روايات

رواية شيزوفرينيا أحاسيس الفصل الرابع عشر 14 بقلم حنين عادل

رواية شيزوفرينيا أحاسيس الفصل الرابع عشر 14 بقلم حنين عادل

رواية شيزوفرينيا أحاسيس الجزء الرابع عشر

رواية شيزوفرينيا أحاسيس البارت الرابع عشر

رواية شيزوفرينيا أحاسيس الحلقة الرابعة عشر

سامح: هاتحط عقلك في راسك بقا وتعمل المطلوب منك وتاخد الفلوس وأمك تعمل العملية وتعيش وترتاح وتنفض عنها تراب الفقر والجوع والحرمان ولا تخسر كل حاجه حتي نفسك…..
بيسكت موسي وبيبُص له بتفكير:
خلاص ده بقا أمر واقع یا موسی مش بإيدك يبقا استفاد منه باقصي شكل ممكن لم كل اللي تقدر عليه دي فرصتك الوحيدة اوعي تكون غبي
بيتنهد موسي وهو بيبُص لـ سامح وخلاص خد قراره وقال بثبات:
بس قبل اي حاجة امي تعمل العملية
سامح: من غير ما تقول طبعًا…….
قاطعه موسي: وعاوز 5مليون جنيه بعد ما أخلص
سامح: مش كتير ده
موسي: لأ مش كتير علي اللي انت عملته فيا!
شوقا بضحك: اللي انت عملته فيا هههقهق
سامح بيشاور لـ شوقا يسكت: وماله مش مشكلة بس بعد ما المهمة تخلص
موسي: طيب وهاضمن ازاي فلوسي لأ كده مش هينفع تجيب لي نص الفلوس مقدما قبل اي حاجة توتو علي كبوتو
شوقا: ايوه هاتها وانا اشيلهالك احسن وأضمن واسرع واوفر هههه
موسي بسخرية: ههههه لا طبعًا انت تبعد عنها خالص
شوقا: بقا كده يابنت اختي ههههه يبت يا شوشو
موسي بينفخ: ونبطل تريقة شوية واكيد انت اخد نسبة ما تصيعش علينا يا خال
شوقا بيعوج بوقه وبيرد عليه: طيب يا خويا اقصد يا بنتي هههه
موسي بيتجاهله: فهموني بقا هاعمل ايه؟!
سامح بابتسامة وخبث: ركز بقا معايا كويس اوي
بيفوق من شروده علي الباب وهو بيخبط…
بيقعد علي السرير…
ركز معايا عزيزي القارئ موسي هو شهد وشهد هي موسي اوعي تتوه مني! 😂
بيدخل ايوب وهو شايل صينية الأكل..
ايوب: يلا بقا عشان يبقي عيش وملح
بتبتسم شهد او موسي قديمًا وبتبدا تاكل معاه ونورهان واقفة بتتفرج عليهم
بتنزل جري علي السلم وبتدخل اوضتها وبتترمي علي السرير وبتنهار في العياط:
يعني ايه يا أيوب كده خلاص روحت مني للمرة التانية المره التانية لأ المره الالف وانا كل يوم كنت بتقطع من جوايا وانت مع انجي ومش حاسس بي
وعند ايوب كان مبتسم وهو بيبُص علي شهد
شهد: هاتفضل تبص لي كده كتير
ايوب: اعذريني أصل انتِ توأمها
شهد بتمثيل: توأم مين؟!
بيقوم من علي السرير وبيفتح الدرج وبيطلع صورة وبيتكلم وهو بيتفرج عليها:
انجي كانت حب حياتي ونصيبي وقسمتي الحلوة وسنيني السعيدة وبهجة أيامي
بيمد ايده ليها فبتاخد الصورة وبتتظاهر انها متفاجأة:
ايه ده مش معقول كم الشبه اللي بينا ده
انا مش مصدقه نهائي خالص!
أيوب: انا برده مستغرب انا عارف ان لكل واحد مننا اربعين شبيه بس ماكنتش اعرف ان ممكن الشبه للدرجة دي
بيسكت وهو بيتنهد فبتبُص ليه شهد:
وانا ماكنتش أعرف ان ممكن حد يحب حد للدرجة دي
بيبتسم أيوب:
انا نفسي ماكنتش أعرف ان ممكن احب حد للدرجة دي
لـ لحظات وانا بتفرج علي لمعة عينيه وهو بيحكي عنها توهت مع نفسي في مكان بعيد واتضايقت حسيت بشعور غريب ازاي يمدح واحدة تانية وأنا قدامه
ومن هنا اكتشفت ان الوضع اللي كنت مش قابله بقا شئ طبيعي واني قبلت بكوني ست وازاي يمدح حد غيري ازاي انا مش ماليه عينيه يعني انا حاسس بهرموناتي بتوجعني حاسس انا مش مدرك قصدي مدركة انا حاسس بايه انا متلغبطة أقصد متلغبط يا ختيييييييييي هاتطلب مني الجواز امتي بقا عشان نخلص ام السبوبة دي جاتك البلا في حلاوتك كده وانت تتاكل اكل يابااااي!
ايوب: شهد شهد
شهد: موافقه!
ايوب باستغراب:
موافقه علي ايه!
شهد: مين قال موافقه انا قولت موافقة يمكن بص ما تخدش في بالك هبل بنات ياسطا
أيوب: ياسطا
شهد: لا بقولك ايه ماتقفليش علي الواحدة وتعالي لي ودي عشان نعرف ناخد وندي
ايوب بيضحك علي طريقتها:
اهدي انا حاسس انك مش مرتاحه
شهد: خالص انا فل الفل اليسطا وعال العال
ايوب: طيب يارب دايما هاسيبك انا بقا شوية
شهد: رايح فين!
ايوب: عندي شغل
شهد: فين! وهاتسيبني لوحدي كده
ايوب: هههه ليه الأسئلة دي وبعدين اللي هنا ماتخفيش منهم دول هايشيلوكي فوق دماغهم
شهد بإحراج: أسفة ان اتدخلت!
ايوب بضحك: لا ولا يهمك هما كده الستات فضوليين عن اذنك
ابتسم فسرحت وخرج وسابها…..
شهد: هو انا دقات قلبي بتعلي ليه وهو موجود نهار اسود هو انا بتسهوك كده ليه خلاص يا موسي بقيت بنت رسمي نظمي فهمي
مسكت مجلة ونامت علي بطنها وبتلوح برجلها في الهوا:
بس شيك كده وهيبة ويتحب والله!
انها شيزوفرينيا أحاسيس أو شيزوفرينيا المشاعر انفصام وصراع كبير بينهم بين اه ولأ بين مشاعر حب ومشاعر رفض بين قبول بالوضع وبين رفض للواقع
بين موسي الواد الغلبان الشقيان وبين شهد اللي اتفرضت عليه!
♕ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♕
بيقف يوسف قدام المراية بيعدل في هدومه
بتدخل زينة: اش اش اش
يوسف: وسمكة يعني فيش ههقهقق
زينة: ظريف جدا متشيك كده ورايح علي فين!
يوسف: عالقهوة اكيد ايه رأيك حلو!
زينة: واللي بيروح عالقهوة بيبقي علي سنجة عشرة كده
يوسف: يعني امشي مبهدل ويقولوا مراته مقصرة يعني يا عبيطة دا انا لما امشي قمر كده يقولوا مراته مهنياه وسعيد معاها ومهتمة بيه
زينة: طيب… هتتأخر
يوسف: القعدة مع اصحابي فأكيد هاتطول ماتقعديش ترني بقا كتير ووفري رصيدك
زينة: متقلقش مش معايا
يوسف وهو بيرش برفان:
يلا سي يو يا حبيبتي هاروح اقعد عالقهوة ادعيلي ماتلسعنيش هقهقهق
بيمشي يوسف.. وزينة بتقلع الروب وبتكون لابسه هدوم الخروج تحته وبتجري ولسه هاتنزل بتلاقي يوسف بيفتح الباب..
بتطلع تجري وبتدخل الحمام…
يوسف: انتي فين يا زينة!
زينة: في الحمام يا حبيبي في حاجة! انت نسيت حاجة ولا ايه؟!
يوسف: ايوه نسيت التليفون انا هاخده ونازل
زينة: بالسلامة يا حبيبي
بتتنهد وهي واقفة في الحمام وبتسمع صوت الباب وهو بيتقفل
بتطلع من الحمام بسرعة وهي بتبلع ريقها بتوتر:
كان كشفني علي لحظة!
بتبُص في الساعة بتكون خمسة الا ربع
بتاخد المفاتيح وبتنزل جري في الاسانسير وبتشوف يوسف وهو بيركب عربيته بتوقف تاكسي بسرعة وبتركب
زينة: ورا العربية دي ياسطا لو سمحت.
وعند يوسف مشغل اغنية وبيغني معاها
الغزالة رايقة ما الناس الحلوة سايقة يا سيدي يا جماله مالو الضغط كتير عليه
ماتقرب مني حبه لأ لسه شوية حبه طب وحياة المحبة ما دام جيت جمبي خلاص خليك!
♕ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♕
بتدخل نورهان علي شهد مره واحدة
شهد بتتعدل وتسيب المجلة:
فزعتيني مش في حاجة اسمها نخبط عالباب يا اسمك ايه انتِ
بتقرب منها أكتر…
نورهان: بت انتي انتِ كويسة اهو هاتغوري من البيت ده امتي
شهد: ايه يا تس تس انتِ انا قاعدة علي قلبك انتِ مالك يا بنت الجنايني
نورهان باستغراب: وانتي عرفتي منين اني بنت الجنايني
شهد بتوتر: ايي ايي. اي ماهو باين اهو شكلك بترسمي علي ايوب بيه اصل عينيك فضحاكي وانتِ بتبصي عليه بتبقا بتبظ كده
نورهان بتضيق عينيها وهي بتبُص لها: انا مش مرتاحه لك
شهد: هما كده الحرابيق مش بيرتاحوا لبعض بوووووم قصف في منتصف الجبهة هههه
نورهان: لا دا انتِ عبيطة بقا انتِ حافظة مش فاهمة
شهد: انتِ غيرانة مني ليه عشان أحلي منك ياتس تس
نورهان بتبُص عليها من فوق لتحت:
انتِ أحلي مني أنا
شهد: ماعندكيش مراية في الاوضه اللي مكربسين فوق بعض فيها ولا ايه
بتبُص لها نورهان من فوق لتحت:
وعرفتي منين…
بتقاطعها شهد: عرفت بالمفهومية بنت بواب او جنايني اوخدام ايا يكن هايكونوا قاعدين فين مش محتاجة فكاكة يعني
نورهان بتتعصب وبتسيبها وتمشي
شهد: مانورتيش يا حبيبتي اما بت حربوقة وتس تس الثعبان بصحيح
وقفت شهد قدام المراية وباست نفسها:
والنبي قمر اوعي تعصبي نفسك يابت بشرتك ونضارتها!
باست المرايه:
وحلاوتها وطعامتها ههيييي قمر ياخواتي بسبوسة بالقشطة قمرايييييييه
♕ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♕
شوقا وهو مسند زينات وداخلين شقة جديدة:
خشي يا زوزو برجلك اليمين
زينات: ربنا يجعلها قدم الخير ويصلح حالك يا شوقا ويرزقك ببنت الحلال اللي تأنسك وتصونك.
شوقا: يارب ياختي حمد الله علي سلامتك يا حبيبتي ايه رايك في الشقة اهي..
زينات وهي بتتفرج: شرحة وبرحة وهواها حلو
بتتفاجئ وبتضحك:
ايه ده ياشوقا ده فيها تكييف هههه.
شوقا: ولسه ده فيها حاجات عمر أهلك ماشافوها دي مودن يابت يعني علي الموضة
زينات: يا حلاوة ياولاد صبرنا ونولنا ربنا يرحمك يا موسي في الجنه ونعيمها يا وش السعد علينا
شوقا: ادخلي بقا اما اروح اجيب العيال وما تتعبيش نفسك انا هاجيب أكل من بره
بيمشي شوقا وبيسيبها بتتفرج علي الشقة
زينات: يارب اغفر لموسي ابن قلبي وريحه في رقدته زي ما هو ريحنا في عيشتنا
وعند شوقا بيدخل الحارة وهو بيعدل في بدلته.. وماشي وبيقلع نضارته وبيمشي ايده علي شعره الخفيف
وفجأة بتقع فوق دماغه ميه..
بيشهق بخضه وبيبُص لفوق وهو بينضف نفسه وبيرمي بواقي الطماطم وقشر التوم:
ليه كده يا ام محمد الله يقرفك
ام محمد: والنبي يا خويا ماخدت بالي امسحها فيا
شوقا: امسح ايه ولا ايه ولا ايه ابعتي العيال ياختي
بتدخل جوه وبيبُص علي بيتهم القديم:
الله لا يعيد ايامك
بيبُص للست اللي واقفة بتنشر وبيضحك نُص ضحكة وكأنها ضحكة انتصار
بينزل ولاده جري وبيقفوا جمبه
شوقا بصوت عالي: بيان هام وعاجل وفي السريع اتلموا يا ولاد حتتي
بيتلم واحد ورا التاني ورا التالت
شوقا: واخيرا وبعد انتظار طويل ربنا كرمنا وهانسيب الحارة المعفنة دي و ياناس يا شر كفاية قر
*في داهية يعني هانموت نفسنا عليك
وناس بتضحك..
شوقا: يا لا ياناس يا لكلوك يعني يا بيئة بالانجليزي أصل انا متعلم يا جهله يا اللي مش من مستوايا انا عندي دلوقتي فيلا عالنيل ومن غير سلام
بيمشي وفجاة بيلاقيهم كلهم بيحدفوا وراه قُلل وبيكسروها
شوقا وهو بيجري وخايف لاتيجي فيه حاجة تعوره لان حتي اللي في البلكونات بيرموا فوقه:
يا حارة معفنة يا ناس يا زبالة يا جيره تعر
بقلم حنين عادل كاتبة الجيل😎
♕ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♕
بيوقف يوسف عربيته قدام عماره وبينزل منها والتاكسي اللي فيه زينه بيقف بعيد شويه عنه
بيطلع العمارة وبتنزل زينة من التاكسي وبتحاسبه وبتقرب من العمارة وبتدخل بيوقفها البواب قبل ما تطلع عالسلم:
رايحه فين ياست هانم
بتحط ايدها في شنطتها وبتطلع خمسين جنيه وبتديها ليه
البواب: كتر خيرك يا ست هانم اؤمريني
زينة: اللي لسه طالع ده حالا طالع لمين ومن امتي بيجي هنا
البواب: ده الأستاذ يوسف جوز الست ناني الرقاصة
حست زينة وكأن حد كب فوقها ميه ساقعة فجأة وحست بالدوخة وكانت هاتقع بس البواب لحقها ومسكها
بلعت ريقها وحاولت تتمالك اعصابها وقالت:
وبيجي هنا من امتي
البواب: يااااه ده من سنين بس ايه راجل ايحه وتلقيحة الا انتِ بتسألي ليه انتِ بتقربي ليه حاجة
بتبتسم وبترد بسخرية: أنا…. انا واحدة مغفلة
بتمشي وتسيبه وهي حاسه ان الدنيا بتلف بيها والدموع خانتها وبتنزل غصب عنها
زينة بتفكير: اكبر مغفلة في العالم انا متجوز عليا من سنين وانا زي الأطرش في الزفه بعد كل الحب اللي حبيته ليه بعد صبري معاه وكفاحي معاه ده جزائي عمري ماقصرت فيه ولا في بيتي وصايناه في غيابه وحضوره ده جزائي ااااه يا وجع قلبي اه
بتكون بتجري والدنيا بقت ليل والجو بيمطر وفي دماغها الف سؤال وسؤال وفجأة عربية بتزمر كتير والكشافات في عيونها بتقف في نُص الطريق وبترتبك وتخبي وشها
وفجأة العربية بتفرمل و……..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شيزوفرينيا أحاسيس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!