روايات

رواية روح الشيطان الفصل الثالث 3 بقلم محمود الأمين

رواية روح الشيطان الفصل الثالث 3 بقلم محمود الأمين

رواية روح الشيطان الجزء الثالث

رواية روح الشيطان البارت الثالث

رواية روح الشيطان الحلقة الثالثة

لما فوقت لقيت نفسي جوه دايرة الشمع اللي مرسوم فيها نجمة خماسية.. معرفش أنا بعمل اي هنا
لكن فلاش باك سريع خلاني أفتكر كل حاجه حصلت كل حاجه شوفتها
وعرفت ان الشيطان ده ضحك عليا عشان يجبني هنا بمساعدة طايل.. اللي انا أصلا مش عارف علاقته أي بالشيطان ده وهو من أتباعه ولا عمل كده ليه!
قومت من مكاني وأنا جسمي كله وجعني وهنا بدأت تتسرب لمناخيري ريحة عفن وحشة جداً
بقيت عاوز أعرف مصدر الريحة الوحشة.. لما تتبعت مصدر الريحة لقيت قدامي حاجة صعبة جداً.. جثث
جثث كتير لأطفال وبنات
لما قربت مقدرتش وأصبت بحالة صعبة جداً من القئ الشديد.. وخرجت
خرجت أجري من الكهف.. أول ما خرجت ونزلت البلد لقيت كل الناس بتجري مني.. وسمعتهم بيقولوا الميت رجع الميت رجع
مبقتش فاهم حاجه.. ميت اي اللي رجع ده؟
..
لقيت نفسي بجري أنا كمان مش عارف أنا رايح فين؟.. وأنا بجري حد خبطني بحاجة علي دماغي وقعت وسط ناس البلد وفقدت الوعي
لما فوقت لقيت نفسي واقف قدام راجل كبير في السن لحيته بيضة ووشه سمح وقلي
_ حمد الله على السلامة يا يبني
_ الله يسلم حضرتك.. أنت مين؟
_ أنا اللي المفروض أسألك أنت مين.. أنت غريب عن البلد دي وانا عايز أعرفك؟
_ لا حضرتك انا من البلد دي أمي خدتني وهربت زمان من هنا
_ أوعي تكون اللي في بالي.. أنت سعدون المحمدي
_ أيوة حضرتك تعرفني
_ لا إله إلا الله.. ربنا يسامحه أبوك وجدك علي كل حاجه عملوها في البلد، أوعي تكون قولت لحد في البلد
_ لأ مقولتش غير لواحد أسمه طايل
_ وده قابلته أزاي إن شاء الله.. طايل ده ميت من سنين؟!
_ ميت ازاي؟؟!.. بقولك أنا قابلته وأتكلمت معاه وروحت معاه الكهف
_ أنا عارف كل ده عشان طايل ده من أتباع الشيطان هو والدجال وأبنه معتز.. وأبوك وجدك هما السبب في تسخيره
_ منا عارف بس ده كان بالغلط هما كانوا عاوزين الاثار اللي مدفونة هناك
_ ومين اللي حكالك ده والدتك مش كده؟
_ أنا هحكيلك اللي حصل زمان بس حاول تستوعب
ابوك وجدك كانوا فعلاً طمعانين في الاثار اللي المفروض كانت موجوده في الكهف بس هما حضروا الشيطان عشان يساعدهم مش بالغلط
لكن الشيطان ده أسمه طارش واللي أبوك ميعرفوش أن طارش أحد أبناء إبليس اللي تمرد علي عشيرته بسبب كراهيته الشديدة للبشر… عشان الميثاق اللي بينا وبين الجن أنهم ملهمش علاقة بينا طالما أحنا مطلبنهمش
لكن الشيطان ده تمرد علي عشيرته بسبب الميثاق ده وكان مؤذي للبشر وعشان كده نفوه للكهف.. ولما أبوك وجدك عرفوا الموضوع عن طريق كتاب بيتكلم عنه وبيقول أنه يقدر علي اي راصد قرروا يحضروه في مقابل قرابين بشرية لكن الجن طارش طلب من أبوك وجدك يكونوا أتباع ليه وهما وافقوا وكانوا بيعملوا كل حاجه بتتطلب منهم
لحد ما طارش طلبك أنت تكون تابع ليهم.. ساعتها جدك كان مات وأبوك رفض يسلمك وعشان كده مات
ووالدتك رفضت تقولك الحقيقة عشان متكرهش أبوك أكتر
أوعي تلومها او تعتب عليها.. بس هقولك نصيحة أمشي يبني من البلد دي لو حد عرف انك ابن المحمدي هيقتلك
_ طيب انا عندي سؤال.. ليه طارش ده أخترني انا بالذات؟… وهو ليه علاقة بالحالة اللي كنت بعالجها؟
_ عشان أنت مميز.. أنت اتولدت في اخر يوم في السنة القمرية وده خلي عندك قدرات خاصة زي الشفافية وأنك بتشوف حاجات مفيش حد تاني بيشوفها
بس موضوع الحالة دي اي معرفش؟
..
حكتله علي اللي حصل لما روحت أعالج الست.. فقلي
_ أكيد الموضوع مدبر عشان يوصلك الشيطان ده.. ومعتز ده ابن الدجال اصلا واكيد مش صدفة.. اقدر اقولك انه نجح انه يجيبك واكيد مارس عليك الطقوس عشان تكون من اتباعه ولو دلوقتي سمعت آية واحدة من آيات ربنا مش هتقدر تستحمل أنت دلوقتي ممسوس منهم
_ لا مش للدرجة دي أنا هقرأ قرآن..
جيت أقول بسم الله الرحمن الرحيم حسيت لساني بيتشل مش قادر اتكلم ولا اقول حاجه
..
الشيخ أتكلم وقال
بسم الله الرحمن الرحيم
وَٱلصَّٰٓفَّٰتِ صَفّٗا (1) فَٱلزَّٰجِرَٰتِ زَجۡرٗا (2) فَٱلتَّٰلِيَٰتِ ذِكۡرًا (3) إِنَّ إِلَٰهَكُمۡ لَوَٰحِدٞ (4) رَّبُّ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَمَا بَيۡنَهُمَا وَرَبُّ ٱلۡمَشَٰرِقِ (5) إِنَّا زَيَّنَّا ٱلسَّمَآءَ ٱلدُّنۡيَا بِزِينَةٍ ٱلۡكَوَاكِبِ (6) وَحِفۡظٗا مِّن كُلِّ شَيۡطَٰنٖ مَّارِدٖ (7) لَّا يَسَّمَّعُونَ إِلَى ٱلۡمَلَإِ ٱلۡأَعۡلَىٰ وَيُقۡذَفُونَ مِن كُلِّ جَانِبٖ (😎 دُحُورٗاۖ وَلَهُمۡ عَذَابٞ وَاصِبٌ (9) إِلَّا مَنۡ خَطِفَ ٱلۡخَطۡفَةَ فَأَتۡبَعَهُۥ شِهَابٞ ثَاقِبٞ
وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ حِجَاباً مَّسْتُوراً (45) وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً
أَن يَفْقَهُوهُ وَفِـي آذَانِهِمْ وَقْراً, وَإِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلَـى أَدْبَارِهِمْ نُفُوراً )
يا معشر الجن أناشدكم بالعهد الذي أخذه عليكم سليمان بن داود إن لا تظهروا لنا ولا تؤذونا
أحرج عليكم بالله واليوم الأخر أن لا تبدوا لنا ولا تؤذونا
كنت بصرخ وبحاول اضرب الشيخ اللي كان مستمر في قراءة القرآن.. وكنت سامع صرخات الناس اللي في الشارع وبيقولوا البيوت بتولع
وفي عز ما الشيخ بيقرأ بدأت أرجع حاجات سودة أشبه بعفن والشيخ حط ايده علي دماغي وبدأ يرقيني
وفتح الشيخ باب البيت عشان الاقي اهل البلد كلهم متجمعين بيبصوا علي حاجه واحدة
الشيخ سندني وقلي بص
لما بصيت لقيت الكهف اتردم وكأن في عاصفة تراب قفلته ده غير الصراخ الرهيب اللي خارج منه
..
فضلت عايش في البلد دي لحد ما اتعافيت تماماً ورجعلي بيتي اللي أتربيت فيه وجبت أمي تعيش معايا وخلصت من طارش واتباعه
او كنت فاكر اني خلصت منهم.. عشان في يوم صحيت من النوم عشان الاقي علي المكتب الصغير بتاعي كتاب روح الشيطان معرفش جيه هنا أزاي؟!
وكانت غلطة عمري اني فتحته
ولقيت مكتوب..( إن طارش جن خبيث من فصيلة النار ينتقم من البشر في كل لحظة لا ينتهي أبداً يعود دائماً ليكي ينتقم)
خرجت اجري علي بيت الشيخ خبطت مرة واتنين مردش كسرت الباب عشان اتفاجئ بمنظر الشيخ ميت ومنزوعين عينيه الاتنين
منظر صعب مش قادر أتحمله.. خرجت اجري رجعت البيت وقبل ما ادخل نار معرفش جات امتي مسكت في البيت وولعت فيه… وسمعت صرخات أمي من جوه
الخساير بتتوالي وقعت علي الأرض وانا بصرخ
وحاولت الانتحار لكن حتي ده فشلت فيه
وبعد ايام رجعت القاهره تاني من رحلة الخساير لكن المرة دي راجع وانا واحد من أتباع طارش بعالج بالسحر وتحضير الجن وبعترف اني اتغلبت ومقدرتش عليهم
يمكن يجيلي يوم واعرف انتقم من روح طارش روح الشيطان.
تمت
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية روح الشيطان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى