روايات

رواية عشقته فدمر حياتي الفصل الأول 1 بقلم مي أحمد

رواية عشقته فدمر حياتي الفصل الأول 1 بقلم مي أحمد

رواية عشقته فدمر حياتي البارت الأول

رواية عشقته فدمر حياتي الجزء الأول

رواية عشقته فدمر حياتي
رواية عشقته فدمر حياتي

رواية عشقته فدمر حياتي الحلقة الأولى

في بيت عائله المنوفي اكبر عائلات في الاسكندريه
في القصر الكبير كانوا كلهم متجمعين على السفره
جد صلاح المنوفي/ايه التاخير ده البيت ما بقاش في انضباط خالص مش موعد الفطور لازم يبقى كلكم موجودين على السفره فين ولادك لحد دلوقتي يا هانم
ناديه باحترام وخوف / نازلين اكيد نازلين دلوقتي ما تقلقش جواد جه متاخر بالليل عشان كده تلاقيه نايم لغايه دلوقت ومحمد انت عارف ان هو ما بيتش في البيت علشان كده انا هطلع اصحي
الجد ودى وش الناحيه الثانيه لانه ما عجبهوش كلام
ناديه عن تاخير احفاده هو عايزهم دايما احسن ناس ودائما بيتضايق من تصرفات محمد المستهتره اللي بتنزل راسهم في الطين اما جواد فده رمز للابن الصالح اللي دايما فخور بيه لانه حقق شخصيه ما حدش حقها غيره شخصيه كبيره بقى له اسم في الشرطه الرائد جواد عز الدين المنوفي نفسه ان هو هيفرح بيه قطع حبل افكاره الصوت اللي هو بيعشقه صوت مايا بنوته القمر اللي بيحبها اكتر من نفسه
الجد بحنان وطيبه/صباح النور على احلى بنوته في الارض والكون كله عامله ايه يا حبيبتي النهارده ايه اخبار دراستك ليه صحيتي متاخر النهارده
مايا بخجل /اسفه يا جدو بس كنت سهرانه بذاكر وتاخرت في الصحيان النهارده اوعدك مش هتتكرر تاني
في نفس الوقت كانت بتفكر مع نفسها ان هي اتاخرت في النوم عشان استنت جواد ان هو يجي ما بتعرفش تنام غير لما هو يجي وتطمن ان هو دخل البيت بس ليه هو بيعملها كده اشحال ان هم مخطوبين دايما هي اللي بتقرب منه تدي له كل حاجه اهتمام حب ما بتتخيلش يومها من غيره لحد دلوقتي ما نزلش ما تقدرش تسال مرات عمها هو ليه ما نزلش لغايه دلوقتي
مراه عمها بصت عليها كانها حاسه بيها بصيت لها
وقالت لها ممكن يا حبيبتي يا مايا تطلعي اوضه جواد وتشوفي اتاخر ليه عشان جدك خرب الدنيا
وشها رجع نور من جديد واتكلمك بسعاده وحب حولت تداريه بس للاسف مكشوف للكل
اكيد يا مرات عمي انا هطلع دلوقتي عايز حاجه مني يا جدو
الجد ابتسم على الحركه اللي عملتها ناديه لانه عارف حفيدته قد ايه هي بتعشق وبتموت على جواد
صلاح بحب لا يا قلب جدك روحي صحيه وقولي له كل مستنينك على الفطار تحت
طلعت وهي مبسوطه ان هي هتصحيه بنفسها اصلا ده روتانا كل يوم بتصحيه وبتجهز له الحمام وبتعمل كل حاجه بس للاسف النهارده راحت عليها نوم عشان كده ما قدرتش تعمل روتينها مع حبيب قلبها
بعد ما مشيت االجد بص لناديه بابتسامه عريضه
ناديه بحب/ ربنا يهديهم يا عمي ونفرح بيهم ما تتخيلش انا بحب مايا قد ايه مش هلاقي الابني بنت احلى منها ولا ارق منها
الجد بحب/ ولا هي هتلاقي حمايه زيك يا حبيبتي يلا ربنا يريح قلبهم ويجمع بينهم في الحلال
🧨🧨🧨🧨🧨🧨🧨🧨🧨🧨🧨🧨🧨🧨
راحت على اوضه جواد وهي قلبها بيدق بعنف كل ما تقرب من اوضته فتحت الباب بالراحه ودخلت لقيته نايم شهقه طلعت منها غصب عنها لما شافته وهو عار الصدر كده ووشها بقى عامل زي الطماطمايه كانت لسه رايحه ترجع بس لقيت اللي بيشدها عليه وابتسامه عريضه بتزين وشه وهو بيبص لها وبيتامل
ملامحها
مايا بخجل/الجواد ابعد ما يصحش كده انا اسفه اني دخلت عليك وانت نايم بس جدي هو اللي قال لي ولسه ما كملتش كلامها
فتحت عينيها بالذهول وهي بتسمع صوت ضحكه الرجوليه اللي بتخطف قلبها
جواد بضحكه رجوليه جذابه/
يا بنتي محسساني انك انت اول مره تخشي اوضتي
امال مين اللي بيصحيني كل يوم مين اللي مش بينام غير لما يستناني مين اللي بيقرب مني على طول مين حبيبي انا
كنت بصله بحب وهيام مش مصدقه ان الكلام ده بيطلع منه هو حقيقي هتتجنن منه ساعات بيبقى رومانسي وساعات بيبقى قاسي وعنيد بس هي في كل حالاته بتعشقه( رفقا على قلبي ايها الساحر فان قلبي لا يستحمل كل هذا السحر) قالت كلمتها بدون وعي منها
بص لها بحب ورغبه كبيره هي الوحيده اللي بتقدر تحرك كل حاجه فيه هي الوحيده اللي ليها الحق ان هي تقرب منه طفلته مدللته اللي بتهتم بكل تفاصيله عشقه الاول والاخير مايا بنوته الصغيره
شدها لي عشان تقرب منه اكتر وبص قدام شفايفها بحب كبير واتكلم بهمس دوب قلبها السحر اللي بتتكلمي عنه يا قطتي هو سحر عيونك فتحت عينيها بصدمه مش مستوعبه هو بيقول ايه وفجاه وبدون اي مقدمات التهم شفايفها بشفايفه في القبله مليئه بالحب والرغبه بيعبر فيها عن مدى عشق لطفلته وهي بكل طيبه وعشق اتجاوبت معاه
ولفت ايديها حوالي رقبته اما هو كان في عالم غير العالم بعد مده فاقت على نفسها وان هي جات ليه اصلا بعدت عنه بصعوبه بص لها بدضيق
جواد بضيق مكتوم /في ايه يا حبيبتي بعدت ليه انا لسه ما شبعتش منك
مايا بخجل وهي بصه في الارض/ جدي تحت مستنيك لو اتاخرنا ممكن يخرب الدنيا يلا انزل افطر عشان كلهم على السفره قالت كده
جواد بتسامه /حاضر يا حبيبتي هقوم علشان خاطرك انت بس بس اعملي حسابك انا لسه ما شبعتش من الفراوله بتاعتي قال كلمته وسحب ايديها وهو عارف مدى تاثير كلامه عليها دخل عشان ياخذ شاور على السريع قبل ما ينزل وهي نزلت وهي بتفكر بكل اللي حصل معاها هي وهو وكلمته الاخيره قد ايه كلامه على كل احساس ومشاعرها هو الوحيد اللي يستحق كلمه حبيبي بتعشقه تعمل ايه في عشق اللي بيتغلال جواها على طول
اول ما نزلت ناديه بصت لها بحب بس لقيتها شارده وساكته
ناديه بحب ايه يا حبيبتي قال لك نازل
مايا بحب واحترام ايوه يا ماما قال لي نازل هياخد شاور على السريع وينزل
شويه ونزل بطليته اللي بتخطف الانفاس وعطر المميز الرائد جواد عز الدين المنوفي نزل وبصلهم كلهم بحب وقاعد على الراس السفره من الناحيه الثانيه
جواد باحترام صباح الخير اسف على التاخير والله يا جدي بس انا جايه في وقت متاخر بالليل ان شاء الله هتبقى اخر مره انت عارف اني مش بتاخر ابدا على الفطور اعتبرها اول مره واخر مره
الجده بفخر وحب عارف يا ابني عشان كده انا ما زعلتش منك وكنت بقول لك انت هتحدد يوم اللي كاتب الكتاب والفرح بتاعك انت ومايا
جواد لما تكمل مايا 18 سنه عشان انا ما ينفعش اتجوز قاصر ولا ايه يا جدي على العموم فاضل ثلاث شهور اربع شهور وتكملوا وبعد كده هنعمل اللي يريحك يا حبيبي
جدي صلاح بحب/ ربنا يوفقك يا ابني وافرح بيك انت ومايا
مايا وهي بصله بهيام بتفكر في الكلام اللي هو قاله
انا فاضل اربع شهور وتتجوزوا وتشبع منه لان مهما فضلت جنبه مستحيل تشبع منه لانه مالك راحه وحياتها كلها كانت بصله ومركزه في ملامحه قوي وهو لاحظ كده فابتسم بغرور لانه عارف عشقها ليه
بعد شويه وقت قام جواد عشان يروح شغله بس ايد جدو وقال لي مايا ان هي تجهز عشان يوديها المدرسه
مايا بحب/ حاضر دقيقتين واكون جاهزه طلعت اوضته بسرعه وجهزت نفسها
لقيته مستنيها عند العربيه بص لها بتقييم وبعدين قرب عليها وكان علامات الغضب بين على وشه
مايا بخوف من منظره في ايه انت بتبص لي كده ليه
جواد بحركه سريعه قربها منه ملتهم بشفايفها في بوسه عنيفه جدا كانت مصدومه من اللي عمله ليه يعمل كده وفي الشارع مش خايف حد يشوفه بعد عنها وهو بياخد نفسه من شده غضب واتكلم بعصبيه مفرطه 100 مره مش قلت ما تحطيش زفت ملمع او حاجه على شفايفك قلت ولا ما قلتش انت لازم تستفزيني لازم تخليني اخرج عن شعوري
بصت له بدموع واتكلمت بصعوبه من كثر بكائها انا اسفه انا شفايفي كانت وجعاني عشان كده حطيت لها زبده كاكاو ارجوك سامحني مش هتتكرر تاني ما تزعلش مني كانت بتبكي وبتترجاني هو يسامحها
صوت بكاء وجعه في قلبه اكثر شدها الحضن وطبطب عليها وبص في عينيها انا مسامحك يا حبيبتي بس انا بخاف عليك وانا اسف على اللي عملته انت عارفه انا بحبك قد ايه وبغير عليك يرضيك حد يشوفه شفايفك القمر دي غير انا
هزه رصه وهي في حضنه بلا وهي بتدفن نفسها في حضنه اكتر بس افوق جبينها ومسك وشها بايديه يلا يا حبيبتي عشان ما نتاخرش واخر مره تعيطي عشان ما تعرفيش انت دموعك دي بتعمل فيها ايه
مايا بفرحه زي الاطفال يعني انت مش زعلان مني انا مش هكررها تاني اوعدك بكده
جواد بحب طب يلا عشان ما نتاخرش
واخدها وركبه العربيه عشان يوصلها على البيت
في بيت خالت جواد كانوا كلهم قاعدين
ندى كانت بتبكي وهي ماسكه صوره جواد وبتتكلم بصوت مليان غل وحقد فيها ايه زياده عني يا جواد عشان تختارها تتجوزها هي وانا لا انا اللي بحبك وهي لا انا اللي بموت في بعضك وهي بتتمتع بحضنك بس انا مش هسكت مش هخلي الفرح ده يتم على خير ما بقاش انا ندى لما خليتها تدفع بدل الدم لازم اهدى كده وافكر هتصرف ازاي
وهي قاعده بتفكر دخلت عليها مامتها وهي بتقول لها
شايفاك قاعده كده ولا كان في حاجه حصلت
انت ما عارفاش ان خالتك رنت عليا وقالت لي ان جواد حدد ميعاد فرحه مع مايا وانت قاعده ولا كان في حاجه حصلت ولا اخوك الثاني خلفتي كلها جاني العوض فيكم
ندى اهدي شويه كله هننفذه بس مش دلوقتي لما نشوف اخرتها معاهم ومع جواد بالذات اللي يفضلها عليا بس ما تقلقيش اكيد حاجه هتحصل تبوظ الجوازه دي انا متاكده انا مش هسيبه يروح لها ابدا جهود حبيبي وهيفضل طول عمره حبيبي حبه بيمشي في عروقي
الام بطمع طب وريني شطارتك بقى يا حبيبتي
عايزاكي تثبتي ان انت بنت امك بصحيح مش زي اخوك الخايب ما قدرش يلف على البنت ويخليها تحبه انت بقى تطلعي لامك جيبي لي حقي منهم كلهم اولهم خالتك اللي ما فكرتش فيك عروسه لابنها
ندى اكيد كله باوانه حلوه يا ماما الاستعجال وحش بالذات في الامور دي وقعدت تضحك ضحك خبيثه على اللي هي بتفكر فيه
//////////////////////////////////////////////
خلص اليوم وروحوا كلهم على البيت ومتجمعين فوق غرفه الصالون في بيت المنوفي
جد صلاح انا مش عارف محمد ابنك ده هيعلق امتى
ده ما يعملش حاجه خالص غير ان هو يسهر ويكلم بنات بس امتا بقى هيبقى راجل ويعتمد عليه نفسي يغير من اخوه ويبقى حاجه كبيره كده
ناديه ربنا يهديه يا ابويا ويعقله ويرجعه الطريق المستقيم وهم بيتكلموا قطع كلامهم
صوت محمد وهو بيضحك ده انا وحش للدرجه دي يا جدي انت وامي او لاني شخصيه كبيره ودايما تكلموا في سيرتي ههه عارف يا جدي انا امتى
هبطل ماشي ورا البنات لما اكبر وابقى راجل مال وهدومي كده
االجد هو انت صغير انت عندك 27 سنه ايه كل ده لسه نونو صغير بيرضع انت هتشلني انا هطلع اوضتي ارتاح ابقى خلي امك تحط لك الطفح تاكل
طلع الجد اوضته وهو على اخره من محمد ومن تصرفاته المجنونه اللي دايما بتقلل من العيله
محمد بلهفه بص لامه واتكلم ماما هي مايا في الجنينه ولا في اوضتها اصل انا عايزه اكلمها اصلها وحشاني جدا ما بتتكلمش معايا كثير هي
الام انا تعبانه هروح ارتاح شويه في اوضتي وعلى العموم مايا بتذاكر في اوضتها وجواد اخوك فوق
اوضته انت روح غير هدومك بعد كده ابقى اشوف هتاكل ولا هتنام ولا هتعمل ايه عشان انا تعبت منك بجد
طلعت وهي كمان متعصبه من محمد دايما بيحطها في قائمه الام من غير مسؤوله اللي مش بتهتمي بقولها مع انها تهتم بهم جدا بس دايما الجد بيقول ان هو لازم تشد
محمد بحب حط ايده على قلبه اللي بيدق بسرعه لما جاب سيره مايا كلم نفسه انا هروح اغير هدومي بعد كده اطلع اوضتها اتكلم معاها شويه يمكن تحس بالانار اللي في قلبي اللي بتشتغل من حبها هي وبس اه يا مايا قلبي
في نفس الوقت في غرفه جواد كان بيلعب ضغط وهو بيتذكر المهمه اللي المفروض يروحها وهي عالم هيرجع منها ولا لا قطع حبل افكاره دخول حبيبه قلبه وروح وعقله مايا وهي لابسه كاش مايوه وشعرها مفرود وباين عليها كانت نايمه وبصيت له بعينيها النعاسه وهي بتفرق فيهم زي الاطفال
مايا بنعاس انت جيت يا حبيبي انا جيت انا حبيت اطمن عليك قبل ما انام
قرب منها وبص على هيئتها المهلكه ليه وبص على وشها وعلى عينيها اللي باين عليهم اثر النوم واتكلم بسخريه لا باين عليك انك صاحيه ما نمتيش خالص
مايا بتزمر طفولي خلاص براحتك انا كنت جاي اطمن عليك شكلك كده مش عايزني اتكلم معاك انا هروح اوضتي جايه لسه تمشي راح شدها ليه وقربها منه قوي وبص في عينيها النعسانه اللي باين عليها اثار النعاس وعلى شفايفها وخدودها اللي عامله زي التفاح الاحمر غمضت عينيها من اثار قربه منها بالشكل ده وانفاسه وريحه برفانه اللي وديتها في عالم غير العالم فتحت عينيها على اثار لمسته على رقبتها بصيت لقيته بيبوسه في رقبتها بكل حب
اتكلم بانفس متقطعه بحبك قوي يا مايا اليوم اللي ما تجيش تطمني عليا فيه بحس ان في حاجه ناقصاني انت عشقي الاول والاخير حب عمري شويه من كلماته بتوديها في عالم غير غير العالم ما قدرتش ترد عليه وفتحت عينيها على وسطهم وهي شايفاها بيلتهم شفايفها في قبله مليئه بالرومانسيه وهي كمان نسيت كل حاجه معاه ما افتكرش غير ان هي بتحب هو وبس هو حبيبها الاول والاخير
وفجاه الباب اتفتح واللي ظهر منه هو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقته فدمر حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى