روايات

رواية ضحية اسد الفصل الأول 1 بقلم أسيل باسم

الحامي (ضحية اسد)

رواية ضحية اسد الفصل الأول 1 بقلم أسيل باسم

رواية ضحية اسد البارت الأول

رواية ضحية اسد الجزء الأول

رواية ضحية اسد
رواية ضحية اسد

رواية ضحية اسد الحلقة الأولى

وقف قدامه ببرود وهو بيقوله
مصطفى محمود العمر ٣٠ سنة ساكن في **** عايش مع والدتك واختك الاصغر منك والدتك شغالة في “””” بعدما اتوفى والدك من ٦ سنين
تخيل بقى ي مصطفى لو انا فعلاا طلعت **** ذي ما بتقول
تفتكر والدتك واختك هيطلع عليهم شمس بكرة
بصله الشباب بخوف من نبرته االحادة كمل اسد
انا اسمي اسد هارون وكلهم عارفين اناا مين واقدر اعمل اااي
ورائي انك تروح تساعدك اختك في شغل البيت لانك معدتش هتلاقى شغل لنفسك…..
وبعدهااا رااح بغضب ذي ماادخل …….

 

ساق بسرعة رهيبة وهو بيتنفس من انفه وهو غضبان الماضي لسا ملاحقه ومش سايبه في حااله
وصل شقته ودخل بس كانت هنااك المفاجأة……
غمض عنيه بسرعة وخرج بغضب وهو بيقولها من وراء الباب
دقيقة بس ي ايلين وتستر”ي نفسك بدل القرف ده
وتخرجي من شقتي بدل مااا والله هتخرجي من هنا للمستشفى
وبعد ٥ دقائق خرجت ايلين بضيق وغضب لقته قاعد جاءت جنبه ولزقت فيه بس هو بعد عنهاا بضيق….
اسد بهدوء ” اطلعي براا ي ايلين عايز اقعد لوحدي
ايلين ” بس انا عايزك ي اسد
اااسد بغضب ” انااا راجل متجوز ي ايلين يفضل تبعدي عن حيااتي وبطلي جنانك ال بتعملي فيه ده
لانك لو اخر ست في الدنيا دي مش هق”رب منك
راحت حضنته جااامد ” انت بس لو طاوعتني في الجنان ده هتبقى مبسوط بدل الحرم”ان ال انت فيه
حاول يبعدها بس سمع صووت شهقات عرف انه منها

 

بصتله بكره وغضب وجاءت تخرج بس مسك يدهاااا
هي بغضب وعيونها احمروا من كتر العياط
سبني ي ااااسد
اسد ” يلااا ي ايلين اطلعي براا
ايلين وهي تقف ” هبقى اجيلك مرة تانية ي .. .. حبيبي
وبعدها بصتلها بكره وحقد وهي بتخرج
خرجت ايلين ودفعها اسد لجوا البيت ورزع الباب بوراه بقوة وهو غضبان منهااا
اسد بهدوء مريب ” ممكن افهم الهاانم بتعمل ااي هنااا
بالوقت ده
هي ببرود ” كنت جاية اتكلم معاك في حاجة بس لقيتك مشغول وقلت بلاااش اعطلك عن ال بتعمله
اسد ” بغض النظر عن ال كنت بعملوا انتي مين سمحلك تخرجي بالوقت ده براا البيت خدتي اذن من مين حتى تخرجي بالوقت ده ة اناا قايل انه ممنوع اي حد يخرج من البيت غير باذن مني ولا بتتحديني ي جنا
جنا بتحدي ” خذت اذن من بابا
اسد ” وان شاء الله خدتي اذن من جوزك
جنا بتحدي ” ماهو احنا قريب ااوي هنطلق فمش فارقة اخذ اذنه ااو لا ……

 

كان قاعد بهدوء وجنبه صاحبه
ومحاوطينه رجال مسلحين باسلحتهم
أحدهم ” الورق قدامك اااهي ي يوسف بيه
اتنازل لناا عن المناقصة دي وبكدة تكون كسبت حياتك وحياة بنتك
) يوسف الهواري ٤٠ سنة
رجل اعمال ضخم بمعنى الكلمة له كلمته ومعروف بين النااس
صحبه ابراهيم ٤٢ سنة
مساعده وايده اليمين وصديقه الوفى وبئر اسراره )
يوسف بابتسامة ” هو انت كده بتهددني ولا انا فهمت غلط
الزعيم “” اعتبرها ذي ماتعتبرهاا
انا عايز الاوراق دي تمضي عليهاا دلوقتي والاااااا
يوسف ” والا هتق””” تلني انا و بنتي ومن الكلام الفارغ ده
انت قدرت تخطفني انااا وعيلتي لاااني انا ال عايزك تخطفني ي سمير

 

اناا ال حطيتك فوق دمااغي اناا ال رميت الطعم وانت علقت بالصنارة من غير اي مجهود مني
وبعدها بص لرجالته ” يال باايع حيااته يهرب من هناا
قبل ما يندم والا انا مش مسول عن ال هيحصل لكم
سمير بغضب ” ولا تقدر تعمل حاااجة
الظاهر انك كبرت وخرفت وبتقول حاجات لا يمكن تحصل
ويظهر انك عايز تخلص من الحياة دي
رفع مسدسه ناحيته وبصله بهدوء من غير ماا يرمش
إبراهيم ” طب بص وراك كده
بص سمير وراءه ملقاش حد اتخض وخاااف بس مبينش
ورجع بص قدامه بس اتفاجاءة اماا لقى بوجه اااااسد
وهو كان فعلاا اسد منتظر يهجم على فريسته
وقع المسدس منه بخوف وهو بيرتعش ” اااااا سسد بيه
اااسد وهو بيحمل المسدس

 

اسد بهدوء ” مسدس ****** عياار *****
مش ده نفس المسدس ال ضربت بيه باباا من قبل ٢٠ سنة
سمير بتوتر ” انا مش فااهم انت بتتكلم عن اااي
اسد ” بسيطة انااا افهمك
وهنااا نزل اسد فيه ضرب بشدة وهو بيقول ااااه فهمت ولا لسااا وهو بيضربه بزيادة
لحدما إبراهيم ادخل وبعده عنه بصعوبة
إبراهيم ” اهدي ي اسد والا هيموووت ومش هنعرف منه حاجة
اسد بهدوء مصطنع ” طب تمااام اناا هادي
قوم من على الارض وهو تقريباا فاقد الوعي
اسد ” قولي مين شريكك مين ال بيساعدك وبيشجعك تق””” تل بااباا
سمير ” مش هقول لا مش هقول دي فيها خربان بيوت
اسد بغضب وهو بيهزه ” لا هتقول والا اقتذ””” اتلك دلوقتي
سمير بخوف ” هو حد قريب منكوا هوووو هووو………..
وقع ارضاا سائح بدماائه واسد يحاول ايقاظه بلا اي جدوى

 

إبراهيم بصراخ ” سيبه ي اااسد خلااااص مااااات
اسد بغضب ” كنت هعرف هو مين ال ****** كنت هعرف مين ال دمر عيلتنا كنت هعرف مين هو ال قتذ*** ل امي بس هو سبقني وقت*** له
اناا مش هسيبه لو حنى لو فيهاا موتي …..
“”””””””””
( اااسد هارون
٢٨ سنة رجل اعمال مشهور وبيتعمله الف حساب لانه عصبي وحاد الطباع وقليل الكلام وبارد جدااا
وبيدور على ال قت*** له ااامه )
دخل اوضته وهو متعصب على اخره لقاااها قاعدة
على حافة السرير
انتفضت هي اول ماشافته وبرقت بصدمة
( جناا يوسف الهواري
٢٠ سنة جميلة رقيقة فاتنة بكل معنى الكلمة واغلب وقتها
محبوسة في البيت بسبب حاجات كتيرة

 

واولهم هي غيرة اسد عليهاا )
اسد بغضب ” بتعملي ااي عندك ي جنا
انا مقولتش مش عايز اشوف حد في اوضتي ولا انتي بتعاندني وبتتهديني
جنا بتوتر ” لا والله بس كنت جاية عشان عشان
اسد بصراخ ” اطلعي برااااا
انتفضت جناا برعب والدموع اتجمعت في عنيها
وجاءت تخرج بس مسكها من ايدهااا وحضنها بقوة وهي بتبكي بصمت
اسد بحزن على حالها ” متزعليش مني ي حبيبتي مقصدش
جنا بغضب وهي بتبعد ” ولا تقصد ابعد عني ومعدش تقربلي
امسكها عند خصرها بتحدي وهو بيهمس
لو مقربتش اناا مين ال عنده الحق يقرب منك غيري ي جناا

 

بصت لعنده بتوتر وهو بيقرب الاكتر
اسد ” مين ي جنا
جنا بهمس وبلا وعي “” ااانت وبس
ابتسم ابتسامة جانبية جذابة ونظر لشفتيها بحب
ثواني وقبلها بعمق وعشق جارف
انصدمت في بداية الااامر وظلت تدفعه بقوة لكنه كان في عالم اااخر الا ان احس بها وابتعد ببطء
تفاجأ بها تضربه بقوة على وجهه
استدار لها وعنيه احمرت من شدة الغضب وهو…….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ضحية اسد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!