روايات

رواية حياة جديدة الفصل الثالث 3 بقلم MG

رواية حياة جديدة الفصل الثالث 3 بقلم MG

رواية حياة جديدة الجزء الثالث

رواية حياة جديدة البارت الثالث

رواية حياة جديدة الحلقة الثالثة

فريده: خطيبتك!!
يونس :ايوه خطيبتي وكنت جايبها معايا علشان تتعرف عليكم ونروح نخطبها من أهلها
خليل:طيب يصح تسبها لوحدها
يونس:ما أنا قولت ادخل اكلامك في الموضوع الأول وبعدين ابقي ادخلها
خليل:وانت تعرفها منين
يونس:فريده شغاله معايا دي هي دكتوره الطب الجنائي
خليل:انت ياود يامحروس نادي علي الحاجه جليله من جوه
محروس:حاضر يا خليل بيه
جليله:خير يحج

 

 

خليل:تعالي سلمي علي عروسه يونس
جليله:لولولولوي اخير ياود يا يونس رضيت تتجوز ومين الشاطره اللي خلتك ترضى تتجوز
يونس: فريده خطيبتي يامرت عمي
جليله:ايه الحلوه دي يا يونس يازين ما اخترت ياود
تعالي يا حبيبتي معايا جو
فريده بهمس:يونس!!
يونس بهمس :اتعملي طبيعي بدل ما نروح في داهيه ولو حد سالك انتي مين تقولي انتي خطيبه يونس
يونس :روحي معاها يافريده
###
جليله:اسمك جميل اوي يا فريده
فريده:شكر لحضرتك
جليله:حضرتك ايه لا انتي تقولي يا ماما
فريده:حاضر :ياماما
جليله : قوليلي انتي عرفتي الواد يونس ازاي
فريده:عرفته من الشغل
جليله:انتي بتشتغلي معاه انتي ظابط زيه ولا ايه
فريده:لا انا دكتوره الطب الجنائي بحكم أن هو ظبط مباحث فا احنا اشتغلنا مع بعض
جليله:أنا قولت الحلوه دي لازم تكون دكتوره

 

 

انا هسيبك بقي علشان اشوف الاكل وهبعتلك سميره بعبايه تلبسيها علشان هدومك ما تتوسخش
فريده:ايه اللي بيحصلي ده يارب ماشي يايونس الكلب ممكن يكون قاصد يجبني علشان يتجوزني غصب عني ويعذبني يالهوي
##
فريده:السلام عليكم
جليله: عليكم السلام العبايه جميل عليكي أن حثه الواد يونس ام هيشوفك هيتجنن الشاي اتعمل اهو تعالي نوديه لعمك خليل ويونس وتقعد معاهم
##
خليل:ايه ياحاجه اتا خرت بالشاي ليه
‏جليله :وانا اقدر اتأ خر عليك ياحج تعالي يا فريده يابنتي انتي مكسوفه ليه
‏يونس :دي فريده
‏جليله :مالك ياود بلمت ليه ياواد
‏يونس: مفيش حاجه يامرت عمي
‏جليله:تعالي يا فريده اقعدي جنب خطيبك
‏فريده بهمس:اتاخر كده بدل ماموتك
‏يونس :اهدي كده علشان نطلع انا وانتي سلام من هنا
‏فريده:انا مالي بيك دول اهلك انت
‏يونس :سيبك من اهلي ومن اهلك بس العبايه حلوه
‏فريده:مالكش دعوه
‏خليل :ايه يايونس بتتكلموا في ايه

 

 

‏يونس :لا مفيش يا عمي
‏خليل :انا بعتك ورا الحج مصلحي يجي يتغدى معايا هو وبنته ابقي زودي في الاكل يا حاجه
‏يونس:هو الواد ابرهيم فين مش معقول بيشتغل ده كله
‏ابرهيم :مين بيسأل عليا
‏يونس :اخير جيت بيقولوا انك بتشتغل الكلام ده صح
‏ابراهيم : ايه ياعم انتوا واخدين عني فكره وحشه ايه هو انا مليش لازمه في نظركم اوي كده
‏ابرهيم:احمم هو القمر بقي بيطلع في بتنا ولا ايه مين العسل
‏يونس:اتلم دي خطيبتي
‏ابرهيم :انت خطبت خلص واتفكت عقدك بس بصراحه تستاهل
‏يونس: اخلص وامشي قدمي علشان عاوزك
‏##
‏في المساء
‏خليل:ايه ياحج مصلحي اتاخر ليه
‏مصلحي :وانا اقدر اتاخر بردو ياحج خليل
‏خليل:منورنا ياحج مصلحي وانتي كيفك يا صباح
‏صباح:بخير ياعمي طول ما انت بخير
‏خليل : عيشتي يا بنتي يله ياجماعه علشان الاكل مش يبرد
‏خليل :سميره
‏سميره:ايو ه يا خليل بيه
‏خليل :نادي يونس وإبراهيم والجماعه علشان الاكل
‏صباح بفرحه:هو سي يونس هنا ياعمي
‏خليل:ايو جيه الصبح

 

 

‏خليل :اهو جيه علي السيره اهو تعال سلم على عمك مصلحي يايونس
‏يونس :عامل ايه ياعم مصلحي
‏مصلحي : الحمدلله بخير يا ولدي مش ناوي تتجوز بقي يايونس عاوزين نفرح بيك
‏خلبل:ماهو ده الموضوع اللي عاوز اكلمك فيه ياحج مصلحي
‏صباح بفرح:شكل النهارده هيبقي يوم سعدك ياصباح
‏جليله:ازيك ياحج مصلحي
‏مصلحي :بخير يامرت اخويا
‏جليليه :وانتي ازيك ياصباح بس احلوتي يابت
‏صباح :عشتي يامرت عمي
‏جليله: سميره انتي يابت ياسميره
‏سميره:نعم ياحاجه
‏جليله:اطلع نادي فريده من فوق
‏فريده: مساء الخير يا جماعه
‏جليله: مساء النور ياحبيبتي لا متقعديش هنا تعالي جنب خطيبك
‏صباح:خطيبه مين
‏مصلحي:ايوه خطيبه مين
‏خليل:كنت ناوي أجل الموضوع بس ادام الموضوع اتفتح يبقي اتكلم دلوقتى وخلاص
‏خليل :اقدملك ياحج مصلحي الدكتوره فريده دكتوره الطب الجنائي وان شاء الله هتكون خطيبه يونس ومن نصيبه جابها النهارده علشان نتعرف عليها ونروح نخطبها رسمي من أهلها وانا قلت اكيد اخويا وحبيبي لا زم تكون معايا واحنا راحين نطلب أيدها
‏مصلحي :وانا يافديني اليوم أخطب فيه ليونس نورتينا يابنتي
‏فريده:بنوراك ياعمي
‏خليل:قولي يايونس انت اتفقت مع ابوها علي ايه علشان ام نروح نتقدم نبقي علي درايه
‏يونس :احم أنااا ياعمي متفقتش يعني أنا قولت لاابوها انا رايد بنتك بس مش اقدر اتفق علي حاجه الا في وجود اهلي واستاذنته اخد فريده اعرفها علي اهلي
‏خليل:ودي الاصوال يابني ابقي خديلني معاد من ابوكي يابنتي علشان نيجي نقبله
‏فريده بتوتر :ابويا انا
‏خليل:ايوه يابنتي في مشكله ولا حاجه

 

 

‏فريده : لاكله تمام
خليل: اعملوا الشاي وهاتوه في الساحه
جليله:تعالي يا فريده انتي وصباح نقعد جو
صباح :وانتي عرفتي سي يونس ازاي
فريده:مهو عمو خليل قال انا زملته في الشغل اكيد يعني هكون عرفته من الشغل
صباح:اصل اعرف ان الناس بتروح الشغل علشان تشتغل مش علشان تحب
فريده:انتي قصدك ايه
صباح:انا مش قصدي حاجه إن يستفسر بس
فريده: ادام بتستفسري انا هقولك انا يونس اتعامل معايا كتير في الشغل واعجب بيا واخلاقي وبس واتقدملي
صباح في سراها: يعني انتي فيكي ايه حلو علشان يعجب بيه
صباح:وسي يونس قال هتتجوزوا امتي
فريده:ايه سي يونس اللي كل شويه تقوليها
صباح:امال اقوله ايه سي يونس راجل عالي مركزه ومن عيله كبيره لازم يتقله كده وانصحك تقوليه كده
فريده:ماما جليله ممكن تقوليلي فين الحمام
جليله :استني اناديلك سميره تودكي
فريده:لالالا قوليلي الطريق وانا هروح لوحدي
جليله: اخر الطرقه علي ايدك الشمال
فريده:ماشي شكرا
فريده:الو يازفت ياللي اسمك يونس انت فين
يونس:اظبطي لسانك علشان متزعليش
فريده:اخلص قول انت فين
يونس:انا في الاوضه بتاعي
فريده:هي فين الاوضه دي
يونس:اخر اوضه في الدور الثاني
فريده:خليك عندك انا جايلك
يونس:تيجي فين يابت انتي الو الو فريده ماهو ده اللي ناقص
فريده:يونس يونس افتح الباب
فريده:اه ايدي سيب ايدي
يونس:انتي اتهبلتي يابه ايه اللي جابك هنا
فريده:انت ايو انت اللي جاييني للمكان ده كله
فريده:انا عاوزه امشي من المكان ده دلوقتي
يونس:هامشكي ها مشيكي

 

 

فريده:انت ازاي يا محترم تقولهم اني انا خطيبت
يونس:ماهو انتي لو مكنتيش خرجتي من العربيه ماكنتش قولتهم انك خطيبتي
فريده:يعني خلصت كل الحجج ملقيتش غير الحجه وتقولها اه تعال هنا رايح تقولهم انا كلمت وابواها موافق كلمت فين ها انا ابويا ميت يااستاذ
يونس:ايه
فريده:ايه انصدمت ماهو لو سالت كنت كنت قالتلك الخوف دلوقتي لو عمك سال عليا وعرف إن ابويا ميت هيعرف انك كداب
يونس:انا هخلص الموضوع ده
فريده:هتخلصه ازاي
يونس:انا دلوقتي هقولهم إن احنا هنمشي واول مانوصل هقولهم محصلش نصيب
فريده:ام نشوف
*##
يونس:انا همشي بقي ياعمي انا وفريده علشان الوقت اتاخر
خليل:تمشي فين يا ولدي مينفعش لازم تيباتو هنا النهارده
يونس :لا ياعمي مينفعش اصل انا مستأذن ابو فريده وقايله اني هرجعا النهارده
خليل:عادي رن عليه وقله انكم هاتباتو ولو مرضيش انا هكلمه
يونس:بس
خليل: مابسش
فريده بهمس:هتعمل ايه دلوقتي يافصيح
يونس: حاضر ياعمي
يونس:الو
كامل:ايه يايونس مختفي فين من الصبح
يونس بهمس :الو ياعم كامل انا هكلمك دلوقتي حماي ابو خطيبتي اتعامل علي اساس كده
يونس:الو ياعمي معلشي انا عاوز استاذنك بس ان فريده بنتك تفضل هنا النهارده اصل عيلتي حبتها اوي ولسه مشبعتش منها
خليل:ايدني اكلمه

 

 

يونس :ها اتفضل ياعمي
خليل: كيفك ياابو فريده انا الحاج خليل عم يونس عاوزين نستأ ذنك تبقي فريده معانا النهارده
كامل:ده اول طلب تطلبي مني ياحاج خليل
اكيد مقدرش ارفضه
خليل:وده العشم برضه ياابو فريده
خليل: خلاص ابوها وافق نضفي اوضه الضيوف يابت يا سميره وانتي يايونس خد خطيبتك مشيها في الجنينه شويه
###
فريده:انا مش ممكن ابات هنا النهارده شوفلك حل ومشيني من هنا
يونس:واطي صواتك لحد يسمعك
فريده:مايسمعوا انا مليش دعوه باللي يحصل ده كله انا اهم حاجه امشي من هنا النهارده
يونس: مينفعش النهارده بكره اول ما النهارده يطلع هنمشي علي طول
فريده:يعني ده اخر كلام عندك
يونس:اه
فريده:حلو انا هروح اقولهم علي كل حاجه وامشي من هنا
يونس:تعالي هنا راحه فين

 

 

فريده:نزليني يايونس بدل ما اصوت والم العيله كلها عليك
يونس:مش هنزلك اللي ام تعقلي وتعرفي انتي عاوزه تعملي
شخص ما:انت بتعمل ايه يايونس!!!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة جديدة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى