روايات

رواية رفقا بي يا قاتلي الفصل الأول 1 بقلم سولييه نصار

رواية رفقا بي يا قاتلي الفصل الأول 1 بقلم سولييه نصار

رواية رفقا بي يا قاتلي الجزء الأول

رواية رفقا بي يا قاتلي البارت الأول

رواية رفقا بي يا قاتلي الحلقة الأولى

الفصل الأول (حطمت قلبي )
-أنتوا اكيد بتهزروا…ده جوزي عايزيني اشوف جوزي بيتجوز واحدة تانية واسكت ازاي ؟!!
صرخت منار وهي تبكي …كانت تنظر لحمويها بصدمة …تكلم وائل حماها وقال ببرود:
-وايه يعني ده شرع ربنا هتعارضي شرع ربنا يا منار …ومادام قادر يصرف عليكي وعليها يبقى ايه المشكلة ؟!
-انا معارضش شرع ربنا يا عمي بس انا انسانة ومش هستحمل أن جوزي يتجوز عليا …أنا ممكن أموت فيها يا عمي والله …ولا يكلف الله نفسا إلا وسعها بلاش تعملوا كده صدقوني هتخربوا بيتي بالشكل ده ….مراد اتكلم وقول حاجة …
قالتها وهي تتجه الى زوجها الصامت وتهزه كي يفعل شئ …كانت على وشك الإنهيار …تشعر أنها سوف تجن.!!!
-مراد قول حاجة !!!
كررتها مجدداً وهي تبكي….
لتتدخل حماتها تلك المرة وتقول:
-يا بنتي خلاص جواز مراد من هنا هيتم …وكتب الكتاب الاسبوع اللي جاي …أنا مش عايزة حفيدي يبعد عني يا منار افهميني…الطريقة الوحيدة اللي تخلي عمر ابن علي ابني الله يرحمه يتربى هنا أن مراد يتجوزها ….
-طيب وانا مالي …أنا مالي …ليه تخربوا بيتي انا عشان حفيدك يتربى هنا ….ليه ؟!ما عندك آسر ابنك واهو أعزب ليه ميتجوزهاش …ليه حاطين عينيكم على جوزي أنا …ليه ؟!!
شهقت صابرين حماتها وهي تقول :
-ايه ؟!اجوز ابني لواحدة مش بكر واتجوزت قبل كده ..لا مستحيل يا منار …ابني آسر لازم أول فرحته تكون بكر مش أرملة !! وبعدين زعيقك و عياطك مش هيجيبوا فايدة.خلاص كتب الكتاب الاسبوع اللي جاي ..اتفقنا مع اهل هنا على كده !!!!
…..
في غرفة مراد ومنار …
يعني ايه هتتجوزها خلاص يا مراد يعني ايه ؟!
صرخت بها منار بجنون …كانت تشعر وكأنها في كابوس مخيف …لا تصدق كل العبث الذي يحدث حولها …..من بين يوم وليلة حياتها تدمرت نهائياً …فأهل زوجها يريدان تزويج مراد لأرملة شقيقة كي لا تبتعد بحفيدهما عنهما …لم يفكرا أبدا بمشاعرها ولا قلبها الذي سوف يتحطم بفعلتهما تلك …
تنهد مراد وقال:
-خلاص يا منار الموضوع انتهى أنا هتجوزها عشان ابن اخويا يتربى وسطنا ولا عايزاها تتجوز واحد تاني وابن اخويا يتربى مع واحد غريب ها قولي ؟!؟!
-طيب ما تخلي اخوك آسر هو اللي يتجوزها اشمعنا انت ؟!
قالتها والدموع تطفر من عينيها ليغمض عينيه بتعب ويتنهد قائلاً:
-حبيبتي اظن اهلي شرحولك ….آسر لسه شاب صغير ازاي أول فرحته متكونش واحدة بكر وتكون ارملة مينفعش ….
اهتاجت وهي ترد عليه:
-بقا مينفعش اخوك يتجوزها لكن ينفع تخربوا بيتي أنا وانت تتجوزها صح ؟!!
-هو ده اللي هيحصل يا منار ومحدش قال بيتك هيتخرب ولا حاجة لو عقلتي وعرفتي أن ده شرع ربنا وان أنتِ ملكيش أنك تعترضي عليه هترتاحي اوووي …
نظرت إليه منار. الدموع تنفجر من عينيها لا تصدق ان من احبته يفعل بها…..لقد فعلت الكثير من اجله…تحملت أن تعيش في المنزل مع اهله من اجله…تحملت تسلط والدته وقسوة والده والآن كل ما فعلته قوبل بالجحود من قبله …
رفعت رأسها وقالت :
-يعني أنت مبسوط بالوضع ده …أكيد ما فرصة وجاتلك لحد عندك ازاي تضيعها من إيديك
عبس بدون فهم لتقول بنبرة جريحة :
-أنت فاكر اني مش عارفة أنك بتحبها. وكان نفسك تتجوزها بدل اخوك …عارفة يا مراد…أنا قريت مذاكراتك …
اتسعت عيني مراد بصدمة لتكمل هي بغضب :
-واهو موت اخوك جه في مصلحتك وهتتجوزها …انت انسان حق….
لم يتركها تكمل كلامها وصفعها بقوة حتى سقطت أرضا ….
بكت منار وهي تضع كفها على. خدها وتقول :
-بتضربني …بتضربني يا مراد ….
جذبها من ذراعها حتى وقفت على قدميها ..اعتصر ذراعها بقسوة وقال:
-واكسر رأسك كمان لو. فكرتي مرة تانية تقلي أدبك… اسمعي كويس أنا هتجوز هنا عاجبك عاجبك مش عاجبك الباب يفوت جمل…غوري انتِ وسيبي بناتي هنا يتربى وسطينا…فاهمة !!!
ثم دفعها وخرج …سقطت هي على الأرض وهي تبكي وتقول :
-عمري ما هسامحك يا مراد …عمري !!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رفقا بي يا قاتلي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!