روايات

رواية صدفه خيرا من الف معاد الفصل الرابع 4 بقلم رحمة محمد

رواية صدفه خيرا من الف معاد الفصل الرابع 4 بقلم رحمة محمد

رواية صدفه خيرا من الف معاد الجزء الرابع

رواية صدفه خيرا من الف معاد البارت الرابع

رواية صدفه خيرا من الف معاد الحلقة الرابعة

اسر بصفير
اوبااااا مزه
مزه اي ياعم اوعي كده
في اي ياعسل متهدي علينا
لا ياشبح ماهي مش عشان مش عارفه ترد هنسكت ونسيبك تسوق فيها هرد انا
بس ياريناد مش عاوزين مشاكل
لا اسكتي انتي ده واحد عاوزله اربع كفوف علي وشه
اتحركت اسراء عند اسر
مين دول يااسر
اتكلمت سيلين
انتي اللي مين ياكره البعبع
ريناد كانت مربعه ايديها وبتبوص لاسر بغيظ واسر بيبادلها نفس النظره
اسراء بحاجب مرفوع
كره بعبع ا
نزل مراد
في اي ياجماعه متجمعين عند الباب كده ليه
اي ياسيلين اي اللي رجعك تاني
نسيت التليفون بتاعي فارجعت اخده
تمام ادخلي هاتيه
مراد شد اسر
اي يامراد
ياابني بلحقك من عين ريناد ديه هتاكلك بعنيها عملت اي ليهم
وده نظره ليها وقال
كنت بلطف الجو مع صحبتها معرفش اي اللي حشرها
مراد اتضايق شويه وقال
طب يااسر ملكش دعوه بيهم انت فاهم
رفع ايده الاتنين وقال
مليش دعوه بيهم ياعم انا هقعد علي الكنبه هنا بوص
جابت سيلو الفون وراحت عند اسراء وهمست جنب ودنها
لو جيتي ناحيه مراد هيكون اخر يوم في عمرك
اسراء استغربت من كلامها
ياله ياريناد
…………..
ده واحد مستفز ومش متربي وعاوز ١٥ كف كده عشان يفوق والله انو لولا قولتلي منغير مشاكل كنت هوريه
خلاص ياريناد من ساعه ماجينا وانتي ماسكه الواد بستفه
عصبني الصراحه
بطلي تكوني مستسلمه لكل حاجه
انا والله لساني طويل بس انتي عارفه بره البيت بحاول اقصه
ماشي يختي
………………….
مر خمس شهور
مراد كان منجذب جدا لسيلين وحبها اوي لدرجه انو كان بيحلم باليوم اللي تكون معاه
كان بيبقي مبسوط لما بيشوفها
في يوم
مالك ياريناد حاسكي بقيتي كارهه الناس كلها حتي عمرو
اتكلمت بزهق
ايوه مبقتش بحبه معرفش ليه
تفتكري كان اعجاب
بس حتي لو اعجاب هقعد سنتين معجبه بيه
معرفش بس حتي لو بتحبيه مش انتي اللي هتخدي الخطوه
هو بس هو لا اكنه شايفك اصلا
راعي مشاعري طيب اي هرس الخواطر ده
مش بقول الحقيقه
علي العموم ده شكله كان هبل الجامعه انا هنتبه لدراستي وخلاص
افتكرت دكتور هيثم ياريناد
ضحكت وقالت
يالهوي اخر مره
بس تصدقي دكتور جدع كان بيدخل البيت من بابه
يووه متفكرنيش ده رخم رخامه معرفش عيلته طيقاه ازاي قولتله انا مبحبكش بردو مش بيفهم هو الحب عافيه ياناااس
اسكتي كتك نيله سمعتي الجامعه كلها
سكت اهو تعالي نجيب ساندوتشات من الكافتريا
……………….
الو يامراد
الو يابابا بقيت عامل اي
الحمدلله ياحبيبي متخافش كلها شهر وهرجع تاني العميد
تنور ياحبيبي اهم حاجه صحتك
هاته ياعمي
ياابني اسكت
هاته بس
مين ده يابابا
ده اسر الزفت واقف فوق دماغي عاوز يكلمك
ضحك مراد
هاته هاته
الو يامراد ياابو الصحاب
اي يااسر يعني روحت بيتك ولسه بردو بتيجي عندنا يعم اتهد بقي
بحبكوا بحبكوا اعمل اي
ماشي ياعم
اي فينك كده ياابو المراريد
ديه اسراء صح
ايوه خدها اهيه
يااسراء هكون فين يعني في الجامعه
طب انا جايه
اتكلم اسر بصوت عالي عشان يسمع مراد
وانا كماااان جاي يامراد
ياله مسافه السكه ونكون عندك باي
استنوا بس ا
قفلوا السكه في وشه
دول اغبيه ولا اي هو هنا ملاهي
ادخل
اي يادكتور مؤمن
معلشي يادكتور مراد انا هستأذن لان مراتي بتولد
قام مراد حضنه
الف مبروك ياصحبي
الله يبارك فيك عقبال ما اشوف ببدله فرحك
ابتسم مراد
قريب ان شاءلله
بعد مده قليله من الوقت
دخل اسر من غير ما يخبط
سلامعليكوووو
وعليكم من السلام يخويا بطل تفاهه بقا انت مش هتعقل
عارف بيقولولك اي
صاحب التافهين لانو العقلاء مملين
عارف المشكله فين بقي
فين
فيك لانك انت كمان تافهه بس بتحاول تبين عكس كده
ضحك
معاك حق والله
وانا داخل كده شوفت كام مزه كده يابختك انت بتشوفهم كل يوم
بس يابتاع البنات اخرس
فين اسراء
راحت تجيب كابتشينو ليها
ماشي
انا هخرج اتجول هنا شويه
اوعي تكلم اي بنت انت فاهم ديه جامعه محترمه مش ملهي
غمزله
عيب عليك ياابو المراريد
…………..
اوف المكان زحمه اي ده الحمدلله اني جبته
ليه سعره غالي كده اااااه
متحاسب ياغبي
انتي اللي غبيه ومش شايفه قدامك اديه وقع عليا انا سخن منك لله
انتي طالبه هنا
وانت مالك وعارف تستاهل عشان متخبطش بعد كده في حد
وسابته ومشيت
مجنونه ديه ولا اي
………….
لمح اسر ريناد وهي قاعده بتاكل الساندوتش وبتضحك
ازيك يامستفزه
كحت ريناد وقالت
اي الاشكال اللي تطفح الاكل ديه
انت عاوز اي يابني مني
ابنك علي العموم ماشي ياستي
ازيك يامزه عامله اي
تافه اوي
اه صح نسيت انتي متخصنيش
غمز لها تخصي حد تاني كده
بلعت ريقها
مين ده
ضربتها ريناد في ايديها
اي هيجرلك في الكلام بس اسكتي
اتكل علي الله يااخويا
والله انو شكلك كيوت بس كلامك واحده جايه من الشارع بذمتك ده شكل واحده هتتخرج من صيدله
طب بعد اذنك امشي بدل ما اوريك اللي جايه من الشارع هتعمل اي
والله انو الصدف بتجمعنا ديه تالت مره اقابلك فاكره بتاع التوكتوك اللي اتخانقتي معاه
ابتسمت
لانها افتكرت لما كانت بتتخانق مع بتاع التوكتوك وهو جيه سلك
انا همشي سلام
خليكي مبتسمه كده علطول ضحكتك حلوه
مشي اسر فااتكلمت سيلين
اي هتفضلي بتضحكي كده مخلاص
انتي فاكره يابت لما مراد قالك كده بردو فضلتي منشكحه لمده ٤٨ساعه
ياااه كانت مره سكره
……………
مالك يااسراء داخله اكنك هتموتيني ليه
خبطت في واحد غبي
اتكلمت بزعل
وقعلي الكبتشينو يامراد
مين اللي زعل اختي الصغيره وانا اكله بسناني
معرفهوش بس شكله دكتور
دخل عمرو وكان بيتكلم وهو بيبوص علي التشيرت اللي اتبهدل
الناس اللي هنا متخلفين يامراد
واحده عاميه دلقت البتاع ده عليا و
شاور عليها اهي يامراد هي ديه الغبيه
انت لحقت جبتها اي هتفصلها من الجامعه
فطس مراد ضحك علي شكل صاحبه وعلي شكل بنت خالته اللي كانت بتبوص لعمرو نظرات استغراب
اتكلم مراد وهو مش قادر
ديه بنت خالتي وكانت جايه بتشكتي عليك بردو
ابتسم عمرو
حلو بنت خالته
…………….
مر سنتين
ومراد اتفق مع اخو سيلين انو هيطلب ايديها يوم التخرج
وعمرو خطب اسراء وفرحهم هيكون بعد سنه
سيلين كانت عارفه انو مراد معجب بيها بس طبعا كانت مستنياه ياخد الخطوه ويتقدم رسمي
………… يوم التخرج
كانت لابسه فستان احمر جميل ورافعه شعرها كحكه بطريقه عشوائيه وكانت زي السكر
وريناد كانت لابسه فستان زيتي ومسيبه شعرها الاسود علي ضهرها وكانت حلوه بردو
خلص التخرج
وعمار قال انو هيتجمعوا وهيخرجوا سوا
المهم عيله سيلين وعيله ريناد راحوا مكان جميل كده
وعيله مراد جت علي نفس المكان
اول ماشافت سيلين مراد جاي عليها ومعاه بوكيه ورد
وخاتم عيطت كانت متحمسه اوي وبتتنطت من الفرحه
وريناد كانت بدمع لانها كانت عارفه اد اي سيلين بتحب مراد
كانت بردو الفرحه مش سيعاها وبتتنطت
ركع مراد وطلع الخاتم وقال
تتجوزيني ياللي حلمت بيكي كتير وحبيتك من اول نظره بس كنت تقلان عليكي بحبك يااجمل بلوه حصلت في حياتي
قالت بفرحه
وانا موافقه
والله ووقعت ياتقيل
كانت ريناد مبسوطه اوب وبدمع وبتقول
شكلي انا اللي طلعت من المولد بلا حمص
اسر كان واقف جمبها فقال لها
ومين قال كده انا الحمص اهو
مسحت دموعها وقالت بس انت بتاع بنات
مسحت كل البنات اللي عندي عشانك والله
وانا موافقه هتجوزك صدقه
اتكلم بغلب
صدقه ياريناد
ضحكت
بهزر معاك يااسوري
كانوا بيرقصوا كلهم واسر وعمرو ومراد بيغنوا للبنات الاغنيه ديه
وسرك اي ياحلم جميل حلمت انت بيه صحيت ولقتني عايش فيه يااحلي من انا اتمنيت ده قلبي ماليه هواك ما انت قدرت عليه وبان كل اللي انا مداريه وبعلنها انا حبيت
«تمت»

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صدفه خيرا من الف معاد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى