روايات

رواية عاشقة لروح سليم الجزء الثاني الفصل السابع 7 بقلم أسيل باسم

رواية عاشقة لروح سليم الجزء الثاني الفصل السابع 7 بقلم أسيل باسم

رواية عاشقة لروح سليم الجزء الثاني الجزء السابع

رواية عاشقة لروح سليم الجزء الثاني البارت السابع

رواية عاشقة لروح سليم الجزء الثاني الحلقة السابعة

بعد سليم عنها بضيق داخلي وانقذه دخول زين ال اتعصب لما فهم جميلة كانت ناوية تعمل اي
زين ” ااحم انا سالت الدكتور وقال ممكن نخرجك النهارده لو عايز
سليم بضيق ” طب كويس اوي اني هخرج
قام سليم استأذن منهم ودخل الحمام عشات يغير قرب منها زين
زين بغضب. ” هو انتي مستحملة نفسك بالقذارة دي كلها ازاي
ازاي تتجراء وتقربي من سليم بالشكل ده
جميلة بحدة ” سليم جوزي و…
زين بغضب ” هو احنا هنكذب الكذبة ونصدقها ي جميلة هانم
سليم جوز روح وبس فاهمة

 

 

جميلة ” بس انا ال معه دلوقتي مش روح انا ال ام ابنه مش روح وانا ال همتلك كل ثروة سليم وهمتلك قلبه كمان
زين ” بزمانك حاولتي ولماا حاولتي تفرقي بينهم كانت النتيجة انه سليم رماكي في مستشفى المجانين اتخيلي بقى
دلوقتي سليم ممكن يرميكي فين لو افتكر كل حاجة
ابتلعت جميلة ريقها بخوف وتوتر
…..
عند مراد
دخل المعرض بتاعها لفت بصتله وحضنته جامد وهو كمان
مراد بحزن ” مش عارف اعمل اي انا حاسس اني ضايع ومش عارف طريقي فين
طول منا معاك مش هتضيع ان شاء الله ي مراد
هنلاقي الطريق ده سواء
هو اااي ال بيحصل هنا بالضبط
بصت وراها ورجعت اتخبت وراء مراد بخوف
مراد وهو ببصله ببرود ” واحد بيحضن مراته انت ايش حشرك
مسكه من تلاليب قميصه بغضب. هو انت اتجوزتها من ورايا ي مراد
مراد. ” باعتبار ما سيكون يعنى
ولحد ما يكون مفيش حضن يلا ي بت قدامي على البيت ده انتي ليلتك سوداء ومهببة
مراد بغيظ. ” والله ليطلع على عينك ي إيهاب الكلب
…..

 

 

عند جاسر
كانت قاعدة في كافيه على طاولة بعيدة نسبيا عن أي حد
وهو ببصلها بتوهان من وقت ماشافها وهي اخترقت عقله وامتلكت قلبه
بس فجاءة جاء حد وقعد جنبها وهو ببوس ايدها وهي كانت مكشرة وفضل يبوس في ايدها اكتر من مرة لحد ما هي ابتسمت وكل ده وهو شايف ال بيحصل بغضب كور ايده بغضب وهو بيتابع ال بيحصل
قعدوا فترة لحدما هي راحت وخرجت وهو قعد شوية وجاسر قاعد بيراقبه ومنظرهم وهو ببوس ايدها مش قادر يمحه من دماغه لبس نظاراته لما بص للشاب وهو خارج من الكافيه لحقه جاسر بهدوء
لحدما عينك ماتشوف النور الا وجاسر نزل في الشاب المسكين ضرب ضربه وكسرله ايده الكان ماسك ايدها
وقف لما سمع صووت سليم
سليم بغضب ” جاسر
وقف جاسر لما سمع صوته والتاني فقد وعيه
راحت جميلة لعنده بخوف ” انت عملت اي ي حي*** انت
ابتلع جاسر ريقه بتوتر لما وقف قدام سليم ” انااا
سليم ” شششش مش عايز اسمع صوتك دلوقتي كفاية عليا ال شفته
جميلة روحوا البيت وانا هحصلكوا
راحت معاه جميلة وهي خايفة من ردة فعل سليم مش بعيد يحرم جاسر من كل املاكه
زين كان بفحص نبض الشاب ال غرقان بدمه
نبضه ضعيف ي سليم ولازم نلحقه بسرعة
وفعلا سليم و زين خذه الشاب المصاب المستشفى
اما عند جميلة وجاسر

 

 

جميلة بغضب ” ممكن افهم مين ده ي جاسر انا مش قلتلك مش عايزة ولا غلطة لحد ما كل حاجة بمتلكها سليم تكون ليا وباسمي
ولا انت عايز تبوظ عليا ال خططله كل السنين ده
جاسر ” وانا قلتلك مبيهمنيش لا سليم ولا املاكه
جميلة ” كل الأملاك دي ملكك ي غبي انت ناسي انك ابنه
جاسر بغضب ” ابنه الغير شرعي ي جميلة هانم ولا نسيتي كل ال بهمني اعرفي مين هي امي ال انتي قلتي انك هتعرفيني عليها مش عايز حاجة من الراجل ده
جميلة ” هو انت ناوي تجنني كل حاجة حواليك ملكك وانت مش عاجبك عايز تسيب كل حاجة لروح وولادها مش كده
الست دي هي ال سرقت ابوك من امك
جاسر. ” هو لو كان عايز امي محدش كان قدر يمنعه عنها مش هو سليم الحديدي
مترميش اغلاطه على الست الغلبانة دي ي جميلة هانم
لو فكرك انك هتستخدميني تنتقمي منها بتكوني غلطانة اوعي تلعبي معايا لحسن تندمي فاهمة
سليم بغضب. ”
وصلت بيك الوقاحة تعلي صوتك على أمك ي جاسر

 

 

قلم نزل على وجه جاسر بقوة من سليم
كور جاسر ايديه بغضب وغمض عينه وهو بيحاول يتحكم في اعصابه جاءت في. تفكيره صورتها هي
فاق لما سليم مسكه من تلاليب قميصه
سليم بحدة. ” بصلي وانا بكلمك هناا ممكن تفهمني ليه عملت كده الشاب المسكين ده
جاسر ببرود. ” لانه اتجراء ولمس حاجتي
املاكي انا خط احمر محدش بيجي جنبها لو مين ماكان
بعد عنه سليم بهدوء
ده مش بيدك الحق انك تضرب الود بالشكل ده افرض كان خسر حياته طب اهله من بعده هيعملوا ااي
بكرة الصبح هنروح المستشفى بتاعتنا تعتذرله
جميلة بغيظ. ” وجاسر يعتذر ليه ماتسكتهم بقرشين وخلاص ي سليم
سليم بحدة. ” انت سمعتني انا قولت اي ي جاسر
جاسر بتحدي ” ولو رفضت اني اعتذرله
سليم بتحدي ” يبقى تنسى انك تخطي خطوة واحدة جوا شركتي و

 

 

قطعته جميلة ” جاسر هيروح ويعتذر لهم متقلقش
كاد جاسر ان يقول له لتذهب انت وشركتك الي الجحيم لكن مسكته جميلة من ايده بقوة
سليم ” هنروح الساعة 🕧 ٧
قال كلامه وراح نفض جاسر ايد جميلة بقوة
جاسر. ” انا مش هعتذر لأي حد انتي فاهمة
جميلة بغضب. ” لا هتعتذر ي جاسر ورجلك فوق رقبتك مش بعد كل السنين دي تعبي يروح على الفاضي بسبب عيل تافه ذيك
ولو مرحتش وعملت ال بيقولك عليه سليم ي جاسر تبقى انسى انك تعرف امك مين
قالت كلامها وراحت اماهو بقى الغضب أتمكن منه خرج هو كمان لبرا البيت وصل مكان فاضي خالي من اي حد
جاسر بغضب. وهو بيصرخ :
كلهم بيتحكموا فيااا كلهم بيستغلوا نقطة ضعفي ال هي انتي
لامتي هصبر بقى انا عايز انااام في حضنك ي ماما ٢٥ سنة وانا بعيد عنك كفاية بعد انا محتاجلك ااوي
قعد على الكنبة ال على الطريقة وهو ببكي ذي الطفل الصغير ال امه اتخلت عنه فجاءة لقى ال بيحط ايده على كتفه لف بلهفة
جاسر وهو بيمسك ايدها ” ماما….
سكت لما شاف روح قدامه استغربت من منظره ااوي
ساب ايدها ومسح دموعه بكف ايديه وقف لما مدة له منديل
جاسر ببرود ” مش عايز منك حاجة
روح بعند. ” امسح ال على انفك ده
بصلها باحراج وخذه منها بصمت ولف للجهة التانية وهو بينضف وجه كويس
روح بمرح ” العفو

 

 

بصلها باستغراب فكملت ” عارفة انه غرور عيلة الحديدي اكبر من انه يشكره حد او يعتذرولهم حتى
جاسر ” بتعملي ااي في المكان ده ده الوقت اتأخر اوي
روح ” في كشك ظريف هنا ببيع آيس كريم حلو جدا
جاسر بغضب ” اي الجنان ده طالعة لوحدك بالوقت ده عشان آيس كريم افرضي حصلك حاجة لاسمح الله
روح باستغراب من هجومه وجاءت ترد عليه بس لقت ال سحبها لوراء
مراد بغضب. ” انت ازاي تزعقا فيها بالطريقة دي ليه فاكرها ملهاش ظهر ولا اااي
روح ” مراد اهداا هو بس
مراد ” انا هعرف اتعامل مع الأشكال الزباله دي ي ماما
جاسر بغضب ” اعرف انت بتقول ااي لحسن يكون آخر كلام انت تقوله
مراد اتجنن ” وكمان بتهددني ده انا مشفتش في بجاحتك
حشرت روح نفسها بينهم بصعوبة وهي بتبعدهم عن بعض
روح ” ي بنى اهدا هو بس كان بيسالني انا بعمل اي هنا لوحدي
وانت ي بنى اهدا واعقل انتوا مهما كان اخوان
مراد. : انا معنديش اخت غير ليلة ي ماما
وقام سحب امه من ايدها وخذهاا وهو متعصب اااوي
بص جاسر للمنديل ال في ايده راح جاي يرميه بس في حاجة اقوة منه وقفه
……..
تاني يوم نزل سليم لقى جاسر قاعد مستنيه بهدوء وهو بيقلب على تلفونه وقف لما شاف سليم
جاسر. ” صباح الخير ي…. بابا
سليم استغرب حالته دي ذي مايكون مجبور يقول كلمة بابا دي
بس معلقش ” صباح النور ي بنى

 

 

رايح على فين بالشياكة والأناقة دي كلها
جاسر ” على اساس اننا نروح مع بعض المستشفى ون
سليم. ” لا ي راجل مش كنت مش موافق نروح للمستشفي امس اي ال جد النهارده
جاسر. ” فكرت كتير ولقيت اني غلطت في تصرفي
واني لازم اتحمل نتيجة غلطي مهما كانت
سليم بفخر. ” هو ده ابني ابن الحديدي لازم يكون ذي الحديد بالضبط مبيتهزش واجه ال عملته بكل شجاعة وقوة متخافش من مين ماكان لانه ابوك وراااك وين ماروحت وايش ماعملت
يلا نروح
رااااحو المستشفى وهناك كانت الصدمة الكبرى لجاسر وسليم

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عاشقة لروح سليم الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى