روايات

رواية خطيبي اتجوز ماما الفصل الثالث 3 بقلم هويدا زغلول

رواية خطيبي اتجوز ماما الفصل الثالث 3 بقلم هويدا زغلول

رواية خطيبي اتجوز ماما الجزء الثالث

رواية خطيبي اتجوز ماما البارت الثالث

رواية خطيبي اتجوز ماما الحلقة الثالثة

وفي الشارع كانت شروق ماشيه وراح جمبها سامح

سامح _ تعالي هنا رايحه فين

شروق _ فيه اي مالك رايحه اجيب فطار هو فيه حصلت ولا لي

سامح _ اه عندنا مش عايزين يفطرو تعالي
يلا اطلعي عايزينك فوق

شروق _ تمام وبعدها طلعوا وكانت ساره
قاعده هي وامها وساره وقالت واول لما

ساره _ كنتي فين وفين الدهب بتاعي اللي
كان في الدولاب

شروق _ يا خبر ابيض دهب اي والله ما اعرف
حاجه عنه

الام_ اسمعي يا بنتي ارجوكي الدهب ده
احنا مش معانا نجيب غيرو ارجوكي
رجعي الدهب

شروق _ والله العظيم ما اخد حاجه وربنا يعلم
وفي الوقت ده الاب خارج وقال

الاب _ انزلي يا شروق هاتي لينا الفطار

سامح _ تنزل فين يا حاج دي سرقه دهب
ب50 الف جنيه

الاب _ اسكت انت أنا لقيت الدهب في الحمام
خلاص انزلي يا بنتي يلا عايز اكل قبل ما اروح
الشغل

شروق _ انا اسفه لحضرتك بس انا ماشيه
ومش هقدر ارجع هنا تاني الحمد لله الدهب
معاكو يعني كده انا خلاص

الاب _ مع صحبتك يا ساره تنزلي تجيبي الفطار
وترجعي عالطول

ساره _ بابا انا مش فاهمه حاجه دهب
اي اللي كان في الحمام

الاب _ الحوار خلص مش عايز كلام تاني قولت
انزلي يلا وبعدها نزلوا ، وفي الوقت ده سامح
كان عامل يتكلم وهو بياخد نفسه وبيقول

سامح _ هو انت لقيت الدهب في الحمام
فعلا يا بابا ، ومسكه الاب وقال

الاب _ علي اخر الزمن ابني حرامي شوفتك
وانت خارج من اوضه اختك امبارح وكنت شاكك
فيك بس مجاش في بالي انك ممكن تعمل كده

الاب _ سيب الواد بس مينفعش كده

الاب _ انت عملت كده ليه يا واد انت قولي ، وفي الوقت ده سامح عيط وقال

سامح _ غصب عني والله يا بابا انا كان
معايا عربيه عماد صاحبي وخطبها
وهو عايز إصلاحها علي حسابي

الاب _ تروح واخد دهب اختك انت متعرفش
انا هعمل فيك اي

سامح _ ارجوك سامحني يابابا انت عارف
ان مش حرامي والله حقك عليا والله ما هتتكرر
تاني

الاب موبايلك يتباع وتجيب ليا فلوسه
وهكمل عليها وهنصلح العربيه ولمده اسبوع
مش عايز اشوف وشك في الشقه خلاص
انت سامع ولا لا تفضل في اوضتك

سامح _ حاضر يا بابا

وفي شقتي كان نازل هاني

مديحه _ اي رايح فين

هاني _ وانتي مالك بقولك اي هو انتي
فاكره نفسك مراتي بجد ولا اي انتي
هتفضلي هنا لحد ما اشوف اللي اسمه
هشام ده بس

مديحه _ حاضر اللي تشوفه وفي الوقت ده موبايله رن

هاني _ ألو ازيك يا حسن يا حبيبي عامل اي

حسن _ يعني اعرف انك رجعت مصر وكمان
اتجوزت من غير ما تعزميني

هاني _ حقك عليا يا حبيبي

حسن _ اعمل حسابك ان جاي انا ومراتي
نبارك ليك في شقتك انهارده

هاني _ لا شقتي يا اقصد يعني تعالي نخرج
احسن

حسن _ اي يا عم انت بخيل ولا اي خلاص
هنيجي بغدنا معانا

هاني _ ازاي تقول كده تعالي يا حبيبي
نور في اي وقت وقفل معاه
اتصرف ازاي انا بقي دلوقتي

مديحه _ لو عايز تقول ليهم ان مراتك في المستشفي تعبانه شويه مافيش مشكله

هاني _ مش عايز اسمع صوتك خلاص منك
لله أنتي وبنتك وهشام اوعي كده من وشي

وبعدها نزلت كوفير وصبغت شعري وحطيت
مكيب كامل وشكلي اتحول 180 درجه

وبعدها دخلت المطبخ وعملت اكل
ورجع هاني من برا ودخل المطبخ

هاني _ اسمعي اسمك ايه انتي هو ايه اللي انتي عاملاه في شكلك ده

مديحه _ بصراحه انتي ما تستاهلش اللي حصل معاك ولازم على الاقل لو الزمالك جايين يشوفوني باحسن صوره ده لو انت ناوي يعني توريني ليهم

هاني _ هو انتي ازاي اتحولتي كده ده انتي شكلك بقى اصغر مني

مديحه _ الميك اب ما بيعمل معجزات المهم صحابك قدامهم قد ايه ويجوا

هاني _ هتصل بيهم واشوف هما موافق بجد بشكرك على اللي انتي عملتيه ده وبعدها
جه حسن ومراته مريم

حسن _ الف الف مبروك يا عريس خلاص عائلتي واتجوزت انا مش قادره اصدق والله

هاني _ تعالي اتفضل ازيك يا مريم عامله ايه اخبارك ايه

مريم _بخير والله مع اننا زعلانين يعني نعرف من بره ان انت اتجوزت

هاني _ والله ظروف يا مريم ما تزعليش تعالي اتفضلي ، وبعدها خرجت من المطبخ

مديحه _ مساء الخير يا جماعه منورين والله اتفضلوا السفره جاهزه

مريم _ عروستك زي القمر يا هاني اهلا
بيكي يا حبيبي وفعلا اقعدنا علي الاكل
والكل كان مبسوط وبعدها مشيوا ونزل هاني
معاهم وبعدها طلع

مديحه _ انت ما عرفتش تاكل معاهم احطلك الاكل

هاني _ هو انا عايزه اعرف بس هو انت استحملتي مني الكلام اللي انا قلته ليه كده علشان خاطر اي بجد انا كلمتك ب اسلوب وحش
اوي

مديحه _ هاني والله انا مش عايزه مشاكل وبجد عارفه ان انت مالكش ذنب في اللي حصل كل اللي حصل ده بسبب هشام وانا بقولك طلقني ومش عايزه منك حاجه وانت تقدر لما تقابله تاخد فلوسك

هاني طلع علبه قطيفه وقالها

هاني _ اتفضلي انا جبتلك الاسوره دي بس علشان حصل النهارده

مديحه _ وانا مش عايزه اي حاجه شكرا بعد اذنك انا داخله انام ومش عارفه ليه كان
جوايا احساس صعب اوي حسيت أن حبيته
ايوه قلبي كان مشدود ليه معرفش ليه

وفي شقه ساره كانت شروق قاعده ودخلت
ام ساره

الام _ ايه يا شروق هو انتي هتفضلي قاعده في الاوضه كده يا حبيبتي حابسه نفسك حقك علينا ما تزعليش مننا في اللي حصل بس والله انتي ما تعرفيش احنا ما معناش فلوس نسد ثمن الشبكه دي

شروق _ والله انا مش زعلانه منكم بس بجد بقيت حاسه ان ما ينفعش اقعد في بيت محدش يعرفني فيه لان خايفه تحصل حاجه زي كده تاني

الام _ ما فيش حاجه هتحصل باذن الله يلا بقى علشان اهل خطيب ساره بنتي قاعدين بره

شروق _ طيب انا هخرج بمناسبه ايه يعني انتي هتقولي ليهم انا مين

الام _ قريبتنا من البلد تعالي يا حبيبتي متقعديش لوحدك كده وبعدها خرجت

ساره _ تعالي يا شروق يا حبيبتي اعرفك محمد خطيبي

الام _ خليكوا انتم بقى قاعدين هنا وانا هدخل في الاوضه جوه اقعد مع مامه محمد

محمد _ اهلا وسهلا بيكي يا انسه شروق انتي قريبتهم صح

ساره _ اه اه قريبتنا من بعيد انا هقوم اجيب الشاي والكيكه واجي على طول

شروق _ خليكي انتي بس وانا هروح اجبهم

ساره _ لا لا وبعدها دخلت

محمد _ وانتي بتدرسي ايه بقى يا شروق

شروق _ لا انا خرجت من تالته اعدادي وكنت شغاله في مصنع ملابس جوكر يعني اوفر وسنجر
واروليه

محمد _ معقول هو انت تعرفي ان انا فاتح ورشه ملابس صغيره وبجد كنت بدور على حد جوكر

شروق _ بس انا بعتذر لك اصل انا مش هقعد هنا كتير يعني ده وقت قليل

محمد _ شهر رمضان قرب وانا كنت محتاج حد بس معايا لحد العيد ايه رايك تنزلي وهعملك مرتب كويس ، وفي الوقت ده ساره جت
وقالت

ساره _ تنزل فين يا محمد

محمد _ يا بنتي حرام عليكي مش انتي عارفه ان انا بدور برده على حد جوكر يقعدلي على المكن ما قلتيش ليه ان شروق شغاله الشغل ده

ساره _اصل انا ما سافرتش البلد قبل كده ما كنتش اعرف هو انتي فعلا بتشتغلي كده يا شروق

شروق _اه بس فتره قليله يعني بس انا زي ما قلت لحضرتك انا مش عارفه قاعده هنا وقت قد ايه فمش هقدر انزل انا بعتذر بعد اذنكم
وبعدها قامت وقفت ودخلت

محمد _ ارجوكي يا ساره حاولي تتكلمي معاها بجد انا محتاجه تكون معايا في الشغل في
رمضان حتي

ساره _ حاضر والله يا حبيبي ما تشيلش هم الموضوع ده يلا كل كيكه بقى مع الشاي وبعد ما مشيوا دخلت ساره

ساره _ مالك يا شروق هو انتي مش حابه تنزلي تشتغلي مع محمد على فكره محمد شخص محترم جدا

شروق _ لا والله بس انا مش عايزه بس اغلط بلساني قدامه واعملك اي مشاكل انا بجد محتاجه الشغل ومحتاجه ان يكون معايا فلوس

ساره _ لا ما تشيليش هم الموضوع ده محمد اصلا مش فاضي يتكلم معاكي كثير

شروق _ تمام لو كده انا موافقه انزل الشغل معاه من بكره وفعلا نزلت شروق معاه
الشغل وكانت مبسوطه في الاول
وفي يوم بعت ليها محمد ودخلت وهو
كان جايب الفطار علي المكتب وقالها

محمد _ تعالي يا شروق انا ما فطرتش وجايبلك فطار علشان نفطر سوا اخر فطار بقي هنفطره
بكره رمضان كل سنه وانتي طيبه

شروق _انا اسفه والله يا استاذ محمد بس ورايا شغل كتير ومش هينفع اسيبه

محمد _ بطلي كلمه استاذ محمد ان انتي عماله تقوليها دي وتعالي يلا نفطر سوا ما تبقيش رخمه بقى انتي ليه متحفزه كده في الكلام

شروق _المفروض اقول لحضرتك ايه يعني

محمد _ اقعدي بس ناكل وبعدين نبقي نشوف
هنقول وبعدها اقعدت اي صحيح هو فين اهلك باباكي ومامتك والناس دي

شروق _ في البلد وانا حابه ان انا اقعد هنا في القاهره وساره صممت ان انا اقعد عندهم

محمد _ احلى حاجه عملتها ساره والله علشان اشوفك يلا كلي كلي وبعدها فضلت تاكل
وهي مش مرتاحه لنظرات محمد ليها

وفي شقه هاني كنت قاعده ولقيته داخل
بكرتونه وأنا قومت وقفت وقولت

مديحه _ هو انت اتاخرت بره ليه وايه الكرتونه اللي معاك دي

هاني _ كل سنه وانت طيبه بكره رمضان وانا عديت وجبتلك اسدال للصلاه و جبتلك فانوس وشويه ياميش رمضان

مديحه _ وانت طيب وبالف خير بجد تعرف انا ما حدش عمل معايا كده من زمان قوي

هاني _ انا عايزك تسامحيني يا مديحه على اللي انا قولته ليكي بجد هو انا كنت واخد بنتك علشان شكلها بس كان حلو بس اكتشفت ان انتي احلى منها بكثير كفايه طيبه قلبك

مديحه _ هو انا مش فاهمه كلامك هو انت تقصد ايه بالظبط

هاني _ اقصد ان انا عايزك تبقي مراتي وانا ابقى جوزك وبجد سامحيني على اي حاجه حصلت مني
تقلبني ان زوج ليكي

مديحه بفرحه _ هو انا مش مصدقه الكلام اللي انت بتقول عليه بس بجد انت كويس برده تستاهل الف خير

هاني _ خلاص تمام ماشي تيجي نحضر السحور سوا عايزين نتسحر بدري انهارده

مديحه _ تمام وفي مكتب محمد كان قاعد
وبعت ل شروق

شروق _ خير يا محمد في ايه انا كنت ماشيه وقالوا ليا ان انت عايزني في حاجه في الشغل

محمد _ اه تعالي اقعدي عايز اتكلم معاكي
شويه وبعدها مشيت وقالها
بصراحه مش عارف اي اللي حصل ليا من
يوم ما شوفتك بجد انا حبيتك اوي

شروق _ اي الكلام الفارغ اللي انت بتقولوا
ده انا قريبه خطيبتك مش خايف اروح اقولها

محمد قام من علي المكتب وقالها

محمد _ اسكتي مش انا عرفت كل حاجه انك
مش قريبتها ولا حاجه وانك واحده من الشارع
انا مستعد اتجوزك عرفي وهخليكي ملكه
وفي الوقت ده دخلت ساره وقالت

ساره _ اي الكلام الفارغ ده

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خطيبي اتجوز ماما)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى