روايات

رواية ستظل ملكي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم رضوي يحيى

رواية ستظل ملكي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم رضوي يحيى

رواية ستظل ملكي الجزء الحادي والعشرون

رواية ستظل ملكي البارت الحادي والعشرون

رواية ستظل ملكي
رواية ستظل ملكي

رواية ستظل ملكي الحلقة الحادية والعشرون

أصْبَحَ لـِ دَقـَّاتِ قَلْبِي مَعْنىً „ بِـ تَوَاجُدَكِ فِي حَيَاتِي فَـ فِي جَميعِ حَالَاتِهَا„, تَنْبِـضُ لَـكِـ „ فَرَحـًا بكِ„ حُبّـًا لَكِـ „ شَوْقًا إلَيْكِـ وَ خَوْفـًا عَلَيْك !!!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

جلسه علي الطاوله التي كان يجلس عليها الباقيه طلبه مشروبات و الوقت لا يخلي من المرح و الضحك اتت عليهم فتاه و هي تبتسم !!!

مي : هاي يا شباب إيه الصدفه السعيده دي

نظره اليها البنات باستغراب هم و جاسر و جاسم و مراد و لكن سيف و مالك تعرفه عليها بالفور نظرت اليها البنات باستغراب من التي تتحدث معهم هكذا لم يعرفوها من قبل و تتحدث كانها تعرفهم جيدا !!

سيدرا بآستغراب : مين حضرتك !!

لم ترد عليها و نظرت الي فهد بآبتسامه واسعه و عينها تلمع بشيء من الحب !!

مي برقه : هاي يا مستر فهد

فهد بهدوء : اهلاً يا مي

سيدرا بذهول : انت تعرفها

فهد بأيماء : اه دي موظفه جديده في الشركه

سيدرا : اهلا اتفضلي اقعدي

جلست مي علي الطوله معهم و علي وجهها ترسم ابتسامه تحمل كل معاني الخبث و الحقد !!

مي برقه : مش هنتعرف ولا إيه

تحدث سيدرا و هي لا تعلم شيء عما حدث في الشركه و اخذت تعرف نفسهم !!

سيدرا : انا سيدرا اخت فهد و دا جاسم اخويا و خطيبته ساره الي هي اخت مالك خطيبي و دا جاسر و دي خطيبته خديجه الي هي بنت عم شهاب و دا مراد و دي خطيبته نسرين صاحبتي و دا سيف ابن خالتي و دي رهف اخته !!!

مي بآبتسامه : اتشرفت بيكم

ابتسم لها الجميع ماعدا سيف و مالك ينظرون لها ببرود تام و كأنهم يعلمون ما يدور داخل رأسها !!!

نهضت نسرين و هي تمسك هاتفها !!

نظر اليها مراد بآستغراب : رايحه فين

نسرين : هتصل علي ماسة اطمن عليها

اومأ لها مراد نظرت اليها سيدرا ثم اردفت : هي فتحت موبيلها

نسرين : اه و هروح اطمن عليها

سيدرا : خلاص انا ابقا اكلمها

رحلت نسرين و هي تحاول الاتصال بماسة بينما علي الناحيه الاخري كانت مي تفكر بالاسم التي ذكره للتو

مي بتساؤل : مين ماسة

مالك بضحكه صفره : الي خبطيها في الشركه !!

تغاظت مي كثيراً عندما تأكدت من هوايتها : امم ماسة

سيف ببرود : اه ماسة اصلها صديقتنا من نفس الشله

صاحت ماسة علي الجانب الاخر بحنق : انتي متأكده

نسرين بآستغراب : إيه

ماسة بضيق : هي مي متأكده

نسرين بحيره : معرفش شكلها اصلا

ماسة : انتو قعدين فين

نسرين : احنا قعدين في ……

ماسة بسرعه : اقفلي و انا نزللكم

نسرين : هتيجي انتي و مين

لم تكمل نسرين حديثها بعدما سمعت صفاره الهاتف التي تدل علي انهاء المكالمه !!

نسرين : اااه يا ام دماغ نشفه

رجعت نسرين مكانها مري اخري جلست علي مقعدها و هي تنظر الي مي بضيق بعدما علمت بأنها الفتاه التي تعينت في الشركه جديد و التي تغضب ماسة !!

سيدرا بهمس : في إيه

نسرين بهمس مثلها : دي مي الي خلت ماسة تسب و تلعن في فهد

سيدرا بغضب : يابت ال****

نسرين : جتها نيله في منظرها

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

بعدما اغلقت ماسة الهاتف مع نسرين تذكرت اهانته فهد لها و عصبيته و عنفه ايضاً و غضبت بشده عندما علمت بان مي تجلس معهم في نفس المكان !

همست بضعف : جايه علشان تخديه يا مي

هبطت دموعها بضعف علي حياتها التي اصبحت رأساً علي عقب منذ ان جاء اخيها و اقيم معهم بالمنزل و عندما تقابلت مع فهد و هي اصبحت تحبه كثيرا و لكن غير قادره علي الاعتراف بمشاعرها و هي رات معاملة فهد لها فقررت انها ستحتفظ بـ مشاعرها لنفسها فقط !!!

مسحت دموعها و هي تنظر الي نفسها في المراءه عنده حق فهد هي لا تهتم بنفسها كـ بقيه الفتيات ابتسمت بخبث و هي تخرج من غرفتها سريعاً !!

دلفت الي غرفة مازن وجدته نائم علي فراشه و لا يوجد اي شعاع نور اتجهت نحو المفتاح الكهربائي و اضيئت المصابيح اصبحت الغرفه مضيئه بالكامل اتجهت نحو فراشه و هي تحول استيقاظه !!

ماسة بخفوت : مازن يا مازن اصحي

مازن و هو يفرق جفونه : إيه يا ماسة

جلست ماسة علي الفراش : قوم البس علشان توصلني

مازن بآستغراب : اوصلك فين

ماسة بحنق : مش وقته يا مازن يلا بسرعه و هقولك في الطريق

نهض مازن و اتجه نحو الدولاب و اخرج ملابسه : تمام يلا البسي

خرجت ماسة و دلفت الي غرفتها اخرجت ملابس سريعاً و شرعت في ارتدائها و كانت جميله للغايه ثم امسك هاتفها و التقطت لها صورة عبر المراءه

ماسة بضحك : والنبي قمر

فتحت احدي مواقع التواصل الاجتماعي و بالاخص الانستجرام و عبث في صفحتها الشخصيه !!

ماسة بمرح : ارفع انستا مش خساره انشاء الله ما عن حد حوش

انزلت لها الصورة التي الطقتتها للتو علي الانستجرام

خرجت من غرفتها و طرقت الباب علي مازن خرج مازن و هو ينظر اليها بآستغراب !!

ماسة : يلا بسرعه

مازن : حاضر مستعجله علي إيه

هبطه الي الاسفل و صعده السياره كان يسير مازن في الطريق و هو لا يعلم أين يذهب !!

مازن : علي فين يابنتي

ماسة : روح العنوان دا (………..)

مازن : تمام

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

نسرين بهمس الي مراد : البت دي مش طيقاها

مراد بخبث : ليه دي كيوت

نسرين بشراسه : مين دي الي كيوت يا مراد

مراد بخوف مصطنع : انتي يا قلبي

نسرين بحنق : اممم والله

مراد بهمس : ب ح ب ك

نظرت اليها نسرين بآبتسامه جميله للغايه !!

وصل كل من مازن و ماسة و هبطه من السياره و دلفه الي المكان المجتمعين بيه وجدوهم علي الطاوله و اقتربه منهم !!

ماسة بأبتسامه : هاي

سيدرا بسعاده : قلبي

ماسة بضحك : حبيبي

لفت الي الناحيه الاخري و هي تسلم عليهم جميعاً !!

ماسة بضحك : خوخه

خديجه بغيظ : يابنتي بس بقا

جاسر بضحك : لا حلو خوخه دي

ماسة بمرح : قدراتشي

مالك بضحك : جت الي هتأدبكم

جلست ماسة و هي تردف : يا رااافع من معنوياتي

مالك بغرور : عارف عدي الجمايل

ماسة بالامبالاه : العب بعيد يا عثل

مالك بغيظ : ماشي

ماسة بمرح : بيعرج

ضحك عليها الجميع و كانهم يرون ماسة جديده غير التي تعوده عليها !!

سيدرا : كويس انك جيتي

ماسة : ما انتي عارفه اني مش بقاوم الخروجات

رهف : انتي هاقوليلي

مازن : منك لله يا ماسة

ماسة ببراءه : انا عملت إيه

مازن بنعاس : مش قادر افتح عنيه بقيلي يومين منمتش فيهم الا اربع سعات

سيف بآستغراب : ليه

مازن : في بارت لازم اخلصه علشان اخواتي طلبينه و مقدرش اعتذر منهم و اقولهم مش قادره خليهم يهيصه

(( اعتبروني مازن 😴😂))

سيدرا بغمزه : لا صورة الانستا جامده

ماسة بغرور : عارفه

جاسر : التواضع عاوز منك إيه

ماسة : العب باليه

جاسم : إيه

ماسة : قلبظ بجنيه

سيف بضحك : انتي ناويه افيهات ولا إيه

ماسة : اه

خديجه مغيظاً لها : علي فكره طبعك في الافهات مش حلو

ماسة بمرح : والله الي مش عاجبه طبعي يروح يطبع في مكتبه تانيه !!

انفجره ضاحكين علي مرحها و مي تنظر اليها بغل و حقد منذ ان جلست معهم لا يتحدث كثيراً و لكن عندما جات ماسة جعلتهم يتحدثه جميعاً !!

ماسة بقرف : الاه ازيك يا مي معلش ياقلبي مش شيفاكي

مي بحقد : ولا يهمك يا حببتي انا كويسه !!

ضحكت اليها ماسة ضحكه صفره تدل علي عدم ارضائها في الحديث معها !!

سيف : فهد تعالي عاوزك انت و مالك

نهضت هم الثلاثه و توجهه في مكان بعيد عنهم بقليل و جلسه علي طاوله فارغه !!

فهد : خير يا سيف

سيف بتردد : بص انا من رايي كلم ماسة حلو والله هي بنت كويسه و عاملها حلو

فهد بغضب : إيه الي انت بتقوله دا يا سيف !!

مالك : سيف بيتكلم صح يافهد حاول تكلمها بلطف

فهد بحنق : لا طبعاً اتأسفلها يعني ولا إيه

سيف : محدش قالك اتأسفلها بس عاملها حلو

فهد ببرود : انشاء الله

سيف بأقناع : يا فهد بص جرب شوفها هتعمل إيه لو اتكلمت وحش متكلماش تاني

فهد بعند : وانا هستني لما تكلمني وحش

مالك : لا طبعا

سيف : انت اتكلم معاها في اي حاجه اي موضوع شوف رد فعلها إيه و انا متأكد انها مش هترد عليك وحش

مالك : جرب مش هتخسر

فهد : وانا هكلمها ازاي

سيف : لا دي محلوله مممن اخلي رهف تخدها في مكان وانا اكون متفق معاها و افضيلكو الجو

فهد : انت محسسني اني شاقطها

مالك : يلا قبل ما الوقت يتأخر

فهد : يلا

نهضه و رجعه الي الطاوله التي كان يجلسون عليها همس سيف الي رهف في اذنها بشيء ما !!!

سيف بهمس : رهف خدي ماسة في اي مشوار كدا

رهف بأستغراب : ليه

سيف بحنق : هقولك بعدين يلا دلوقتي اه و زوغي سبيها و تعالي

رهف و هي لا تعلم شيء : تمام

رهف : احم ماسة ممكن تيجي معايه

ماسة بآستغراب : فين

رهف : هقولك و احنا ماشين

نهضت ماسة معها و هي تنظر الي مازن و كآنها تاخد الاذن منه اوما لها مازن بصمت !!!

مازن بتردد : خلو بالكو من نفسكو

ماسة بآبتسامه : حاضر

ذهبت رهف و ماعها ماسة اردفت ماسة : علي فين يابنتي

رهف : هجيب حاجه توقفي هنا

ماسة : يابنتي انتي عبيطه ازاي جيباني معاكي و اقفلك هنا

رهف و هي تذهب سريعاً : هاجي بسرعه بس خليكي واقفه هنا

سارة ماسة حتي واقفت علي سور يطل علي النيل اخذت تمعن عينها بالمياء الصافيه و هي تنتظر رهف.

رجعت رهف مري اخري و هي تشاور الي سيف بانها اوقفتها في مكان ما هز مازن رأسه و شاور الي فهد !

مازن : ماسة فين

رهف : وقفت هناك بتشتري حاجه

نهض مازن بقلق خوفاً عليها ليحدث لها مثل المره السابقه ثم اردف : واقفه فين و سبتيها لوحدها فين

نهض فهد و سار و هو يحدث سيف ولكن بصمت فشغلهم يعلمهم هذا التفاصيل حدث فهد سيف ولكن بصمت انه يشغل مازن حتي ياخذ راحته !!

سيف : تعاالي يا مازن عاوزك

مازن : دقيقه طيب اشوف ماسة

مالك : رهف رايحلها تعاالي علشان عاوزك في نفس الموضوع

اطمئن مازن الي حد ما عندما سمع بان رهف سوف تذهب لها !!

مازن : تمام خير يا شباب

سيف : تعالي قدام شويه

مازن : تمام

ذهب سيف و مالك و معهم مازن جلسه علي طاوله واخده يقصه له عدة مواضيع و مازن جالس مثل الابله لا يفهم شيء مما يحدث حوله و لكن مازال جالس منعاً لاحراجهم و بالطبع شعر بشيء يحدث من خلفه و لكن سيعلم ما يحدث !!!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

جاسم بهمس : هو في إيه

مراد بأستغراب : مش عارف

جاسر بضحك : هنعرف هو الحوار شكله حوار بس هنعرف

نسرين بمرح : اتقل تاخد حاجه نظيفه

سيدرا : مجربه انتي طبعاً

نسرين بضحك : حصل و اكبر دليل مراد

خديجه : تصدقي صح

سارة بحماس : الله هنحفل

رهف : الكلام علي إيه

تحدث مي برقه : هو مستر فهد راح فين

مراد : جاي دلوقت

نسرين بغيره : بترد ليه

مراد و هو يكتم ضحكته : عادي يقلبي منعاً للاحراج

نسرين بعند : ولو متدرش تاني

مراد بأيماء : تمام

سارة و خديجه في نفس واحد : وانتو كمان محدش يرد عليها احنا نرد

رهف بمرح و هي تنظر الي سيدرا : وانتي كمان مترديش

سيدرا : حاضر

ضحكه جميعاً علي مرح الفتيات و شغابهم حيث انهم يتحدثون بصوت منخفض قليلاً بعيداً عن مسامع مي فـ مي كانت جالسه اخر الطاوله و تبعث في الهاتف !

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

وقف فهد في المكان التي توجد بيه ماسة نظر سريعاً الي المكان و هو يبحث عنها وجدها واقفه امام النيل و نظر له بتمعن و شغف واضح بمظهره الجذاب !!

تقدم منها و وقف بجوارها و هي لم تشعر بيه و هو بجوارها حمحم فهد كـ نوع من الانتباه ولكن كانت ماسة شارده و هي تنظر الي النيل !!!

فهد بنداء : ماسة

التفت ماسة سريعاً و هي تنظر اليه برعب ترجعت خطوه الي الخلف و هذا ثار غضب فهد الي هذا الحد تخشاه و تخاف منه و هذا يدل علي الذعر الواضح في عيونها الجذابه !!!

ماسة بخوف : نعم

فهد متسالاً : انتي خايفه

ماسة برفض كاذب : لا

فهد بهدوء : انا مش عاوزك تزعلي مني و مش هنتخانق مع بعض تاني

ماسة بسعاده : بجد

فهد.بآبتسامه : اه

ماسة ببراءه : خلاص احنا من النهارده اصدقاء !!

فهد و مازال الابتسامه ترتسم علي وجهه : تمام من النهارده هنكون اصدقاء و مش هنتخانق تاني و نشتغل حلو مع بعض ثم اردف بحذر و بلاش المشاغبه علشان انتي مشاغبه اوي

ماسة دمعت : انت بتتكلم جد ولا انا بحلم ولا إيه

فهد بضحكه خفيفه : لا مش بتحلمي دي حقيقه

هبطت دموع ماسة و هي تومآ له : ماشي

فهد بخفوت : بتعيطي ليه دلوقتي

ماسة بصوت مبحوح : مش بعيط اهو

مسحت و جهها كانت سعيده للغايه يالله يا ماسة علي طيبة قلبك و براءه روحك الطاهره نظر اليها فهد و جدها هدائه جداً عكس شخصيتها التي تبينها امام الجميع !!

فهد بهدوء : يلا علشان نرجع

ماسة بأيماء : تمام

سارة ماسة امامه بعد ان خطت عدة خطوات تسمرت مكانها من حديث فهد الرشيدي !!!

فهد : ……………

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية ستظل ملكي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى