روايات

رواية حكاية صقر الفصل الثاني 2 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية حكاية صقر الفصل الثاني 2 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية حكاية صقر الجزء الثاني

رواية حكاية صقر البارت الثاني

رواية حكاية صقر الحلقة الثانية

بعد مرور شهر عاشت به فايزه بألم وهم كبير وخوف من الفضيحه تهتم بها جدتها العجوز وصديقة جدتها كانت طبيبة اعشاب ..بعد ان رفضت اعادة فايزه لمنزل ابيها واصرت على بقائها معها
شعرت فايزه بالاعياء لتصدم الجده بانها حامل هذا الامر مصيبه قد وقعت بها تلك الجده ..شعرت فايزه بالاستسلام للواقع بعد ان علمت بحملها من صديقة جدتها ..
كانت الجده تتهامس مع صديقتها بامر حفيدتها وبعد ان قررا ماذا يفعلان ..
دخلت عليها لتصدم بها تريد طعن نفسها اسرعت اليها ورمت السكين من يدها..
الجده اتجننتي عاوزه تموتي كافره هتقبلي ربنا ازاي..
فايزه بقهر وحسره مش قادره مش قادره اتحمل اكتر انا لازم اموت وارحم ابويا من الفضيحه والشماته..
الجده ولو هتموتي روحك بالطريقه دي مش هتفضحيهم..دانتي هتفضحيهم وتبقى سيرتهم على كل لسان ..ومرات اوبوكي هتقوله دي تربيت امها عايزه امك تتعذب وهي بقبرها هتقابليها ازاي ..
صديقه الجده مسحت شعرها بحنان اهدى يابنتي ربنا يريح قلبك..
فايزه لطمت على وجهها اهدى ايه اهدى ايه انا اتفضحت الناس مش هتقول ده خدها بالعافيه لاااا هيقولو بمزاجها ..هعمل ايه يارب هعمل ايه ماليش غيرك..
نطقت صديقة الجده لقيتلك الحل بس تسمعي الكلام..
فايزه جثت على ركبتيها احب على يدك دليني والله هسمع كلامك بس عايزه الستر..ربنا يسترك..
صديقه الجده مفيش غيره هو اللي هيجيبلك حقك..وهيسترك اول ماتقوليله حكايتك
فايزه …
الجده انتي متأكده..منه
صديقه الجده ده ابن ناس ومن كبار البلد ومش بتاع نسوان والكل يشهدله بالحكمه والعقل والشجاعه..
فايزه انا مش فاهمه انتو بتتكلموا عن مين..
جذبتها صديقه الجده من يدها وقالت قومي يابنتي مش وقت انك تضعفي دلوقتي احنا عايزين الستر وربنا عارف بحالك وانك اتغصبتي عالوضع ده وربنا مايرضاش بالظلم وهتخرجي من المصيبه دي بامر ربنا.
فايزه بدموع وقهر انا من يدك دي ليدك دي انت بس دليني..
اخبرتها الجده بما ستفعله..ولم يبقى لديها حل سوى هذا لترتدي عبائة سوداء وتتلثم لكي لايعرفها احد وتمشي نحو اسطبل الخيل الخاص بصقر. والجميع يعلم حب صقر للخيل والصيد وبأنه كل يوم عصرا يذهب للاسطبل يهتم باحصنتها ..
مشت بخطوات متردده نحوه وهي تراه يهتم بحصانه المفضل..
استجمعت شجاعتها..
فايزه هتعمل ايه باللي جاي يستنجد بيك..
وقف للحظه دون النظر اليها ثم رفع نظره اليها.ببرود.
فايزه عديمه الحيله وقلبي ده كان هيطلع من مكانه …وانا بشوف نفسي مغلوب على امري..
صقر كان يستمع بصمت..
فايزه بلليله سوده سرق مني حرامي اغلى ماعند البنت..
ضم صقر قبضته بقووه ..
فايزه طلعت روحي بس لسه عايشه..حامله بجوفي وصمة عار لاخر العمر ماليش ذنب بيها…
خايفه خايفه من الفضيحه ..وعايزه الستر..وربنا ميجيش على مظلوم ابدا..
صقر احمرت عيناه وهو ينظر الى عينيها يحاول معرفة صدقها من عدمه.
فايزه قالولي مفيش مظلوم جالك ورجع خايب..انا فعرضك استرني اللهي يسترك.
صقر بجمود تعرفي هو مين..
فايزه والله معرفوش..لو اعرفه كنت كلته بسناني..
صقر لو شفتيه هتعرفيه…
فايزه باستعجال ااعرفه لو بين مية حد ..
صقر ابوكي مين..
فايزه شاكر اسم ابويا شاكر واحنا من البلد من هنا ..
صقر النهارده هجيلكم.وان شاء الله خير
فايزه. بخوف ليه هتجيلنا ليه
صقر امشي دلوقتي وكل حاجه وليها حل وحقك هيجلك ..
فايزه بس..
صقر امشي دلوقتي..
ذهب صقر في تلك الليل وطلبها من والدها الذي لم يصدق بان صقر سيتزوج ابنته ووسط غيرت زوجة والدها تم الزواج وكما اراد صقر بسرعه مما صدم الجميع ومر شهر على زواجهما..كان منزل صقر قصرا كبير لايسكنه سوى هو ووالدته الضريره وفايزه ..
عزل نفسه بغرفة واحده وترك القصر لها واخبرها بانها ستكون كأخته..
حتى اتى يوم قرر صقر اقامة سباق للخيل جمع فيه جميع شباب المنطقه.
ثم دخل عيلها..
صقر لو شفتيه شارويلي عليه بس ….
اومأت براسها وهي تمرر نظرها الى الشباب حتى شعرت بقشعريره تسري بجسدها عندما رأته هو هو ده هو ده هو اللي عمل فيا. كده..
صقر متاكده..
فايزه مش ممكن انسى اللي عمل فيا كده ..
صقر ده ابن كبير البلد..
فايزه بصدمه يعني حقي ضاع
صقر حقك مش هيضيع وانت لجأتي لصقر ليخرج من عندها ويمتطي حصانه حتى وصل امام ذلك الشاب..ا
الشاب ايه ياصقر اول مره تعملها عاوز تخش السباق..
صقر باستفزاز اه الا لو كنت خايف من الخساره . ا
الشاب بانفعال وثقه واخاف من ايه وانا ولا مره خسرت السباق..
صقر مخسرتش عشان صقر مكانش معاكم..بس السباق ده
انا حاطط عيني عليه وهكسبه وانت عارف صقر مش هيسيب مكانه لحد..واللي هيجي على مكاني وحقي او على حق اي حد متخلقش لسه وصقر عايش..
شعر الشاب بان هناك خطب مع صقر فهو تغيير ولاول مره يتحدث معه هكذا ومن يستطيع ان يعادي صقر فالجميع يكن له الاحترام والحب لمواقفه الصائبه والكثيره .وهو نسي مافعله بفايزه اساسا
صقر هبدأا السباق مين هينافسني..
شعر الشاب بأن صقر يستفزه ويتحداه امام اصدقاىه ليمتطي حصانه ويقول بفخر فهو فارس يشهد له الجميع..انا هنافسك ياصقر عشان تعرف ان محدش هيفوز عليا..
تحرك صقر ليقف بمجاراته بابتسامه مستفزه وبدا السباق.
وبالفعل وسط حماس الجميع
وفاز صقر..
شعر الاخر بالاهانة..امام الجميع وهو ابن كبير البلد..ليدفع صقر بعنف انت بلشت السباق قبلي..
صقر ببرود نعيده مفيش مشكله.مره واتنين وتلاته
زاد انفعال الشاب وحاول ضرب صقر لكن صقر تفادى الضربه ليبدأ شجارهما مع برود صقر واستفزازه له..
حاول الجميع ايقافهما دون جدوى ليخرج الشاب سكينا حاده واراد طعن صقر بها لكن صقر كان الاسرع ليطعنه بقوه هامسا ده حق بنت الناس اللي خدتها بالغصب ..ليدفعه ويقول بصوت مرتفع ابقى احترق بنار جهنم لم ياخذ نفس اخر ذلك الشاب بعد طعنه ومات
ثار الجميع ليقف قسم مع صقر يدافع عنه والاخر مع كبير البلد المقهور على ابنه..وووو..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية صقر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى