روايات

رواية عارفة حظي الفصل الثاني 2 بقلم ميرفت السيد

رواية عارفة حظي الفصل الثاني 2 بقلم ميرفت السيد

رواية عارفة حظي البارت الثاني

رواية عارفة حظي الجزء الثاني

رواية عارفة حظي
رواية عارفة حظي

رواية عارفة حظي الحلقة الثانية

دخلت عربية مسرعة
جريت تاليا على العربيةوهي بتصرخ: وقف وقف ياحيواااااان وقعدت على الارض
وقبل ماتصطدم بيها العربية ب2 سنتيمتر وقفت بسرعة وفرملت
كل الموظفين الي داخلين الشركة والي جواها بصوا لمصدر الصوت ووقفو يراقبو الموقف
وسط ذهول ادهم الي جري بسرعة على اخته
وهو مستغرب بنفس لحظة نزول الشاب صاحب السيارة
وقبل ماحد. منهم ينطق
لقوا تاليا حاضنة قطة كبيرة ومعاها قطتين لسة مولودين العربية كانت هاتخبطهم وتاليا انقذتهم
ادهم مسك قلبه وقالها: حرام عليكي خضتيني ياشيخة
رد الشاب: انا حيوان مين دي ياادهم وانا الي فرملت قبل مااخبطها دة عادي عندك
ادهم: الحمد لله على انها عدت على خير ليك يابشمهندس زين وليكي ياتاليا
زين بتكبر: انتي عشان قطط تضحي بنفسك؟ دة طبيعي:؟
تاليا وهي تنظر له باشمئزاز: وانت سرعتك وسواقتك بجنون دة طبيعي

 

وكنت هاتموت ارواح مخلوقات بريئة ضعيفة متقدرش تدافع عن نفسها وزعلان اني انقذتهم دة طبيعي لو اجابتك اه اكشف على مخك
رد عليها وهو يخلع نظارته الشمسية: انتي قصدك إيه
: زي ماانت قصدت بسؤالك ليا
ادهم: خلاص ياجماعة حصل خير
تاليا بقرف: خير اه ماهو باين
زين: انتي بتكلميني كدة ازاي
تاليا بسخرية: تحب اعظملك انا والقطط ولاايه
وتركته بدون انتظار الرد وذهبت بالحديقة وتركت القطط وهي تربت عليهم برفق
ادهم وهو يحاول كتم ضحكه من عصبية زين ووجهه الأحمر: حقك عليا يازين معلش هي بتحب الحيوانات ومشتركة بجمعيات وجروبات بتساعد الحيوانات
زين: هي تقربلك
ادهم: اختي الصغيرة

 

دخل زين الشركة وهو غاضب وخاصة حين لمح الموظفين وهم يضحكون فقال بعصبية: بتتفرجو على ايه اتفضلوعلى شغلكم مش عاوز حد مش قاعد على مكتبه والا هارفده
جري الموظفين بسرعة الى الداخل وعادو لمكاتبهم
ادهم لتاليا: ياللا يامصيبة
تاليا: هو مين المنفوخ دة
ادهم: دة ابن الحاج عاطف المهندس زين
تاليا: وايه يعني حصلنا الرعب
ضحك ادهم وصعد بها الي مكتب رئيس مجلس الإدارة واجلسها مع السكرتارية ودخل لمكتب الحاج عاطف
ابتسمت السكرتيرة وقالت: انتي الي كنتي بتزعقي للمهندس زين تحت
تاليا: اه هو الخبر لحق ينتشر كدة
: دة احنا كلنا كنا بنراقب اصل انتي مش عارفة دة محدش بيحبه هنا خالص مسمينه ابو الغضب
ابتسمت تاليا وقالت: وزدتم واحدة
ضحكت السكرتيرة وقالتلها: انا هناء سكرتيرة المهندس عاطف من سنتين
صافحتها تاليا: وانا تاليا اخت ادهم
خرج ادهم وقال: قولتيلها ايه ياهناء ياسوسة

 

ضحكت هناء: دة انا غلبانة يابشمهندس والله لما تسافر هاتوحشنا ياريت الي يسافر يبقى زين ابو الغضب دة
ادهم: عيب بس احسن يسمعك تعالي ياتاليا
بقلم مرفت السيد
اول ماالحاج عاطف شاف تاليا قالها باعجاب: لا دة احنا كبرنا خالص ايه القمر دة
تاليا بخجل: شكرا يابشمهندس
ادهم: معلش انت مشفتهاش من زمان كلها شهر وتتخرج من كلية الحقوق
عاطف: ماشاء الله طيب انتي هاتتمرني على الشغل طول الشهر دة ولما تتخرجي تشتغلي معانا في الشئون القانونية على طول وهانزلك تدريب مع استاذ حامد عتمان المحامي بتاعي
قالت بلهفة: بجد دة دكتور عندنا بالكلية دة اسطورة كلنا بنتمنى نتدرب معاه
ضحك عاطف: اعتبره نفسك معاه انا كان نفسي اخلف بنت بس ربنا كرمني ب ولدين ادهم التالت بتاعهم وانتي الرابعة
ادهم: تسلم ياحاج مش محتاج اوصيك عليها
دخل زين وقبل يد عاطف وجلس امام تاليا واضعا قدم فوق الأخرى وقال: معلش قاطعتك ياحاج بس علاء راجع بعد اسبوع عشان يتجوز فيروز
عاطف بسعادة: وشك. حلو يابنتي

 

ادهم: مبروك ياشمهندس عاطف عقبالك يابشمهندس زين
زين: ليه كدة ياادهم دة انا بحبك
عاطف: اعرفك يازين دي تاليا اخت ادهم ومعانا بالشئون القانونية
زين بتكبر: اهلاً
لا ياحاج انا محتاج سكرتيرة
ادهم: بس هي ماشتغلتش قبل كدة سكرتيرة والافضل تشتغل في مجال دراستها
زين: اه طبعاً بس الي يخليها تتدرب بالشئون القانونية الي مس محتاجين فيها حد اصلا تتدرب عندي وانا محتاج سكرتيرة
عاطف: والله كلام موزون ولو ماارتحتش هانقلها مع المحاميين ايه رأيك ياتاليا
نظر زين لها بتحدي ففهمت انه عاوز يزهقها فابتسمت بثقة وقالت: موافقة يابشمهندس
ادهم: متأكدة ياحبيبتي
تاليا: اها بس…
بقلم مرفت السيد
زين: إيه اتراجعتي

 

تاليابتجاهل: ياحاج انا هامتحن خلاص الاسبوع الجاي واول شهر مواعيدي مش هتكون مظبوطة
زين: خلاص يبقى تدريب كل يوم ساعتين او 3
عاطف: دة حل ممتاز ودة كان اقتراحي من شوية
ادهم: تمام عن اذنكم اخدها تمضي العقد مع استاذ عمر
عاطف: ماشي خلص ووصلها وارجعلي عشان في اجتماع
زين: طيب وتروح ليه ماتتدرب من النهاردة مع ولاء
تاليا: مفيش مشكله
ادهم. نظر لزين وقال: مفيش مشكله انا هاكون معاكي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عارفة حظي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!