روايات

رواية سجينتي فتاة الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم أميرة مراد

رواية سجينتي فتاة الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم أميرة مراد

رواية سجينتي فتاة الجزء الثالث والعشرون

رواية سجينتي فتاة البارت الثالث والعشرون

رواية سجينتي فتاة
رواية سجينتي فتاة

رواية سجينتي فتاة الحلقة الثالثة والعشرون

في منزل كريم ~

يجلس كريم علي السرير يحاول ان يجد اي حل ليخرج نور من هذه الورطة
وقاطع حبل افكاره خبط في باب بيته
كريم: حاضر انا جاي
مين الجاي في الوقت ده؟!
فتح كريم الباب، وانصدم مم رآه
كريم بصدمة: نور؟!
ارتمي نور في حضن كريم وبقي صامة لعده دقائق

ثم ابتعد وقال :مهو خرجني
كريم :مين ال خرجك
نور :الظابط
كريم :طب تعالي استريح وخدلك دش عبال لما اعملك حاجه تكلها ،وبعدين تبقي نتكلم
نور :طيب
وبالفعل قام كريم بعمل الطعام لنور
بعد فترة من الوقت خرج نور من الحمام
كريم : تعالي يلا كل انا حضرتلك الاكل
وجلس نور يأكل بشراهية كأنه لم يأكل شيء منذ يومين
كريم بذهول :براحة محدش بيجري وراك
نور والطعام في فمه :جعان يا اخي جعان
مسح كريم وجهَه من بقايا الطعام التي تناثرت من فم نور :طب كل الاول وبعدين نتكلم
………. …………..

في منزل جومانة وبالتحديد في غرفتها ~

كانت جومانة جالسة علي سريرها تفكر في هذا الشخص الذي يدعي كريم
وبعد فتره من التفكير أخرجت هاتفها وفتحت الصور
وأخرجت منها صورة كريم
جومانة بحزن :انت بتعملني كده ليه ،هو انا بحبك ليه اصلا ، انت خلتني كده ليه
وقامت بتكبير الصورة أكثر فأكثر ….

يخربيت أم حلاوتك يا اخي ،
واضافت :العمر لحظة ،والحلوف مش ملاحظ
يا اخي تباََ لهذا الجمال
وبعد أن انتهت من جملتها هذه اذا فُتح الباب بقوة
جومانة بإرتعاب :ايه في ايه
_:العمر لحظة ،والحلوف مش ملاحظ ….ها ؟

جومانة بتوتر :ده انا انا كنت …….وبعدين انتي مالك ،وازاي تدخلي عليا كده
ندي :آه آه غيري الموضوع ، انا حره
جومانة بغضب :لا مش براحتك ،وبعدين انتي بتتجسسي عليا
ندي :آه بتجسس عليكي ، وبعدين مين الحلول ده ها ها؟وقامت بالغمز لها
اعتدلت جومانة من جلستها وقالت :بت لمي نفسك ايه الحركات دي
ندي :بقي انا ، طيب ماشي ،مين بقا ال شاغل عقلك يا حلو انت وقامت بنغزها

جومانة :آاه لمي ايدك يا حلوفة
ندي :خلينا في الحلول بتاعك الاول
جومانة بخجل : طيب هورهولك بس متقوليش لبابا
حاجه ،ماشي
ندي :وعد مش هقوله حاجة ,بس قوليلي عرفتيه أمتي وازاي وفين
أخرجت جومانة الصورة من هاتفها وقالت :ده
شكله
ندي :ده انا فكرته هريثك روشان أو امير خان لما كنتي عمالة تكلمي علي جمالة ، ده شخص عادي وعنيه قابلة علي اخضر بس أين الجمال
جومانة بإستغراب:بقي ده مش جميل ،ده
ندي :هو عادي
جومانة :غوري يابت اش فهمك انتي
ندي :طيب خالص احكيلي بقا
جومانة :مفيش ،شعال عندي في المطعم
ندي :نعممممم، ولما تتجوزي انتي ال هتصرفي عليه
جومانة بسرحان :اتجوزه ،يارييييت
ندي :فوقي يا بت
جومانة:هه ، آه لا هو المفروض يكون مهندس ،بس هو طالب في سنته الاخيره ، فهو بيشتغل عشان مصاريف كليته
ندي :أكاد ابكي من قصة كفاحه
جومانه :انا غلطانه اني بحكيلك اصلا ،امشي تطلعي بره
ندي :متزقيش طه
………………

نعود مرة أخري إلي نور وكريم ~

كريم :نور احكيلي بقا حصل ايه
نور :الظابط ال مش فاكر اسمه دفعلي الكفالة وخرجني
كريم بإستغراب :ليه

نور :مش عارف بقا
كريم :نور انت عارف اني كنت هخرجك صح
امسك نور بكف كريم وقال :كريم أنا واثقة فيك وعارف انك مكنتش هتسبني ، فاكر اول مره اتقابلنا فيها ،انت مسبتنيش ووثقت فيا ،فاكيد مش هتسبني دلوقتي .

كريم :……….

نور :كريم مالك فصلت ليه
كريم :شكرا لثقتك فيا
……………………….

في صباح يوم جديد ~

ذهب الاسطي رجب للقسم بعدما تردد كلام ابنه احمد في ذهنه ،وعلم أنه كان مخطيء من البداية ،لما يعاقب شخص لا ذنب له
في مكتب يامن~

يامن :نعم اتفضل
الاسطي رجب :انا عايز أتنازل عن قضية نور
يامن :لا مهو خرج الكفالة ادفعت
سعد الاسطي رجب في داخله ولكن زالت هذه السعادة سريعا بعدما وجد يامن يمد يده بألفين جنيه
الاسطي رجب :ايه دول
يامن بإستغراب :فلوسك
لم يكن يعرف رجب ماذا يفعل هل ياخد هذه الأموال ام لا .

يامن :هفضل مادد ايدي كتير
رجب بندم :مش عايزهم
يامن :مش فاهم ؟مش دول بردوا ال حبست الواد عشانهم
رجب بتوتر :لا مهو انا لقيت الفلوس عشان كده جيت أتنازل
يامن بغضب :نعمممم
رجب بتوتر :اصلي لقتهم لما كنت بنظف الورشه
أساذن انا بقا لحسن الورشة لوحدها .

وغادر مسرعا ولم يسمع رد يامن حتي
وهنا علم يامن أنه هذا الرجل يكذب ،وعلم أيضا برائة هذا المسكين الذي بقي في هذه الزنزانة المقرفة يومان .

…….. ………..

في المطعم ~

كان كريم يعمل كعادته حتي فوجئة بألفين جنيه يوضعو أمامه
جومانه :خد
نظر إليها كريم وقال :ايه دول
جومانه :الفلوس ال انت كنت عايزها
كريم :آاه مهو خلاص مش عايزها

جومانه :انت مستفز كده ليه
كريم :هو انا عملتلك حاجة ، ولا هو تلكيك وخلاص
وخير اتنزلتي ليه عنهم خير
جومانة :انا فكرت امبارح كويس وقولت ادهملك عشان اكيد للكلية بتاعتك
كريم :خلاص اتصرفت ،شكرا
جومانه :كريم بقولك
كريم :خير

اخذت جومانة نفس عميق وقالت:أنا عايزة أخرج معاك بكره ،لو فاضي

كريم بإستغراب :ليه ؟؟؟

جومانة :عادي ،عشان اعتذرلك يعني عشان مدتلكش الفلوس
كريم :لا مش زعلان شكرا
جومانة انا مصرة
فكر كريم كيف يخلع من هذا الموضوع ، لدائماََ رآي كريم أن الخروج مع الفتيات وهذه المواضيع عن الحب مهدرة للمال والوقت
بعد دقيقة من التفكير قال كريم وهو يمثل :أوه مش هينفع للأسف اصلي واعد حبيبتي اني هخرج معاها
بكره ،للاسف
جومانة برفع حاجب :حبيبتك !

كريم :آه في حاجة
جومانة :لا مفيش ،هتها معاك بكره ونتعرف
كريم بتوتر :مهو …مهو مش هينفع اصل
جومانة : اصل ايه ،لتكون بتكذب ؟!

كريم بتوتر :وأكذب ليه يعني ،لا هجبها بكره معايا
جومانة :كويس، هستناكم
وغادرت جومانة
وظل كريم واقفا مكانة يفكر في حل لهذه المصيبة السوداء الذي أوقع نفسه بها
كريم في سره :اعمل ايه، ياريتني قولتلها اني مشغول في الكلية ، بس احنا في إجازة اصلا

اعمل ايه يا كريم ،اعمل ايه
اطلب من يارا,
لا لا يارا ايه مش هعرف اخلص منها بعدها ياربي علي المصيبة دي
………………

في مكتب جومانه ~

جومانه :ال حبيبته ال ، كذاب باين في عنيه
كريم يحب ههههه ، ده الناس كانت فكرته شاذ ،كذاب رسمي ههههه
…….. …………..

في المساء~

عاد كريم الي منزله وهو لازال يفكر في هذه الورطة
القي كريم بجسده علي السرير

لاحظت نور أن كريم يفكر اقتربت من السرير
ونظرت ليه
نور :مالك يا كريم
كريم :انا في مصيبه
نور مالك
كريم :انا لازم ادور علي بنت
نور مش فاهم
كريم :ياربي انقذني
ثم تذكر شيءََ ونظر إلي نور نظرة مقلقة
نور:كريم انت بتبصلي كده ليه ،انا بدأت اخاف
نهض كريم مسرعا من علي الفراش وقال: لقتها ,
شكرا ليك يا نور
نور:……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية سجينتي فتاة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!