روايات

رواية دوار العمدة الفصل الخامس 5 بقلم حبيبة الرحمن

رواية دوار العمدة الفصل الخامس 5 بقلم حبيبة الرحمن

رواية دوار العمدة البارت الخامس

رواية دوار العمدة البارت الخامس

رواية دوار العمدة الحلقة الخامسة

كامل/ شرفتوا وانستوا
العمده/ خلاص ياكامل اتفقنا
كامل/ إن شاء الله…. خير
يخرج العمده وطارق بعد ميسلموا على كامل وفتحي اللي قاعد من أول ماجم
طارق وهو خارج بينظر حواليه يمكن يلمح هنادي
العمده يقرصه من غير ماحد ياخد باله ويخرجوا من بيت كامل
سعدية تنزل بسرعة
سعدية/ في ايه ياكامل مين دول وكانوا عايزين ايه
يغمز لها كامل علشان تسكت
فتحي/ تصبحو علي خير انا رايح انام محتاج مني حاجة ياعمي
كامل / ياابني كتر خيرك
يخرج فتحي
سعدية/ ايه ياراجل بسالك مش عايز تقولي ليه
كامل/ بنتك جايليها عريس
سعدية/ عريس ويطلع مين ده
كامل/ مش هتصدقي يا سعدية
ابن العمده ذات نفسه جاي طالب ايد بنتك
سعدية بفرحه/ ياالف نهار ابيض ياالف ليلة بيضه ابن العمده حته واحده ازغرط ولا اعمل
كامل/ انى اللي مش عارف اعمل ايه علي قد مااني فرحان اني هجوز بنتي جوازه حلوه زي دي علي قد مااني محتار دلوقتي أوافق ولا اقولهم كل شيء نصيب
سعدية/ ليه ياراجل بتقول كده في حد يرفض ابن العمده بردو
كامل/ ماهو علشان ابن العمده الجوازه دي هتقطم وسطنا في مصاريف الجهاز والخطوبة دا اني هبيع كام قيراط من اللب حدايه علشان اجوزها
سعدية/ وماله يااخويا مش جوازه تستاهل وبنتك هتعيش مستريحة دا اني بسمع انهم عندهم شغالين ياما وبيتهم واسع قوي يرمح فيه الخيل
كامل/متنسبش ياسعدية إن في فرق كبير بينا وبينهم وانا خايف من بنتك انتي عارفه بتاخد علي خاطرها من أقل حاجة يعني لو حد فيهم قالها كلمه كده ولا كده هتلاقيها جايبه بعضها وجايه
سعدية/ لأ اطمن اني هفهمها علي كل حاجة وانت ترد عليهم علي طول عايزين نفرح ياكامل
كامل/ مش تستني ناخد رأي البت الأول
سعدية /اني عارفة أنها موافقة شوفتها طالعه تجري علي السلالم والفرحه هتنط من عنيها
كامل/ طيب نادي عليها الأول أسمعها منها
سعدية تنادي علي هنادي تنزل هنادي بخجل
كامل/ تعالي اقعدي جاري هنا يابنتي
هنادي/’حاضر ياابه
كامل وهو محاوط هنادي بذراعيه / قوليلي يابنتي ايه رأيك في الجدع اللي جه هنا الليلة علشان يخطبك
هنادي بخجل وتردد/ اللي تشوفوا ياابه
كامل/ انتي شوفتيه الأول؟
هنادي/ مش انت شوفته
كامل/انا بسالك شوفتيه يعني اتحققتي منه كويس
تخجل هنادي وتصمت.
سعدية /متكسفهاش بقي ياكامل ماهي قالتلك اللي تشوفه
كامل/ عارفه انه مدرس في مصر
هنادي /واني اعرف منين
كامل/ أبوه ده يبقي عمدة البلد وقالي إن ابنه شغال في مصر وعنده شقة هنا في بيت أبوه وشقة في مصر هيخطبك دلوقتي والفرح بعد متخلصي. ..إن شاء الله
ترفع سعدية يدها لتزغرط
كامل ممسك يدها/ جرا ايه يا سعدية عايزة الناس تقول علينا ايه مصدقنا وبعدين لسه هشاور اخواتي في الموضوع
سعدية/ واخواتك مالهم ومال الموضوع ياكامل
كامل/ لسه اشاورهم علشان لو حصل حاجة الاقي حد يقف جاري مش كلهم يسيبوني ويقولولي أنت كنت شاورتنا من الأول في جوازة بنتك
سعدية/ اتفاءل خير ياراجل
هنادي/ عن اذنك ياابه اني هطلع انام
كامل/ استني يابنتي اتعشي الأول
هنادي/ لا اني شبعانه.
سعدية /البت من فرحتها معدش ليها نفس للأكل يا كامل هههههههه
كامل بغمز/ بقولك ايه ياسعدية متجهزي الأكل خلينا نطلع ننام
سعدية /هههههه حاضر
……………………….
في منزل العمده
العمدة/ ايه ياابني مش مبسوط ليه مش دا اللي كنت عايزة
طارق/ بس ياابه انا كده حساباتي كلها اختلفت
الحاجة امينه/ ليه ياابني هو حصل ايه
العمدة/ محصلش حاجة ياحاجه البت زي القمر وأهلها ناس طيبين
طارق/ بس ياابه دي صغيرة عليه اوي دا الفرق بينى وبينها عشر سنين
الحاجة امينه/ وفي ايه ياابني طب دا اني الفرق بيني وبين أبوك حوالي سبعتاشر سنه
العمدة بغمز / مش قوي كده ياحاجة
الحاجة امينه/ اني لما اتجوزتك كان عندي تلاتاشر سنه وانت كنت داخل علي التلاتين
طارق/ بس خايف فرق السن ده يعملي مشكلة في التعامل معاها
العمدة/ ياابني أنت صغير سته وعشرين يعني لسه في عز شبابك ولما تتجوز بت صغيرة هتفضل فرفوره كده وحلوه لحد ماتم انت الستين. ..تتهني بشبابك ياابني وبعدين الصغيرة دي بتفضل مورده كده وحلوه
الحاجة أمينه بخجل/ هههههه بس ياراجل بقي ابنك قاعد
طارق/’ههههه انت بتغازل امي يا حاج
العمدة/ قوم بقي يا طارق خليني اقعد مع أمك شوية
الحاجة امينة بغمز/ متسيبوا قاعد يا حاج
طارق ببتسامة/ لأ انا طالع انام تصبحو علي خير
………………
في الصباح
في منزل علي
علي/ يلا يابنتي شهلي علشان منتاخرش علي ميعاد القطر
صفيه/ يعني مصمم انت وبنتك علي اللي دماغها
على / افرحي لبنتك وتفاءلي خير يا صفيه
صفيه/ خلي بالك من البت يا علي
علي/ جرا ايه يا صفيه انتي هتوصيني علي بنتي ولا ايه
صفيه/خايفة قوي عليها من مصر واللي بيحصل فيها
علي/ بنتك بمية راجل يا صفيه
صفيه/ راجل!!!طيب يا علي
السندوتشات اهيه اوعى تشتري حاجة من المحلات اللي هناك بيقولوا بيعملوا هناك اللحمة مش مضمونه
تنزل كامليا من فوق
صفيه/ ما شاء الله
قمر يابنتي خسارة تضيعي شبابك في هناك
علي/’يلا يابنتي اتاخرنا
يخرج علي من المنزل تتبعه كامليا
كامليا / مع السلامة ياامه
صفيه بحزن / مع السلامة يا ضنايا
………………….
في منزل عادل شقيق كامل
كامل/ اني قولت اجي اشاوركوا واشوف رأيكوا ايه
فتحي ياخد كوباية شاي يعطيها لكامل
فتحي/ اتفضل يا عمي
عادل/ بصراحة يااخويا اني اتفاجات بالموضوع ده وبعدين انى بقول ابن عمها اولي بيها من الغريب حتي لو كان ابن العمدة
ولا ايه يااخويا
ترد كريمة شقيقة كامل وعادل
كريمة/ طبعاً يا عادل ودي عايزة كلام بردو
يدخل ايهاب/ صباح الخير ياعمي صباح الخير يا عمتي
كامل / حد من ولادك عايز بنتي يا عادل
عادل/ جرالك ايه ياكامل مالك خوفت كده ايه ولادي مش قد المقام
ثناء زوجة عادل وهي بتشرب الشاي/ يمكن ياابو فتحي مش قد المقام
كامل/ ومين قال كده بقى انت اخويا ولو كان حد من ولادك عينه من بنتي اني اجهزهاله واجيبها هنا لحدية الدار
كريمة/ تسلم يااخويا ودا العشم بردو انتوا إخوات وملكوش إلا بعض
عادل /فتحي ابني عينه من بنت عمه من زمان واني قولتله لسه صغيرة بس طالما بقي موافق تجوزها دلوقتي يبقي ابني أولي
فتحي ببتسامة/واني ياعمي هحطها جوه عنيه
كامل/ تسلم عنيك ياابني اني معنديش مانع بس هسالها الأول
عادل/ بنتك مش هتقول حاجة ياكامل بنتك انت مربيها اللي تشوفه هي هتوافق عليه
كامل وهو بيقوم/ شوف يااخويا علشان أكون صريح معاك اني هوصل لحداية الدار دلوقتي واسألها والمغرب هجيلك
عادل/ واني مستنى وفلوسي جاهزة من بكره اخدها بالعربية تنقي الشبكه اللي على مزاجها
كامل/ اني هقولها وارد عليك سلام يا جماعة
ثناء/ مشربتش الشاي ياابو وائل
كريمة/ المغرب نروح نشرب الشربات حداه في الدار
كامل/ تشرفي وتانسي يااختي
……………………
في منزل العمدة
تدخل نرمين غرفة طارق ببتسامة/ صباح الخير
طارق ببتسامة/ صباح الورد
نرمين/ ايه الشياكة والحلاوة دي ولا ريحة البرفيوم تجنن يا طارق
طارق /ههههه اتفضلي ولا اقولك هبقي اجيبلك واحده تهادي بيها خطيبك
نرمين/ خطيبي! !!
طارق/ أقصد لما تتخطبي يعنى
نرمين/ عملت ايه امبارح
طارق/ تقصدي المشوار اياه
نرمين / طارق اتكلم علي طول وبلاش اللف والدوران بتاعك ده انا اكتر واحده فاهماك هنا
طارق/ طيب يا عم الذكي انتي
اتقدمنا ومستنيين الموافقة
نرمين/ كمان انتوا اللي مستنيين دا انا قولت اول مشفوكوا زغرطوا ومش بعيد كانوا قالوا الفرح بكره
طارق/ ليه يعني دا كله
نرمين/ علشان مقامنا أعلي منهم وهما دلوقتي مصدقوا يس بيحبوا يتقلوا مكر فلاحين بقي
طارق /متنسيش إننا فلاحين وعيب تقولي كلمة زي دي
نرمين /البت حلوة ولا أي كلام
طارق/ أولا اسمها عروستك ثانيا هنادي زي القمر مشوفتش في جمالها
نرمين بضيق/ ليه هي احلي منى
طارق /انتي اختي يعني مبشوفيكش حلوة أو وحشة اختي وبس وراضي بيكي زي ماانتي مش هختار يعني
بس هنادي دي القلب اللي اختارها
نرمين /خليهالك اشبع بيها يلا علشان تفطر مجهزين الفطار من بدري ومستنينك
طارق/ اوك نازل وراكي
نرمين/ يعني مكنتش عارف تحب واحده من مصر بدل متجيبلنا واحده من البلد يااخي كنت غير كفاية اخواتك والهوانم اللي اتجوزوهم
طارق/ صفي قلبك يا نرمين
نرمين/ ليه شايفه اسود
طارق /انتي ادرا مني. ..وسعي خليني أنزل أفطر

يتبع…

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دوار العمدة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى