روايات

رواية عارضة الأزياء الفصل الثاني 2 بقلم إيمي أحمد

رواية عارضة الأزياء الفصل الثاني 2 بقلم إيمي أحمد

رواية عارضة الأزياء الجزء الثاني

رواية عارضة الأزياء اليارت الثاني

رواية عارضة الأزياء الحلقة الثانية

استيقظت نور على صوت صراخ بجوارها
.. انتي نايمه هنا في اوضه خطيبي ليه
وهو فين كان نايم جانبك صح..
ماهو زي اخوكي بطمنوا بعض
انا من الاول قولت ان في بنكم حاجه
وضعت يدها على رأسها بألم :انتي ايه اللي دخلك اوضتي
هنا بغيظ :انا ايه اللي دخلني هنا.. واضتك ازاي دي أوضة خطيبي
انتي اللي بتعملي ايه هنا..
ونايمه على سريره.
عايزه تاخدي مني يا خطا.فت الرجاله..
معتز دخل على صوت هنا :هنااا
احترمي نفسك.. واعرفي انتي بتقولي ايه
هنا بستنكار :انا اللي احترم نفسي اومال المفروض انتم الاتنين تعملوا ايه تقدر تقولي الانسه المحترمه بتعمل ايه في اوضتك وعلى سريرك
نور صرخت بحماس :لقتها
قالتها بفرح وقامت تجري على مكتب معتز متجهله اللي كان بيحصل بين الاتنين معتز وهنا.
وكلام هنا ليها اللي اصلا اتعودت عليه كل مابتشوفها
. معتز بستغرب :هو ايه دا اللي لقتها يا هبله
نور :كمل انت خناق معاها …
قالتها نور بتجاهل وسحبت ورقه وقلم رصاص من درج المكتب وبدات ترسم.
هنا:معتز خليك معايا
انا عايزه افهم كنتوا بتعملوا ايه مع بعض
معتز خبطها على رأسها بخفه :
يابنتي ماتعقلي بقا نور كانت نايمه في الاوضه وانا كنت مرمى على الكنبه بره.. وقولتك ميت مره انا ونور اخوات
رفعت نور عيونها ليهم ونظرت إليهم بملل
معتز وهو بيغمزلها :انتي عارفه انا بحبك قد ايه.. يا هنا انتي روحي. بس لو مابطلتيش شغل العيال دا هزعل منك بجد
هنا ابتسمت :انت عارف اني بحبك .. وبغير عليك.. لازم تقدر غيرتي
نور بملل : معتز بص كده وقولي ايه رائيك..
معتز خد الورقه وعيونه لمعت بأعجاب بالفستان اللي رسمته :تحفه حلو اوي.. و الابيض منه يخليه التوب
نور بابتسامه :انا حلمت بيه كده .. هو دا الفستان اللي هختم بيه العرض وانا اللي هقدمه.. وهعمله فعلا ابيض
معتز برفض : ومين قالك هتدخلي العرض دا
نور :ومادخلوش ليه التشكيله بتاعتي والفكره بتاعتي وانا شايفه اني انسب واحده للفستان دا
هنا سحبت الورقه من ايد معتز بقوه وبصت فيها :اممم هو الفستان حلو بس من غير الحجاب دا.. ومش هيلقي عليكي ..معتز معا حق لأنك لو عرضته انتي هتوحشيه اكتر لان جسمك اقل كتير.. ومابقتيش تنفعي مودل.. لازم تختاري حد يحلي الفستان
معتز : بالعكس هو شبه نور وهي انسب واحده للفستان . بس اختي مش فرجه للناس وانا اللي مش موافق انها تبقى موديل وخلتها توقف شغلها دا. تمام
هنا بغضب :.. على اساس ان انا فرجه للناس يا استاذ معتز ما انا عارضة أزياء وانت اتعرفت عليا في عرض والمفروض حبتني
معتز بتبرير :انا مقولتش كده بس نور…
نور سحبت الورقه من هنا وقطعت معتز : كملوا خناقكم دا بعيد عني
وانا اللي هقدم الفستان دا يامعتز
وهشتغل على تصميمه من دلوقتي
خلصت نور كلامها ومسكت بطنها بأ.لم وهي بنجز على سنانها :امممم
معتز بقلق : مالك يا نور.. انتي كويسه
هزت راسها بالايجاب وقبل ما تتكلم
جريت على الحمام وقفلت الباب ورها
راح معتز وراها واستنا قدام الحمام
وهنا بتبصله وعلامات الاستنكار مرسومه على وشها بغضب
شويه وخرجت نور ومعتز قرب منها
: نور هو انتي لسه تعبانه.. انتي روحتي كشافتي زي ماقولتلك
نور بعدت عنه بتعب قبل مايلمسها :انا كويسه يا معتز ومش محتاجه اروح في حته
انا رايحه اجهز عشان الشغل
معتر بغضب : مافيش شغل اتفضلي اجهزي عشان هننزل المستشفى دلوقتي يلااا
هنا بابتسامه ملتويه :انا شايفه اسبلكم الاوضه عشان تطمن عليها بنفسك يا باشمهندس.. هي مش محتاجه ل دكتور وانت موجود
معتز بعصبيه :هنا مش واقته
هنا: اومال أمته وقته. انت مش شايف ان اهتمامك بيها افور حبتين.. لو عايزها هي قولي ونفشكل الخطوبه دي
نور سابتهم لخناقهم المعتاد وخرجت من الاوضه
.. هي فكرت اكتر من مره تسيب البيت وتسكن لوحدها بس معتز رافض.. وبقيت تبات في المشغل عشان تبعد عنهم
….
هنا واقفه متعصبه ومعتز بيحاول يهديها
معتز :هنا يا حبيبتي اسمعيني عشان مش هعيد كلامي دا تاني .. نور زي اختي الصغيره ومالهاش حد في الدنيا غيرنا.. انا و ماما
انا بعتبر نفسي مسؤل عنها
. وانا و امي عيلتها..
ولو ماهتمناش احنا بيها مين يهتم..
هنا : مش ذنبكم على فكره ان أهلها رمو.ها ليكم.. وانتم عملتوا اللي عليكم وزياده..
ولو المسؤليه تعباك اوي كده جوزها لأي حد
.. طلما انت بتشفق عليها للدرجادي
معتز بغضب :كلم زياده يا هنا وهنسي كل اللي مابنا فاهمه ..
و اتفضلي اخرجي بره عشان اغير هدومي
……..
فاقت نور من شردها وهي غاليه بتكلمها
انتي ايه اللي موقفك كده يانور. انتي كويسه يا حبيبتي
نور مسحت دموعها بسرعه وبصت ل خالتها بابتسامه
نور:انا كويسه يا خالتو . هروح اغير عشان الشغل
غاليه : طيب روحي بسرعه على ماجهزلك احلا ساندويتشات تاخديها معاكي
نور هزت راسها وهي اصلا ماسمعتش حاجه من كلام غاليه
ودخلت اوضتها وقفلت الباب على نفسها
وكلمت هنا بترن في دماغها
“مش ذنبكم على فكره ان أهلها رموها ليكم”
قاعدت على السرير وهي بتمسح دموعها بضعف
وشويه و قدرت تتمالك نفسها
وبدات تجهز
…..
خرجت هنا بغيظ وقفلت الباب ورها بغضب ..
فكره ان نور قريبه جدا من خطبها وحبيبها
بتثير غيرتها لأبعد درجه..
اهتمام معتز هي أولى به
وخوفه وغيرته وحنانه اللي مغرق بيهم نور
هي الاحق بيه مش نور ابدا
دخلت المطبخ والغضب متملكها
وشافة حماتها واقفه بتجهز فطار
هنا : بتعملي ايه يا طنط تحبي اساعدك في حاجه
غاليه :تسلمي يا حبيبتي اناكنت بجهز فطار ل معتز ونور وبعمل لهم القهوه و خلصت
هنا :هو حضرتك بنفسك واقفه تحضري الفطار والقهوه ل نور بدل ماتعمل هي وتريحك
غاليه بصتلها بضيق : انا بحب اعمل فطار ولادي بأيدي .. ونور بنت اختي واكتر من بنتي.. وعايشه هنا ملكه وسطينا يا هنا مش شغاله
هنا :انا مش قصدي يا طنط كده.. انا
..
غاليه :ولا قصدك مش فارقه.. انا حبيت اعرفك نور بنسبالي ايه
دخلت نور المطبخ :صباح الخير ياجماعه
غاليه :صباح الفل يا نونا.. كويس انك خلصتي .. يلا عشان تفطري وبعدين اشربي القهوه
نور : ماليش نفس للأكل خالص انا هشرب القهوه بس وهنزل عشان متأخره
. قالتها نور واخدت فنجان القهوه من الترابيزه ولسه هتشرب منه اتشد من اديها
معتز :مافيش قهوه يا انسه اتفضلي اقعدي افطري
خلص معتز كلامه وقاعد على كرسي بتاعه
نور اتنهدت :معتز انا متأخره سبني في حالي تكسب ثواب
معتز بحده :اقعدي يا نور مافيش نزول قبل ماتفطري. يلا يا هنا ويلا يا أمي نفطر
نور بعصبيه :
مش من حقك تتحكم فيا..فاهم يا معتز. هو انت فاكر نفسك ايه واصي عليا.. انا نزله
معتز بهدوء بصلها وبتحدي :اه حرفيا انا واصي عليكي يا نور.. ولو ماسمعتيش الكلام.. انا مش بس مش هنزلك الشغل
انا همنعك انك تشوفي الشارع دا تاني
غاليه :ايه اللي انت بتقوله دا يامعتز
معتز بهدوء :دا اللي عندي يا أمي.. ها يا نور اقعدي.
نور بتبصله ومش مصدقه انه بيقولها الكلام دا
ولحظة حست انها ضعيفه هو فعلا لو قرر يعمل دا ماحدش هيمنعوا
ما هي مالهاش حد
اقعدت نور قصاده بهدوء
معتز بأمر :اتفضلي افطري.. يلا يا جماعه
بدأت نور تاكل و مع كل لقمه بتنزل بطنها كانت بتأ.لمها بشده حاولت تتجاهل الألم على قد ماتقدر
وهنا قاعده تتفرج عليها
لحد ماكتفت وقفت قدمهم بغضب. : كده كتير.. كتير اوي
انا ماشيه يا معتز.. انا اصلا غلطانه اني جيت
معتز :مالك يا هنا
هنا بسخريه : لا لا مافيش حاجه.. مافيش حاجه خالص.. لما تاخد بالك ان في حد موجود حوليك غير نور ابقى دور عليا سلام
خلصت كلامها وخرجت ومعتز غمض عينه بضيق
غاليه :انت لسه هتضايق قوم شوف خطبتك
معتز :هشوفها بس مش دلوقتي
يلا يا نور
.
خلص كلامه وخرج من الشقه
نور فكرت تعارض بس غاليه هديتها..
وقلتلها وان هي تسمع كلامه دلوقتي بس
ونزلت وراه
ركبوا العربيه والصمت اللي مسيطر
واستغرب نور الطريق اللي ماشين فيه
مش طريق الشركه
نور :هو احنا رايحين فين
معتز بختصار :المستشفى

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عارضة الأزياء)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى