روايات

رواية دكتوري انا الفصل الثالث 3 بقلم منار همام

رواية دكتوري انا الفصل الثالث 3 بقلم منار همام

رواية دكتوري انا الجزء الثالث

رواية دكتوري انا البارت الثالث

رواية دكتوري انا الحلقة الثالثة

كريم: ريم مينفعش كدا انا مش عايز انده الممرضه
تديكى مهدأ لان دى هيدهور حالتك فا بهدى
ريم رافضه تبعد وبتعيط بس… كريم اتنهد ونام وخدها في حضنه وبيحرك ايده على شعرها
: انتى بينلك حكايتك حكايه
بعد شويه لما نامت بعد ونام على الارض
تانى يوم طارق فتح الباب شاف كريم نايم على لارض وريم في حضنه
طارق: اووبا يا حلاوه… طارق قرب منه وبصوت عالى
: كررررريم
كريم قام بخضه: في اي يا زفت
طارق: مفيش يا حبيبي الزفت بص للجنبك
كريم بص لقي ريم همس بضيق
: اي الى جابك انا مش سايبك على الكنبه
قام وشالها حطها على الكنبه وغطها من عيون طارق وتجه للمكتب
كريم: في اي يا طارف
طارق: البنت دى اى الى منيمها عندك في المكتب ليه مش في اوضتها
كريم: جات امبارح وكانت مرعبوبه صحيت لقيته في حضنى كل محاول ابعده بتمسك فيا اكتر ورافصه تسيبنى
طارق: طيب ليه مخلتش الممرضه تديها مهدى و ترجع اوضتها
كريم: مهنش عليا الصراحه هى مش محتاجه مهدأ هى محتاجه حد يطمنها
طارق: ماشي يا حنين بس مينفعش الى حصل ودا ضد اخلقنا المهنيا المفروض تصحيها دلوقتى وترجع العنبر
كريم: إن شاءلله هصحيها دلوقتي
الباب اتفتح فجاء ودخلت ممرضه بتنهج
: طارق بيه الحقنا المريضه الى اسمها ابتسام حاولت تنتحر
كريم وطارق قاموا بصدمه
: اي
الممرضه: قطعت شريان ايدها
طارق وكريم طلعوا معاها
طارق بجديه: حصل امتى دا وجابت الحاجه منين
الممرضه بتجرى وراه
: والله منعرف يا دكتور احنا سيبينها امبارح بعد ما قعدت مع حضرتك كلت وخت الدوا الصبح لقينى كل سلات الزباله الى في العنبر متبعتره على الارض وهى سايحه في دمها
كريم بص لطارق بحده
طارق: دخليها العمليات فورا
في مكان تانى
وقف العربيه جنب بنتين ماشين وشايلين كتب
سليم: اركبوا
منه فتحت وركبت: مكان من الاول عماله اقولك تعاله وصلنا
سليم بضيق: طيب اعزمى على صحبتك يا غبيه
منه: جنه مش محتاجه عزومه اركبي يا بنتى
جنه فتحت الباب وركبت من ورا
جنه: صباح الخير يا حصرت الظابط
سليم بحب: صباح الخير اخبار دراستك اي يا جنه ودكتور طارق عامل ايه
جنه: بالحمدلله بخير بيلسم عليك
سليم: من بدرى مشفتوش في الحته
جنه: بقاله اربع ايام مرجعش من المستشفى عنده شغل كتير
سليم: ربنا يعينه…
منه: المهم خليك معاى هنا يا باشا انت وعدتنى بفسحه
سليم: انا مش قلتلك لما تخلصى السنه دى
منه: وانا خلصت امتحانتى من زمان يا باشا دا تدريب
سليم: لما تخلصي تدريب وسكتى بقا علشان انا بكره اوصلك بسب زنك
في المستشفى
طارق و كريم طلعين من العمليات
طارق: الحمدلله انه عدت على خير
كريم بعصبيه: وحنا ليه كنا نخليها توصل لكدا من الاول قلتلك الى بتعمله غلط وميصحش
طارق: مش زى الى بتعمله انت برضو على لاقل ولا مره دخلت لقيتها في حضني
كريم بصله بعصبيه ومشي وهو ماشي قابل ممرضه
كريم بحد: سوزان
سوزان بخوف: نعم يا دكتور
كريم: تعالى وراي
سوزان مشيت وراه وهو فتح باب مكتبه بحده
: صحيها وديها العنبر بتاعها لو قاومت اديها مهدأ
سوزان: بس انت قلت يا دكتور
كريم بعصبيه: كلامى بتزفت يتسمع
سوزان صحت ريم الى صحيت بهدوء وراحت معاها
كريم قعد على المكتب بتعب
: البنت دى لازم تتكلم… لازم
كريم قام وراح وراها تانى وقعد على السرير الى قاعده عليه وبتبص قدامها بشرود
كريم: اي الى خلكى تيجى تنامى عندى امبارح واى حالة الخوف ورعب الى كنتى فيها دى
ريم بتبص قدامها بس
كريم بعصبيه وصوت عالى
: ما تنطقي هتحيل عليكى يعنى ما كله لمصلحتك
ريم دموعها نزلة
كريم: انا هعرف ازى اخليكى تتكلمى
كريم طلع ورن على سلوى
: ازى حضرتك يا مدام سلوى لازم تشرفونا انتى واستاذ وليد في اقرب وقت محتجينكم في موضوع مهم
سلوى بفرحه: طبعا النهارده نكون عندك
كريم: تمام
سلوى قفلت معاه
وليد: خير في اي.
سلوى: دكتور المتابع لحالة اختك بيقول انه عايزنا
وليد: اول حاجه انا مش اخوها مجرد اخو في التبنى… تانى حاجه انا مش عارف انتى عايزه تخف ولا تفضل تعبانه
سلوى: انا عايزه افضل مركباها
وليد: انا مش عارف اخرت الى بتعمليه دا اي
سلوى: كل خير
في لاوضه الى فيها ابتسام
طارق بزعيق: هستفدتى اي بعد الى عملتيه هااااا…انتى بالى عملتيه اثبتى ليا انى دكتور فاشل و معرفش اعالج الحاله الى معاى رجعتينا لنقطت الصفر بعد ما كنت هكتبلك خروج بعد اسبوع مفيش خروج وهرجع أبدا معاكى من الاول
ابتسام بدموع: طارق انا
طارق: بلا طارق بلا زفت حتى ان كنت خلاص هتلفتى نظرى صرفت نظر عن الموضوع يا ابتسام وهحول حالتك لدكتور تانى يا آنسه ابتسام.
ابتسام: طارق…. طارق
في مكتب كريم الباب خبط ودخل طارق
طارق بضيق: انت زعلان
كريم: لا ولا زعلان ولا حاجه
طارق: انا بهدلتها والله وحولت حالتها لدكتور آنس ومكنش قصدى الكلام الى قلتهولك ولله
كريم: خلاص يا طارق انا كنت خايف عليك والله وخايف على الحاله الى كنت عارف انها هتوصل ليها
طارق اسه هيرد الباب خبطت.
كريم: ادخل
الممرضه: اهل المرضيه ريم يا دكتور
كريم: دخليهم وهاتى ريم
طارق بستغراب: اى الى بتعمله دا
كريم: اتفضلي يا استاذ وليد
سلوى: اخبارك ايه يا دكتور اتمنا متكنش ريم تعبت حضرتك
كريم: لا بالعكس هى هاديه خالص و مبتكلمش وايوه انا جبتلها دكتورة نساء وكشفت عليها وهى عذرا
سلوى: احنا مقلناش حاجه في حقها يا دكتور احنا قلنا ماشيه معاه الله اعلم بقا
الباب اتفتح والممرضه دخلت وراها ريم الى اول ما شافت وليد وسلوى رجعت لورا بس كريم قرب شدها من ايدها دخلها وقفل الباب
ريم بترجع لورا في احد زوايه الاوضه
كريم: استاذ وليد كلمها جرب قرب منها
وليد قرب منها بخوف وهى بتعيط وبتحط ايدها على وشها
طارق: كريم اي الى بتعمله دا البنت بتنهار
كريم: ملقش دعوه يا طارق
طارق: البنت هدخل في نوبه
وليد اول ما مسك ايد ريم بدات تصرخ بهستريا وتبعده
: لاااااا. لا ابعد عنى ابعد عنى ابعددوووه
طارق مستحملش وشد وليد بعيد عن ريم
وقومها
: اهدى اهدى بعد اهو…. اطلعوا برا
وليد و سلوى طلعوا برا
طارق: انده الممرضه تديها مهدأ
كريم: لا مش هتاخد مهدأ… وبعد عنها
طارق: كريم
كريم: سيبها
طارق بعد وهو قرب منها
: وليد و مراته عملوا فيكى اي علشان تكرهيهم كدا
ريم قالت كلمه وحده بس
: انا بكرهك… وفضلت تعيط
كريم بعصبيه: إن شآء الله عنك ما حبتينى انا دكتورك مش صحبك وانتى لازم تتكلمى معاى ولا هتفضلي عمرك كله هنا
ريم بتعيط وصوت شهقاتها بس الى طالع
طارق: كريم انت مالك حرام عليك االى بتعمله من امتى وانت كدا
كريم: ملكش دعوه مريضتى وانا حر
طارق: الى انت بتعمله غلط يا كريم و مدرستنهش مينفعش تضغط على المريض… وسابه ومشي
كريم: سوزان… سوزان
سوزان: نعم يا دكتور
كريم: خديها رجعيها اوضتها
سوازن: حاضر
عند سليم كان طالع فوف السطح وماسك كوباية الشاي وقف لما شافها قاعده تذاكر وسرح فيها
جنه: سليم
سليم فوق: مساء الفل
جنه: مساء الخير…. حضرتك كنت طالع محتاج حاجه من هنا
سليم: لا عادى انا بحب اشرب الشاى هنا
جنه: اااه
سليم: التدريب النهارده كان عامل اي.
جنه بفرحه: هندرب في نفس المستشفى الى فيها طارق بس ملحقتش اشوفه بس بكره رحلنه إن شاءلله
سليم ابتسم: شايفك مبسوطه اوى
جنه: طبعا انا مش بشوفه في السبوع مره كدا هبقا في وشه علطول
سليم: دا شهر
جنه: عادى برضو المهم اغلس عليه شويه
سليم: ااه كنتى بتعملى اي هنا
جنه: بذاكر بحب اذكر فوق السطوح
سليم: اممم بتفكرينى بنفسى انا من اول اعدادى لحد الكليه بذاكر فوق السطوح
جنه: السطوح مكان جميل فعلا وهادى
سليم: اي رايك نجيب الهبله التانيه ونظبطه في يوم ونزرعه
جنه: في الاجازه إن شاءلله
سليم: انتوا معندكمش أجازه
جنه: فعلا… همشي انا شكلها امى بتنادى
سليم: تصبحى على خير
في المستشفى
كريم بيلف على الممرضين وماسك ورق مركز فيه
كريم جرى على برا اول ما سمع صوت ريم بتعيط ودخل لاوضه بتعتها كان حوليها الممرضات
الممرضه: دكتور كريم حلتها صعبه نديها مهدا
كريم قعد جنبها
: اهدى في اي يا ريم… بص للمرضه
: هو حد جه عندها
الممرضه: ايوه من شويه واحد بيقول انه قريبها
كريم: واحد من الى جو الصبح
الممرضه: لا حضرتك دت غيرهم وباين عليه لمؤاخدت كدا مش تمام
كريم: محدش يدخل عندها تانى غير بأذنى
الممرضه: حاضر
كريم بص لريم الى لسه بتتحرك بعنف وخدها في حضنه والممرضات بصين بذهول

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دكتوري انا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى