روايات

رواية رب صدفه بالحب نلتقي الفصل الثاني 2 بقلم هدير أيمن

رواية رب صدفه بالحب نلتقي الفصل الثاني 2 بقلم هدير أيمن

رواية رب صدفه بالحب نلتقي الجزء الثاني

رواية رب صدفه بالحب نلتقي البارت الثاني

رواية رب صدفه بالحب نلتقي
رواية رب صدفه بالحب نلتقي

رواية رب صدفه بالحب نلتقي الحلقة الثانية

سهيله : خلاص ي هدير قولتلك مكتبك اتغير وبقي جنب ياسمين مش كنتي نفسك تبقي جنبها اهو نقلناكي جنبها

هو : انا ممكن اروح ع المكتب التاني مفيش مشكله وهي ترجع مكانها هو فين المكتب ؟

سهيله : جنب باشمهندسه ياسمين هناك اهو

هدير : لا انا هروح جنب ياسمين اقعد انت هنا

يقعد جنب ياسمين اي معرفتش اربي انا معرفتش اربي !

بدأ كل واحد ف شغله وبعد مرور أربع ساعات :

سهيله : كله يحضر حاجته المدير هيلف يشوف عملتوا اي علشان لو فيه اضافات يضيفها

سهيله طلعت من هنا وكل الي ف الأوضه بقوا يجروا الي يشيل قصاقيص ورق مش عايزه والي يظبط مكتبه من الزحمه الي عليه وهكذا

كله ظبط حاجته وقعد ، باشمهندس ي ولااا ف نفسك كده ف اي

وجه المدير وبيعدي ع مكتب مكتب

الشغل ده يقرف، وده عايز اهتمام اكتر ، وده مفهوش لمسه فنيه

كل واحد فينا باصص ع الارض مستني دوره ف التهزيق وهو عمال يلف ع المكاتب

الشغل ده كويس من مستجد ،بدايه مشرفه ي باشمهندس ….

_ هاني ي فندم

كلنا بصينا له ورجعنا بصينا للأرض تاني ،وخلاص فاضل ياسمين و انا

جه عند ياسمين :

الشغل مش بطال كملي وهوووووب جالي

_شغل باين عليه المجهود براڤووو

هدير :شكرا ي فندم

وقال عايز كل واحد يبذل احسن ما عنده والي هلاقي شغله كويس بعد كده هيبقي له حوافز ،ومشي وانا منشكحه والإبتسامة مش مفرقاني

ياسمين : ي بنتي فوقي وقومي علشان نمشي مش وقته انشكاح

هدير : عجبه شغلي اخيرا ! مش مصدقه انا متهزقتتتتش !

لاقيت الي ف المكتب واحد بيقول لا حول ولا قوة الا بالله والي بيضحك وحاجه ف قمه الاحرررراج

قومنا نروح وطلعنا من الشركه

ياسمين : ها هنروح فين ؟

هدير : عمو بتاع الايس كريم

ياسمين : روح الطفله الي جواكي دي مش هتكبر ابدا !

هدير : تصدقي كنت هعزمك بس ان..قطعت كلامي بسرعه

ياسمين : فراوله ولا شوكولاته !

ضحكنا وروحنا لعمو بتاع الايس كريم هو خلاص حفظنا من ايام ثانوي واحنا بنروحله هو فيه زي ايس كريم عمو جمال ! واتمشينا شويه وروحنا

وانا طالعه ع السلم :

ااه ي رجلي ااه ،البنت ملهاش الي بيتها وجوز الدره اااه

سمعت ضحكه ببص لاقيته هو

هدير : مش اخلاق جيران ابدا دي ازاي تتصنت عليا وانا ب أاهي ؟

هاني : أأهي ؟ ع العموم انا كنت طالع وسمعتك بالصدفه

هدير : ماشي اتفضل اطلع علشان اكمل

هاني : تكملي اي ؟

هدير : أأهي اي عندك مانع ؟

هاني بضحك مكتوم : لا لا عن اذنك

وطلع وانا كملت : ياناااا ي ماااا ااااه

دخلت بيتنا سلمت ع ماما ودخلت ع سريري حبيبي ،الواحد لازم يشتم نفسه كل يوم أنه بيسيبه وينزل وهوووبا نمت

صحيت ع صوت ماما :

أبيعك واجيب مروحه افيدلي ؟

هدير : ي اماا مش اسلوب ده الناس تقول صباح الخير

ماما : صباح الزفت ع دماغك قومي يلا اعملي الغدا

هدير : طب أفطر طيب ي حجه

ماما : ولا لقمه علشان تتعلمي تصحي بدري بعد كده

طبعا قومت وعملت الاكل

ماما : خلصتي ؟

هدير : اه هحط الاكل اهو

ماما : طب خدي البسي الاسدال

هدير : إسدال اي ي أمااا

سبتني وطلعت وشويه ولاقيتها بتقول اتفضل يبني

قومت لابسه بسرعه وطلعت احط الاكل ،وقعدت ومسكت الرغيف يلا بسم الله

ماما : مش تسلمي ع جارك

هدير : ازيك ، ناولني المخلل الي هناك ده كده

ماما : مفيش فايده مفيش فايده

هاني بضحك : اتفضلي

بعد شويه :

ماما : كل يبني كل متتكسفش ،اتعلم من هدير كده من ساعه ما قعدت مبطلتش

هدير : اي ده انتوا بتبصولي ف اللقمه طب مش واكله

ماما : بعد ٣ ارغفه مش واكله اه !

ضحك عليا ورد ع ماما : تسلم ايدك ي طنط

ماما : بالهنا بس انا معملتش حاجه دي هدير

هاني : اكيد طالعه لحضرتك وحقيقي متشكر اوي مش عارف اقول اي ع الي بتعمليه معايا

ماما : مفيش شكر واي حاجه عايزها خبط ع الباب علطول هيطلعلك جعفر الي جوه ده

بعد ما لبست وطلعت : بتقولي حاجه ي أمااا ،ودخلت اوضتي تاني احضر شنطتي

ماما شاورتله وبتقوله: شوفت !

سمعت صوت ضحكهم من بره ،انتوا جايبني هنا تهزقوني ولا اي !

قعدوا يتكلموا وماما عرفت أنه بيشتغل ف نفس مكاني

طلعت من الاوضه: مش عايزه حاجه ي أماا ؟ انا هنزل

ماما : استني هتروحي مع هاني النهارده

هدير : انا بروح مع ياسمين ي ماما

ماما : ياسمين مش رايحه النهارده نسيت اقولك هي اتصلت وانتي غيبوبه ولا سامعه التليفون وبتقولك استأذنت وسافرت البلد مع اهلها اسبوع وجايه

هدير : ماشي ي ماما وليد هيوديني

ماما : يبنتي ما هاني معاكي اهو يلا بطلي كلام علشان متتاخروش

ماما :خد بالك من نفسك يبني

هاني بلطافه : حاضر ي طنط

هدير : طب وانا ؟

ماما : لا انتي ميتخافش عليكي

هدير : طب س سلا سلام

نزل هو اودامي وانا وراه بشويه ، ووليد طلع هو عارف مواعيدي ف بيطلع كل مره

وليد : ازيك

هاني : بخير تسلم

وليد : مش هتستني اوصلك بقي ؟

هدير ب دربكه : اي لا لا أصل ماما عايزاك فوق يلا سلام علشان متاخره ونزلت السلم بسرعه وسبقت هاني ذات نفسه وبقيت ع اول الشارع وفأجاه لاقيته جنبي

هاني : بر.. براااحه هتقطعي نفسي

هدير : منا براحه اهو الاه

بيتكلم وهو بياخد نفسه : كده براحه ! طب كويس أن الموقف اهو يلا نركب

ركبنا مفيش غير كرسين جنب بعض الاه بقي ع الاحراج ، روحنا قعدنا وبطلع الفلوس لاقيته بيقولي عيب ودفع

هدير : خد الفلوس مبحبش حد يدفعلي معلش

هاني : منا مبقتش حد

هدير : اي ؟!

هاني : اق ..اقصد يعني أننا جيران وكده

_المهم مين وليد ؟

_ ابن خالتي بتسأل ليه

_ اول مره اشوفوا وكده عادي

_ هتشوفوا كتير بعد كده

_ وانتي نازله الشغل صح ؟

_اه

_مش بتخليه يوصلك ليه

_علشان بروح مع ياسمين

_ السبب ده بس ؟

_اه ، سكت شويه وبعدين اتكلمت :

بص هو بيحب ياسمين صحبتي ف بيقول يوصلني علشان بيبقي عايز يشوفها وانا بتلكك كل مره علشان كده

لاقيت ملامحه اتغيرت واتكلم

_ بتحبيه ؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رب صدفه بالحب نلتقي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى