روايات

رواية ظننته انسي فأحببته الفصل الثاني 2 بقلم رشا محمد

رواية ظننته انسي فأحببته الفصل الثاني 2 بقلم رشا محمد

رواية ظننته انسي فأحببته الجزء الثاني

رواية ظننته انسي فأحببته البارت الثاني

رواية ظننته انسي فأحببته
رواية ظننته انسي فأحببته

رواية ظننته انسي فأحببته الحلقة الثانية

ثم ذهبت وتوضأت وصلت ركعتين وذهبت لتنام ظلت
تفكر فيما حدث حتي ذهبت
في نوم عمييييق حتي فزعت وهي نائمة من صوت
يهمس باذنها : أنا قدرك يا انسيه…. أنا قدرك يا انسيه
فتحت عينيها وجدت بسقف غرفتها رسمه ب الن___ار
عبارة عن مثلثين متساويين واحد رأسي والتاني عكسه
مرسوم وسطهم جمجمه صوتت مريان وقامت تجري
علي مامتها وهي مفزوعة وتصو’ت وتقول : الحقيني يا
ماما في جوا رسمه غريبة بالن___ار مش عارفة حصلت ازاي
زهرة : رسمة ايه يامريان اللي ممكن تعمل فيكي كدا ؟!!
مريان : مش عارفة يا ماما أنا خايفة واترمت بحضنها تبكي
زهرة : متخافيش يا حبيبتي ابدااا طول م أنت جنبي
أنا هاجي معاكي الأوضة وأشوف ايه الرسمة اللي
مخوفاكي دي

 

 

زهرة اخدت مريان وراحت علي الأوضة تشوف ايه اللي
مخوف مريان
زهرة دخلت الأوضة الأول وقالت : فين ياحبيبتي الرسمة ؟!!
مريان : ف السقف يا ماما بصي ع السقف
زهرة نظرت ع السقف ولم تجد شئ نهائي ولا حتي أثر
لشئ واختفي
زهرة : مفيش حاجة خالص يامريان شكلك ياحبيبتي
كنتي تعبانه وحلمتي بكابوس وصحيتي مفزوعة
مريان دخلت أوضتها ونظرت مكان الرسمة ولم تجد شئ
قالت : أكيد دا كابوس أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
زهرة : متخافيش ابدا ياحبيبتي ادخلي يالا اتوضي
وصلي عشان تبعدي الأفكار الوحشة دي من دماغك
مريان : عندك حق يا ماما
دخلت مريان الحمام اخدت شاور واتوضت ولبست
اسدالها عشان تصلي لكن لأول مرة تتلغبط وتنسي القرآن
فضلت واقفة علي سجادة الصلاة تفتكر حتي سورة
الفاتحة مش فكراها
قالت لنفسها : أكيد في حاجة غلط غيرت هدومها
لتذهب لجامعتها خرجت من غرفتها
وجدت زهرة : اخبارك ايه دلوقت يا مريان بقيتي أحسن؟!
مريان : أيوه يا ماما أنا هروح بقي الجامعة عندي
محاضرة بدري
زهرة : طيب استني يا قلبي ننزل عند تيتا نفطر الأول
وبعدين روحي جامعتك
مريان : معلش ياحبيبتي مفيش وقت ويادوب ألحق المحاضرة
زهرة : خلاص ياحبيبتي خلي بالك من نفسك
مريان : متقلقيش يا ماما وسابتها ومشيت وعند الباب
زهرة ندهت علي مريان وقالت : لا اله الا الله ياحبيبتي

 

 

مريان كانت لسه هترد لكن مقدرتش كأن لسانها مش لينطلق
وقالت : خلي بالك من نفسك يا ماما سلااااام
زهرة : سلام ياحبيبتي
مريان نزلت ع السلم جري لكن اخرت رجلها لما سمعت
تمتمه غريبة من بيت سعاد
فضلت تقرب تقرب لحد م قربت من الباب جداااا وحطت
ودنها ع الباب وسمعت سعاد بتقول كلام غرييييب
(مره ايزوس ايلاس باليس يلباس سيلبا اسبيل ليساب
هيروش طهياش مهران برقان ايلان اميوس أرماس
طهطباش ازميراش شهطبار دادار هيلاش ابراش
شاهيط سيراج ميراج زوراش هيروج شمهاشير سيلبار
ايبار معشار طالوس طالوش صعيانوث هيطلوخ
طهطرون طهماش صخيوقاش رهياع عوقار رعديار)
(*دا طلسم حقيقي مردتش اكمله للآخر أحسن الرواية
تتعفرت ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم *)
مريان اترعبت بس شجعت نفسها وكانت لسه هتخبط ع
الباب لكن فجأة لقت الباب اتفتح بسرعة وخرجت سعاد
سعاد : مالك يامريان كنتي عايزة حاجة ؟!!
مريان برعب وتوتر : اااا اصصصصل أصل سمعت صوت
غريب عندك كنت لسه هخبط أشوف مالكم
سعاد : صوت ايه ياحبيبتي دا أنا كنت بصلي وكنت لسه
نازله تحت
مريان : يعني أنت مكونتيش بتقولي كلام غريب من شوية؟!!

 

 

سعاد ضحكت بصوت عالي وقالت : كلام غريب ايه
يامريان سلامتك ياحبيبتي أنت منمتيش كويس ولا ايه؟!
مريان : ها ااااا خلاص يا طنط أنا هلحق المحاضرة بسرعة
نزلت مريان جري واخدت تاكسي لحد الجامعة ونزلت
جري من التاكسي عشان تلحق تدخل المحاضرة
دخلت جري المحاضرة لكن المعيد وقفها
المعيد : أنت يا أنسة
مريان : أنا يا دكتور ؟!!
المعيد : أومال أنا !!
مريان بتأفف : افندم!!
المعيد : أنت داخلة كدا جري من غير استأذان داخلة
زري’بة حضرتك ؟!!
مريان : أسفة جدا لحضرتك
المعيد : اتفضلي ارجعي تاني واستأذني
مريان بتنظر له بدهشة وتأفف : حاضر
رجعت مريان استأذنت وسمح لها بالدخول
مريان بتدور بعنيها علي صاحبتها قمر لحد م شافتها
وراحت قعدت جنبها
مريان : مين السمج دا ؟!!
قمر : دا دكتور سليم هو اللي هيكمل معانا باقي السنة
مريان : كدا يبقي علي الله حكايتي
قمر ابتسمت وقالت : طيب اسكتي أصل عمال يبص
علينا وشكله حطك ف دماغه من أولها
مريان : عارفة حظي زفت من يومي
خلصت المحاضرة وكل السكشن خرج ولسه مريان
هتخرج نده عليها سليم
سليم : مرياااان
مريان وقفت ولفت وقالت : حضرتك عرفت اسمي منين
ولا حضرتك عارف اسامي كل اللي ف السكشن؟!!
سليم : قرأته من دفترك وأنت داخلة
مريان : اااه تمام … افندم حضرتك عايزني ف ايه ؟!!
سليم : المرة الجاية لو جيتي متأخرة مش هدخلك
المحاضرة التزمي ف محضراتي عشان أنا مش بحب الاهمال
مريان بتأفف : حاضر… أي أوامر أخري ؟!!
سليم : لاء اتفضلي
خرجت مريان من السكشن كانت تنتظرها قمر

 

 

قمر : كان عايزك ف ايه ؟!!
مريان : شكلها سنة مش معدية يالا بينا نروح
قمر : تعالي نفطر الأول ف كافية الجامعة وبعدين نروح
مريان : يالا بينا
قمر ومريان راحوا فطروا وخرجوا من باب الجامعة
فجأة عربية جت بسرعة ووقفت قدام مريان وباب
العربية اتفتح ونده عليها شاب وقال اركبي
مريان : أنت عب___يط ؟!! اركب فين ؟!!
واخدت قمر من ايدها وبتلف تمشي من الناحية الأخرى
نزل الشاب جري من عربيته ولسه هيشدها من ايدها
وجدت سليم يمسكه من رقبته ويرفعه بيد واحده لأعلي
ورزعه ف الأرض تحت نظرات الانبهار من مريان وقمر لسليم
ثم قال سليم لمريان وقمر : تعالوا اوصلكم
مريان : لا شكرا احنا هناخد تاكسي
سليم بغضب : مش قولت تعالوا هوصلكم؟!!
مريان وقمر جريوا علي العربية بتاعت سليم ركبوا
ووصل قمر الأول وبعدين وصل مريان لحد باب البيت
مريان : غريبة أنت عرفت بيتي ازاي من غير م أقولك؟!
سليم : أنت نسيتي انك قولتي علي مكانه ولا ايه ؟!!
مريان : أنا !! يمكن .. النهارده اصلا حصلي حاجات كتير
غريبة جت علي دي يعني ؟!!
نزلت مريان من عربية سليم بعد م شكرته وطلعت ع
السلم ودخلت عند جدتها لحد م اليوم خلص وكل واحد

 

 

طلع بيته عشان ينام
غيرت مريان هدومها وطلعت علي سريرها عشان تنام
وبعد شوية صغيرين سمعت صوت خربشة زي بتاع
اليوم اللي قبله قالت تطلع تجري علي طول تبص تشوف
في ايه جريت تبص م العين السحرية وجدت نفس
الست اللي كانت بترسم ع السلم بردوا بترسم ع السلم
فتحت الباب بسرعة و……..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية ظننته انسي فأحببته)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى