعوا وعملوا حاجه غلط المفروض كانوا يصبروا ويستنوا لغايه ما يتجوزوا
وفي اكبر قاعات الافراح
كان كل متجمع اللواء ورفعت وفارس وسها وابنهم اياد
ومحمد وسهر وبناتها ومعاهم رعد وسفيان ولاد مايا
واشتغلت الاغاني في القاعه كلها ومايا نازله من على الدرج بفستانها اللامع وهي الفرحه مرسومه على وشها وماسكه لها الفستان نادين
وجواد كان واقف مستنيها بحب وعشق استلامها وبس فوق جايبينها وبص في عينيها واخذها على حلمه الرقص واشتغلت الاغنيه اللي بيحبها كلهم اغنيه اليسا مكتوبه ليك
وطبعا مايا كانت متوسطه صدر جواد بحب وهيديها حوالين رقبته وهو لافف ايديه حوالين وسطها وتملك وعشق وبعد شويه وقت كلهم ابتدوا يرقصوا مع بعض بجنون وعشق وطبعا المايا
ونادين كانت واقفه بعيده بتتفرج عليهم
واتنهدت بحزن كان نفسها تلبس فستان ابيض زي كده وتفرح زي باقي البنات لكن بعد اللي عمله عبد الله وناديه قتلوا جواها الفرحه ما بقتش اي حاجه تفرحها كانت سرحانه وحزينه لكن فجاه حست بايدي فوق كتفها رفعت عينيها وبصت لورا اتصدمت من عبد الله اللي كان لابس بدله شيك ومعها بقيه ورد جميله وبيقول لها/ اتفضلي ايه الورد ده ليكي يا اجمل ورده في البستان
نادين بصدمه شكرا اخذت منه
وهي بتبص له بذهول الي زاد صدمتها اكتر
لما لقيته باص في عينيها وبيقول لها تقبلي تتجوزيني يا نادين

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقته فدمر حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى