روايات

رواية روح الفصل السادس 6 بقلم شيماء علي

رواية روح الفصل السادس 6 بقلم شيماء علي

رواية روح الجزء السادس

رواية روح البارت السادس

روح

رواية روح الحلقة السادسة

رحمه بغل وبكاء/ كلو بسببك انتي انتي اي يشيخه انا بكرهك سامعه بكرهك
روح/ انا عملت اي لدا كلو هو انا قولتلهم يقولو ان هما جايين ليا انا انا اصلا مش عاوزه اتجوز
رحمه/ هو حد هيبصلك اصلا انتي مبتشوفيش نفسك
روح بانفعال/ بس بقا (وتنظر لابيها وامها) انا عاوزه اعرف انتو مخبيين عليا اي ولي بتعاملوني كده وتفرقو بيني وبين رحمه طول عمري مبتكلمش ومكنتش هتكلم وراضيه بس ان ماما تقول اني مش بنتها قدامهم يبقا فيه حاجه انا مش عرفاها في اي
الام/اه انتي مش بنتي
الاب مقاطعا لها/اسكتي خالص
الام/لا مش هسكت ايوا انتي مش بنتنا
روح بصدمه/ اي مش بنتكم الي بتقوله ده حقيقي يبابا
الاب/ايوا حقيقي انا هقولك علي السر الي مخبيينه بقالنا عشرين سنه
اليوم كنا في المستشفي هي كانت بتولد وكنا فرحانين

 

 

بس الطفل كان مولود ميت معرفتش اعمل اي لان هي
كانت متعلقه بالطفل ده لاننا قعدنا خمس سنين من غير
خلفه ولف علي الدكاترة في نفس الوقت كان فيه واحده
بتولد واتفقت مع الممرضه انها تبدل العيال مع بعض
واديتها مبلغ محترم عشان تعمل كده وفعلا بدلناكم كنا
بنحسب ان العيله دي علي قد حالها لاننا كنا فمستشفي
حكومي فعشان كده اتجرات اكتر اني اعمل ده ولكن هما
عرفو ان انا بدلتهم فا اضطريت ابيع الشقة اللي في البلد
اهرب واجي هنا اسكندريه ومحدش كان عارف حاجه
حتي امك وبعدين عرفت ان العيله اللي خطفتك من هناك
عيله غنيه وليها نفوزها وممكن لو لاقوني يدمرو حياتي او
يقتلوني انا ومراتي ووقتها كانت حامل ف رحمه
كانت روح تستمع لكل هذا وهي في حاله يرثي لها ولكنها تمالكت اعصابها وقالت /طب وانتي
الام/ انا مكنتش اعرف الي هو عمله ولما قال نمشي من
البلد وافقته ومسألتش ليه هنمشي وكنت بحبك أوي لاني
كنت حسباكي بنتي لكن لما حملت في رحمه جه فيوم وهو
خايف وقالي علي كل حاجه وقتها معرفش حصلي اي
وقتها لكني لااراديا كرهتك مش عارفه لي بس حاولت
اتعامل معاكي كويس لكن بعد مولدت رحمه وانا مبقيتش
طيقاكي وطبعا فضلتها عليكي فكل حاجه بس اكيد لازم
اعاملها حلو لانها بنتي

 

 

روح/ انتي ازاي كده ولا انتو عارفين انتو بتقولو اي انا بقالي 20 سنه عايشه مع اهل مزيفين ومعرفش وفي الاخر طلعتو خاطفني انتو واعيين للي بتقولوه
الاب/ دي الحقيقه ومنقدرش نغيرها للاسف لكن من شهر
عرفنا انهم لسا بيدورو عليكي مش عارف مياسوش لي لو
عرفو ان انا ليا ايد في الي بيحصل هيخفوني من علي
وجه الارض انا وعيلتي كلها
روح/مين عيلتي؟
الاب/ عيله (السيوفي)
روح بصدمه/ نعم!
الاب / انا كل يوم كنت بندم علي الي عملته بس ديما كنت بخاف من الي هيحصلي انا اسف يبنتي
الام/ انا مكنش بيدي حاجه والله يروح لكن من يومين
الاب بمقاطعه/ هما عرفو ان انتي لسه عايشه وتواصلو معايا وهما عاوزينك وانا وافقت ان هما ييجو لاني معنديش خيار تاني
روح بصدمه/ يعني اي كل ده انا مش فاهمه حاجه
رحمه بقسوه/ معناها ان انتي مش اختي الحمد لله وان اهلك هيجو يخدوكي بقا من هنا ويريحوني منك
الاب / كل واحده تدخل اوضتها حالا
ذهبت روح الي غرفتها وهي تبكي بشده ولا تستطيع ان تصدق ما حدث الان و ما قاله اهلها عنها وقررت مهاتفه اسيل فهي اصبحت ملجأها في كل الاوقات تجدها تستمع اليها
اسيل/ الو
روح ببكاء/ اسيل الحقيني
اسيل / مالك يبنتي في اي
روح/ اهلي يا اسيل مطلعوش اهلي الحقيقيين انا مش مسدقه
اسيل/ طيب اهدي كده وقوليلي اي الي حصل براحه
قالت لها روح ما حدث وما قاله والدها لها
اسيل/نعم عيله مين انتي عارفه العيله دي
روح/لا مين هما معروفين
اسيل/ دول من اغني العائلات في مصر وعيله كبيره جدا
روح/انتي بتخوفيني ليه
اسيل/ دا ليهم ابن اسمه صقر هو الي ماسك الشركات بتاعه العيله مع اخوه آدم و ووالده وعمه وليهم سمعه كويسه جدا في السوق والكل بيخاف من صقر ده وآدم ميتخيرش عنه
روح/ حرام عليكي يا اسيل انتي بتخوفيني منهم اكتر وبعدين طالاما بتقولي كده اكيد عنده حاجه واربعين سنه
اسيل/مقدرش اقولك لاني فعلا معرفش
روح/ بجد انا مبقيتش قادره اتكلم شكرا انك سمعتيني
اسيل/ بس يهبله اي شكرا دي
روح/ انا هروح انام عاوزه حاجه
اسيل/ لا سلامتك يروحي باي

 

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ظلت روح تفكر فيما حدث في يومها وانها كانت تعيش في منزل غير منزلها واهل غير اهلها وقطع عليها افكارها دخول والدها عليا
الاب/ روح اهلك جايين علشان يشوفوكي بكرا وياخدوكي معاهم
روح/ ليه
الاب/ ليه اي
روح/ لي دمرت حياتي بالشكل ده عارف انا عمري مكرهتكو لكن حاليا انا عرفت يعني ايه كره انا بجد بكرهكو
الاب/ميهمنيش تكرهيني او لا المهم انك هتروحي هندهم وده هيكون احسن لينا بدل ما احنا خايفين علي الفاضي
روح/حاجه تاني لو مفيش اتفضل اطلع
وعندما كانت روح تستعد لتنام لانها متعبه جدا جائتها رساله علي الهاتف
جعلتها في صدمه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية روح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!