روايات

رواية حكاية حب الفصل السابع 7 بقلم نسمة أحمد

رواية حكاية حب الفصل السابع 7 بقلم نسمة أحمد

رواية حكاية حب الجزء السابع

رواية حكاية حب البارت السابع

رواية حكاية حب الحلقة السابعة

وقفنا بارت ٦
لما نسمة واية حولو يقنعو هدي علي شغل نسمة
هدي : انا عارفه انك نفسك يانسمة تتشجعي بس انا خايفه عليكي من الناس يا حبيبتي الناس بقت وحشه وانتي برايئه مش هتعرفي تميزي الحلو من الوحش وانا مش عارفه لو هتعرفي تتعملي وله لا .
نسمة : بامل هحاول ياماما وهجرب وان شاء الله هنجح ومش هتعامل مع الناس غير بحدود .
اية : طنط مترفضيش وان شاء الله تنجح وتتشجع 😊.
هدي : ماشي وامري لي الله 🥺
نسمة : بفرح ماما انا بحبك اوي وقامت باست مامتها وحضنتها .
وفضلت تسقف وكانت عمله زي الطفله الصغيره لما حد بيوفقلها علي حاجه 🥰🥳
هدي : وربنا يحميكي يابنتي ويبعد عندك اي شر 🤲🏻 .
اية : يارب وان شاء الله تنشجع كده وتكون شطوره .
نسمة : بحب ربنا يخليكو ليا انتو الاتنين يارب 😍.
هدي ” اية : ويخليكي لينا ياجمل بنوته 🥰.
تاني يوم صحيت نسمة بدري بفرح انها هتتشجع وتروح تشتغل وتدعي ربنا انو يوفقها ويجبر بخاطرها
طلعت نسمة هدوم ليها عباره عن فستان قديم شويه بس بسيط اسود وطرحه بيضة وكتشي ابيض بردو
ولبست محطتش ميكياج في وشها خالص وكانت قموره خلصت لبس وكانت بتضحك وضحكتها حلوه وغمزاتها بينه وكانت فراحنه في اول قرار تخدو في حياتها
طلعت نسمة وكانت هدي صحيه وبتصلي وتدعي لي بنتها انو ربنا يوفقها في شغلها ويحميها ويبعد عنها اي شر يارب فضلت تدعي كتير ومع كل دعوه دمعها تنزل نسمة اول ماشافت دمعها عنيها رغرغت بالدموع خلصت هدي صلاه وراحت لي بنتها بستها
وقالت : ربنا يحميكي يابنتي ويبعد عندك اي حد وحش يارب ياجمل حاجه في دنيتي 🥰 .
نسمة :بدموع ويخليكي ليا ياماما ومتحرمش منك ابدا 😢🥰.
هدي : ياله ياقلبي روحي وربنا معاكي يارب وترجعيلي مجبرت الخاطر .
نسمة : ببرائه وطيبه قلب اه ياماما هشتغل علشان انتي تقعدي مش تشتغلي تاني وترتاحي انتي علشان بتتعبي جامد ورجلك بتوجعك من الوقفه .
هدي : بحب حبيبتي يارب افرح بيكي قريب يابنتي يارب خلي بالك من نفسك يانسمة ماشي وحفظي علي نفسك يانسمة ً
نسمة : حاضر يا ماما .
مشيت نسمة وراحت تشوف حظها هل هتنجح ولله هترجع مكسورت الخاطر خلينا نشوف
عند مازن
دخل مازن الشركه وطلع علي المكتب وطلب قهوه عقبال ما عمرو يجي
جي عمرو ورجعو ورق مهم مع بعض علشان الاجتماع بتاع بكره
عمرو : احنا لو نجحنا هتكون صفقه جامده ونكون فوق اكتر .
مازن : ان شاء الله ننجح بس نركز ياعمرو مش عايز غلط .
عمرو : اكيد وان شاء الله ننجح .
مازن : ان شاء الله .
عمرو : مازن انت لسه لغايت دلوقتي ملقتش وحده تتجوزها .
مازن : سرح شويه في البنت الي خبط فيها بس زعل انو مش هيعرف يشفها تاني وله حته عرف اسمها .
مازن : لا ياعمرو لسه وبعدين مش هبور يعني .
عمرو : ربنا يرزقق ياصحبي بالي تتمناه يارب .
مازن : يارب ياعمرو وياله نركز في الشغل دلوقتي .
نروح لي محمود و شركتو الي كانت هيصه والصوت عاليه اوي
محمود : بعصبيه الورق ده مهم في حد سرقو من هنا علشان يخسرني شغلي وانا مش هسمح بكده ابدا الكل هيتفتش وهنعيد كمان الكاميرا ومقاطع التصوير ومش هرحم الي غلط وعايز يبعني محدش هيمش من هنا غير لما اعرف مين السبب .
كان محمود متعصب علشان الورق المهم الي ضاع او الي حد خدو كان محمود عمال يزعق في الكل ومنع انو حد يطلع غير لما يعرف مين وطلب الشرطه كمان علشان تحقق معاهم
وكانت مامت اية وقفه علي جنب هي وزمايلها
مرفت : ربنا يستر يارب ويعرف مين الي عمل كده .
وحده زميلتها سماح : يارب يامرفت ده الاستاذ متعصب علي الاخر وممكن يقلب علينا كلنا .
مرفت : يارب انا هكلم اية واحمد هقولهم اني هتاخر شويه . سماح : ماشي وانا كمان هكلم جوزي واقولو اني هتاخر .
كلمت مرفت احمد الاول وقالتلو احمد معلش في مشكله عندنا في الشركه ومش هعرف اجي دلوقتي ومعلش كلم اية وعرفها .
احمد : بقلق خير ان شاء الله في اي .
مرفت : مشكله كبيره لما اجي هقولك .
احمد : ماشي ياحبيبتي خلي بالك من نفسك و ابقي طمنيني عليكي .
مرفت : ماشي يا حبيبي متنساش تقول لي اية .
احمد :ماشي مش هنسا وانتي خالي بالك من نفسك وكلمني لما تخلص .
وفضل الوضع متوتر في الشركه ولسه محدش عرف مين الي سرق الملفات
وتم التفتيش في المكان وحده من الموجودين
سعديه احد موظفين الشركه : استاذ محمود ياريت كمان التفتيش يكون في الكافتريا .
محمود : بستغراب اشمعنا الكافتريا .
سعديه : ما ممكن حد من هناك الله اعلم .
محمود : اه وراح قلهم يفتشو في الكافتريا كمان .
وتم التفتيش ودخلو عند الكافتريا
ولقو ورق متجمع تحت مكتب معين
واحد من الشرطه مدحت : استاذ محمود احنا لقينا الورق ده علي مكتب( ٥ ).
محمود : بتاع مين المكتب
سعديه : ده ده بتاع مرفت .
محمود : بصوت عالي مين هنا مرفت .
مرفت : بخوف انا بس واللهي ما اعرف حاجه عن الورق ده .
محمود : بعصبيه قولتي متعرفيش وحياتك لخليكي تعرفي تضحكي عليا ازي تاني بقا انتي عايزه تخسريني شغلي الي تعبت فيه .
بص محمود علي الشرطه وامرهم بحبسها
مرفت : بعياط واللهي العظيم ياستاذ ما اعرف حاجه عن الورق ده .
مسكوها الشرطه وخدوها عربية الشرطه
مرفت فضلت تعيط علشان مظلومه واول مره تتحت في موقف زي ده
مرفت : بعياط يارب نجيني يارب انا معرفش حاجه يارب الله لا اله اله انت سبحانك اني كنت من الظالمين .
وفضلت تعيط قالت ربنا علي المفتري والظالم يارب نجيني يارب . )
خلص البرت هل مرفت هي الي عملت كده وله اي
وهل هتطلع من السجن وله لا وي الي هيحصل

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!